home netwerk stack?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OnlyLilly
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:55
Beste,

We hebben onlangs een groot huis gekocht, en ik ben van plan om vrij wat smarthome- en netwerkapparaten te gebruiken.
Ik vroeg mij daarom af of de onderstaande netwerk stack die ik in gedachten heb degelijk is:

Firewall (1x): Ubiquiti Cloud Gateway Fiber

Switch (1x): Ubiquiti Standard 48 PoE

Access Points (7x): Ubiquiti U7 Pro XG

Aangezien heel wat smarthome-apparaten draadloos werken, lijken degelijke access points mij een absolute must. Ik wil graag een future-proof netwerkstack opbouwen, zodat ik de komende jaren niet al te veel meer hoef aan te passen.

Alle reacties

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11 15:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe groot is het huis wel niet? 7 accespoints lijkt me best veel. Misschien kan je ook al met vier af. Zou eerst met minder uitproberen tenzij je zo flinke korting krijgt.

Daarnaast zou je je Smarthome ook over zigbee kunnen laten lopen. Voor verlichting e.d. is dat best wel standaard.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:59
Een normaal huis kan prima met 3 AP van wifi voorzien worden.

En een smarthome kun je beter niet met wifi devices maken, daar is wifi ongeschikt voor.
Neem gewoon Home Assistant server met een Zigbee netwerk en Zigbee devices.
Is wel zo veilig want bijna al die Wifi smart devices maken een connectie met hun cloudservers en je hebt nooit in de hand wat daar mee gebeurd

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• OnlyLilly
Bedankt voor de reacties.

Ik wou er nog aan toevoegen dat ik wellicht een Homey pro in het netwerk zal steken.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:49
Zonder meer informatie zal het best werken. Echter zijn die accesspoints echt zwaar overkill voor een huis. Zeker als je vervolgens er ook 'maar' een gbit switch achter gooit.

Maar kom eerst eens met meer info wat voor smart spul je wilt gebruiken ?

Ik heb bijvoorbeeld een 30 tal Shelly devices (gewoon via wifi, met eigen vlan zonder toegang naar buiten) en die werken perfect samen met home assistent en heb nul delay (heb de U6+ en AC Pro). En daarnaast heb ik nog enkele HUE devices (Zigbee) voor multicolor lampen (zijn gewoonweg ruim beter dan die van Shelly).

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 01-11-2025 14:24 ]

• OnlyLilly
Jan-man schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:24:
Zonder meer informatie zal het best werken. Echter zijn die accesspoints echt zwaar overkill voor een huis. Zeker als je vervolgens er ook 'maar' een gbit switch achter gooit.

Maar kom eerst eens met meer info wat voor smart spul je wilt gebruiken ?

Ik heb bijvoorbeeld een 30 tal Shelly devices (gewoon via wifi, met eigen vlan zonder toegang naar buiten) en die werken perfect samen met home assistent en heb nul delay (heb de U6+ en AC Pro). En daarnaast heb ik nog enkele HUE devices (Zigbee) voor multicolor lampen (zijn gewoonweg ruim beter dan die van Shelly).
hey,

Zal vooral voor smart pluggen/stekkers zijn, smokedetectors, camera's, verwarming, lampen, gordijnen, enz.
Inderdaad velen zijn via Zwave of Zigbee, maar ben ook een gamera met mancave, dus daarmee wil ik ook decenter wired internet.

wil gewoon een future proof stack voor de komende 5-10j :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:57

DukeBox

loves wheat smoothies

OnlyLilly schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:35:
Switch (1x): Ubiquiti Standard 48 PoE
Access Points (7x): Ubiquiti U7 Pro XG

Aangezien heel wat smarthome-apparaten draadloos werken, lijken degelijke access points mij een absolute must. Ik wil graag een future-proof netwerkstack opbouwen, zodat ik de komende jaren niet al te veel meer hoef aan te passen.
Gezien voornamelijk draadloos, waarom dan 48 poorts?
Als je future proof wil zijn en met minder poorten af kan zou ik meteen naar 2.5Gb gaan en een Pro HD 24 PoE gebruiken. Je kan er ook altijd nog een 24 standaard bij zetten als je alsnog poorten te kort komt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verwacht je hier andere reacties dan in je andere topic?

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:00
7 accesspoints? Is je huis zo immens groot? Ik heb 4 deco's waar 20 iot apparaten aanhangen en dat werkt prima. Met ook nog normale apparaten als telefoons en laptops eraan. 7 is echt overkill als je het mij vraagt.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-11 12:17
Je weet dat die accespoints gemaakt zijn voor kantoren he? Geen idee hoeveel mensen er in je huishouden zijn maar 300 streams per accespoint lijkt me aan de ruime kant. Als je er inderdaad 7 nodig hebt is het vrijwel zeker dat je met de U7 Lite exact hetzelfde kan, voor 1200 euro minder en lager stroom gebruik.

Smarthome devices gebruiken meestal een apart protocol en niet Wifi. Je zal daarvoor vrijwel zeker een apart mesh netwerk moeten opzetten. (Hoewel ik zelf voor Shelly heb gekozen en alles via Wifi doe...)

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-11 12:17
blatenja schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:31:
7 is echt overkill als je het mij vraagt.
Ik heb er acht nodig in mijn huis. Groot met garage en werkplaats en binnenmuren van twee meter dik.Kan best zijn dat de TS ook een dergelijke situatie heeft. Indien niet moet je natuurlijk nooit meer AP's gebruiken dan nodig zijn, ze kunnen elkaar enorm in de weg zitten.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:13

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Mathijs Kok je weet hoe dik 2 meter is, woon je in een bunker?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als je op elke verdieping 1 AP hebt ben je eigenlijk wel gedekt tenzij je in "huis ten bosch" je intrek neemt.

verder ben ik het eens met de bovenstaande reacties, zigbee (of zwave als je geld te veel hebt) zijn echt veel beter voor smarthome dingen.

ja er zullen natuurlijk altijd dingen wel op wifi werken (misschien dat je slimme gordijnen wilt van merk x die alleen via wifi werkt maar doorgaans is dat allemaal 2.4ghz spul

dus mijn suggestie zou zijn. richt een degelijk 2.4ghz IOT netwerk op (is een setting in unify) en stel die in over al je AP's en zorg dat je voor het overige ( televisies, mediaspelers, computers smartphones etc) uitsluitend wired of op 5 en 6 ghz bent aangesloten. dan voorkom je tenminste deels de enorme overbelasting op je 2.4 band.

maar zelfs voor 6ghz is één Accespoint per verdieping voldoende.

en dan hoor ik hier 24 poe poorten, hoeveel kamers heeft jouw kasteel. zelfs met 6 slaapkamers zou je met 16poorten dus nog voldoende hebben om overal camera's te hangen EN op elke verdieping een AP.

toch zou ik overwegen om het NOG weer anders te doen, heel veel merken (als bijvoorbeeld reolink en dahua) hebben NVR's waar ook gelijk poe poorten beschikbaar zijn, ik zou dan veel eerder zo'n doos neerzetten voor alle camera's en dat netwerk fysiek scheiden van mijn normale net ... dan heb je dus aan 4x POE 2.5gb genoeg voor je accespoints 3 binnen 1 buiten. laat je je camera's en deurbel lekker lopen via je NVR en heb je alle overige kabels in een normale (non poe) switch zitten

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

@OnlyLilly het is niet handig om je vraag op twee plekken tegelijk te stellen. Dit om te voorkomen dat je dubbele antwoorden krijgt. Ik heb beide topics dan ook samengevoegd.
Pagina: 1