UTP kabels identificeren in patch kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-11 17:11
Hallo,
Ik ben bezig met het netjes inrichten van de ICT voorzieningen in mijn bedrijfspand waar ik sinds kort zit.
Door een deel van het pand loopt een verouderde kabelgoot, waar meerdere UTP-contactdozen zijn gemonteerd. Helaas blijkt bij het aansluiten van pc’s en netwerkprinters dat er maar een paar van deze UTP-dozen zijn aangesloten op de switch in de patchkast. Er ligt wel een hele rol met losse UTP kabels waar nog geen connectortjes aan zitten. En ik kan nergens achterhalen welke kabels naar welke UTP-wandcontactdoosjes gaan… Of ik moet iets grandioos over het hoofd zien, dus mocht iemand nog een suggestie hebben dan hoor ik dat graag.

Ik heb al zitten speuren op dit en een aantal andere fora, en dan kom ik wel een aantal verouders topics tegen die aangeven dat ik het best met een multimeter de weerstand kan meten over twee draadjes die ik dan aan de andere kant aan elkaar verbind. Dat zou volgens mij betekenen dat ik wandcontactdozen moet demonteren en dat lijkt me wat omslachtig.

Mijn vraag is dus de volgende: Hoe en met wat voor apparatuur kan ik een UTP-kabel identificeren die aan een kant is afgemonteerd in een WCD en aan de andere kant geen stekkertje heeft?
Is er een manier om een stroompje via het contactdoosje te sturen en deze dan aan de andere kant te meten? Moet ik dan een kabel tracer hebben?

Ik ben wel in het bezit van een UTP tester, maar deze voldoet niet want deze vereist aan beide kanten een stekkertje.

Dank voor de hulp!

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:59
https://nl.aliexpress.com/i/4000982827931.html

Die heb ik gekocht om te doen wat jij wilt. Ene ding hang je met een kabeltje in de wanddoos en de tracer beweeg je langs de bundel kabels, gaat vanzelf piepen als je de juiste hebt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat zou volgens mij betekenen dat ik wandcontactdozen moet demonteren en dat lijkt me wat omslachtig.
Waarom? Je kan toch een netwerkkabel in de muur pluggen en het andere eind van de kabel even strippen?

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-11 17:11
_JGC_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:47:
https://nl.aliexpress.com/i/4000982827931.html

Die heb ik gekocht om te doen wat jij wilt. Ene ding hang je met een kabeltje in de wanddoos en de tracer beweeg je langs de bundel kabels, gaat vanzelf piepen als je de juiste hebt.
Dank! Dit is inderdaad precies wat ik me afvroeg. Ik heb al naar vergelijkbare testers zitten kijken maar twijfelde of dit nou was wat ik nodig had. Dit lijkt me wel de meest makkelijke/snelle optie. Ik zie dat er meerdere vergelijkbare testers elders te verkrijgen zijn (niet zulke goede ervaringen met aliexpress namelijk).
Wolly schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:54:
[...]

Waarom? Je kan toch een netwerkkabel in de muur pluggen en het andere eind van de kabel even strippen?
Goed punt. Ik had in mijn hoofd zitten dat ik de kabel dan los moest knippen van de wcd maar er een kabel in steken met aan 1 kant een stekkertje is natuurlijk een veel logischere optie 8)7

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:59
Jors schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:40:
[...]

Dank! Dit is inderdaad precies wat ik me afvroeg. Ik heb al naar vergelijkbare testers zitten kijken maar twijfelde of dit nou was wat ik nodig had. Dit lijkt me wel de meest makkelijke/snelle optie. Ik zie dat er meerdere vergelijkbare testers elders te verkrijgen zijn (niet zulke goede ervaringen met aliexpress namelijk).

[...]

Goed punt. Ik had in mijn hoofd zitten dat ik de kabel dan los moest knippen van de wcd maar er een kabel in steken met aan 1 kant een stekkertje is natuurlijk een veel logischere optie 8)7
Ze worden ook op Amazon verkocht, Bol staan ze ook. Volgens mij stuurt Ali ze vanuit Frankrijk, heb je binnen 2-3 dagen meestal.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:42
ik voeg er nog even aan toe dat je niet kan beepen doorheen een shielding ..
als je SHIELDED utp's hebt liggen gaat ie niets doen , enkel aan de uiteindes.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:26
Jors schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:40:
[...]

[...]

Ik heb exact dezelfde tester. Denk al jaartje of 5. En die is idd super handig om kabels te identificeren.
Let er wel op dat je de tracer (de lange) wel handmatig moet uitzetten want dat gaat niet vanzelf. Als menig maal gehad dat ik eerst een 9volt batterij kon opzoeken of kopen. Dus tip dat je extra 9volt batterij en 3xaaa als reserveer erbij houdt.
Pagina: 1