[3D printen] In de breedte printen zorgt voor ruw oppervlak

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-11 20:41
Ik heb een Bambu Lab H2S printer en probeer een vierkant kader te printen (buitenmaat 11 cm breed, randen zijn 4mm en de dikte is 3mm, echter krijg ik de bovenste afwerklaag niet goed. Ik heb allerlei ironing settings al geprobeerd. Op 60 speed en 25 flow het "beste" (minst slechte) resultaat. 2 lengtes zijn goed omdat de printkop daar 1 lange haal maakt (zie foto bij punt 1), de andere 2 lengtes (zie foto bij punt 2) worden in hele korte stukjes geprint in de breedte (zelfde orientatie als de lengtes bij 1), maar daar wordt het niet netjes. Die lijken mat te zijn en de lengtes bij 1 zijn semi gloss. Doel is alles zoals 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3gAVMjUwTqgkBfjbKNVLFzId38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBENZihxQkh9FkEabfXpdbJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGEMh3NwLnNQR-n9FUkjQYrKgQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVbQn4REEzHAd7Heb3Ceow3v.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de prints ook al schuin gelegd (moet daar nog wel tweaken met de flow want zitten nog gaatjes in). Dat heb ik dit effect niet maar krijg ik op 2 hoeken (waar de printkop begint en eindigt) een afwijking. Dit zal vast komen doordat de kop daar steeds sneller beweegt. Ik heb dus ook al met de setting "small perimiter threshold" gespeeld om aan te geven dat wanneer iets smaller is dan 10mm dat hij dan rustiger moet printen, maar ook dit bood geen oplossing.

Iemand een idee welke setting ik moet tweaken om alle randen netjes te krijgen?

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
Als je het mij vraagt ziet die toplaag er fantastisch uit, ik heb vaak veel ruwere afwerklagen bij mijn printer, en een ander patroon dan op en neer gaan maakt de afwerkkwaliteit in mijn ervaring niet beter.
Mijn oplossing is meestal proberen de laag die ik het mooiste wil hebben onderop te positioneren zodat die het mooie regelmatige relief van de buildplate heeft(en evt. een gladde buildplate kiezen).

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-11 20:41
Casplantje schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:26:
Als je het mij vraagt ziet die toplaag er fantastisch uit, ik heb vaak veel ruwere afwerklagen bij mijn printer, en een ander patroon dan op en neer gaan maakt de afwerkkwaliteit in mijn ervaring niet beter.
Mijn oplossing is meestal proberen de laag die ik het mooiste wil hebben onderop te positioneren zodat die het mooie regelmatige relief van de buildplate heeft(en evt. een gladde buildplate kiezen).
Deze foto is van de onderkant. Ik heb een smooth build plate en ik denk dat ik die beter kan gebruiken.
Heb je nog tips om dit vol te krijgen? Zoals je ziet gaat de opvulling diagonaal voor de eerste laag als ik dat nog ene beetje kan tweaken ga ik gewoon gebruik maken van de onderkant want de bovenkant krijg ik niet mooier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRckpn_5UICXn2K_1MH0bkasg_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjVijtbUNSR5FPqFtA5vv4U1.jpg?f=fotoalbum_large

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
Voor de eerste laag heb je in de meeste slicers een set met aparte parameters, ik zet meestal de temperatuur voor die laag 5-10 graden hoger om het plastic makkelijker te laten uitvloeien(hiermee vergroot je wel kans op het "elephant's foot" effect, dus het is een beetje zoeken naar de optimale waarde). Daarnaast kan je spelen met de flow rate, vaak helpt het om deze een beetje terug te schroeven. Maar de flow rate zou ik pas aanpassen als je zeker weet dat de algemene flow goed gecalibreerd is.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:49
Ik heb de prints ook al schuin gelegd (moet daar nog wel tweaken met de flow want zitten nog gaatjes in). Dat heb ik dit effect niet maar krijg ik op 2 hoeken (waar de printkop begint en eindigt) een afwijking. Dit zal vast komen doordat de kop daar steeds sneller beweegt.
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat over het feit dat de printer daar anders print dan in de rest van de print. Het kan ook te maken hebben met het feit dat de warmte langer op één plek geconcentreerd blijft. De printkop hangt natuurlijk langer over dit deel van de print dan op andere plekken, dus het kan er ook mee te maken hebben dat het plastic na depositie juist niet snel genoeg afkoelt. In de eerste foto lijkt het namelijk wel alsof het plastic een beetje wordt 'meegetrokken' als het ware, waardoor je die opstaande 'plukjes' krijgt in het smallere deel. Omdat de lange banen bij 1 wel een nette, consistente halfglanzende afwerking hebben, denk ik dat dat eigenlijk de afwerking is die je mag verwachten bij een perfect printresultaat.

Hele eenvoudige oplossing: concentrisch strijkprofiel instellen? Je hebt volgens mij op de bovenste laag overal exact dezelfde breedte, dus die instelling leent zich perfect voor jouw toepassing.

[ Voor 23% gewijzigd door naarden 4ever op 04-11-2025 09:49 ]