Vraag

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-11 13:41
Hoi, ik heb nog een hele oude stereoset uit de 90's, de Sony MHC-GRX-8, die heb ik ooit van mijn eerste vakantiebaantje gekocht. Deze is nog steeds in gebruik en qua geluid bevalt hij me prima. Ik heb de originele luidsprekers er nog alle 4 bij en verder nog twee extra luidsprekers van een vergelijkbare set van JVC er "bij aan geknoopt". (De draadjes zitten in dezelfde uitgang als die van de twee grote originele speakers, mijn bevalt dat al decennia lang goed, al is het ongetwijfeld wenkbrauwfronsende heiligschennis voor de echte audiofiel.)

Ik luister verder eigenlijk uitsluitende flac files vanaf mijn desktop via deze set. En dan gaat het wel om bijna elk denkbaar genre in muziek.

Ik wil graag de set vervangen, met name omdat deze gewoon echt helemaal gaar is. Afgezien van het doorgeven van het geluid van de desktop naar de speakers doet niets het meer. De tapespelers en cd speler zijn stuk, zo goed als alle knopjes doen 'iets anders' dan de bedoeling is (soort van verdraaide printplaatjes erachter of vuil ofzo) en hij ziet er ook helemaal afgeragd uit. Gelukkig doet de aan/uit knop het nog en als ik na het aanzetten 7 keer op de functie knop druk dan blijft 'ie op video ingang staan en daar zit mijn desktop op.

Ik wil dus graag een andere versterker. Ik wil verder wel dezelfde setup behouden, ik ben geen audiofiel en wil gewoon fijn muziek luisteren zonder moeilijk te doen. Daarnaast wil ik wel ook graag ook mijn TV qua geluid aansluiten op de versterker. Ik heb sinds vorig jaar een LG 55G45LW, uitstekend beeld, vreselijke software, matig geluid dus die zou ik graag over de luidsprekers horen.

Bij mijn zoektochten lees ik steeds vaker dat versterkers ook HDMI hebben en kunnen communiceren met smart TV beeld. Ik snap niet hoe dit werkt en waarom :? Maar in ieder geval wil ik dus simpelweg twee kabels in de versterker: die van de geluidskaart van mijn desktop en die van het geluid van mijn TV.

Wel ben in gedesinteresseerd in de optie waarbij er geluid naar de versterker kan worden gestreamed vanaf een apparaat dat daartoe in staat is. Ik heb geen idee of dat tegenwoordig standaard is of juist niet maar het is iets waarvan ik veronderstel dat ik dat in de toekomst wel zou kunnen gaan gebruiken dus daar wil ik eventueel op anticiperen. Is geen 100% harde eis.

Verder wil ik heel graag dat ik de versterker kan aanzetten met een voice command via Google Home en eigenlijk ook heel graag dat ik hem aan kan zetten op de TV-verbinding met zo'n voice command of juist op de desktop-verbinding.

Ik dat er heel veel andere zaken relevant kunnen zijn bij een speaker maar ik weet gewoon niet zo goed waar ik op moet letten en dus kom ik er gewoon niet uit bij het blank zoeken.

Mijn budget is ongeveer 400-500 maar als het voor de helft ook goed kan dan is dat meegenomen.

Wat wellicht nog relevant is is dat ik dus echt allerlei genres muziek beluister en vaak ook door elkaar. Ik wil dus een standaard ingesteld geluid hebben en niet telkens met een equalizer of bass bezig moeten als ik van een technische death metal CD overstap naar een jaren '80 pop verzamelaar. Nogmaals; ik ben geen audiofiel, ik wil gewoon graag genieten van muziek.

Kan iemand mij wat adviseren?

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Nachtschade Je bent al een eind op weg met wat je wilt, dus dat is goed. Heb je ook al dingen gevonden / beluisterd / reviews gelezen?

In dit bericht van enkele jaren geleden beschrijf ik hoe je het beste een receiver uitkiest: Jorgen in "Keuze tussen receivers" Dat kan je gebruiken om daarmee in de Pricewatch eens wat opties te gaan filteren categorie: Versterkers en receivers Onthoud: een receiver (of versterker) hoeft niet van een duur merk te zijn. Ook de gangbare jongens Pioneer, Onkyo, Denon, Marantz, Sony en Onkyo zijn gewoon goed. Dat zijn dan ook de merken waar ik zou beginnen met kijken.

Even voor de duidelijkheid ben je nu geïnteresseerd of gedesinteresseerd in streaming opties? Ik vermoed het eerste als je op die functies wilt anticiperen. ;) Die zijn tegenwoordig vrij standaard. Ook daarop kun je goed filteren in de Pricewatch.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:54
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je precies zoekt. Je kan voor tussen de 15 en 50 euro een nieuw-voor-jou microsetje van marktplaats halen. Die zijn nog maar weinig waard. Maar dan heb je doorgaans 2 speakers, geen 6.

Al denk ik dat die 2 naar boven gerichte speakers van je huidige set meer een gimmick zijn dan iets anders. En ik weet niet of het een goed idee is om een extra speaker aan te sluiten in dezelfde terminal...

Over hdmi, tja als je de kabel in de hdmi arc aansluiting van je tv doet, dan werkt dat gewoon, daar hoef je niet veel van te weten.

Wat denk ik wel handig is wat we nog van jou willen weten is hoeveel speakers je nou wil aansluiten, 2 of 6? Je schrijft dat je de set wil vervangen maar daarna heb je het alleen over de versterker? Je zou namelijk ook actieve speakers kunnen overwegen waarbij je dan alles-in-een hebt.

Wil je goed geluid of is het meer een achtergrondruis voor je? Ben je bereid om voor tweedehands te gaan? Wil je een subwoofer (imho erg leuk voor series en films, maar kan ook voor gewone muziek wat toevoegen)? Hoe groot is de ruimte waar de set moet komen te staan? Wil je in je nieuwe systeem ook weer een tapedeck en cd speler? Want dan wordt het verhaal toch ook weer anders...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:52
In principe zal zo'n beetje elke stereo versterker voldoen.
Je huidige Sony is 2x80 watt bij 8 ohm.
4 ohm (2 speakers parallel) vind hij kennelijk ook geen probleem.
Tip is om een versterker te zoeken die wel geschikt is voor 4 ohm.

Er zijn er genoeg met een hdmi arc input en Google home of Alexa ondersteuning.

De kracht van je oude set is de equalizing. Deze sets zijn helemaal afgestemd op de bijbehorende speakers.
Ook de diverse bass boost functies zullen er gewoon niet meer zijn.
In het eerste geval zal het geluid in eerste instantie wat tegen kunnen vallen.

Zoek een versterker met een loudness knop.
Die haalt het laag en hoog op langere volumes op waardoor het wat vertrouwder gaat klinken.

een paar willekeurige voorbeelden:

Versterkers van WIIM zijn compact krachtig en veelzijdig:
uitvoering: WiiM Amp Pro

of deze denon gebruiken met enkel de fronts er aan
uitvoering: Denon AVR-X1700H

yamaha, zonder smart functies maar wel variabele loudness en een optische ingang voor bijvoorbeeld je tv
uitvoering: Yamaha A-S301 Zilver

[ Voor 28% gewijzigd door ronnie vd op 01-11-2025 19:59 ]

• Nachtschade
Jorgen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 02:08:
@Nachtschade Je bent al een eind op weg met wat je wilt, dus dat is goed. Heb je ook al dingen gevonden / beluisterd / reviews gelezen?

In dit bericht van enkele jaren geleden beschrijf ik hoe je het beste een receiver uitkiest: Jorgen in "Keuze tussen receivers" Dat kan je gebruiken om daarmee in de Pricewatch eens wat opties te gaan filteren categorie: Versterkers en receivers Onthoud: een receiver (of versterker) hoeft niet van een duur merk te zijn. Ook de gangbare jongens Pioneer, Onkyo, Denon, Marantz, Sony en Onkyo zijn gewoon goed. Dat zijn dan ook de merken waar ik zou beginnen met kijken.

Even voor de duidelijkheid ben je nu geïnteresseerd of gedesinteresseerd in streaming opties? Ik vermoed het eerste als je op die functies wilt anticiperen. ;) Die zijn tegenwoordig vrij standaard. Ook daarop kun je goed filteren in de Pricewatch.
Geïnteresseerd inderdaad. :P (Stomme spellcheck functie, ik wil puntjes op mijn ï geen complete andere woord)

Ik zal je link eens uitpluizen.

• Nachtschade
Ramon schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:14:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je precies zoekt. Je kan voor tussen de 15 en 50 euro een nieuw-voor-jou microsetje van marktplaats halen. Die zijn nog maar weinig waard. Maar dan heb je doorgaans 2 speakers, geen 6.
ik neem aan dat die niet van degelijke kwaliteit zijn?

Als ik toch een nieuwe versterker haal dan kan ik net zo direct zorgen zorgen dat hij uitgangen heeft voor alle 6 speakers. nietwaar?
Al denk ik dat die 2 naar boven gerichte speakers van je huidige set meer een gimmick zijn dan iets anders.
ik heb naar boven gerichte speakers?
En ik weet niet of het een goed idee is om een extra speaker aan te sluiten in dezelfde terminal...
Goed idee of niet, het werkt al zeker 25 jaar prima en ik ben daar helemaal aan gewend.
Over hdmi, tja als je de kabel in de hdmi arc aansluiting van je tv doet, dan werkt dat gewoon, daar hoef je niet veel van te weten.
Maar ik wil het dus wel weten. Wat zijn de verschillen tussen deze verbinding en alleen een kabel voor het geluid? Ik snap namelijk niet wat een versterker met beeld data zou kunnen.
Wat denk ik wel handig is wat we nog van jou willen weten is hoeveel speakers je nou wil aansluiten, 2 of 6? Je schrijft dat je de set wil vervangen maar daarna heb je het alleen over de versterker? Je zou namelijk ook actieve speakers kunnen overwegen waarbij je dan alles-in-een hebt.
6. Dezelfde 6 als die ik nu heb. Ik wil alleen een nieuwe versterker, geen nieuwe luidsprekers.
Wil je goed geluid of is het meer een achtergrondruis voor je? Ben je bereid om voor tweedehands te gaan? Wil je een subwoofer (imho erg leuk voor series en films, maar kan ook voor gewone muziek wat toevoegen)? Hoe groot is de ruimte waar de set moet komen te staan? Wil je in je nieuwe systeem ook weer een tapedeck en cd speler? Want dan wordt het verhaal toch ook weer anders...
Gewoon goed geluid voor muziek en acceptabel geluid voor TV, verder geen toeters en bellen. Geen subwoofers en geen tapes, CD's etc. En dat home cinema gedoe (dat je de pijl van Legolas vanachter heel duidelijk van rechts naar links hoort suizen vind ik echt vreselijk irritant) Ruimte is gewoon een normale woonkamer. 7 bij 5 ofzo. Luidsprekers hangen overigens in de 4 hoeken aan het plafond en de kleintjes in het midden op de lange zijdes.

• Nachtschade
ronnie vd schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:59:
In principe zal zo'n beetje elke stereo versterker voldoen.
Je huidige Sony is 2x80 watt bij 8 ohm.
4 ohm (2 speakers parallel) vind hij kennelijk ook geen probleem.
Tip is om een versterker te zoeken die wel geschikt is voor 4 ohm.
Ik ben een leek hoor, maar als ik een versterker koop met 6 uitgangen is het dan nog steeds nodig dat hij 4 ohm is omdat ik dan niet parallel schakel of zie ik dat verkeerd?

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:52
Nachtschade schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:41:
[...]

Ik ben een leek hoor, maar als ik een versterker koop met 6 uitgangen is het dan nog steeds nodig dat hij 4 ohm is omdat ik dan niet parallel schakel of zie ik dat verkeerd?
De Denon is bi amp te configureren.
Dan gaan 2 versterkers hetzelfde doen zeg maar.
Het is wel een beetje misbruik maken van de functie maar het zou in principe moeten lukken
Pagina: 1