MS Store toont oude apps op nieuwe SSD zonder account

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Username3457829
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-11 04:10
Ik heb een nieuwe SSD gekocht en een volledig schone Windows 11 Pro installatie gedaan. Ik heb dit gedaan met Rufus, dus de USB-stick zelf gemaakt, en de ISO zelf rechtstreeks van de Microsoft-site gedownload, dus niet via Rufus zelf. Mijn laptop is er een uit 2017 met een 7th gen i5 waar W10 op stond op een 120GB SSD, dus via de normale manier upgraden kon niet vanwege die cpu vereisten...vandaar Rufus. Plus ik wilde absoluut geen MS account, maar gewoon lokaal account zoals ik dat altijd al heb gehad.

Dus nooit eerder een Microsoft-account gebruikt of ingelogd dus. Toch zie ik in de Microsoft Store, die ik af en toe gebruik, in de bibliotheek precies al mijn oude apps terug die ik voorheen had gedownload, inclusief de eerste downloaddatum oid. Dit zijn geen algemene dingen die de meesten wel ooit hebben gedownload zoals Spotify ofzo, maar echt de unieke dingen die bijna niemand downloadt zoals Stretchly wat ik een tijdje geleden had geinstalleerd via de Store.

Ik heb dus een clean install gedaan en geen ProgramData of Program Files van mijn oude systeem teruggezet, alleen persoonlijke mappen zoals Muziek, Documenten en Video’s. Heb hiervoor Macrium Reflect gebruikt en een image gemaakt. Maar niets gekloond. Het is echt een volledig nieuwe installatie op een nieuwe SSD.

Hoe kan het dat de Store mijn oude installatie “herkent”? Is dit gekoppeld aan de hardware-ID of zoiets als de productkey uit het BIOS (voor W10 omgezet naar W11), of computernaam ofzo (ik heb wel dezelfde accountnaam gebruikt)? Of bewaard de MS store ergens een geschiedenis in Documents? Haalt het wellicht informatie uit andere MS apps (zoals Outlook wat ik dus wel gebruik)?
Wat is dit voor privacy invasive ongein :( ?

[ Voor 9% gewijzigd door Username3457829 op 01-11-2025 04:22 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Username3457829 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 03:17:
Heb hiervoor Macrium Reflect gebruikt en een image gemaakt.
Ik zou hier eens beginnen met onderzoeken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Kan zomaar aan van alles gekoppeld zijn binnen jouw internet bubble.
Dark patterns worden door veel bedrijven gebruikt.
Dus een clean install is van buitenaf niet altijd zo clean als het lijkt.

Net zoals zoekmachines en websites op verschillende apparaten weten welke reclames je wilt zien.

ICE ICE Baby

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Juup schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:31:
Ik zou hier eens beginnen met onderzoeken.
Dat zou ook mijn eerste gedachte zijn.

Als je alleen MijnDocs etc wilt overzetten: kopieer die via de verkenner. Al was het omdat alleen jijzelf weet wat waar staat, beter dan Macrium Reflect: die gaat c:\temp\familiefotos niet vinden

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Als ook je appdata is meegekloond en op dezelfde plek teruggezet dan is dit best logisch.
Veel van je lokale activiteit wordt in appdata en programdata bewaard.

I reject your reality and substitute my own

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je heel je gebruikers folder hebt gekopieerd, dus c:\users\<username> en die hebt teruggezet, dan staan al die apps ook terug. Apps uit de app store worden namelijk in de appdata van de gebruiker opgeslagen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Username3457829
Dank voor uw respons heren.

Neen er is blijkbaar een misverstand in mijn uitleg. Ik heb met Macrium Reflect een image gemaakt, dus niet de hele schijf gekloond. Vervolgens na installatie heb ik de image met Macrium geopend en ben dus in c:/users/username gedoken en heb daar specifiek alleen de Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Videos folders gekopieerd. Alleen dat en niets ander.

Dus geen AppData, geen ProgramData, geen Program Files, geen Program Files (x86). Ook geen andere dingen. Ik had de bookmarks van m'n browser opgeslagen en overgezet via de html optie en exporteren/importeren. Ik maak geen gebruik van online sync mogelijkheden.
That's it.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:02
Username3457829 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:23:
Ik heb met Macrium Reflect een image gemaakt, dus niet de hele schijf gekloond. Vervolgens na installatie heb ik de image met Macrium geopend en ben dus in c:/users/username gedoken en heb daar specifiek alleen de Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Videos folders gekopieerd. Alleen dat en niets ander.
Waarom heb je dat gedaan? Waarom niet gewoon de bestanden op een externe schijf of NAS gezet? Waarom die moeilijke omweg?

Blijkbaar heb je toch iets met oude gegevens gedaan. Heb je wel een "schone" installatie gedaan? Dus gewoon de schijf compleet opnieuw ingedeeld? Dus de oude indeling verwijdert en opnieuw laten indelen en formateren?

• Username3457829
Ik heb de bestanden op een externe schijf gezet. Alleen ik heb hiervoor Macrium gebruikt omdat die in 1x alles pakt dus dan heb ik alles voor de zekerheid gebackupped inclusief Appdata en dergelijke mocht ik dat nog nodig hebben.

Het betreft een nieuwe ssd. Dus ja geformatteerd en opnieuw ingedeeld. Moest zelfs nog van MBR naar GPT.
Pagina: 1