Fanless mediaspeler barebone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:01
Huidige systeem: een Intel NUC DN2820FYKH
In gebruik als: mediaspeler. Met een Akasa behuizing fanless gemaakt.

Doet het prima, maar begint wat achter te lopen: H264 content speelt 'ie goed af, maar H265 lukt al niet meer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ook weer als mediaspeler gebruiken, maar dan moet 'ie ook H265 vloeiend kunnen afspelen.
Gewoon voor de lol moet 'ie wel Debian Linux kunnen draaien. Verder echt enkel mediaspeler d.m.v. Kodi.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hmmm, ik heb geen heel concreet bedrag in gedachte. Maar wil ook niet onnodig geld uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige systeem heeft een 2.5" SATA SSD, Samsung SSD 840 EVO 120GB - zou handig zijn als ik die kon blijven gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk iets wat lijkt qua afmeting op de huidige mediaspeler, dus een kleine barebone - maar belangrijk, hij moet fanless zijn. Geen CPU-fan, geen casefan. Desnoods via een ombouwkit zoals die Akasa destijds.
HDMI uitgang. Verder een netwerkaansluiting, minimaal 1Gb/s. Geen wireless nodig.
En er moet een ouderwetse USB-A aansluiting aan de voorkant voor een IR-receiver (al in bezit). Want, m'n mediaspeler bedien ik met een IR-remote.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur qua merk. Wat ik zelf al gevonden had:
uitvoering: ASUS NUC 15 Pro, Slim Kit, Core 3 100U
...gecombineerd met een Akasa Newton RC case.
Die laatste heb ik niet in de Pricewatch gevonden, maar bij Caps vind ik 'm voor 142 euro. Samen met de NUC van 325 euro kom ik op zo'n 470 euro uit. Dat vind ik vrij prijzig, zeker omdat ik mij afvraag of ik een NUC 'pro' nodig heb - maar ja, Akasa behuizingen voor een niet-pro heb ik nog niet gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fanless dus. En kom dan niet met een systeem dat echt een hele stille ventilator heeft - want op een gegeven moment ga je 'm toch horen - dat was mijn ervaring met die NUC2820 in elk geval. En Debian Linux mogelijk. En een behuizing die een beetje past bij een mediaspeler, dus geen mini-tower ofzo.

Ga je overklokken?
Nee, gewoon standaard instellingen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zie ik wat alternatieven over het hoofd? Zijn er fanless oplossingen voor een NUC 'essential' ipv pro?

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wat je denk ik wil is een NUC op basis van de N150 chip van Intel. Dat is een vrij recente instapper die hardwarematige codecs aan boord heeft voor alle gangbare media afspeelformaten. Koop je een oudere NUC dan heb je kans dat bijv h.265 niet wordt ondersteund en dat softwarematig moet gebeuren. Dit is een recente review die van 1 van die NUC's op tweakers heeft gestaan:
review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...

Ik zou me trouwens niet teveel richten op dat fanless, want het gaat je natuurlijk niet écht daarom, maar dat je hem bij normaal gebruik niet hoort. Voor nood wil je natuurlijk niet dat de boel doorbrandt maar toch gekoeld wordt. In bovenstaande review lees je:
Die koeling maakt bovendien amper lawaai. Tenzij je de NucBox zwaar belast, is hij compleet onhoorbaar. In de twee lichtste scenario's komt hij dan ook niet uit boven de meetbare grens van 12dB in onze geluidsdichte testruimte. Alleen bij volle cpu-belasting met Blender slaat de geluidsmeter uit naar 16dB, maar dat is nog altijd praktisch onhoorbaar, tenzij je je oor tegen de mini-pc aan houdt.
Kortom, tijdens gewoon afspelen van een filmpje ga je daar helemaal nooit iets van horen, juist omdat dit dus niet softwarematig gerenderd hoeft te worden omdat de hardwarematige codecs al ingebakken zitten.

Met een prijs van zo'n €200-250 moet je daarmee een prima systeempje kunnen hebben. Ze staan overigens niet in de pricewatch, maar op amazon gewoon te bestellen vanaf €199.

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-11-2025 20:04 ]

youtube.com/@hisrep

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nu ben ik zelf fan van het idee 'htpc' omdat je dat naar je eigen smaak kunt opbouwen/inrichten, zo sterk of uitgebreid als je zelf wilt, maar als je enige media-eisen "h265 en Kodi" zijn (en Debian voor de fun), dan is het wel een heel dure oplossing.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik had een x86 HTPC met LibreELEC, uiteindelijk een Vero V met OSMC erop aangeschaft. Geen omkijken meer naar :).

Onder de motorkap is het ook een antieke Debian :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• vanaalten
Fanless: de huidige mediaspeler had oorspronkelijk een fan. Die vrijwel onhoorbaar was. Maar na enige tijd begon ‘ie toch wat hoorbaarder te worden, en dat wordt voor mij vanzelf storend. Dus ja, fanless. Nieuw uit de doos geluidloos is niet genoeg.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 17:37
vanaalten schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:15:
Fanless: de huidige mediaspeler had oorspronkelijk een fan. Die vrijwel onhoorbaar was. Maar na enige tijd begon ‘ie toch wat hoorbaarder te worden, en dat wordt voor mij vanzelf storend.
Wat voor merk was die fan?
Ik gebruik 10 tallen Noctua fans in diverse pc's al meer dan 8 jaar en ze zijn nog steeds zo stil als op dag 1.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:21

Vliegvlug

Flight Simple

DeNachtwacht schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:02:
Wat je denk ik wil is een NUC op basis van de N150 chip van Intel. Dat is een vrij recente instapper die hardwarematige codecs aan boord heeft voor alle gangbare media afspeelformaten. Koop je een oudere NUC dan heb je kans dat bijv h.265 niet wordt ondersteund en dat softwarematig moet gebeuren. Dit is een recente review die van 1 van die NUC's op tweakers heeft gestaan:
review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...

Ik zou me trouwens niet teveel richten op dat fanless, want het gaat je natuurlijk niet écht daarom, maar dat je hem bij normaal gebruik niet hoort. Voor nood wil je natuurlijk niet dat de boel doorbrandt maar toch gekoeld wordt. In bovenstaande review lees je:

[...]

Kortom, tijdens gewoon afspelen van een filmpje ga je daar helemaal nooit iets van horen, juist omdat dit dus niet softwarematig gerenderd hoeft te worden omdat de hardwarematige codecs al ingebakken zitten.

Met een prijs van zo'n €200-250 moet je daarmee een prima systeempje kunnen hebben. Ze staan overigens niet in de pricewatch, maar op amazon gewoon te bestellen vanaf €199.
Of deze tip voor de helft van dat bedrag: Bad Brains in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0". ;)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@vanaalten Wat dacht je van een uitvoering: Ugreen NASync DXP2800 top hardware voor (media)server doeleinde en omdat het een NAS is kan je er ook gelijk al je media op kwijt.

Automatiseer alles in docker met de ARR stack en je wilt mogelijk nooit meer anders.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat is inderdaad wel een briljant mooie deal, nog geen €100. Ik zou er bijna 1 aanschaffen alhoewel ik er niks aan heb momenteel :henk

youtube.com/@hisrep

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hell-Slave schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:53:
[...]

Ik gebruik 10 tallen Noctua fans in diverse pc's al meer dan 8 jaar en ze zijn nog steeds zo stil als op dag 1.
Een mini PC is dermate klein dat er geen 120mm Noctua in past. Ik herken dan ook exact wat OP zegt. Ik heb allerlei (mini) HTPCs gehad van Intel NUC, Asus PN50, GMKtec tot aan laptops. Ze gebruiken allemaal dezelfde waardeloze blower fans, die maken vervelende hoge tonen en zijn eigenlijk niet goed te vervangen. Ze claimen allemaal héél erg stil zijn, maar in de praktijk is dat gewoon niet zo.. zelfs als je in de bios de fan op silent zet.

Uiteindelijk via AliExpress een fanless mini PC gekocht met Intel N100 chip. Deze was iets van €155, de huidige prijs slaat nergens op. Dit was alweer een tijdje geleden, dus er zijn inmiddels alweer andere modellen te koop met ook weer een nieuwere N150 SOC. Ze komen eigenlijk altijd met wifi 6 + bluetooth. Enige nadeel is slechts HDMI 2.0.

Bevalt hier goed met Windows 11 erop. Speelt gewoon alles af zonder geklooi. Dus je zou ook eens naar zo'n oplossing kunnen kijken, gewoon direct passief gekoeld. Die Akasa behuizingen gaan vaak ook richting de €100 namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 02-11-2025 13:26 ]

• Hell-Slave
stin00 schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:24:
[...]

Een mini PC is dermate klein dat er geen 120mm Noctua in past.
Je weet dat Noctua ook fans maakt vanaf 40mm? ;)
https://www.noctua.at/en/products/browse/fans

• stin00
  • Niet online
Zeker, maar fans van 40 of 80mm wil ik niet in huis hebben :D Noctua 120mm fans ben ik zeer tevreden over, 6 in m'n Desktop PC + een tower cooler. Maar voor een mini HTPC ga ik het liefst fanloos.

[ Voor 19% gewijzigd door stin00 op 02-11-2025 15:14 ]

• Hell-Slave
stin00 schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:13:
[...]

Zeker, maar fans van 40 of 80mm wil ik niet in huis hebben :D
Dat is dan meer een jouw probleem, ik heb ze wel in huis en ze zijn prima. :P
(2x 60mm fans voor mijn synology nas)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@vanaalten, heb je ook al eens gekeken naar iets totaal anders als media speler? Ik doel op iets met een Android TV OS bijvoorbeeld.

Want indien werkelijk alleen maar als mediaspeler als gebruik, dan kan dat ook prima met legio andere apparaten en OS-en.

Testing, one, two ...

• vanaalten
Hell-Slave schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:53:
[...]

De fan die standaard bij die Intel NUC zat.
Maar nee: dit is een harde eis. Hier ga ik niet in overtuigd worden, hier ga ik Noctua ook geen kans geven. Moet fanless.
Greatsword schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:04:
@vanaalten Wat dacht je van een uitvoering: Ugreen NASync DXP2800 top hardware voor (media)server doeleinde en omdat het een NAS is kan je er ook gelijk al je media op kwijt.

Automatiseer alles in docker met de ARR stack en je wilt mogelijk nooit meer anders.
Sowieso geen NAS nodig, maar los daarvan: volgens de website heeft het ding een fan.
stin00 schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:24:
Uiteindelijk via AliExpress een fanless mini PC gekocht met Intel N100 chip. Deze was iets van €155, de huidige prijs slaat nergens op. Dit was alweer een tijdje geleden, dus er zijn inmiddels alweer andere modellen te koop met ook weer een nieuwere N150 SOC. Ze komen eigenlijk altijd met wifi 6 + bluetooth. Enige nadeel is slechts HDMI 2.0.

Bevalt hier goed met Windows 11 erop. Speelt gewoon alles af zonder geklooi. Dus je zou ook eens naar zo'n oplossing kunnen kijken, gewoon direct passief gekoeld. Die Akasa behuizingen gaan vaak ook richting de €100 namelijk.
Interessant om in de gaten te houden - als ik wat meer tijd heb ga ik er wat meer rondneuzen, ondanks m'n weerstand tegen AliExpress. Maar, degene waar je naartoe linkt lijkt volgens de plaatjes wel degelijk een fan te hebben.
hardware-lover schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:27:
@vanaalten, heb je ook al eens gekeken naar iets totaal anders als media speler? Ik doel op iets met een Android TV OS bijvoorbeeld.

Want indien werkelijk alleen maar als mediaspeler als gebruik, dan kan dat ook prima met legio andere apparaten en OS-en.
Heb je op zich he-le-maal gelijk in... maar een mediaspeler op basis van Debian Linux, er zelf wat aan kunnen tweaken, zelf installeren - dat is juist wel weer deel van de lol.

• stin00
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:04:
Interessant om in de gaten te houden - als ik wat meer tijd heb ga ik er wat meer rondneuzen, ondanks m'n weerstand tegen AliExpress. Maar, degene waar je naartoe linkt lijkt volgens de plaatjes wel degelijk een fan te hebben.
Oh gek, linkje komt bij mij uit op de fanless mini-pc die ik heb! Misschien zijn er ook wel andere plekken voor fanless mini PCs. Zelf ook geen fan van aliexpress qua garantie etc, maar deze bevalt goed.

@vanaalten Huidige prijs is wel erg hoog.. hij kostte eerst de helft :+

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 02-11-2025 16:19 ]

• vanaalten
Yep, nu bij mij ook. 320 euro, dan nog ~50 ofzo voor RAM en SSD. Lijkt een leuke optie te zijn. :)

• vanaalten
Ben toch wat verder gaan puzzelen en kwam op deze wenslijst uit:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS Prime N100I-D D4€ 94,-€ 94,-
1BehuizingenInter-Tech IP-60€ 73,16€ 73,16
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32S22S8/16€ 64,81€ 64,81
Totaal€ 231,96
Wat groter dan een NUC, maar: HDMI, netwerkaansluiting, USB aan de voorkant, fanless. Zou volgens mij H265 moeten kunnen afspelen (bron).
Mist nog een SSD in het lijstje, maar die kan ik overzetten van het bestaande systeem.

Theoretisch zou ik het koelblok van de CPU af kunnen halen en verbinden met het koelsysteem van de kast, maar vermoed dat dat niet zo nodig is, processor is met z'n ~6W TDP vast al zuinig genoeg.

Wel wat duurder dan een AliExpress oplossing, maar ben toch wel voorstander van bekende merken, lokale leveranciers en begrijpelijke handleidingen/software.
Mis ik nog wat?
Pagina: 1