Kan ik een tv-meubel aan deze muur ophangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tlj27
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-11 15:30
Hi, ik ben alles behalve een handige DIY klusser. Vandaar dat ik hoop dat iemand hier mij van advies kan voorzien.

Ik heb een tv-meubel gekocht dat ik kraag aan deze muur wil ophangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ychhyRBPPwKRuUOYyBrb0gImciM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0G3ozaqhNDQijNlr5RJU99e.jpg?f=fotoalbum_large

Echter weet ik niet of dit hier kan. Ik heb links stopcontact en tv-aansluiting, rechts een dimmer. Ik ben met een leidingzoeker van de Gamma langs de muur gegaan. En vrijwel overal geeft ‘ie een rood / oranje signaal. Vanaf de onderkant tot ongeveer de hoogte van het linker stopcontact. Dus ik durf er eigenlijk niet zomaar in te boren. Maar ik weet niet zo goed wat het risico is. En wat de kans is dat er iets misgaat.

Het is een dunne muur, van zo’n 8 cm dik. En ik heb het idee dat ‘ie rood afslaat, omdat aan de andere kant van de muur een verwarming zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lENw9Q3-ErddotMbR02oQY13neU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1p7e7WUsyJ70s9HMFiRUHBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dofD5l6eFs_5Ufy0FzR7gBEu9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxOeV5y1PlhQ4AyJo9GSt8aO.jpg?f=fotoalbum_large

Is er iemand die hier advies over kan geven?

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:03
@tlj27
De stelregel is dat leidingen altijd omhoog of naar beneden lopen en niet horizontaal. Dus tussen de stopcontacten in zou je prima kunnen boren.
Maar wil je het zeker weten, koop dan een goede leidingzoeker.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Aan de foto in de gang kun je zelfs zien dat de leiding verticaal zit aan het stucwerk.. Ik zou me er zelf niet zo'n zorgen over maken, maar @chrisborst heeft wel gelijk.

Ik heb bij twijfelgevallen een straalkachel en een FLIR maarja die heb zo ook niet zo liggen denk ik..
Geeft die leidingzoeker dan ook rood aan een meter boven de radiator? Of tussen stopcontact en radiator?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• tlj27
@chrisborst @Kuusj

Bedankt voor je reactie. Ik heb de Bosch GMS 120 gebruikt. Op deze foto zie je in het rood waar die dus een rood signaal afgaf. Wanneer ik op de hoogte van boven het stopcontact ging meten, was het wel groen. En ik denk nu dus zelf dat dit komt door de verwarming. Dat matcht wel met die rode lijn. Omdat de muur maar 8 cm dik is, zou die prima dat signaal kunnen opvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBq3USJsfjeAA3n94PG0Boj2a9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7CcmKA27Ck8TDKt4kcs9Ahk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door tlj27 op 01-11-2025 13:43 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Denk dat je conclusie juist is. En anders voorzichtig boren, zo'n kabel ligt toch in PVC dus als je stukjes plastic ziet weet je genoeg ;)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-11 21:55
Kuusj schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:45:
Denk dat je conclusie juist is. En anders voorzichtig boren, zo'n kabel ligt toch in PVC dus als je stukjes plastic ziet weet je genoeg ;)
Dit dus. En de aardlekschakelaar even omdraaien voordat je begint te boren ;).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan ook even de wcd's open schroeven om te kijken waar de kabel vandaan komt.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

rdejongjr

Gnome

Zet de leiding zoeker op spanning en houdt een hand op de muur terwijl de met de andere de zoeker heen en weer beweegt.
Dan is die nauwkeuriger

[ Voor 9% gewijzigd door rdejongjr op 01-11-2025 14:53 ]

• tlj27
@rdejongjr ja, Dan is bijna alles groen. Hij geeft juist rood aan als je zoekt naar metaal.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

rdejongjr

Gnome

tlj27 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:21:
@rdejongjr ja, Dan is bijna alles groen. Hij geeft juist rood aan als je zoekt naar metaal.
Dan zit er dus niets spannends in de muur zelf, de stand voor staal gaat veel dieper en ruikt de radiator door het gipsen muurtje heen.

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:06
Zoals al eerder gezegd, even de wcd's loshalen en je ziet zo hoe de kabels weglopen.

Houd er trouwens rekening mee dat het muurtje waarschijnlijk gemaakt is van gipsblokken... Dus geen klopfunctie gebruiken van een boor en afhankelijk van het meubel je wilt ophangen, genoeg beugels / schroeven + pluggen en genoeg diepte boren voor de pluggen...

Je wilt niet dat alles ineens omlaag dondert als je er teveel op zet of er wat steviger op leunt / afzet

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 19:36
Lopen de CV-leidingen voor die radiator ook door de wand? Of komen die uit de vloer?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• tlj27
@Xander loopt zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5igPyAMJ0228gsxFw3I8o0vcDPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a91o2Ci5NkMHrnHTTcqYzhGP.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1