Infrezen vloerverwarming bij dunne dekvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:35
Voor onze woning (bj 2010) wil ik graag vloerverwarming laten aanleggen middels infrezen op de begane grond. Ik heb de sleutel van de woning nog niet (1 december) en dien met een strakke planning te werken, omdat de dekvloer over de vloerverwarming zes weken dient uit te drogen en er in de volgordelijkheid de vloerverwarming vroeg gelegd moet worden.

Bij het naderhand bekijken van de woning zag ik dat de cementdekvloer wel erg dun leek, max 30mm. Bij het naslaan van de officiële bouwtekeningen bij de gemeente, zag ik inderdaad dat het een 30mm cementdekvloer, met direct daaronder de betonnen kanaalplaten, volgens de tekeningen. In de realiteit blijkt dit vaak wat af te wijken van de tekeningen, dus er is kans dat het zelfs dunner is op sommige plaatsen.

Ik heb drie offertes opgevraagd voor het infrezen van de vloerverwarming. In deze offertes staat dat ze een minimum dekvloer van 35mm aanhouden. Als ik aangeef dat er maar 30mm ligt, blijkt dat toch geen probleem (?). Ik vertrouw het niet helemaal, omdat ik met de gebakken peren zit als het bij het frezen toch niet lukt of dat het later te dun blijkt en breekt/niet goed werkt bij het opwarmen van de vloer.

Er is vrij weinig ruimte boven de huidige dekvloer, omdat ik zit met de ramen die helemaal tot de vloer lopen en de deuren en drempel van de voordeur, dus droogbouw kan niet, enkel infrezen met een egalisatielaag eroverheen.

Moet ik de vloerverwarming maar gewoon uit mijn hoofd zetten of is het misschien toch mogelijk?

Ik zou graag naar een volledig elektrische warmtepomp gaan, maar zonder vloerverwarming is dat wat lastiger.

Dank alvast

Alle reacties

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Tsja, 30mm is vrij dun maar het komt wel vaker voor dat daarin gefreesd wordt. Toevallig heb ik hier afgelopen zomer vloerverwarming laten infrezen, onder andere in een gedeelte waar volgens de bouwtekening een dekvloer van 30mm lag. In mijn geval lag er nog wel 5mm grindvloer bovenop waar doorheen gefreesd is: dat gaf nèt wat meer ruimte. Uiteindelijk bleef de gehele vloer keihard, is er niets afgebroken en konden de slangen er goed in.

In jouw geval heb je die extra 5mm niet, maar het verbaast mij niet dat de door jouw gepolste bedrijven denken dat het wel kan. Uiteindelijk hangt alles af van hoe stevig en dik jouw huidige dekvloer is. Dat kun je van te voren lastig testen, al zou je natuurlijk wel een proefsleuf kunnen proberen op een paar plekken. Stuk vloerafwerking weghalen en met een frees een paar gleufjes/bochtjes maken om te zien of het resultaat acceptabel is.

Daarnaast is het belangrijk welke diameter buis je gaat gebruiken. Uiteindelijk is er hier 14mm in gegaan, daarbij is de freesdiepte dan ongeveer 17mm. Dan hou je in jouw geval 13mm over. Is niet veel, maar zou genoeg moeten zijn mits je dekvloer dus wel overal 30mm is. Tevens kun je natuurlijk nog dunner gaan (12mm buis), maar daarmee wordt de afgifte natuurlijk wel minder. In dat geval kun je geloof ik weer overwegen om de slangen nog dichter op elkaar te laten leggen. Of dat allemaal genoeg is voor een warmtepomp durf ik niet direct te zeggen, dat moet dan echt worden uitgerekend, maar het zou een last resort kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Guere op 01-11-2025 19:29 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:51
Op een vlakke vloer zou 2cm al genoeg zijn om in te kunnen frezen. Het kan een reden zijn dat ze de vloer dikker zouden willen omdat bij oude vloeren de dekvloer los kan laten.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Belecthor
Guere schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:25:
Tsja, 30mm is vrij dun maar het komt wel vaker voor dat daarin gefreesd wordt. Toevallig heb ik hier afgelopen zomer vloerverwarming laten infrezen, onder andere in een gedeelte waar volgens de bouwtekening een dekvloer van 30mm lag. In mijn geval lag er nog wel 5mm grindvloer bovenop waar doorheen gefreesd is: dat gaf nèt wat meer ruimte. Uiteindelijk bleef de gehele vloer keihard, is er niets afgebroken en konden de slangen er goed in.

In jouw geval heb je die extra 5mm niet, maar het verbaast mij niet dat de door jouw gepolste bedrijven denken dat het wel kan. Uiteindelijk hangt alles af van hoe stevig en dik jouw huidige dekvloer is. Dat kun je van te voren lastig testen, al zou je natuurlijk wel een proefsleuf kunnen proberen op een paar plekken. Stuk vloerafwerking weghalen en met een frees een paar gleufjes/bochtjes maken om te zien of het resultaat acceptabel is.

Daarnaast is het belangrijk welke diameter buis je gaat gebruiken. Uiteindelijk is er hier 14mm in gegaan, daarbij is de freesdiepte dan ongeveer 17mm. Dan hou je in jouw geval 13mm over. Is niet veel, maar zou genoeg moeten zijn mits je dekvloer dus wel overal 30mm is. Tevens kun je natuurlijk nog dunner gaan (12mm buis), maar daarmee wordt de afgifte natuurlijk wel minder. In dat geval kun je geloof ik weer overwegen om de slangen nog dichter op elkaar te laten leggen. Of dat allemaal genoeg is voor een warmtepomp durf ik niet direct te zeggen, dat moet dan echt worden uitgerekend, maar het zou een last resort kunnen zijn.
Ja, het is inderdaad een beetje een gokje. Het bedrijf wil er 16mm buizen in steken, dus misschien kan het evt nog kleiner. Ik zal even informeren!

• Guere
  • Nu online
Belecthor schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:20:
Ja, het is inderdaad een beetje een gokje. Het bedrijf wil er 16mm buizen in steken, dus misschien kan het evt nog kleiner. Ik zal even informeren!
In de basis zal het advies ook hier op Tweakers bijna altijd 16mm zijn, zeker met een warmtepomp. Echter, er is wel wat te zeggen om een slagje kleiner te gaan voor meer zekerheid. Het is niet alsof het daardoor onmogelijk wordt, maar het is wel verstandig te zorgen dat je voldoende afgifte hebt.

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-11 10:05
Bij ons is recent ook vloerverwarming ingefreesd. Wij hadden een dekvloer welke dik genoeg was, maar ze hebben alsnog een freesproef uitgevoerd. Bij ons hebben ze op 3 plekken op de onderverdieping een freesproef uitgevoerd om te kijken of de dekvloer sterk genoeg was.

Wellicht kunnen ze bij jullie ook enkele freesproeven uitvoeren om vast te stellen of het wel, of niet lukt met de dekvloer.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je dekvloer is 30mm en de buizen 16mm, dan red je het toch? Ik weet niet hoe dik onze dekvloer is, maar de buizen zitten echt niet meer dan 14mm onder de vloer. Als de buizen erin liggen dan worden ze dichtgesmeerd (bij tegelvloer) of geëgaliseerd (bij pvc).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Belecthor
Sport_Life schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:46:
Je dekvloer is 30mm en de buizen 16mm, dan red je het toch? Ik weet niet hoe dik onze dekvloer is, maar de buizen zitten echt niet meer dan 14mm onder de vloer. Als de buizen erin liggen dan worden ze dichtgesmeerd (bij tegelvloer) of geëgaliseerd (bij pvc).
Ja, ik denk dat het misschien wel net moet passen dan. Ik overleg nog even

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:23
Sport_Life schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:46:
Of het past is niet de vraag. Dat is vlot uit te rekenen en lukt makkelijk. Maar een dunne (30mm) dekvloer voor ruim de helft infrezen, geeft een behoorlijke kans op loszittende delen. Dit hangt idd af van de hechting van de vloer op de ondergrond, en is dus alleen ter plaatse te beoordelen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

hesselbeertje schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:21:
[...]

Of het past is niet de vraag. Dat is vlot uit te rekenen en lukt makkelijk. Maar een dunne (30mm) dekvloer voor ruim de helft infrezen, geeft een behoorlijke kans op loszittende delen. Dit hangt idd af van de hechting van de vloer op de ondergrond, en is dus alleen ter plaatse te beoordelen.
Bij ons ook veel (wat is veel, ik denk 1 of 2 per kamer) loszittende delen van de dekvloer, hebben ze opgelost door te egaliseren. En natuurlijk loszittende delen verwijderen. Met 16mm buizen.

Onze buren met exact dezelfde woning hebben ze niet durven frezen vanwege de dekvloer, zij balen wel dat ze geen vloerverwarming hebben nu het bij ons wel is gelukt.

Ik denk wel dat het van afstand lastig te zeggen is, iedere situatie is anders.

• hesselbeertje
Sport_Life schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:24:
[...]

Bij ons ook veel (wat is veel, ik denk 1 of 2 per kamer) loszittende delen van de dekvloer, hebben ze opgelost door te egaliseren.
Onze buren met exact dezelfde woning hebben ze niet durven frezen vanwege de dekvloer, zij balen wel dat ze geen vloerverwarming hebben nu het bij ons wel is gelukt.

Vooral dat laatste. Stukken vastzetten door te egaliseren, tsja dat kan niet maar werkt soms wel, vooral als je er een zwevende vloer op legt zoals laminaat gaat het vaak wel goed. Maar ga je er een tegel op lijmen dan ga je de bietenbrug op.

Daarom willen veel bedrijven dus niet frezen in een 30mm vloertje, er is weinig te verdienen en veel te verliezen als het fout gaat.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

hesselbeertje schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:27:
[...]

Vooral dat laatste. Stukken vastzetten door te egaliseren, tsja dat kan niet maar werkt soms wel, vooral als je er een zwevende vloer op legt zoals laminaat gaat het vaak wel goed. Maar ga je er een tegel op lijmen dan ga je de bietenbrug op.

Daarom willen veel bedrijven dus niet frezen in een 30mm vloertje, er is weinig te verdienen en veel te verliezen als het fout gaat.
Niet losse stukken vastzetten, maar stukken verwijderen en vervolgens egaliseren. De egalisatie laag is 1 of 2mm over de gehele vloer, dus die moet sowieso goed hechten. (Wij hebben ook alle binnen deuren + kozijnen vervangen, dus hoogteverschillen was geen probleem).

Nogmaals, zal per situatie verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2025 21:31 ]

• hesselbeertje
Sport_Life schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:30:
[...]

Niet losse stukken vastzetten, maar stukken verwijderen en vervolgens egaliseren. De egalisatie laag is 1 of 2mm over de gehele vloer, dus die moet sowieso goed hechten.

Nogmaals, zal per situatie verschillen.
Nouja, laat ik het anders zeggen, ik frees heel wat vloeren maar in 30mm mag een ander het doen. Risico is gewoon te groot.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:20
30mm zou normaal gesproken voldoende moeten zijn zoals gezegd. Bij twijfel even een profstukje laten frezen. In het slechtste geval breekt de vloer in brokken, dan is er nog geen man overboord; dekvloer eruit, vloerverwarming erin, dekvloer erover. of je legt fermacell platen van 12 mm (als je die ruimte nog net hebt) en laat ze daarin frezen. Er is altijd een oplossing alleen kost het dan wel meer (tijd of geld, afhankelijk hoe handig je bent)

Offtopic
Een woning uit 2010 zonder vloerverwarming, ik stond er oprecht van te kijken dat mensen daarvoor hebben gekozen!

[ Voor 16% gewijzigd door Gwindorian op 02-11-2025 21:40 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo zag het er bij ons uit, voor en na egeliseren (en weghalen losse stukken ;))
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Gwindorian
Sport_Life schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:40:
Zo zag het er bij ons uit, voor en na egeliseren (en weghalen losse stukken ;))

***members only***
tjee, dat heb ik wel eens een beetje maatvaster gezien met de HoH afstand

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gwindorian schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:47:
[...]

tjee, dat heb ik wel eens een beetje maatvaster gezien met de HoH afstand
Dat is de ruimte waar de vloerverwarming verdeler hangt en dus 5 groepen bij elkaar komen ;).

• hesselbeertje
Sport_Life schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:48:
[...]

Dat is de ruimte waar de vloerverwarming verdeler hangt en dus 5 groepen bij elkaar komen ;).
In elk geval goed om te zien dat je er zelf blij mee bent. De eerste leiding 30cm uit de wand, en de halve vloer naar de bami. Ik zou het zo niet op durven leveren. Ik geef het bedrijf die het bij de buren niet wilde doen groot gelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 02-11-2025 23:25 ]

• Belecthor
Sport_Life schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:24:
[...]

Bij ons ook veel (wat is veel, ik denk 1 of 2 per kamer) loszittende delen van de dekvloer, hebben ze opgelost door te egaliseren. En natuurlijk loszittende delen verwijderen. Met 16mm buizen.

Ja, de vloerverwarming vaklui doen er niet zo moeilijk over merk ik, maar ze gaven aan dat ze eventueel een extra egalisatielaag kunnen toevoegen van 1 of 2 cm en vervolges in het geheel frezen. Het is echter wel de vraag of ik dan niet in de problemen kom met mijn deuren en dergelijke.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb dit jaar ook vloerverwarming laten infrezen. Dekvloer was theoretisch dik genoeg, maar niet alle leidingen die door de dekvloer liepen lagen diep genoeg.

Ik denk dat er wel op drie verschillende plekken een waterleiding geraakt is, en op twee plekken de gasleiding die naar onze gashaard liep. Daar is nog wel wat herstelwerk achterweg gekomen. Kijk (als dat kan) ook even goed op de tekeningen of jij hier nog last van kunt krijgen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Belecthor
@Question Mark Goed punt. Ik heb overlegd en ze gaven aan dat ze eigenlijk altijd wel iets raken en ik heb er al een vakman op de sneltoets wanneer dit gebeurt.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Belecthor schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:48:
ik heb er al een vakman op de sneltoets wanneer dit gebeurt.
Dat had ik ook... En nodig ook... :)

Bij de eerste lekkage werd direct het water afgesloten, waarna ze doorgingen met frezen. Aan het einde van de dag had de installateur de lekkage verholpen, waarna het water er weer opgezet werd. Grappig moment om op verschillende plekken in je woning spontaan waterfonteintjes te zien... :P

Ik was al wel zo slim om vooraf preventief de gaskraan voor de zekerheid maar dicht te draaien...

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 04-11-2025 08:39 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Belecthor
@Question Mark

Weet je hoe dik je dekvloer was en uit welk jaar je woning stamt? Ik heb begrepen dat bij woning van na 2000 de leidingen doorgaans netjes aan de randen worden verwerkt. Helaas heb ik naast de riolering niets kunnen vinden op de bouwtekeningen.

• Gwindorian
Ik heb het door een bedrijf laten doen wat meteen de reparaties - kostenloos - op zich neemt behalve Electra. Je betaald er onder aan de streep vast voor, maar ik vond het wel een geruststellende gedachte omdat ik ook geen idee of ze veel in de dekvloer tegen zouden komen. In mijn geval was het een slechte verzekering want ze hebben geen leidingen geraakt op 100M2 :P

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Belecthor schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:58:
@Question Mark

Weet je hoe dik je dekvloer was en uit welk jaar je woning stamt? Ik heb begrepen dat bij woning van na 2000 de leidingen doorgaans netjes aan de randen worden verwerkt. Helaas heb ik naast de riolering niets kunnen vinden op de bouwtekeningen.
Ik heb een vrijstaande woning uit 2003... Geen projectbouw overigens, maar "uniek" in mijn straat... Dekvloer was ingeschat op 3 á 4 cm. Met buizen van 16 mm (of misschien wel dikker) wordt dat erg krap...

• Belecthor
@Question Mark

Bij ons is het inderdaad 30mm (volgens de bouwtekeningen) en de beoogde buizen zijn 16mm. Ze zeggen dat het moet kunnen, maar heb ook mijn twijfels. Het probleem is een beetje dat het een boel gedonder oplevert als tijdens het frezen blijkt dat het niet kan.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In mijn geval stond mijn installateur (die ook het bedrijf wat komt frezen ingehuurd heeft) "standby". Frezen duurde anderhalve dag bij mij (~100 m2), en na elke dag kwamen ze aan het einde van de middag even langs om herstelwerkzaamheden uit te voeren. Er wordt in de regel vrij vaak wat geraakt, en dat weten ze ook wel.

Op zich is het allemaal prima te doen, maar hou er dan in elk geval rekening mee dat je worst case een tijd geen gas/water hebt. :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Belecthor schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:46:
@Question Mark

Bij ons is het inderdaad 30mm (volgens de bouwtekeningen) en de beoogde buizen zijn 16mm.
Tja, een electrabuis is ook 16mm. Als er dus ergens een elektrabuis ligt, is de kans groot dat hij geraakt wordt. 16mm + 16 mm = > 30 mm. Een eventuele krachtstrooomgroep loopt al door een buis van 19mm.

• Guere
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:54:
[...]

Tja, een electrabuis is ook 16mm. Als er dus ergens een elektrabuis ligt, is de kans groot dat hij geraakt wordt. 16mm + 16 mm = > 30 mm. Een eventuele krachtstrooomgroep loopt al door een buis van 19mm.
Kijk, het risico is er natuurlijk altijd dat er een leiding ligt die je kan raken, maar TS wordt naar mijn mening nu wel heel erg veel angst aangepraat ;) De focus lijkt nu ineens te liggen op dat er wellicht mogelijk misschien een leiding wordt geraakt, maar de vraag was natuurlijk of de dekvloer stevig genoeg was om het infrezen aan te kunnen.

Sowieso hangt het volledig van het type woning af of er überhaupt leidingen in de dekvloer zitten. Er zijn genoeg woningtypes waar vanuit de bouw nul leidingen door de begane grondvloer zijn getrokken. Vrij standaard dat de elektra bijvoorbeeld allemaal via de dekvloer op de 1e verdieping loopt. Misschien dat het recenter (zoals 2010 van TS) wat gebruikelijker is dat er leidingen in de dekvloer op de begane grond worden verwerkt, maar over het algemeen zal het toch wel meevallen wat je tegenkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door Guere op 04-11-2025 13:19 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mijn posts waren niet bedoeld om de TS angst aan te praten, maar meer dat hij er rekening mee moet houden dat er een reële kans is dat er wat geraakt kan worden. Better be prepared en zo....
Guere schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:15:
[...]
De focus lijkt nu ineens te liggen op dat er wellicht mogelijk misschien een leiding wordt geraakt, maar de vraag was natuurlijk of de dekvloer stevig genoeg was om het infrezen aan te kunnen.
Ik had ook ong. 30 mm, de enige plek waar bij mij wat afgebrokkeld is, is bij de deurdoorgang naar de bijkeuken waar mijn verdeler staat. Ik heb 10 groepen, en dat betekent dat er 20 leidingen door die ene dooropening moesten. In de rest van mijn vloer is het infrezen eigenlijk heel goed gegaan.

Het kán (op leidingen na) dus prima in een dekvloer van 30 mm. Ik gok dat partijen graag 35mm willen aanhouden omdat de kans dan veel kleiner is dat er wat geraakt wordt. Dat is net het verschil waarbij aanwezige leidingen (mits goed aangelegd) geen probleem meer vormen.

Pagina: 1