1440P (Gaming) PC | Budget €1.400 tot 1.600 | Sanity check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chiIIed
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-11 19:20
Hoi allen,

Mijn huidige PC stamt uit het tijdperk van de flintstones en is al een geruime tijd aan upgraden toe. Nooit echt de moeite voor genomen omdat ie ansich nog prima meekwam voor studiedoeleinden. W11 wordt bijvoorbeeld niet ondersteund. Merk nu toch wel dat het systeem instabiel wordt en ik geen zin meer heb om dat te gaan fixen. Combineer dat met een afgelopen studie, BF6 die uit is.. en ik weer [GOT]BF3 tijden wil beleven. Daarnaast nog meer moois in het verschiet: Anno, Europa Universalis V, GTA6. Oftewel er mag een nieuwe komen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair officewerk. Word, Excel, Powerpoint, Autocad, beetje 3d renderen. Energieslurpen in idle mode (lees office gebruiken) is dan gelieve ook zo laag mogelijk. Secundair gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 1400 tot 1600 €. Mag wat meer als dat de prestaties echt verbeterd op bepaalde onderdelen. Bang for buck is altijd goed.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Beeldscherm: 2x GIGABYTE G27Q 27" Gaming Monitor. 1tje zal gebruikt worden voor gamen.
Tobo, muis, headset gaat mee. Gaat allemaal via USB-A

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niets bijzonders. Gewoon iets dat weer met de tijd mee kan. De mijne is zoals te lezen aan vervanging toe. Ik heb er geen moeite mee om op 60fps/medium settings te spelen over een paar jaar als dit systeem prima werkt. Ik zal bijv niet elk jaar een nieuwe GFX er in zetten. Wel een iets ruimere voeding genomen dan de bestbuy aanraadde omdat die volgens Cybenetics betere efficiency had en wat upgrade ruimte in de toekomst toe te laten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Vroeger (en nu ook) altijd Nvidia gehad voor de videokaart. Nu is het mij om het even. Overige maakt me ook niet veel uit. Wel iets een voorkeur voor bestaande merken/producten die zich bewezen hebben/kwaaltjes bekend van zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau in idle graag laag. PC staat naast mij onder het bureau uiteraard is een beetje gezoem van de ventilatoren geen probleem. Tijdens gamen heb ik een headset op, dus mag die van mij opstijgen 😊.
Energiewensen voor idle ook graag laag. Heb nu een Corsair CX750 brons uit 2015 oid. Beestje heeft zijn werk gedaan en mag met pensioen. Tijdens gamen maakt het niet uit.

Ga je overklokken?
Nee. Niet aan mij besteed. Standaard instellingen zijn voldoende. Geen zin meer om elke % er uit te persen door te gaan pielen in de settings. Out of the box moet het prima werken voor de doeleinden.

Wat verwacht je van ons?[i]
Sanity check voornamelijk opdat ik geen vreemde keuzes heb gemaakt. Aanbevelingen waar met een klein beetje extra budget relatief meer performance gehaald worden, wordt zeer gewaardeerd. Ik ben compleet uit de loop wat betreft hardware. Als basis de best buy guide 1440p gehanteerd en aangevuld met soortgelijke topics als de mijne. Overall gezien, lijkt het allemaal op elkaar dus verwacht eigenlijk dat het prima is.

Zit over drie dingen nog te dubben, graag jullie input:
1. CPU 7700 of 7800 hanteren. Anno/EU5 zijn over het algemeen CPU heavy als de potjes groter/langer worden. Soms wil ik ook nog wel eens ARMA spelen, ook die is CPU heavy. Heeft de 7800 hier echt meerwaarde voor de € 90,- meer of is de 7700 ruim voldoende?

2. 750 of 850W voeding? 650 zou voldoende moeten zijn om het systeem te trekken aldus de BBG, maar vooruitkijkend naar de toekomst is de 750W voldoende voor de aankomende 10.000 Serie van AMD? Of toch beter de 850W pakken.

3. De videokaarten. De Sapphire pulse is standaard een aantal graden koeler, maar heeft geen biosswitch. Daarnaast een aantal watt zuiniger in idle mode. Heeft wel thermalpads en is iets kleiner van formaat. De Hellhound heeft wel de biosswitch en wordt primair aangeraden op het forum. Zal ook een reden hebben. Wel pasta en dus iets groter.

Qua wattage lopen ze niet ver uiteen in idle. Dus dat is prima 😊. Hellhound heeft daar zelfs een voordeeltje in onder load. Neig naar de pulse want dan hoef ik de bios niet in 😊 en geen gezeur met pasta.

De build in kwestie!
7800 versie, 850W = € 1.717
7700 versie, 750W = € 1.601
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 214,20€ 214,20
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 308,85€ 308,85
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 649,-€ 649,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 651,99€ 651,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 71,67€ 71,67
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 145,30€ 145,30
1VoedingenNZXT C750 Gold Core€ 98,58€ 98,58
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 119,58€ 119,58
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 239,90€ 239,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.678,74

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:07
Voor de wat meer CPU heavy games zal de 7800X3D zeker meerwaarde hebben. Ook over het algemeen in de niet CPU heavy games op 1440p is er iets betere performance te zien met de X3D CPU's.

750w voldoet gewoon :)

Ik zou zelf gewoon de Sapphire pakken aangezien de koeler toch nog een stapje beter is dan de Hellhound.

Ik zou zelf toch nog een paar tientjes meer uitgeven aan een moederbord met Pcie 5 support voor de videokaart. Nu wellicht niet zo belangrijk, maar over een paar jaar misschien wel, en als het toch in je budget past uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI of uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI

Voor dezelfde prijs als de Arctic koeler heb je nu ook de Phantom Spirit van Thermalright https://www.amazon.nl/TR-...technologie/dp/B0DCJPX5F3. Deze heeft dezelfde prestaties als Noctua en Be Quiet koelers van rond de 100 euro ;)

Als de pc toch onder het bureau komt te staan kan je ook kijken naar deze uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black behuizing. Sidepanels met geluidsdemping ipv een glazen paneel wat meer geluid door laat.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je budget is prima en je selectie ook. Ik ben ook wel eens met eventuele aanpassingen van @Miyazono maar zou zelf vooral 1 ding doen: gaan voor de 7600X3D die mooi tussen de 7700 en 7800X3D zit, maar voor jouw games zeker meerwaarde biedt.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 270,01€ 270,01
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 71,67€ 71,67
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,51€ 129,51
Totaal€ 1.546,73
Als je het voor nu even houdt bij een 2TB SSD hou je het ook mooi binnen je budget. Een SSD is nou juist 1 van de onderdelen die de komende tijden goedkoper zullen bljiven worden, dus gewoon over een jaartje er nog 1 bij prikken spaart nu wat uit en straks koop je er goedkoper nog eens 2TB of zelfs 4 bij.

youtube.com/@hisrep

• chiIIed
Miyazono schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:10:
Voor de wat meer CPU heavy games zal de 7800X3D zeker meerwaarde hebben. Ook over het algemeen in de niet CPU heavy games op 1440p is er iets betere performance te zien met de X3D CPU's.

750w voldoet gewoon :)

Ik zou zelf gewoon de Sapphire pakken aangezien de koeler toch nog een stapje beter is dan de Hellhound.

Ik zou zelf toch nog een paar tientjes meer uitgeven aan een moederbord met Pcie 5 support voor de videokaart. Nu wellicht niet zo belangrijk, maar over een paar jaar misschien wel, en als het toch in je budget past uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI of uitvoering: MSI X670E GAMING PLUS WIFI

Voor dezelfde prijs als de Arctic koeler heb je nu ook de Phantom Spirit van Thermalright https://www.amazon.nl/TR-...technologie/dp/B0DCJPX5F3. Deze heeft dezelfde prestaties als Noctua en Be Quiet koelers van rond de 100 euro ;)

Als de pc toch onder het bureau komt te staan kan je ook kijken naar deze uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black behuizing. Sidepanels met geluidsdemping ipv een glazen paneel wat meer geluid door laat.
Dank! Case is een goede. Het glazen paneeltje heeft inderdaad geen meerwaarde en deze ziet er iets meer standaard uit. Ben wel fan. Koeler reeds gekocht! Dank voor de tip O+ Sapphire wordt het dan.

Wel nog een vraag m.b.t. mobo. De x670 in hoeverre zijn die anders dan de B650? Als ik zo rond google lijkt het meer aansluitingen en pcilanes te zijn. Bewust MSI gekozen? Vind hem echt spuuglelijk dus wellicht dat een ander merk nog een mooie zwarte heeft. Witte I/O in een zwarte kast :F

750Watt wordt het.
DeNachtwacht schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:34:
Je budget is prima en je selectie ook. Ik ben ook wel eens met eventuele aanpassingen van @Miyazono maar zou zelf vooral 1 ding doen: gaan voor de 7600X3D die mooi tussen de 7700 en 7800X3D zit, maar voor jouw games zeker meerwaarde biedt.

Als je het voor nu even houdt bij een 2TB SSD hou je het ook mooi binnen je budget. Een SSD is nou juist 1 van de onderdelen die de komende tijden goedkoper zullen bljiven worden, dus gewoon over een jaartje er nog 1 bij prikken spaart nu wat uit en straks koop je er goedkoper nog eens 2TB of zelfs 4 bij.
Dank voor de bevestiging! Met de 7600x3D heb ik meer het idee dat het dan "net niet" is. Qua prijs doet het niet veel onder voor de 7800, terwijl je dan 2 cores minder hebt en ook iets lagere kloksnelheden. Zou ik eerder de 35 euro bij willen leggen om de 7800 te halen.

Kijk ik hoef echt geen 160FPS op ultra op 1440p. Als de 7700 al meer dan genoeg haalt, is dit dan geen overkill? Haal ik liever nog wat extra artec fans :+ Vind ik even lastig in te schatten.

• Miyazono
Ach ja, als je voor de gesloten behuizing gaat maakt het uiterlijk van wat er aan de binnenkant zit minder uit ;)
Beide de MSI en Asus die ik heb gelinkt zijn vrij gelijk als het aankomt op de specs, beide hebben ze even veel usb poorten. Verschil tussen de twee is dat de Asus een extra type c poort heeft en de MSI een extra M.2 slot en iets dikkere VRM. Voor de rest zijn het beide top moederborden.

Normaal zou ik snel Asrock aanraden aangezien zij enorm goede moederborden hebben, veel features voor een leuke prijs. Alleen hebben Asrock borden op dit moment problemen met X3D CPU's. Mocht je dus de 7800X3D nemen zou ik kijken naar de Asus of MSI die ik gelinkt had.
Als je bij de 7700 blijft zou uitvoering: ASRock B850 Pro-A WiFi ook een hele leuke optie zijn.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

chiIIed schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:31:
Wel nog een vraag m.b.t. mobo. De x670 in hoeverre zijn die anders dan de B650? Als ik zo rond google lijkt het meer aansluitingen en pcilanes te zijn.
Dank voor de bevestiging! Met de 7600x3D heb ik meer het idee dat het dan "net niet" is. Qua prijs doet het niet veel onder voor de 7800, terwijl je dan 2 cores minder hebt en ook iets lagere kloksnelheden. Zou ik eerder de 35 euro bij willen leggen om de 7800 te halen.
1. Klopt, de X chipset is de "duurdere" variant met bijvoorbeeld 2 of zelfs 3 snelle PCI-e 5.0 SSD sloten, net als bijvoorbeeld meer USB (4.0) poorten op de achterkant et cetera. Het is over het algemeen voor gewoon gebruik niet nodig en fors duurder. Maar ik zou daarvoor niet teveel op de naam van de chipset van AMD uit letten, maar wat de moederbordfabrikant zelf kiest erop te installeren. Met bijvoorbeeld dit bord heb je voor 3 tientjes extra al PCI-e 5.0 support voor zowel de GPU als SSD zonder dat je een X chipset hebt. Als je later nog eens wil upgraden kan het handig zijn, maar momenteel heb je er, zeker bij de GPU, nog helemaal niks aan. Alleen de RTX 5090 is 1-2% sneller op PCI-e 5.0 t.o.v. 4.0. Is dus echt alleen als je over 3-4 jaar nog eens een grote upgrade naar een dikke high-end kaart wil doen.
2. Zie de tweakers review van de 7600X3D. In principe heb je met de 7700 al ruim genoeg en zou ik daar lekker voor gaan, maar bij specifieke games (zeker strategiespellen) kan de 7600X3D echt wel een upgrade zijn waar je op 1440P nog iets aan hebt. In de review zie je mooie voorbeelden voorbij komen zodat het hopelijk wat duidelijker wordt.

Ik zou het zelf denk ik houden bij de mobo upgrade naar €181, zodat je over 3-4 jaar alles nog eens een leuke upgrade kan geven. Voor nu is die 7700 in principe heus genoeg namelijk.

youtube.com/@hisrep

• chiIIed
Hey,

Dank beide :) De input wordt zeer gewaardeerd! Na het lezen van de review over de 7600 en het betere google werk, toch gegaan voor de 7800. Dit i.c.m. de door jullie aangeraden asus mobo. Aanvullend nog drie silentwings erbij genomen om te kijken hoe stil het kan worden. Ik ben er tevreden mee 8)

Alles samengenomen, gaat het net over de € 1.700 en ziet de build er als volgt uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 308,85€ 308,85
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 181,-€ 181,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 81,97€ 81,97
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 EVO€ 35,12€ 35,12
3Ventilatorsbe quiet! Silent Wings 4 140mm PWM€ 22,17€ 66,51
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 137,17€ 137,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.706,49

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
Het geheugen wat je hebt gekozen staan niet in de supported list van dit moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door nuker op 02-11-2025 12:53 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nuker schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:52:
Het geheugen wat je hebt gekozen staan niet in de supported list van dit moederbord.
Recentelijk heb ik ook wel geleerd dat geheugen fabrikanten vaak ook QVL lijsten bijhouden, het zou mij niet verbazen als daar veel meer combinaties getest zijn. ;)

Als reepjes van een concurrent dat dezelfde onderdelen gebruikt (zoals geheugen chips) op de lijst staat, kun je er ook wel redelijk vanuit gaan dat gekozen RAM waarschijnlijk gewoon werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 02-11-2025 15:09 ]

• chiIIed
nuker schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:52:
Hey,

Dank voor je reactie. Kan je aangeven waar je die info vandaan hebt? Geheugen is al besteld en mobo kan nog gewijzigd worden. Ik zie het namelijk niet. Had van te voren PCpartpicker gehanteerd en ook daar geen issues geconstateerd.

Dank alvast!

[ Voor 27% gewijzigd door chiIIed op 02-11-2025 15:09 ]

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
chiIIed schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:09:
[...]

Hey,

Dank voor je reactie. Kan je aangeven waar je die info vandaan hebt? Geheugen is al besteld en mobo kan nog gewijzigd worden. Ik zie het namelijk niet. Had van te voren PCpartpicker gehanteerd en ook daar geen issues geconstateerd.

Dank alvast!
Ik heb het geheugen hier opgezocht: https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_memory/

Dat het niet in de lijst staat, betekent niet dat het niet gaat werken. Er is wel een risico, tenzij iemand anders hier kan bevestigen dat deze combinatie wel werkt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor RAM zou je eventueel uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF560C36BWE2AK2-32 kunnen overwegen, hiervan geeft Kingston aan dat het met jouw gekozen moederbord gaat werken en is net zo duur.

• Miyazono
AM5 is een stuk flexibeler als het op geheugen aankomt dan AM4. Dit specifieke setje van Patriot heb ik zelf een paar keer gebruikt met moederborden waar het niet op de QVL stond (ook bij Patriot de moederborden niet op de QVL) zonder enige problemen. Er is natuurlijk altijd de kans dat het niet lekker werkt, maar zolang het geheugen EXPO ondersteunt is de kans zeer groot dat alles zonder problemen zal werken.
Pagina: 1