Achtergrond
Op onze slaapkamers hebben we een hotelschakeling met twee wisselschakelaars waarvan we graag tenminste een schakelaar een dimmer willen maken. Gezien we dan toch een nieuwe dimmer moeten kopen, was ik aan het kijken naar een smart-optie.
Echter, lijkt de bekabeling voor een domme dimmer anders te zijn als voor een smart-dimmer.
Bij de lamp en 'dimmer' zit een blauwe draad, bij de tweede schakelaar komen alleen 3 zwarte kabels uit.
Twee van de zwarte kabels gaan (voorbij de lamp) direct door naar de eerste schakelaar en een gaat naar de lamp.
/f/image/9LiqTmZzGXv3f7vtOpxSri3z.png?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Busch Jaeger SI - creme
- LED lamp
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een aantal opties gevonden:
- Domme enkele dimmer met wisseluitgang
- Domme multidimmers
- Smart dim-module gebruiken met pulsdrukkers
- Smart dimmer gebruiken met extra pulsdrukker
In een situatie met pulsdrukkers verwacht ik dat het op de volgende manier aangesloten moet gaan worden:
/f/image/sHBuHlVZ3DHyP4FnCLSyafl8.png?f=fotoalbum_large)
Voor een smart-dimmer moet de zwarte draad van 2de-schakelaar naar lamp dus bruin getaped worden en een van de twee kabels tussen de twee schakelaren doorgeknipt worden?
Mijn vragen
Op onze slaapkamers hebben we een hotelschakeling met twee wisselschakelaars waarvan we graag tenminste een schakelaar een dimmer willen maken. Gezien we dan toch een nieuwe dimmer moeten kopen, was ik aan het kijken naar een smart-optie.
Echter, lijkt de bekabeling voor een domme dimmer anders te zijn als voor een smart-dimmer.
Bij de lamp en 'dimmer' zit een blauwe draad, bij de tweede schakelaar komen alleen 3 zwarte kabels uit.
Twee van de zwarte kabels gaan (voorbij de lamp) direct door naar de eerste schakelaar en een gaat naar de lamp.
/f/image/9LiqTmZzGXv3f7vtOpxSri3z.png?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Busch Jaeger SI - creme
- LED lamp
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een aantal opties gevonden:
- Domme enkele dimmer met wisseluitgang
- Domme multidimmers
- Smart dim-module gebruiken met pulsdrukkers
- Smart dimmer gebruiken met extra pulsdrukker
In een situatie met pulsdrukkers verwacht ik dat het op de volgende manier aangesloten moet gaan worden:
/f/image/sHBuHlVZ3DHyP4FnCLSyafl8.png?f=fotoalbum_large)
Voor een smart-dimmer moet de zwarte draad van 2de-schakelaar naar lamp dus bruin getaped worden en een van de twee kabels tussen de twee schakelaren doorgeknipt worden?
Mijn vragen
- Klopt mijn stelling hierboven m.b.t smart-dimmer of kent iemand smart-dimmer met wisseluitgang (geen wisselingang)? Ik wil liever niets veranderen aan de bekabeling
- Indien die niet bestaat; klopt mijn plan m.b.t de bekabeling? Kan ik de ongebruikte zwarte draad van lamp naar tweede schakelaar laten zitten?
- Zou het beter zijn om de bestaande bekabeling niet aan te passen, persoonlijk lijkt het mij beter om een (rood getapete?) draad te leggen voor de smart-sturing en de rest origineel te houden, dat zou duidelijker zijn dan 4 zwarte draden en is makkelijk te 'ontdoen' bij verkoop huis o.i.d, anders zou je namelijk de zwarte draad weer aanelkaar moeten maken.
/f/image/JHV43BnUTvrYiMzW0ijyjAO6.png?f=fotoalbum_large)