3.5K PC Dream build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Help4PC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:50
Beste allemaal,

Zo'n 6 jaar geleden heb ik mijn eerste serieuze pc gebouwd met een 2070. Het is tijd om deze te upgraden..

Nou is het erg lang geleden voor mij dat ik hier mee bezig ben geweest, en wil het deze keer serieuzer aanpakkeb. Ik heb wat adviezen/meningen nodig van jullie. 8)7

Ik heb de volgende PC samen gesteld met de onderstaande onderdelen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B850-F GAMING WIFI€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming X870E-PLUS WIFI7€ 359,90€ 359,90
1VideokaartenASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.369,-€ 1.369,-
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic EVO RGB Zwart€ 168,86€ 168,86
1WaterkoelingLian Li Hydroshift II LCD-C 360TL Zwart€ 221,27€ 221,27
1VentilatorsLian Li UNI FAN TL140 LCD Wireless, Single pack, Zwart, 140mm€ 44,92€ 44,92
3VentilatorsLian Li UNI FAN TL Wireless 140 Reverse Blade, Single Pack, Zwart, 140mm€ 34,90€ 104,70
3VentilatorsLian Li UNI FAN TL Wireless LCD 140 Reverse Blade, Single pack, Zwart, 140mm€ 49,99€ 149,97
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 209,90€ 209,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 203,-€ 203,-
1VoedingenLian Li Edge Gold 1000W Zwart, met USB-hub€ 147,47€ 147,47
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 3.851,88
( Ook van plan een Lian-Li-88-Universal-Screen-Black LCD toe te voegen, deze kon ik niet vinden op de tweakers pricewatch)

Wat informatie:
1. Build is met de volgende monitor:
ACER Predator XB271HU (1440p, 144hz, IPS, G-Sync)
Misschien van plan er een 2e bij te kopen.

2. Focus:
Preformance EN looks. Vorige keer bouwde ik een pc om er lang mee te doen en niets te vervangen. Dit keer ben ik van plan wat meer uit te geven en na een aantal jaar misschien een upgrade te doen m.b.t. GPU/CPU.

3. Spellen die ik speel:
Veel shooters op het moment, voornamelijk Rust. Ook marvel rivals en de nieuwe battlefield. Door die laatste er achter gekomen dat het wel tijd is voor een nieuwe pc. :P EN van plan om met de nieuwe build ook zwaardere/nieuwere spellen uit te gaan proberen.

Advies nodig bij, en vragen voor jullie:
1. RGB:
Ik ben erg fan van de Lian Li cases en de RGB. Nou heb ik geprobeerd om het zoveel mogelijk bij Lian Li te houden en daar niet te veel van af te wijken omdat de vorige build wat problemen had met verschillende RGB wat niet lekker samen werkte. (vandaar de case/fans en voeding van Lian Li, geen idee of het voordelen heeft om de voeding met die hub daar ook vandaan te halen? zo niet had ik de CORSAIR RM1000x in gedachte.)

2. Moederbord en Ram:
Hier twijfel ik nog al, vandaar dat hier 2 paar van in de build zit. hebben jullie tips?
- Moederbord wilde ik eerst voor de MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI GAMING gaan, maar ik vind de groene tinten op dat moederbord niet mooi voor de aesthetics. De twee hierboven aangegeven in de build zijn mooi zwart/wit. Echter geen idee wat een betere keuze is. Is de 70 euro extra het bijv waard voor de ASUS TUF Gaming X870E-PLUS i.p.v. de ASUS ROG Strix B850-F GAMING die er een beetje overprized uit ziet? (in mijn ogen)
- Ram heb ik op het moment geen idee wat het waard is en ben vooral op ddr5 af gegaan en het uiterlijk. (vengeance voorkeur)

3. Fans:
Zoals hier boven aangegeven vind ik de Lian Li erg mooi. Beetje in verdiept en vind de LCD wel vet van de cooler en de fans zelf. Van plan om 3 fans voorin de case te doen met LCD en de achterste single fan ook met LCD. Nou is reverse blade iets nieuws voor mij. Is dit iets om rekening mee te houden met een case die 10 fans heeft, en waar doe ik welke fan? Heb ik de fans zo goed geselecteerd? 3 voor met LCD die lucht er in zuigen, 3 onder zonder LCD die lucht er in zuigen, 3 120mm fans boven op de cooler die lucht er uit zuigen, en 1 fan met LCD als laatst aan de achterkant die lucht er uit zuigt. Ook las ik ergens over de "Wireless" versie dat die soms problemen hebben en dat je beter de wired versie kan nemen. Iemand enig idee of dit klopt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwRdn_i2lZfHt6-PN4idV2goAgw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DWNzScc0iX3AS0pkE9LzOfeP.jpg?f=user_large

4. Black friday:
Zelf geloof ik niet meer zo in de black friday kortingen, dus hier wacht ik persoonlijk niet meer op. Vorige keer wel gedaan, maar heb het gevoel dat ze vooral met wat lokkertjes komen die al snel weg zijn, en dat het gene wat ik nodig heb vaak niet in de korting komt. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Zou het het waard zijn om hier nog op te wachten?

Ik sta open voor alle discussies/tips/tricks die jullie hebben!

Alvast bedankt! O+ _/-\o_

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het ziet er al zeer mooi uit, wat voor dit budget natuurlijk haast niet anders kan. Paar suggesties:

Waterkoeling voegt voor gaming eigenlijk niks toe, het is puur nuttig als je CPU in een constante 100% belasting zit zoals tijdens renderen. Ook qua geluid is het niet per sé stiller. Maar, zoals je aangeeft, als het om de looks gaat prima natuurlijk. Ik heb zelf na uitvoerig online zoeken gekozen voor de Lian Lia Galahad II Lite, hier zijn met name op Amerikaanse sites en reviews op YouTube veel goede reviews over te vinden. Samenvatting; ze vinden "Lite" nergens op slaan want hij presteert simpelweg top. Scheelt je toch €120 ;-)

Je moederbord is echt poepduur omdat het voor creators is gemaakt. Kies gewoon lekker voor een prima bord met PCI-e 5.0 zoals bijvoorbeeld uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI. Is letterlijk de helft van het geld en die downgrade kost je exact 0% prestatieverlies ;)

Ramgeheugen is allebei prima maar duur, voor €175 kun je met mooie rgb ook klaar zijn. uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF560C30BBEAK2-32

Verder zou ik toch overwegen of je in plaats van looks geen RTX 5090 build wil maken, vanaf €3000 is dat mogelijk (wel krap) dus met €3500 moet dat wel te doen zijn. Dat zou dan wel betekenen om weer op de fans en case in te gaan leveren, dus dat is natuurlijk een stijlkeuze.

youtube.com/@hisrep

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De drie verticaal geplaatste fans zou ik een kwartslag draaien, zodat het koelere lucht van een groter oppervlak aanzuigt. De radiator kan wat naar achteren nog zodat je voldoende ruimte hebt om de bovenste van te plaatsen. Hou er rekening mee dat je met zoveel fans wel een overdruk in de kast krijgt, waardoor stof makkelijker ophoopt in de kast.

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 01-11-2025 10:02 ]

• Help4PC
DeNachtwacht schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:53:
Het ziet er al zeer mooi uit, wat voor dit budget natuurlijk haast niet anders kan. Paar suggesties:

Waterkoeling voegt voor gaming eigenlijk niks toe, het is puur nuttig als je CPU in een constante 100% belasting zit zoals tijdens renderen. Ook qua geluid is het niet per sé stiller. Maar, zoals je aangeeft, als het om de looks gaat prima natuurlijk. Ik heb zelf na uitvoerig online zoeken gekozen voor de Lian Lia Galahad II Lite, hier zijn met name op Amerikaanse sites en reviews op YouTube veel goede reviews over te vinden. Samenvatting; ze vinden "Lite" nergens op slaan want hij presteert simpelweg top. Scheelt je toch €120 ;-)

Je moederbord is echt poepduur omdat het voor creators is gemaakt. Kies gewoon lekker voor een prima bord met PCI-e 5.0 zoals bijvoorbeeld uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI. Is letterlijk de helft van het geld en die downgrade kost je exact 0% prestatieverlies ;)

Ramgeheugen is allebei prima maar duur, voor €175 kun je met mooie rgb ook klaar zijn. uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF560C30BBEAK2-32

Verder zou ik toch overwegen of je in plaats van looks geen RTX 5090 build wil maken, vanaf €3000 is dat mogelijk (wel krap) dus met €3500 moet dat wel te doen zijn. Dat zou dan wel betekenen om weer op de fans en case in te gaan leveren, dus dat is natuurlijk een stijlkeuze.
Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad overwogen om er een 5090 build van te maken, maar ik blijf denk ik toch bij de 5080 + looks aangezien ik in de toekomst wel van plan ben om een kaart te upgraden. :P

Dit is ook de reden waarvoor ik voor een duurder moederbord heb gekozen. (in de hoop dat het me in de toekomst minder problemen gaat geven als ik van GPU of CPU wil wisselen)
Denk je dat dit ook gewoon kan met het moederbord wat jij gelinkt hebt?

[ Voor 28% gewijzigd door Help4PC op 01-11-2025 17:23 ]

• Help4PC
CH4OS schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:59:
De drie verticaal geplaatste fans zou ik een kwartslag draaien, zodat het koelere lucht van een groter oppervlak aanzuigt. De radiator kan wat naar achteren nog zodat je voldoende ruimte hebt om de bovenste van te plaatsen. Hou er rekening mee dat je met zoveel fans wel een overdruk in de kast krijgt, waardoor stof makkelijker ophoopt in de kast.
Thanks voor het meedenken! Als ik het goed begrijp is dit dus niet optimaal. Zou deze case beter zijn voor de airflow denk je? https://tweakers.net/pric...vision-compact-zwart.html

Die vind ik ook erg mooi, en scheelt me wat geld in case en fans. :)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Help4PC schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:23:
Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad overwogen om er een 5090 build van te maken, maar ik blijf denk ik toch bij de 5080 + looks aangezien ik in de toekomst wel van plan ben om een kaart te upgraden. :P

Dit is ook de reden waarvoor ik voor een duurder moederbord heb gekozen. (in de hoop dat het me in de toekomst minder problemen gaat geven als ik van GPU of CPU wil wisselen)
Denk je dat dit ook gewoon kan met het moederbord wat jij gelinkt hebt?
Ja. De chipset is iets ouder maar de ervaring is dat als je een goed merk koopt, je steeds firmware updates blijft krijgen. Ooit heb ik een moederbord met de destijds duurste chipset gekocht (X570) en dat draait nog heel fijn met een CPU upgrade, maar achteraf gezien had ik met een B550 bord ook prima overweg gekund. Goed om te weten dat ook nu nog de B chipsets voor iedereen zijn min of meer, en de X chipsets de top of the line wat vaak betekent dat er snellere usb poorten, PCI-e poorten en SSD sloten op zitten. Maar velen (ik zelf ook niet) hebben de X chipset helemaal niet nodig.

Het bord wat ik hier gelinkt heb, heeft voor zowel de GPU als de SSD dezelfde moderne PCI-e 5.0 die jouw dure X870E moederbord heeft. PCI-e 5.0 is momenteel nog fors aan de prijs, maar over 2-3 jaar kun je er dus prima een GPU en SSD upgrade in doen.

Mocht je dat trouwens willen, waarom dan niet gaan voor een RTX 5070 Ti of zelfs RX 9070 XT? Dat zijn beide ultieme 1440P gaming grafische kaarten waar je echt alles mee kan doen wat je wil. Als je die GPU upgrade dan over 2-3 jaar wil doen, heb je met doorverkopen een stuk minder verlies en voor nu voldoen ze toch prima.

youtube.com/@hisrep

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Help4PC schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:28:
Thanks voor het meedenken! Als ik het goed begrijp is dit dus niet optimaal. Zou deze case beter zijn voor de airflow denk je? https://tweakers.net/pric...vision-compact-zwart.html

Die vind ik ook erg mooi, en scheelt me wat geld in case en fans. :)
Of het een verkeerde kast is weet ik niet, of deze andere kast beter is ook niet. Gaat erom dat de kant waar je de fans plaatst open is, zodat de lucht toevoer niet gehinderd is.

Kijk ik naar de volgende afbeelding, dan lijkt het erop alsof het gewoon open is en moet het dus geen probleem zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQjUqtcJxvbIMFQXd5QunRIKZLE=/i/2006508006.jpeg
Zie ook de foto's in de Pricewatch: uitvoering: Lian Li O11 Dynamic EVO RGB Zwart

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-11 14:55

Bouwer21000

Bigger number better

B650 is overigens exact dezelfde chipset als B850, maar met een bios update voor de nieuwe CPUs al geinstalleerd. (wat B650 ook al vaak heeft). X670/X870 is eigenlijk gewoon twee keer de chipset opgestapeld voor extra PCIe. Het heeft voor een gaming build vrijwel geen voordelen.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:06
Bij een reguliere fan zit de verlichting aan de voorzijde en blaast de fan de lucht naar achteren. Bij een reverse fan blazen de fans de lucht naar voren.
Lian Li heeft heel veel soorten fans met verschillende verlichting. Met een iets simpeler verlichting kun je nog flink besparen. In dezelfde geest bijvoorbeeld:
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 215,-€ 215,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.188,-€ 1.188,-
1BehuizingenPhanteks NV5 MKII Zwart€ 101,02€ 101,02
1WaterkoelingPhanteks Glacier One 360D30 X2 Zwart€ 148,99€ 148,99
1VentilatorsPhanteks D30-120, Regular, Single pack, Zwart, 120mm€ 29,90€ 29,90
1VentilatorsPhanteks D30-120, Reverse, 3-pack, Zwart, 120mm€ 86,33€ 86,33
1VentilatorsPhanteks D30-120, Reverse, Single pack, Zwart, 120mm€ 30,40€ 30,40
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA€ 138,99€ 138,99
1VoedingenPhanteks AMP GH 1000W, Zwart€ 152,42€ 152,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.669,95
Behuizing met RGB strip: https://phanteks.com/product/nv5-mk2-black/
Luxe 360 AIO-koeler met reguliere ARGB fans en extra reguliere rear fan.
Triple pack reverse fans voor zijpaneel en 1x onderzijde.
De D30 fans zijn 30mm dik, vanaf 250rpm regelbaar, kunnen gekoppeld worden en hebben verlichting aan de zijkant: https://phanteks.com/product/d30-120-black/
Phanteks platinum voeding met Tier-A rating.
ASUS moederbord met goede audiochip en zware stroomvoorziening.
ASUS videokaart met 35cm koeler en excellent award.

• Help4PC
Woezik schreef op zondag 2 november 2025 @ 00:17:
Bij een reguliere fan zit de verlichting aan de voorzijde en blaast de fan de lucht naar achteren. Bij een reverse fan blazen de fans de lucht naar voren.
Lian Li heeft heel veel soorten fans met verschillende verlichting. Met een iets simpeler verlichting kun je nog flink besparen. In dezelfde geest bijvoorbeeld:
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 215,-€ 215,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.188,-€ 1.188,-
1BehuizingenPhanteks NV5 MKII Zwart€ 101,02€ 101,02
1WaterkoelingPhanteks Glacier One 360D30 X2 Zwart€ 148,99€ 148,99
1VentilatorsPhanteks D30-120, Regular, Single pack, Zwart, 120mm€ 29,90€ 29,90
1VentilatorsPhanteks D30-120, Reverse, 3-pack, Zwart, 120mm€ 86,33€ 86,33
1VentilatorsPhanteks D30-120, Reverse, Single pack, Zwart, 120mm€ 30,40€ 30,40
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA€ 138,99€ 138,99
1VoedingenPhanteks AMP GH 1000W, Zwart€ 152,42€ 152,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.669,95
Behuizing met RGB strip: https://phanteks.com/product/nv5-mk2-black/
Luxe 360 AIO-koeler met reguliere ARGB fans en extra reguliere rear fan.
Triple pack reverse fans voor zijpaneel en 1x onderzijde.
De D30 fans zijn 30mm dik, vanaf 250rpm regelbaar, kunnen gekoppeld worden en hebben verlichting aan de zijkant: https://phanteks.com/product/d30-120-black/
Phanteks platinum voeding met Tier-A rating.
ASUS moederbord met goede audiochip en zware stroomvoorziening.
ASUS videokaart met 35cm koeler en excellent award.
Thanks voor je uitleg! Maakt het me een stuk duidelijker over reverse curve. _/-\o_

• Help4PC
DeNachtwacht schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:24:
[...]

Ja. De chipset is iets ouder maar de ervaring is dat als je een goed merk koopt, je steeds firmware updates blijft krijgen. Ooit heb ik een moederbord met de destijds duurste chipset gekocht (X570) en dat draait nog heel fijn met een CPU upgrade, maar achteraf gezien had ik met een B550 bord ook prima overweg gekund. Goed om te weten dat ook nu nog de B chipsets voor iedereen zijn min of meer, en de X chipsets de top of the line wat vaak betekent dat er snellere usb poorten, PCI-e poorten en SSD sloten op zitten. Maar velen (ik zelf ook niet) hebben de X chipset helemaal niet nodig.

Het bord wat ik hier gelinkt heb, heeft voor zowel de GPU als de SSD dezelfde moderne PCI-e 5.0 die jouw dure X870E moederbord heeft. PCI-e 5.0 is momenteel nog fors aan de prijs, maar over 2-3 jaar kun je er dus prima een GPU en SSD upgrade in doen.

Mocht je dat trouwens willen, waarom dan niet gaan voor een RTX 5070 Ti of zelfs RX 9070 XT? Dat zijn beide ultieme 1440P gaming grafische kaarten waar je echt alles mee kan doen wat je wil. Als je die GPU upgrade dan over 2-3 jaar wil doen, heb je met doorverkopen een stuk minder verlies en voor nu voldoen ze toch prima.
Ik heb nog eens zitten puzzelen en rond zitten kijken naar 5070ti's en denk dat ik dan downgrade van de 5080 naar de 5070ti. scheelt inderdaad een hoop geld en kan er nu vrij wel alles mee doen. Stel nou dat ik over een jaar of 2 merk dat het minder word dan kan ik naar een 5090ti of super gaan (geen idee wat er komt)

Nou zit ik zelf te kijken naar de https://tweakers.net/pric...6gb-gddr7-oc-edition.html
of de https://tweakers.net/pric...6gb-gddr7-oc-edition.html.

wat krijg ik meer en zou het het waard zijn om voor 60/70 euro de TUF te halen ipv de Prime?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:46
Ik zou uitvoering: Palit GeForce RTX 5070 Ti GamingPro-S of uitvoering: Gainward GeForce RTX 5070 Ti Phoenix-S pakken als je voor de 5070 Ti gaat. Goedkoper dan de Asus Prime en met een grotere koeler.
Aangezien de €640 kostende 9070 XT net zo snel is in games is het gewoon alles behalve interessant om veel geld uit te geven aan de 5070 Ti.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Help4PC schreef op zondag 2 november 2025 @ 02:40:
Ik heb nog eens zitten puzzelen en rond zitten kijken naar 5070ti's en denk dat ik dan downgrade van de 5080 naar de 5070ti. scheelt inderdaad een hoop geld en kan er nu vrij wel alles mee doen. Stel nou dat ik over een jaar of 2 merk dat het minder word dan kan ik naar een 5090ti of super gaan (geen idee wat er komt)

Nou zit ik zelf te kijken naar de https://tweakers.net/pric...6gb-gddr7-oc-edition.html
of de https://tweakers.net/pric...6gb-gddr7-oc-edition.html.

wat krijg ik meer en zou het het waard zijn om voor 60/70 euro de TUF te halen ipv de Prime?
Eens met de voorstellen van @Miyazono , maar wel de nuance dat het niet zo is dat er geen verschil tussen de 9070 XT en 5070 ti is. De 5070 Ti is iets beter en met raytracing is er wel degelijk een groter verschil. De verschillen tussen de 5070 Ti modellen onderling is dat de één iets hoger geklokt is en/of beter/stiller gekoeld wordt dan de ander, maar ook dat hoeft niet eens altijd zo te zijn. Ik zou idd gewoon lekker een goedkope en goed gereviewde 5070 Ti pakken, die kan alles wat je wil nu ruim aan.

[ Voor 72% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-11-2025 08:41 ]

youtube.com/@hisrep

• Help4PC
DeNachtwacht schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:32:
[...]

Eens met de voorstellen van @Miyazono , maar wel de nuance dat het niet zo is dat er geen verschil tussen de 9070 XT en 5070 ti is. De 5070 Ti is iets beter en met raytracing is er wel degelijk een groter verschil. De verschillen tussen de 5070 Ti modellen onderling is dat de één iets hoger geklokt is en/of beter/stiller gekoeld wordt dan de ander, maar ook dat hoeft niet eens altijd zo te zijn. Ik zou idd gewoon lekker een goedkope en goed gereviewde 5070 Ti pakken, die kan alles wat je wil nu ruim aan.
Thanks! Dus eigenlijk slaat het gewoon nergens op dat de ene 5080 1100 euro kost en de ander 1500 euro?

Met vooruitzicht op het vervangen van de kaart voor een betere, wat maakt de 5070ti zoveel makkelijker om te verkopen ten opzichten van een 5080?

• Help4PC
Miyazono schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:46:
Ik zou uitvoering: Palit GeForce RTX 5070 Ti GamingPro-S of uitvoering: Gainward GeForce RTX 5070 Ti Phoenix-S pakken als je voor de 5070 Ti gaat. Goedkoper dan de Asus Prime en met een grotere koeler.
Aangezien de €640 kostende 9070 XT net zo snel is in games is het gewoon alles behalve interessant om veel geld uit te geven aan de 5070 Ti.
Bedankt voor de aanbeveling, de gainward zit in het winkelmandje :P

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:46
De duurder modellen zijn meestal wat luxer, voornamelijk qua uitstraling, en zullen wellicht een nog iets dikkere koeler hebben. Maar om daar nu honderden euros extra aan uit te geven terwijl de goedkopere modellen al meer dan voldoende zijn... :P
Ook is Asus een wat groter en bekender merk dus zullen zij eerder wat meer geld vragen dan Gainward, Palit, PNY, etc.

• Help4PC
Ik snap alleen nog steeds niet hoe het zit met die moederborden.. Ik kijk veel youtube filmpjes maar zie vaak dat mensen een b650 bord o.i.d. niet linken aan een 9800x3d. Zit vaak x870 bij oid, dat is dan vaak gelijk 150/200 euro duurder.
Ik snap de features zoals wifi 7, betere/meer/snellere usb ports etc. maar waar let je op al je deze "future proof" wil hebben als je later een nieuwe kaart er in wilt doen?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Help4PC dat is heel begrijpelijk aangezien er enorm veel keuze/variatie is. Simpelste poging tot een samenvatting: er is een B en een X lijn, de X is luxer en biedt inderdaad meer mogelijkheden, voornamelijk meer bandbreedtemogelijkheden voor snelle USB 4/PCIe (voor GPU en SSD) connecties. Over het algemeen geldt dat je normaal gesproken met een B chipset prima uit de voeten kan, en de X chipset vooral voor creators die veel verschillende apparaten moeten aansluiten met de snelste usb poorten, en/of meerdere SSD's met de hoogste snelheden willen aansluiten. Voor normaal gaming gebruik is het echter overkill omdat dit ook snelheden zijn die voor gaming niet meer interessant zijn. De wifi en/of lan geldt min of meer hetzelfde voor: hoe luxer; hoe sneller.

Daarnaast heb je de chipset generatie (oudere AMD4 borden hadden de B/X4XX lijn, daarna de B/X5XX lijn en nu zijn we net aanbelandt bij de B/X8XX lijn. De B/X5XX chipset moederborden zijn al veel langer op de markt en dus vaker goedkoper te krijgen. Ook hier geldt weer dat AMD bepaalde zaken daar dan verplicht stelt. Bijv bij de eis dat er bij een X870 chipset een USB 4.0 aansluiting biedt en er PCI-e 5.0 voor één van de M2 slots moet zijn.

Maar vervolgens kunnen moederbordfabrikanten hier zelf mee aan de slag om te beslissen wat ze er wel of niet mee doen en het zelf alsnog toch willen toevoegen. Zo biedt een moederbord met de B650E chipset gewoon PCI-e 5.0 op zowel de GPU als de SSD: uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI en is daarmee een betaalbare / slimme optie voor normaal gebruik.

Onderaan de streep is het vooral even goed kijken wat je wil van PCI-e 5.0, USB 4.0, Wifi en LAN, en is de naam van de chipset iets waar je je minder op hoeft te focussen want niet elk B650 biedt simpelweg hetzelfde.

youtube.com/@hisrep

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Help4PC , qua koeling kan je je in elk geval zeker al 3 fans besparen want die fans aan de onderkant heb je weinig aan, deels doordat ze minder lucht kunnen aanzuigen vanuit de onderkant. Verder blaas je dan direct warme lucht van je videokaart de kast in en warmt dit andere onderdelen ook onnodig op dus het effect van meer fans werkt dan ten dele averrechts. Die 3 intakefans aan de zeg maar zijkant zijn al meer als voldoende en de airflow dan ook wat 'normaler' is om het zo maar te schrijven.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18
Ik snap dat je looks belangrijk vind, maar je geeft nu wel superveel geld uit voor de looks. Eventueel kan dat stukken goedkoper.

Zo kan het ook:
1MoederbordenMSI PRO B850-P WIFI€ 188,99€ 188,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G Vanguard SOC€ 2.322,-€ 2.322,-
1Behuizingenbe quiet! Light Base 600 LX Zwart€ 140,98€ 140,98
1Waterkoelingbe quiet! Light Loop 360mm Zwart€ 129,90€ 129,90
3Ventilatorsbe quiet! Light Wings LX 120mm PWM Reverse, Single Pack, Zwart, 120mm€ 17,24€ 51,72
1Geheugen internLexar Ares RGB 2nd Gen LD5U16G60C28BR-RGD€ 149,48€ 149,48
1VoedingenASRock Steel Legend SL-1000G€ 139,90€ 139,90
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 134,73€ 134,73
Totaal€ 3.706,70
Die ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eS4YWXtcVKrs7uWV0kv1tLv0ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVFK5rbfOzNsaFQ2aoyr7jTk.webp?f=fotoalbum_large
bron: https://www.reddit.com/r/...in_the_light_base_600_lx/

[ Voor 91% gewijzigd door Dekar op 03-11-2025 11:46 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Pagina: 1