Inbouwafzuigkap in gipsen koof

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thesaucychef
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-11 16:58
Ik ben bezig met het beslissen hoe een afzuigkap in mijn keuken kan worden geinstalleerd. Zelf vind ik zoiets mooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGjxQwMmFFizCB_ahwQnsM1zLeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRuTryojOam0U3qNUXAMnWia.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit een houten frame waarbij de afzuiging zelf gebeurt in een soort koof (ik neem van gipsplaten oid) waar stuc omheen zit. Dit kan ik zelf doen maar over 1 ding ben ik niet uit, hoe kom je er bij als er iets stuk gaat? Kan je er van onderen nog bij of moet je het stucwerk slopen? Nog een bijvraag: ik zou dit zelf denk ik volproppen met isolatiewol om het geluid te minderen, is dat handig?

Beste antwoord (via thesaucychef op 02-11-2025 06:55)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
onderin je afzuigkap zit gewoon een plaat die eruit kan, via daar kun je overal bij. het kan zijn dat je afzuigkap zijn warmte aan d bovenkant kwijt moet kunnen en je dus niet je hele koof kunt volduwen met wol. dus kijk daarna voor je de afzuiger zelf koopt. een platte of inbouwafzuigkap is wat je dan nodig hebt.
verder is het inderdaad gewoon een frame, bekleden met gips, leuk lijstje eromheen en je hebt wat je hier ziet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands
  • Nu online
onderin je afzuigkap zit gewoon een plaat die eruit kan, via daar kun je overal bij. het kan zijn dat je afzuigkap zijn warmte aan d bovenkant kwijt moet kunnen en je dus niet je hele koof kunt volduwen met wol. dus kijk daarna voor je de afzuiger zelf koopt. een platte of inbouwafzuigkap is wat je dan nodig hebt.
verder is het inderdaad gewoon een frame, bekleden met gips, leuk lijstje eromheen en je hebt wat je hier ziet.

• thesaucychef
No Hands schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:29:
Kan je er dan zelfs zodanig bij dat je eventueel de hele afzuiging zou kunnen vervangen? Of zou dan wel de koof open moeten?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je hebt plafond/inbouw afzuigkappen die kan je geheel verwijderen vanaf onder (het is wel handig om hier rekening mee te houden met het kiezen en het koppelen van je afzuigkanaal en elektra ) maar een werkgat in een gipsenwandje is natuurlijk ook zo gefixed als het moet. Als de kap geheel moet worden vervangen zal er waarschijnlijk toch wat moeten gebeuren aangzien ze zeker niet allemaal dezelfde maat hebben ;)

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 01-11-2025 10:47 ]

• No Hands
  • Nu online
thesaucychef schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:25:
[...]

Kan je er dan zelfs zodanig bij dat je eventueel de hele afzuiging zou kunnen vervangen? Of zou dan wel de koof open moeten?
Waarom zou je ooit de gehele kap moeten vervangen? Als er wat stuk is dan i het de motor, di benader je vanaf onder.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11 14:14
Idee: maak de ombouw van houten platen, waarbij je de voorkant bevestigd met magneetsluitingen. Mocht er dan een probleem zijn, kun je de voorplaat er zo af klikken.

• thesaucychef
Dank allen voor het meedenken, ik weet wat het gaat worden!
Pagina: 1