[PV+ESS] Hulp bij het vergelijken van offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gjvonk
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:22
Mijn vraag

Hulp gevraagd bij het vergelijken van 2 offertes.

Huidige situatie: 1 fase meterkast, 35 A, Solaredge HD omvormer, 11 zonnepanelen, 11 optimizers van Solaredge, max: 3,3 Kwp, jaar opbrengst gemiddeld 3.300 Kwh.

Gewenst: 3 fasen meterkast, huisbatterij van ongeveer 10Kw, doel: zoveel mogelijk zonnestroom zelf gebruiken en stroom ijnkopen op dalmomenten ivm hybride warmtepomp.

Ik heb nu 2 offertes:
A. Sigenergy: Controller 8Kw 3 fase, 9 Kw modulair batterij pakket, gateway pro 3 fase, CommMod.

B. Solaredge: home battery 2x 4,85 Kwh, home hub inverter 3 fase backup, backup interface, nieuwe power optimizers.

Bij A blijft bestaande Solaredge omvormer en optimizers zitten. Bij B worden die dus vervangen.

Wat is beter/veiliger.
...

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:44
Ik weet weinig van die thuisaccu's.

Wel even een generiek SolarEdge advies:

Wat is de orientatie en richting van de panelen? Welke optimisers heb je momenteel?

Als ze allemaal in 1 vlak liggen dan gaat S650A optimisers icm de 3 fase home hub wel werken.
Controleer op de dag van installatie persoonlijk dat er niet per ongeluk goedkopere S650B geplaatst wordt (veelgemaakte fout). Want dat gaat erg slecht werken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• gjvonk
De panelen liggen horizontaal, welke optimizers ik nu heb, weet ik niet. Kan ik dat vinden in de Solaredge app?

• busscherski
Laat ik het anders formuleren. Kijken de panelen allemaal precies dezelfde kant op?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• gjvonk
Ja, dat wel

• busscherski
Optie B blijft een optie dan

[ Voor 24% gewijzigd door busscherski op 02-11-2025 20:58 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
@gjvonk Je weet dat het PV systeem ombouwen naar 3-fase geen enkel financieel voordeel biedt?

De meter rekent af op de som der fasen, niet betalen voor import, terugkrijgen voor export op andere fase.
Beetje dito voor een accu systeem, al kan een 8kW niet op 1 fase.

Optie solaredge is efficiënter bij laden vanaf de PV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• gjvonk
Ah, daarmee wordt het duidelijker. Overigens heeft de 3 fasen ombouw ook te maken met onze wens om in de toekomst eventueel een elektrische auto te kunnen laden.

• gjvonk
@busscherski: hoe herken ik als leek de juiste optimizers en wat bedoel je met "slechter werken met goedkope 650B modellen"? Op de foto de lijst van de toe te passen componenten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkwq8mw380sNw8JwIQTeYrIpw_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiymtS1yB2bmZbP6SScUVY9P.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Het staat vrij duidelijk op de optimizer. Type, DC-Output bereik (? - 110V) en meer voor de 650a
(ik heb hier alleen een p404 los liggen, en hoe en waar ze het er op zetten verschilt wat)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• gjvonk
Jullie hebben nog een foto van de andere offerte tegoed. Eerlijk gezegd, weet ik het nu even niet. Wat is de beste keuze? De Sigenergy offerte of de Solaredge offerte? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2tUgkB1vLWPB4kcNPHNRJ7p6Ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wepsA612sXZrWRMwbxrbx3CQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:12
Beiden prima fabrikanten. Solar Edge is de bekende naam uit de omvormer wereld die al veel in Nederland toegepast is. Sigenergy is een boven gemiddeld merk die focust op de omvormers en batterijen, maar wel iets nieuwer in Europa.

Beiden hebben zij ook een goede aftersales in Nederland. Solar Edge biedt helaas (nog) geen ijzerfosfaat batterijen aan (deze komen overigens Q1 26). Sigenergy wel.

Een veelgemaakte fout in de huidige backup toepassingen is dat veel installateurs deze op de gehele meterkast zetten. Dit kan tot gevolg hebben dat de backup niet voldoende vermogen kan leveren als er teveel gevraagd wordt. Beiden systemen voegen een backup box toe die ervoor zorgt dat alles op de accu draait, maar dit is zeker niet aan te raden. Als de accu/omvormer overbelast worden dan valt alsnog alles uit.

Zet daarom alleen de meest belangrijke groepen op de backup en niet alles.

Tip: Wellicht een SMA Smart Energy 3 fase overwegen? Robuust spul van een grote Duitse leverancier, die kan werken met verschillende merken, dus niet beperkt op Solar Edge of Sigenergy batterijen. En alle cloud toepassingen draaien in Duitsland.
Pagina: 1