Outlook wisselt ongevraagd van licentie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:48
Outlook wisselt steeds automatisch van licentie naar de verkeerde licentie. Ik word er knettergek van. Heeft iemand ideeën om dit op te lossen?

Alle suggesties zijn zéér welkom!

Toelichting
- Een Microsoft-account waarop een paar jaar geleden Outlook 2021 is gekocht. Die licentie is gekoppeld aan het account.
- Inmiddels zijn de andere Office-producten ook nodig, dus er is nu een totaalpakket Office 2024 (inclusief Outlook) gekocht met een product key.
- Alle Office van de computer verwijderd
- Installatie van die Office 2024 gaat goed. Alles installeert, hij vraagt om de product key, de key werkt. Bijvoorbeeld Excel meldt dan ook bij account dat het versie 2024 met geactiveerde key betreft

Het probleem
- Totdat de laptop herstart is, meldt ook Outlook dat hij 2024 is
- Na een restart knalt Outlook echter terug naar die andere licentie, zegt dat hij 2021 is.
- Outlook is daar zelf prima blij mee, maar nu gaan alle andere Office-producten mekkeren dat er geen licentie is.
- Daar dan weer die product key invoeren werkt, tot de laptop weer herstart is, dan moet het weer opnieuw. Dat is natuurlijk onwerkbaar.

Wat ik al geprobeerd heb
- Een grote knop in Outlook die "Licentie schakelen" heet. Daar mag ik dan een product key invoeren, en daarna gebeurt er *helemaal niets*. Zucht.
- Alle Office-dingen van de computer verwijderen, die Office 2024 installeren, eerst die key invoeren. Maar dan switcht Outlook toch
- Uitzoeken of ik misschien die licentie van 2021 kan verwijderen van het Microsoft-account. Lijkt niet te kunnen
- Uitloggen met het Microsoft-account in Office, en dan de email instellen via gewone IMAP-instellingen. Dan logt Outlook stiekem toch weer in en switcht licentie
- Microsoft zelf tipt een tooltje waarmee je "alle sporen van Office" grondig zou kunnen verwijderen. Tooltje hebben ze echter offline gehaald, nu moet het via "get help" en dat mocht niet baten.
- Via configuratiescherm - gebruikersaccounts - Mail (Microsoft Outlook) - Profielen weergeven. Profiel verwijderd. Dan moet ik het idd daarna in Outlook opnieuw invullen. Maar geen verbetering in de situatie
- Via de website van Microsoft geprobeerd om die nieuwe product key aan het account te linken. Hij leek iets te doen, maar de website waar ik dan een 64-bit versie mocht downloaden was niet meer online

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Beste antwoord (via HJTP op 04-11-2025 08:25)

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

sus

is druk :+

Je moet ff checken, in de map Program Files of in de x86 versie, zit een map Microsoft Office, met daarin de map Office16. Onthoudt even welke mappen precies, je hebt ze hieronder nodig

Start een cmd.exe als admin

Dan naar de map Program Files gaan.
cd “ C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office16” of “C:\Program Files\Microsoft Office\Office16”

Dan:
cscript ospp.vbs /dstatus

Je krijgt een overzicht van geinstalleerde licenties. Een of meerdere keren zie je een code, die zijn de laatste 5 van je serienummer.

cscript ospp.vbs /unpkey:hierjecodevanhierboven
(bv cscript ospp.vbs /unpkey:4abc5)

Blijf deze 2 dstatus en unpkey herhalen tot er geen licenties meer voorbij komen.

Reboot, office activeren met je recente officelicentie, geregeld :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

sus

is druk :+

Je moet ff checken, in de map Program Files of in de x86 versie, zit een map Microsoft Office, met daarin de map Office16. Onthoudt even welke mappen precies, je hebt ze hieronder nodig

cd “ C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office16” of “C:\Program Files\Microsoft Office\Office16”

Dan:

Je krijgt een overzicht van geinstalleerde licenties. Een of meerdere keren zie je een code, die zijn de laatste 5 van je serienummer.

Blijf deze 2 dstatus en unpkey herhalen tot er geen licenties meer voorbij komen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit gaat niet over Windows zelf dus ik verplaats even van Windows clients naar de software-buren

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:48
sus schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:57:

Dan:

Dank, ik heb dit gedaan, ik zag alleen de nieuwe licentie in de lijst. Niet de licentie die aan het Microsoft-account is gekoppeld. Ik heb die licentie verwijderd, opnieuw opgestart.

Daarnaast heb ik het Microsoft-account uitgelogd van Office/Outlook.

Het lijkt nu goed te gaan!

Voor de volledigheid: ik had ook nog geprobeerd naar de "nieuwe Outlook" (365) te gaan, maar die ging advertenties tonen omdat hij überhaupt geen licentie zag, dus dat was ook geen oplossing.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.