Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stutters, audiolag en traag internet tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ByteKnight
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-11 18:05
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden heb ik een interessant probleem dat zich voordoet tijdens het gamen namelijk het volgende: Als ik een game opstart dan krijg ik binnen 5 a 10 min last van microstutters . Soms zijn het ook grote stutters waarbij ook mijn audio lagt (distortion). Wat mij hier bij ook opvalt is dat mijn internet snelheid drastisch laag is (+- 10mbps) terwijl, als ik niet game, dit 300 mbps is. Het maakt niet uit of ik offline of online games speel. Een reboot van mijn PC lost dit probleem op maar is dus ook binnen enkele minuten terug als ik weer een game start.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11
Moederbord: Gigabyte X670E AORUS MASTER
CPU: AMD Ryzen 7600X3D
Videokaart: AMD Radeon 6900XT
RAM: G.Skill Trident Z5 RGB F5-6800J3445G16GX2-TZ5RK
Voeding: Corsair RM850x (2021) Zwart 80+ GOLD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Temperaturen gecheckt van alle componenten of deze wellicht te heet worden. Dit lijkt niet het geval, de temps blijven binnen een acceptabele range.
MemTest86 gedraaid voor 12 uur, geen problemen gevonden.
GPU en CPU benchmarks gedraaid, geen issues (geen stutters)
Windows opnieuw geïnstalleerd
RAM opnieuw geplaatst
XMP aangezet/uitgezet
BIOS gereset
Internet adapter uitgezet en losse USB to RJ45 gebruikt voor internet
WIFI in plaats van vaste kabel

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:34
Bios up to date?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou in ieder geval
- van AMD.com de meest recente chipset driver downloaden (dus niet van gigabyte zelf) en die installeren
- idd even firmware update doen
- GPU driver actualiseren

Het neigt aan alle kanten toch naar te heet wordende componenten óf dat de voeding het niet trekt, maar dat lijkt me ergens toch ook raar. Ik zou even de kast openen, gaan gamen en zien hoe dat gaat. Als het dan iets langer duurt voordat de problemen er zijn weet je dat het hitte moet zijn. Je kan dan zodra het stutteren begint gewoon eens voorzichtig voelen aan componenten (niet aan de fans natuurlijk). Hoe voelt het ram, hand even onder de koeler houden en vingers tegen de cpu aan, even de PCB/chipsets voelen. Kan ook juist zijn dat een temperatuursensor kapot is óf dat je in het bios ergens een te lage drempel hebt met fans. Zeker na een bios reset is het goed de fanspeeds/fanprofiel weer eens onder de loep te nemen.

youtube.com/@hisrep

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47

BCC

Bedraad of via wifi ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-11 21:12

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Laatste lijn van de ts :X

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:27
en zet alle overlays ook uit,bv van steam

check inderdaad chipset driver,verwidjer de oude eerst voordat je de nieuwe instaleerd

zet er ook de laatste bios versie op

en ook welke gpu driver heb je er nu opstaan?

sluit alle programma;'s af voordat e gaat gamen en dan in het bijzonder rgb software en ook tools zoals bv msi afterburner als je die hebt en monitoring tools,zoals hwinfo aida,ect

kijk of er een firmware udpdate is voor je ssd en instaleer ook de laatste versie driver voor bv je netwerk kaart en audio .

[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 01-11-2025 22:12 ]

• ByteKnight
Bedankt voor alle reacties!

Alle drivers zijn up to date (Chipset is van AMD gedownload en geïnstalleerd, GPU drivers idem). Wifi en Ethernet drivers zijn ook verwijderd en van de nieuwste versie voorzien. Bios heb ik ook naar een paar weken geleden geupdate naar F38B.

Ik zie nu op de website van Gigabyte dat er ook een F38E versie van de BIOS is uitgekomen, ik zal deze ook gaan installeren om te kijken of dit nog het een en ander fikst.

Ik zal ook de fans in de BIOS op een hogere snelheid zetten om te kijken of dit er voor zorgt dat de problemen verdwijnen en/of het langer duurt voordat het voorkomt.

• ByteKnight
We zijn een weekje verder en heb weer verschillende dingen geprobeerd:
BIOS geupdate naar F38E.
Ander geheugen getest (wellicht iets met timings bijvoorbeeld)
NVME in een andere slot gedaan
CPU verwijderd en opnieuw geplaatst.

Helaas, de issues blijven. Ik kan ze tegenwoordig ook reproduceren door middel van een stresstest. Na 2-3 minuten komen dan de stutters tevoorschijn.

Edit:
Aanvulling:
Als ik door blijf spelen terwijl de stutters er zijn stoppen op den duur ook de USB devices (toetsenbord, muis) daarna volgt een crash/herstart. Event viewer geeft helaas niks spannends aan waarom die gecrasht zou zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door ByteKnight op 07-11-2025 20:35 ]

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 23:54
Naar de laatste bios updaten. Kunnen dingen ook slechter worden.

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:49
Mijn eerste gok is: Herinstallatie windows, maar dat heb je al gedaan.
Verder: Temps, maar je zegt dat die goed zijn. (check je ook de temps van de chipset, GPU, CPU (cores maar ook hotspot etc?)

Dan blijft wat mij betreft de PSU over om eens uit te wisselen...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb gpuz eens open en kijk in de grafieken terwijl je stresstest. Stort een snelheid in/zie je power meldingen? Doe hetzelfde met hwinfo64. Post vooral screenshots hier. Hwinfo64 sensor scherm zegt een hoop min/max waarden.

Je gedrag komt overeen met oververhitting namelijk, of een power limit bereikt. Het kunnen te hete vrms zijn bijvoorbeeld

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:27
ByteKnight schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:51:
We zijn een weekje verder en heb weer verschillende dingen geprobeerd:
BIOS geupdate naar F38E.
Ander geheugen getest (wellicht iets met timings bijvoorbeeld)
NVME in een andere slot gedaan
CPU verwijderd en opnieuw geplaatst.

Helaas, de issues blijven. Ik kan ze tegenwoordig ook reproduceren door middel van een stresstest. Na 2-3 minuten komen dan de stutters tevoorschijn.

Edit:
Aanvulling:
Als ik door blijf spelen terwijl de stutters er zijn stoppen op den duur ook de USB devices (toetsenbord, muis) daarna volgt een crash/herstart. Event viewer geeft helaas niks spannends aan waarom die gecrasht zou zijn.
die edit is wel belangrijk,dat duit toch wel op een stabiliteits probleem zeker als die restart,doet die dat ook als expo uistaat en wat hierboven al gezegt is,post de temps,je hebt verder niks overclockt?

• ByteKnight
Overclock op RAM staat uit, maar heeft ook aan gestaan (geen verschil). Ook ander RAM geprobeerd maar ook daar hetzelfde gedrag.
Wat ook vreemd is dat, zodra de stutters er zijn dat ze ook niet vanzelf weg gaan. Als bijv. de game is afgesloten en ik speel via Spotify muziek af dan is hier ook lag/distortion.

Benchmarks:
Ik heb tijdens een game HWinfo gecheckt en GPUZ. Hierbij de screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIZ8BGYkcmvRNtY-gBmypl4N0lY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7dIr3MiJQWYddGTz6rNiTDaF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN46UZ8S7DID8WAP9WGQNYd4qMo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i9YS5A3itCPLnfuK2ZKWwQHR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOU0Td7e0AlAAy2spbvy6ABRZP8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MZhdKrvL8Iyn8utfz2hY2111.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iewOdDdX2l3Rwna8D5IaDsLbKjs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dgFprdEcjkhU0My5Vi0BpsbA.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door ByteKnight op 11-11-2025 18:54 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Zorian

What the fox?

ByteKnight schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:15:
Overclock op RAM staat uit, maar heeft ook aan gestaan (geen verschil). Ook ander RAM geprobeerd maar ook daar hetzelfde gedrag.
Wat ook vreemd is dat, zodra de stutters er zijn dat ze ook niet vanzelf weg gaan. Als bijv. de game is afgesloten en ik speel via Spotify muziek af dan is hier ook lag/distortion.

Benchmarks:
Ik heb tijdens een game HWinfo gecheckt en GPUZ. Hierbij de screenshots:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Je GPU is aardig toasty, vooral die hotspot zit op/rond thermal throttling waardes.
Pagina: 1