Dimmer combineren met wisselschakelaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:28

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Achtergrond
Op onze slaapkamers hebben we een hotelschakeling met twee wisselschakelaars waarvan we graag tenminste een schakelaar een dimmer willen maken. Gezien we dan toch een nieuwe dimmer moeten kopen, was ik aan het kijken naar een smart-optie.

Echter, lijkt de bekabeling voor een domme dimmer anders te zijn als voor een smart-dimmer.

Bij de lamp en 'dimmer' zit een blauwe draad, bij de tweede schakelaar komen alleen 3 zwarte kabels uit.
Twee van de zwarte kabels gaan (voorbij de lamp) direct door naar de eerste schakelaar en een gaat naar de lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCOIlF7FFdp6xsTJswUzNS5cQHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LiqTmZzGXv3f7vtOpxSri3z.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Busch Jaeger SI - creme
- LED lamp

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een aantal opties gevonden:
- Domme enkele dimmer met wisseluitgang
- Domme multidimmers
- Smart dim-module gebruiken met pulsdrukkers
- Smart dimmer gebruiken met extra pulsdrukker

In een situatie met pulsdrukkers verwacht ik dat het op de volgende manier aangesloten moet gaan worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkO6h2RhcQd-kh8OhQ5BRhAu3LM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHBuHlVZ3DHyP4FnCLSyafl8.png?f=fotoalbum_large

Voor een smart-dimmer moet de zwarte draad van 2de-schakelaar naar lamp dus bruin getaped worden en een van de twee kabels tussen de twee schakelaren doorgeknipt worden?

Mijn vragen
  1. Klopt mijn stelling hierboven m.b.t smart-dimmer of kent iemand smart-dimmer met wisseluitgang (geen wisselingang)? Ik wil liever niets veranderen aan de bekabeling
  2. Indien die niet bestaat; klopt mijn plan m.b.t de bekabeling? Kan ik de ongebruikte zwarte draad van lamp naar tweede schakelaar laten zitten?
  3. Zou het beter zijn om de bestaande bekabeling niet aan te passen, persoonlijk lijkt het mij beter om een (rood getapete?) draad te leggen voor de smart-sturing en de rest origineel te houden, dat zou duidelijker zijn dan 4 zwarte draden en is makkelijk te 'ontdoen' bij verkoop huis o.i.d, anders zou je namelijk de zwarte draad weer aanelkaar moeten maken.

Beste antwoord (via Accretion op 01-11-2025 18:05)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1 Ik ken er geen met wisseluitgang want bepalen of de lamp dan aan of uit staat is dan erg lastig.
2 Prima te laten zitten als je hem afdopt. Je zou hem ook kunnen gebruiken om L bij de tweede schakelaar te krijgen.
3 Er is niets fouts aan om gewoon draden van de juiste kleur erbij te trekken. Dus wat dat betreft is "origineel houden" dus ook niet beter. Maar een markering is altijd wel handig zodat je weet wat wat is. Maar ook in de domme situatie zou dan handig zijn :+

Er is ook nog een optie die geen extra draden kost. En dat is de module bij de lamp te plaatsen. De pulsdrukkers gaan dan parallel op één van de runners tussen de schakelaars. En dan door naar de ingang op de module bij de lamp door de zwarte draad die van bed naar de lamp ligt. De tweede runner tussen de schakelaars kan je dan gebruiken als L (vanaf de deur schakelaar) voor de bed schakelaar.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1 Ik ken er geen met wisseluitgang want bepalen of de lamp dan aan of uit staat is dan erg lastig.
2 Prima te laten zitten als je hem afdopt. Je zou hem ook kunnen gebruiken om L bij de tweede schakelaar te krijgen.
3 Er is niets fouts aan om gewoon draden van de juiste kleur erbij te trekken. Dus wat dat betreft is "origineel houden" dus ook niet beter. Maar een markering is altijd wel handig zodat je weet wat wat is. Maar ook in de domme situatie zou dan handig zijn :+

Er is ook nog een optie die geen extra draden kost. En dat is de module bij de lamp te plaatsen. De pulsdrukkers gaan dan parallel op één van de runners tussen de schakelaars. En dan door naar de ingang op de module bij de lamp door de zwarte draad die van bed naar de lamp ligt. De tweede runner tussen de schakelaars kan je dan gebruiken als L (vanaf de deur schakelaar) voor de bed schakelaar.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:28

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Septillion schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:58:
Goh, dat is eigenlijk best logisch ja, nu begrijp ik ook waarom :)
Naast dat je met een pulsdrukker wel zou kunnen dimmen en met een schakelaar niet.
Ik kan niet zo veel met een L bij die schakelaar (aan beide kanten van het bed zit al een stopcontact en de schakelaar zit boven het hoofdbord).
Ja, precies, moet het eigenlijk ook niet moeilijker maken dan dat het is.
En ja, in de huidige situatie is het alleen een beetje gokken welke zwarte kabel daadwerkelijk naar de lamp gaat, maar als je weet dat het een hotelschakeling is, valt dat ergens wel mee.
Dan kan het inderdaad met de bestaande kabels.
Daar komen wel veel kabels uit, voor de stopcontacten in elke hoek, maar het is ook een grote doos.

Het klinkt wel minder optimaal om de module daar achter te hangen, omdat het lastig bereikbaar is (en dan worden het sowieso pulsdrukkers, geen draaiknop).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjncKcS1fjGb_DhdCHaqFgUTyHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JHV43BnUTvrYiMzW0ijyjAO6.png?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat ik gewoon even de moeite ga doen om d'r een kabel bij te leggen.
Het gaat nu namelijk over een slaapkamer maar op den duur wil ik dit natuurlijk bij meer ruimtes gaan doen.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-11 18:21
De dimmers van Gira hadden vroeger weldegelijk een wisselschakeling.

Het enige nadeel was/is dat je maar op 1 plek (bij de dimmer) de lichtintensiteit kunt regelen.

[ Voor 42% gewijzigd door jbhc op 02-11-2025 16:01 ]