enterokokken in Utrecht en de quooker

Pagina: 1
Acties:

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-12 20:14
Dus...we mogen geen kraanwater meer drinken in Utrecht want enterokokken en Vitens wil niet vertellen of het water uit de quooker veilig is en verwijst naar de fabrikant. En die schrijft er weer niks over.

Kan ik water ui de quooker nu gebruik als veilig water? Wat denken jullie want het internet is het er niet over eens :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wikipedia zegt 3 minuten koken.
Doet jouw Quooker dat?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lijkt me dat het water in die Quooker uit een boiler komt, daar zit het gekookte water dan in en dan is het veilig als dit lang genoeg kookt. Als het water echter onderweg al gekookt wordt lijkt me dit te kort.

Ik zou lekker het water nog even in een pannetje koken voor de zekerheid, of mocht je nog een waterkoker hebben dan werkt dat ook.

I have stability. The ability to stab.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

SmurfLink schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:59:
Lijkt me dat het water in die Quooker uit een boiler komt, daar zit het gekookte water dan in en dan is het veilig als dit lang genoeg kookt. Als het water echter onderweg al gekookt wordt lijkt me dit te kort.

Ik zou lekker het water nog even in een pannetje koken voor de zekerheid, of mocht je nog een waterkoker hebben dan werkt dat ook.
Koken = verhitten tot 100 graden Celsius (voor water dan).

Boilers en CV-installaties koken geen water, ze verhitten het tot 70-80 graden.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-12 18:08

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SmurfLink schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:59:

Het water in de Quooker zelf zal toch niet constant op 100°C zitten? Daarnaast, als je d'r iets uittapt, komt d'r weer nieuw water bij van lagere temperatuur en die moet weer opnieuw 3 min koken.

En zo'n waterkoker springt toch ook af als die de temperatuur bereikt?

Dan blijven eigenlijk alleen de opties om water te koken in een pannetje of water uit flessen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Quooker water in de boiler is 108 graden. Ook zit er op de kokend water uitgang een actief koolfilter; ik zou het wel aandurven.

Wise enough to play the fool

• bonzz.netninja
Amphiebietje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:13:
[...]

Maar een quooker is noch een boiler noch een cv installatie. Die kookt de zooi echt (komt er ook proestend uit )

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-12 15:38
Accretion schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:20:

En zo'n waterkoker springt toch ook af als die de temperatuur bereikt?
Als je de deksel open laat slaat hij niet af (ook handig voor eieren koken...).

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:13:
[...]

Maar goed dat we het hier over een Quooker hebben dan. Die dat wel doet.

I have stability. The ability to stab.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Enterokokken sterven al een stuk eerder dan 100 graden.

3 minuten koken ben je altijd zeker dat alles weg is, dus een logisch advies.

Ik meende dat enterokokken al bij 70 graden begonnen te sterven alleen duurt het dan wel wat langer voor alles weg is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Voor steriliseren van bijvoorbeeld medische hulpmiddelen is een Quooker onvoldoende. Dit omdat het water weliswaar 100C is, maar niet minimaal 3 minuten op 100C is verhit. Sommige bacteriën kunnen dan nog overleven.

Ik kan me voorstellen dat voor ontsmetting van het verontreinigde water dezelfde criteria gelden.

TL;DR:
Aan het advies om het water 3 minuten te koken, voldoe je niet als je het water rechtstreeks uit de Quooker gebruikt. De Quooker verhit slechts kort tot 100C.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12 17:23
Hoeveel risico je loopt hangt natuurlijk ook af van de conditie van jou en je huisgenoten.
Quote van NOS:
De enterokokkenbacterie is niet gevaarlijk voor gezonde mensen. Voor mensen met een kwetsbare gezondheid of een verminderde weerstand kan de bacterie echter wel vervelende gevolgen hebben, zoals een infectie.
Wie weet heb je ze al in de darmen:
Het gaat om enterokokken, een bacterie die van nature ook voorkomt in de darmen van mensen. De bacterie werd afgelopen nacht ontdekt in een drinkwateropslag in Utrecht. Vitens onderzoekt wat de oorzaak is.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-12 18:08

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JukeboxBill schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:47:
Wie weet heb je ze al in de darmen:
Tja, met die logica kun je ook direct poep eten, want dat heb je ook al in je darmen :)

D'r is wel een verschil tussen de ene poep-bacterie en de andere lichaamseigen-bacterie.

Maar voor een gezond persoon waarbij het water minder dan 3 minuten verwarmd is (blijkbaar tot 108°C in een Quooker) zal het risico minder zijn, maar het is niet handig om advies te geven welke niet voldoet aan de richtlijnen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:42:
TL;DR:
De Quooker verhit slechts kort tot 100C.
Weet je dit zeker?

Wise enough to play the fool

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het water is permanent > 100C in een Quooker, anders kan hij namelijk geen kokend water afgeven.
Het water is alleen kouder als je water getapt hebt en er koud water bij komt.
(Of als je hem uitzet natuurlijk :+ )

De vraag is alleen wanneer "vers" water wordt afgegeven, als het goed is alleen als hij bijna leeg is.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Accretion schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:59:
[...]

Tja, met die logica kun je ook direct poep eten, want dat heb je ook al in je darmen :)

D'r is wel een verschil tussen de ene poep-bacterie en de andere lichaamseigen-bacterie.
Er is ook een verschil tussen waar in je lichaam een bepaalde bacterie onschuldig kan zijn en waar niet.

Kwa dat idee is de berichtgeving van de NOS dan ook wat naïef dan wel ongeïnformeerd.
Voor de goedgelovigen onder ons: Poep eten wordt nog steeds afgeraden, evenals het drinken van water verontreinigd met poep-bacteriën ;) . Beiden kunnen je nog steeds goed ziek maken, zelfs al ben je gezond.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

SmurfLink schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:30:
[...]

Maar goed dat we het hier over een Quooker hebben dan. Die dat wel doet.
In de reactie van @SmurfLink had hij het ook over een boiler. Daar reageerde ik op (context is belangrijk ;) ).

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:12:
[...]

In de reactie van @SmurfLink had hij het ook over een boiler. Daar reageerde ik op (context is belangrijk ;) ).
Elke Quooker is een boiler (plus nog wat extra's eromheen), niet elke boiler is een Quooker ;) .

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:42:
Voor steriliseren van bijvoorbeeld medische hulpmiddelen is een Quooker onvoldoende. Dit omdat het water weliswaar 100C is, maar niet minimaal 3 minuten op 100C is verhit. Sommige bacteriën kunnen dan nog overleven.

Ik kan me voorstellen dat voor ontsmetting van het verontreinigde water dezelfde criteria gelden.

TL;DR:
Aan het advies om het water 3 minuten te koken, voldoe je niet als je het water rechtstreeks uit de Quooker gebruikt. De Quooker verhit slechts kort tot 100C.
Ik denk dat hier dingen door elkaar gehaald worden. Een Quooker is niet geschikt voor ver steriliseren van medische hulpmiddelen, omdat je die hulpmiddelen niet in de Quooker kan krijgen. En water dat je uit de Quooker haalt, koelt te snel af, waardoor de hulpmiddelen te kort in heet genoeg water liggen.

Maar het water ín de Quooker is normaliter lang genoeg boven de 100 graden om zelf veilig te zijn.

Voor het steriliseren van water is een Quooker dus best geschikt, omdat je het in tegenstelling tot medische hulpmiddelen gemakkelijk in de Quooker kan krijgen :)

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:00
Een Quooker (het merk dus, niet iedere concurrent) heeft een reservoir waarin water op 108*C bewaard wordt. Pas bij het openen van de tap komt het eruit en wordt dan teruggekoeld naar 100*C

Bron:
https://www.quooker.nl/me...andleiding_COMBI_NL_1.pdf

Met andere woorden: die bacterie heeft geen kans in dat reservoir. Want ruim meer dan 3 minuten en ruim boven 100*C

[ Voor 17% gewijzigd door Yorro op 01-11-2025 11:36 ]

• P5ycho
  • Nu online
Als de Quooker op temperatuur is (dus de Quooker staan aan, en indicator op de kraan is uit) dan is hij op temperatuur. Als dit meer dan 3 minuten is, dan voldoet de inhoud aan 100grC voor 3 minuten.
Ik zou het wel aan durven dus.
Gewoon een litertje per keer tappen, en laten opwarmen tussendoor. Zo weet je zeker dat je hem niet per ongeluk leegtapt.

[ Voor 28% gewijzigd door P5ycho op 01-11-2025 11:37 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

P5ycho schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:35:
Als de Quooker op temperatuur is (dus de Quooker staan aan, en indicator op de kraan is uit) dan is hij op temperatuur. Als dit meer dan 3 minuten is, dan voldoet de inhoud aan 100grC voor 3 minuten.
Ik zou het wel aan durven dus.
Gewoon een litertje per keer tappen, en laten opwarmen tussendoor. Zo weet je zeker dat je hem niet per ongeluk leegtapt.
...maar dan heb ik een stel vragen over het reservoir:

1) Als je de Quooker aftapt, loopt dan het hele reservoir leeg voordat er nieuw water instroomt (1A), of stroomt er nieuw water in naarmate je hem leegt (1B)?
2) Indien optie A bij vraag 1: Wat is de menggraad van dat bijkomende water, wordt dat direct goed gemengd met het aanwezige water (2A), of wordt het enkel vanuit een bepaalde richting aangevuld, bijvoorbeeld van bovenaf (2B)?
3) Wat is de temperatuur van het water dat er bij komt?

Indien 1B bij vraag 1 en optie 2A bij vraag 2 waar is, en het antwoord voor 3 "koud" is, leidt dat direct tot een daling van de temperatuur in het reservoir, plus goede verspreiding van mogelijk nog levende bacteriën.

Zo wordt het bijna een eindexamenvraag natuurkunde en/of biologie, niet? :D

• P5ycho
  • Nu online
Amphiebietje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:22:
[...]

...maar dan heb ik een stel vragen over het reservoir:

1) Als je de Quooker aftapt, loopt dan het hele reservoir leeg voordat er nieuw water instroomt (1A), of stroomt er nieuw water in naarmate je hem leegt (1B)?
2) Indien optie A bij vraag 1: Wat is de menggraad van dat bijkomende water, wordt dat direct goed gemengd met het aanwezige water (2A), of wordt het enkel vanuit een bepaalde richting aangevuld, bijvoorbeeld van bovenaf (2B)?
3) Wat is de temperatuur van het water dat er bij komt?

Indien 1B bij vraag 1 en optie 2A bij vraag 2 waar is, en het antwoord voor 3 "koud" is, leidt dat direct tot een daling van de temperatuur in het reservoir, plus goede verspreiding van mogelijk nog levende bacteriën.

Zo wordt het bijna een eindexamenvraag natuurkunde en/of biologie, niet? :D
Terechte vragen, mijn antwoorden:

1. Nee, 1A
2. uitgaande van goed gebruik van stratificatie om het kokende deel zo lang mogelijk kokend te houden, zal aanvoer beneden zitten en uitvoer boven. Je houdt dus kokend water tot het reservoir bijna leeg is. menggraad weet ik niet, maar minimaal door het ontwerp. Het doel van de Quooker is zo lang mogelijk kokend water leveren, dus moet het ding wel ontworpen zijn voor een minimale inmenging van aangevoerd water.
3. inkomend water zit tussen koud en 65grC afhankelijk van aansluiting op koud of warm water.

Het reservoir is, afhankelijk van het model, 6l of iets van 3l uit m'n hoofd. Een litertje aftappen, weer op laten warmen en dan na 3 min weer tappen is dus veilig in mijn ogen.
edit:
vanwege slechte verwoording, zie ook reactie JvS hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 01-11-2025 14:36 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:25:
Quooker water in de boiler is 108 graden. Ook zit er op de kokend water uitgang een actief koolfilter; ik zou het wel aandurven.
Dat filter wordt maar weinig vervangen door gebruikers, daar hoef je niet op te vertrouwen.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

mjl

Ugh

Waar maak je je druk over…. Heb je een immuun deficiëntie: koop flessen met drinkwater en gebruik een water koker voor je thee.

Ben je gezond: kleine kans dat je er ziek van wordt.

Bacteriën sterven al bij 60 graden, dus kokend heet water uit een cooker zal al een tijdje in een boilervat zitten en alles is wel dood. Als het dan met 100+ uit de kraan komt is alles wel dood.

Kwalijke aan het advies van water koken voor je het drinkt is dat hele hordes gekookt water in de koelkast gaan zetten om het af te koelen wat weer bacterie en schimmels laat groeien in een koelkast die te warm is van binnen…

En laten we wel wezen, je krijgt al meer bacteriën binnen als je een keer je neus ophaalt of je vingers aflikt :)

-------

• JvS
  • Laatst online: 08:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

P5ycho schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:30:
[...]

Terechte vragen, mijn antwoorden:

1. Nee, 1A
2. uitgaande van goed gebruik van stratificatie om het kokende deel zo lang mogelijk kokend te houden, zal aanvoer beneden zitten en uitvoer boven. Je houdt dus kokend water tot het reservoir bijna leeg is. menggraad weet ik niet, maar minimaal door het ontwerp. Het doel van de Quooker is zo lang mogelijk kokend water leveren, dus moet het ding wel ontworpen zijn voor een minimale inmenging van aangevoerd water.
3. inkomend water zit tussen koud en 65grC afhankelijk van aansluiting op koud of warm water.

Het reservoir is, afhankelijk van het model, 6l of iets van 3l uit m'n hoofd. Een litertje aftappen en daarna 3 min opwarmen is dus veilig in mijn ogen.
Strict genomen moet je voor de exacte risicoreductie 3 minuten koken en niet 3 minuten verwarmen naar kookpunt. Dat is wel een (groot) verschil. Dat gezegd hebbende, het is allemaal risicoreductie en niet absoluut dus ik zou het prima aandurven om de quooker te gebruiken. Maarja, 10L water in een pan is ook zo verhit en die kan je echt 3 min getimed doorkoken en dan ben je er ook.

Ik snap wel dat niemand die quoker wil adviseren (ivm onbekende 'doorkooktijd') ondanks dat dat ding desnoods dagen water bij > 100grc bewaart :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjl schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:47:
Waar maak je je druk over…. Heb je een immuun deficiëntie: koop flessen met drinkwater en gebruik een water koker voor je thee.

Bacteriën sterven al bij 60 graden, dus kokend heet water uit een cooker zal al een tijdje in een boilervat zitten en alles is wel dood. Als het dan met 100+ uit de kraan komt is alles wel dood.
"Bacterien" bestaan niet. Sommige gaan al dood als je ze in de zon legt. Anderen overleven 100grc met gemak door sporevorming. En het is niet alleen temperatuur, het is tijd en temperatuur. En die tijd wordt exponentieel langer bij een lagere temperatuur (tot het zo laag is dat het gewoon nooit meer afdoodt). Sommige bacterien zijn verder niet zo gevaarlijk (de meeste van die je altijd al doorslikt), sommige zijn levensgevaarlijk (die zitten vaker in je poep).

Verder is de kans dat je er ziek van wordt niet zo heel groot, maar groot ongemak kan je van enterococcen wel krijgen. Je KAN er ook doodziek van worden.
Kwalijke aan het advies van water koken voor je het drinkt is dat hele hordes gekookt water in de koelkast gaan zetten om het af te koelen wat weer bacterie en schimmels laat groeien in een koelkast die te warm is van binnen…
Vergezocht. Dat water is in een uur weer koud en de lucht van een koelkast wordt wel wat warmer, de producten zelf hebben ook massa en warmtecapaciteit. Zelfs de allersnelstgroeiende bacterien groeien dan niet eens zo heel extreem (die verdubbelen elke 20min bij optimale groeicondities, wat een koelkast niet is). Plus je hebt niet al in de basis een 'gevaarlijke' bacterie in je eten en dat zit nu wel in het water.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 01-11-2025 12:57 ]

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Volgens de instructies die ik bij een van mijn medische hulpmiddelen heb, is dat het geval. Ik ben verder geen Quooker-expert.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

eamelink schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat hier dingen door elkaar gehaald worden. Een Quooker is niet geschikt voor ver steriliseren van medische hulpmiddelen, omdat je die hulpmiddelen niet in de Quooker kan krijgen. En water dat je uit de Quooker haalt, koelt te snel af, waardoor de hulpmiddelen te kort in heet genoeg water liggen.

Maar het water ín de Quooker is normaliter lang genoeg boven de 100 graden om zelf veilig te zijn.

Voor het steriliseren van water is een Quooker dus best geschikt, omdat je het in tegenstelling tot medische hulpmiddelen gemakkelijk in de Quooker kan krijgen :)
Ah, dat is inderdaad een belangrijke nuance.

I stand corrected!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier een meer algemeen advies van waternet, daar staat de quooker wel tussen:
https://www.waternet.nl/s...men-met-water/kookadvies/
Een kokendwaterkraan (zoals een Quooker), houdt water langer heet. Dit water hoeft u niet extra te koken.

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:31
Voor mij als gezond persoon zou ik prima het water uit de Quooker gebruiken. Voor mijn dochter of een ander kwetsbaar persoon zou ik het water toch conform het advies koken, just to be sure.

• P5ycho
  • Nu online
JvS schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:49:
[...]

Strict genomen moet je voor de exacte risicoreductie 3 minuten koken en niet 3 minuten verwarmen naar kookpunt. Dat is wel een (groot) verschil. Dat gezegd hebbende, het is allemaal risicoreductie en niet absoluut dus ik zou het prima aandurven om de quooker te gebruiken. Maarja, 10L water in een pan is ook zo verhit en die kan je echt 3 min getimed doorkoken en dan ben je er ook.

Ik snap wel dat niemand die quoker wil adviseren (ivm onbekende 'doorkooktijd') ondanks dat dat ding desnoods dagen water bij > 100grc bewaart :).
Ja, dat had ik beter kunnen verwoorden. Wachten tot de kraan stopt met verwarmen na het tappen, daarna 3 minuten wachten, daarna tappen.

heb originele reactie geedit.

• Sissors
  • Niet online
In principe is een Quooker (en elke andere boiler) zo gemaakt dat nieuwe water dat erin komt zo min mogelijk mengt met het oude water. Immers anders als het 108 graden binnenin is, en je hebt 20% van de inhoud gebruikt + aangevuld met water van 20 graden (en dat is nu optimistisch), dan zou het water dan nog maar 90 graden zijn wanneer het wel zou mengen. Laat staan wanneer je de helft eruit hebt gehaald. Terwijl in de praktijk er veel langer nog kokend water uit komt.

En uiteraard is het niet dat er nul menging gebeurd, dus ja er kunnen net wat bacterieën in theorie doorheen komen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 17:50
Talkshowhost schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:09:
Voor mij als gezond persoon zou ik prima het water uit de Quooker gebruiken. Voor mijn dochter of een ander kwetsbaar persoon zou ik het water toch conform het advies koken, just to be sure.
Het advies om het water tijdelijk niet te drinken is ook alleen maar uit voorzorg:
De VRE-bacterie is een enterokok. Enterokokken behoren tot de normale darmflora van de mens en zijn normaal gesproken niet ziekmakend. De VRE-bacterie is niet gevaarlijk voor gezonde mensen maar kan bij mensen met een verminderde weerstand soms leiden tot een infectie.
Dus tenzij je kinderen met verminderde weerstand hebt, lijkt me water uit de Quooker prima.

The devil is in the details.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Deze microbioloog gaat zich niet uitlaten over de quooker, maar de claim dat VRE (vancomycine-resistente enterococcen) alleen maar een probleem zijn voor mensen met een verminderde weerstand is oversimplificerend.

Ten eerste zijn er meer risicogroepen (ouderen, zwangerschap, peuters en jonger, en mogelijk ook mensen die anti-maagzuur medicatie nemen, en dat zijn er veel tegenwoordig), en is er ook een risico dat de vancomycine resistentie verspreid wordt naar andere bacterien. Vancomycine is een van "antibiotic of last resort" en resistentie ertegen is een groot probleem.

Aangezien veel van deze systemen slecht onderhouden worden, zou ik er niet compleet op vertrouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 01-11-2025 14:56 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 17:50
gambieter schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:55:
Deze microbioloog gaat zich niet uitlaten over de quooker, maar de claim dat VRE (vancomycine-resistente enterococcen) alleen maar een probleem zijn voor mensen met een verminderde weerstand is oversimplificerend.

Ten eerste zijn er meer risicogroepen (ouderen, zwangerschap, peuters en jonger, en mogelijk ook mensen die anti-maagzuur medicatie nemen, en dat zijn er veel tegenwoordig), en is er ook een risico dat de vancomycine resistentie verspreid wordt naar andere bacterien. Vancomycine is een van "antibiotic of last resort" en resistentie ertegen is een groot probleem.

Aangezien veel van deze systemen slecht onderhouden worden, zou ik er niet compleet op vertrouwen.
Aangezien je direct na mij reageert, gok ik dat je naar mijn post refereert.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet 'drink gewoon dat water als je geen verminderde weerstand hebt', ik zeg dat ik het water uit een Quooker, wat dus goed gekookt is, wel veilig genoeg zou achten voor gezonde mensen.

The devil is in the details.

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:55:
Op welke manier zou onderhoud hier impact op hebben? Zolang er kokend water uit komt, zit er dus kokend water in, en gaan de bacteriën dood zou ik verwachten? Uiteraard komt er geen kokend water meer uit dan wordt het een ander verhaal.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sissors schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:03:
[...]

Op welke manier zou onderhoud hier impact op hebben? Zolang er kokend water uit komt, zit er dus kokend water in, en gaan de bacteriën dood zou ik verwachten? Uiteraard komt er geen kokend water meer uit dan wordt het een ander verhaal.
Ik zat er ook over na te denken. Ik 'zit' zelf in een vak waar we grootschalig equipment hergebruiken na schoonmaak en dan steriliseren met stoom (iets meer dan 2 bar en 121 graden). Dat steriliseren lukt uitstekend op gladde, schone oppervlakten. Op materiaal dat niet de juiste gladheid heeft en dus niet zo goed reinigbaar is gaat dat een stuk minder goed. Ik weet niet of je weleens een filmpje of foto hebt gezien van iemand die zijn / haar quoker open heeft gemaakt en heeft ontkalkt? Dat ziet er niet best uit :P.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat desinfectie van deze bacterien, gedompeld in water bij 100 graden dan nog steeds werkt in een volledig verkalkte quooker, dus ik ben ook wel benieuwd welk effect @gambieter bedoelt :).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JvS schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:05:
Dat gezegd hebbende, denk ik dat desinfectie van deze bacterien, gedompeld in water bij 100 graden dan nog steeds werkt in een volledig verkalkte quooker, dus ik ben ook wel benieuwd welk effect @gambieter bedoelt :).
Ik verwacht ook niet veel problemen, maar ga dat niet zo absoluut zeggen als sommige anderen hier. Ik zag ook wal wat opmerkingen die duidelijk maakten dat die posters niets van bacterien of andere microorganismen weten, en dan past het om geen "waarheden" te verkondigen.

Als de bacterien onbeschermd worden blootgesteld aan kokend water, dan gaan ze wel dood. Maar als ze in biofilms zitten (een heel gebruikelijke manier voor bacterien om in de omgeving te leven), of in kleine partikels die ze beschermen tegen het kokend water, dan is dat effect veel slechter voorspelbaar. Zeker biofilms moet je niet onderschatten; een goed voorbeeld is Legionella welke erg goed is in overleven in waterleidingen, ook waar heel warm water doorheen gaat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

mjl

Ugh

JvS schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:54:
[...]

"Bacterien" bestaan niet. Sommige gaan al dood als je ze in de zon legt. Anderen overleven 100grc met gemak door sporevorming. En het is niet alleen temperatuur, het is tijd en temperatuur. En die tijd wordt exponentieel langer bij een lagere temperatuur (tot het zo laag is dat het gewoon nooit meer afdoodt). Sommige bacterien zijn verder niet zo gevaarlijk (de meeste van die je altijd al doorslikt), sommige zijn levensgevaarlijk (die zitten vaker in je poep).

Verder is de kans dat je er ziek van wordt niet zo heel groot, maar groot ongemak kan je van enterococcen wel krijgen. Je KAN er ook doodziek van worden.

[...]
Vergezocht. Dat water is in een uur weer koud en de lucht van een koelkast wordt wel wat warmer, de producten zelf hebben ook massa en warmtecapaciteit. Zelfs de allersnelstgroeiende bacterien groeien dan niet eens zo heel extreem (die verdubbelen elke 20min bij optimale groeicondities, wat een koelkast niet is). Plus je hebt niet al in de basis een 'gevaarlijke' bacterie in je eten en dat zit nu wel in het water.
‘bacteriën bestaan niet’ de wereld is vast ook plat …

De meeste bacterie soorten dan …. Zeker de soorten die je in onze omgeving tegen komt. Thermofiele bacteriën kom je niet zo snel tegen.

Warme spullen in je koelkast zetten is zeer af te raden, bijv. je open pak melk naast een fles water van 60-80 graden zal snel bederven, en daar wordt je zeker ziek van.

-------

• bonzz.netninja
Ok :) Tig reacties verder probeer ik de conclusie op te maken en geloof ik dat in kamp "quooker is voldoende koken" zit

• nonzzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-11 12:08

nonzzz

Even een avatar zoeken....

gambieter schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:21:
[...]

Ik verwacht ook niet veel problemen, maar ga dat niet zo absoluut zeggen als sommige anderen hier. Ik zag ook wal wat opmerkingen die duidelijk maakten dat die posters niets van bacterien of andere microorganismen weten, en dan past het om geen "waarheden" te verkondigen.

Als de bacterien onbeschermd worden blootgesteld aan kokend water, dan gaan ze wel dood. Maar als ze in biofilms zitten (een heel gebruikelijke manier voor bacterien om in de omgeving te leven), of in kleine partikels die ze beschermen tegen het kokend water, dan is dat effect veel slechter voorspelbaar. Zeker biofilms moet je niet onderschatten; een goed voorbeeld is Legionella welke erg goed is in overleven in waterleidingen, ook waar heel warm water doorheen gaat.
Maar dan heeft koken bij “biofilm bacteriën” toch helemaal geen zin? Dan maakt cooker of geen cooker ook niet veel uit toch? 😜

Beste site van het hele internet: geensnor.nl

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Hahn schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:47:
[...]

Het advies om het water tijdelijk niet te drinken is ook alleen maar uit voorzorg:

[...]

Dus tenzij je kinderen met verminderde weerstand hebt, lijkt me water uit de Quooker prima.
De reden dat die quote te kort door de bocht is, is dat je darmen uit verschillende delen bestaan, elk met hun eigen taak in het verwerken van voedsel. Dat houdt dus ook in dat elk deel zijn eigen lokale darmflora heeft, en dat bacteriën die later in de darmen voorkomen niet noodzakelijkerwijs al eerder aanwezig zijn. Vooral het laatste deel van de darmen, waarin je uitscheiding wordt geprepareerd, heeft een aantal soorten bacteriën die bij inname voor behoorlijke verstoring van eerdere delen van de darmen kunnen leiden. En als je pech hebt, kan je daar ook goed ziek van worden.

Ik bedoel, er is een reden dat onze eigen kak geen deel uitmaakt van ons gebruikelijke dieet. ;)

Maar ja, in deze tijden zijn er mensen die dat soort dingen alleen begrijpen als ze het zelf meemaken. Mocht iemand zijn eigen poep willen eten, houdt dan een emmer (mocht je moeten overgeven) of toilet (voor de raceshit) bij de hand, en misschien ook het nummer van de huisarts. O-)

• Victor F
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-11 12:41
Bacteriën gaan dood bij temperaturen boven de (70-75\) °C, zoals tijdens het koken van voedsel of het wassen van wasgoed op hoge temperaturen.
En gewoonlijk zit het langer in de boiler op die temperatuur, das alleen als je hem helemaal leeg hebt gemaakt na opwarmen 3 minuten wachten.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Victor F schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:41:
Bacteriën gaan dood bij temperaturen boven de (70-75\) °C, zoals tijdens het koken van voedsel of het wassen van wasgoed op hoge temperaturen.
En gewoonlijk zit het langer in de boiler op die temperatuur, das alleen als je hem helemaal leeg hebt gemaakt na opwarmen 3 minuten wachten.
Sommige bacteriën gaan dood op 70-75 C, anderen niet. De endosporen van sporenvormers (zoals bacillus en clostridium) kunnen minutenlang 80 °C overleven en pas afsterven bij hogere temperaturen of langdurig koken. Als je dat water laat afkoelen, dan kunnen die sporen zich weer ontwikkelen.

De soort waar we het nu over hebben (enterokokken) sterven inderdaad bij 70-75 C, maar voor alle zekerheid is het beter om 100 C aan te houden (better safe than sorry).

Meer in zijn algemeenheid (buiten het kader van drinkwater dus) zijn er voorbeelden van thermofiele en hyperthermofiele soorten, oftewel bacteriën die juist baat hebben bij hoge temperaturen.

Zie ook de opmerkingen van @gambieter.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
mjl schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:40:
'bacteriën bestaan niet’ de wereld is vast ook plat …
Hij geeft enkel aan dat niet alle bacteriën hetzelfde zijn, dus ook anders reageren. Terwijl ze hier over 1 kam getrokken worden...

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-12 19:16

FFW

mjl schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:47:
Precies. Google gewoon eens hoe onschadelijk enterokokken zijn en of je tot een risicogroep behoort, grote kans dat je dat water 3 minuten koken kan skippen. Zie het als gratis Yakult uit de kraan.

[ Voor 5% gewijzigd door FFW op 04-11-2025 18:28 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:44:
[...]

Dat filter wordt maar weinig vervangen door gebruikers, daar hoef je niet op te vertrouwen.
welk filter?

Ik heb een combi+. Die heeft een dicht reservoir, mengventiel en kraan. Zou niet weten waar ik een filter zou moeten vinden.

• valpa
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 08:17
Iemand een idee of die bacterie in leven kan blijven en zich kan vermenigvuldigen in het boilervat van de warmtepomp, voor het warme tapwater? Ook nu de toevoer van ‘besmet’ water gestopt is?

Boiler stond standaard op 58,5 graden, kan max naar 61 graden (voldoende voor legionella). Das verre van drie minuten koken.

Niet dat je normaal je douchewater drinkt, maar toch. Geen prettige gedachten als de enterokok zich daar huisvest.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:39

dragonhaertt

@_'.'

valpa schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:15:

Niet dat je normaal je douchewater drinkt, maar toch.
Ik wel :X

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-12 13:15
valpa schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:15:
Iemand een idee of die bacterie in leven kan blijven en zich kan vermenigvuldigen in het boilervat van de warmtepomp, voor het warme tapwater? Ook nu de toevoer van ‘besmet’ water gestopt is?

Boiler stond standaard op 58,5 graden, kan max naar 61 graden (voldoende voor legionella). Das verre van drie minuten koken.

Niet dat je normaal je douchewater drinkt, maar toch. Geen prettige gedachten als de enterokok zich daar huisvest.
je hebt toch regelmatig een legionella-run waardoor de temperatuur verhoogd word (i.e. hoger dan 60 graden Celcius)?

the older I get, the better I was...

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:10:
[...]
welk filter?

Ik heb een combi+. Die heeft een dicht reservoir, mengventiel en kraan. Zou niet weten waar ik een filter zou moeten vinden.
In het boilervat zit het hitac filter.
https://manuals.quooker.c...vanging-hitac-waterfilter

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jezus... Zelfs Quooker geeft aan dat het reservoir niet te servicen is. Wie doet dit?

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:50:
[...]

Jezus... Zelfs Quooker geeft aan dat het reservoir niet te servicen is. Wie doet dit?
Dit os gewoon zelf te doen hoor, kwestie van openschroeven en onderhoudsset gebruiken.

Alleen weinig mensen die het doen denk ik.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:10:
[...]

Dit os gewoon zelf te doen hoor, kwestie van openschroeven en onderhoudsset gebruiken.

Alleen weinig mensen die het doen denk ik.
Gelukkig is het ding om het jaar kapot. Wordt het vanzelf meegenomen in het wissel reservoir :P

• valpa
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 08:17
Kees-Jan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:56:
[...]

je hebt toch regelmatig een legionella-run waardoor de temperatuur verhoogd word (i.e. hoger dan 60 graden Celcius)?
Niet dat ik weet. Al helemaal niet tot kookpunt in ieder geval.
Pagina: 1