Nieuwe PC Build - Vraag omtrent Case/koeling (compatibel?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mooscles
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 31-10 20:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een future-proof gaming-PC die ook aan StableDiffusion kan doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al behoorlijk wat stukken, waaronder de GPU aangekocht, dus ik lig reeds rond de ca. 1600 euro aan uitgaven. Ik heb nog een CPU, PSU en koeling nodig. Mogelijk ook een case, daarover later meer. Liefst zou ik dit alles onder de 900 euro houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De componenten die ik al heb zijn:
Intern Geheugen:
Mijn oude SDD, een nieuwe SDD. En indien plaats ook nog mijn oude HDD, maar dit is geen prioriteit.

GPU:
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC Edition 16GB GDDR7

Moederbord:
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI

RAM:
Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32

Randapparatuur
Ik heb degelijke randapparatuur van mijn vorige desktop. Ik ben niet van plan deze direct up te graden, misschien in de toekomst de monitor, maar daarover gaat de huidige vraag in se niet. (ik kan thuis checken wat de huidige monitor is indien één van jullie verdere vragen heeft, maar ben momenteel AFK)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dus wat ik nog denk nodig te hebben is een PSU, CPU, koeling en mogelijk een case.
Ik heb de voorbije week mijn oude desktop zitten uit elkaar halen, en ik denk dat de infrastructuur ervan niet zal toelaten om makkelijk up te graden, dus ik zoek in feite ook een case. Daar zit ik met het meeste zorgen, ik wil zeker geen stukken kopen die niet passen. Het is daarvoor dat ik bij jullie terecht wil.
Mijn huidige lijst voor deze stukken:
CPU:
AMD Ryzen 7 7800X3D, 4,2 GHz (5,0 GHz Turbo Boost) socket AM5 processor
PSU
ASUS TUF Gaming 850W Gold

Deze twee lijken mij degelijke keuzes. Voor zover ik kan zien ook compatibel met alle andere stukken.
Maar over de volgende zaken zit ik te piekeren. Namelijk, als ik alles juist interpreteer zijn de aanraders op vlak van koeling te groot voor de aanraders qua cases?

Koeling:
be quiet! Dark Rock Pro 5

Ik had voor deze geopteerd maar onder de specificaties zie ik dat de hoogte 168 mm is. Wat mij dus doet twijfelen over de volgende keuze:

Case:
Ik dacht eerst aan NZXT H6 Flow Zwart, maar als ik het juist interpreteer is die dus te klein voor de koeling?

Moet ik voor mijn build dus opteren voor de XL-optie, namelijk: Fractal Design North XL - TGD Charcoal Black?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals jullie waarschijnlijk wel merken, ben ik een complete beginner als het aankomt op het bouwen van mijn eigen PC. Ik heb vroeger altijd 'kant-en-klare' desktops gekocht. Dus ik hoop dat ik nergens een kemel van een fout gemaakt heb, ik heb mijn best gedaan om te checken of alles compatibel is. Als er een duidelijk hiaat in mijn betoog staat, voel je vrij om mij er op te wijzen dus!

Maar mijn hoofdvraag gaat dus over de koeling en de case (denk ik). Opteer ik best voor een andere koeling? Heb ik de specificaties verkeerd geïnterpreteerd?

Ga je overklokken?
Ik zou graag de mogelijkheid hebben, maar ik ben er eerlijk gezegd niet super vertrouwd mee, dus het is zeker geen must.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat ik hierboven duidelijk was, maar dus ter verduidelijking:
1) Kies ik best een andere koeling of, zo niet, welke case dien ik te kiezen?
2) Is er ergens een kemel van een fout die jullie opvalt? Voor zover ik kan zien is alles compatibel, maar ik ben nogal een rookie als het op het bouwen van een PC aankomt, dus het kan dat ik iets compleet over het hoofd gezien heb. (bijvoorbeeld een component volstrekt vergeten of zo :| )

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:07
Op welke resolutie wil je gaan gamen?

De tray variant van de 7800X3D is een stuk goedkoper uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray
Betere voeding uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W
De Phantom Spirit van Thermalright koelt net zo goed als de Dark Rock Pro 5 maar is een heel stuk goedkoper en je loopt niet tegen problemen aan met het formaat https://www.amazon.com.be...-Technology/dp/B0DCJPX5F3

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-11 23:34
Bij de NZXT H5 heb je tot 170mm inbouwhoogte.
Qua grootte van de kast heb je verder voldoende ruimte om alles in te bouwen en de kast is ook nog iets goedkoper. Kabel management is prima, airflow ook. Ik heb deze case ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Mooscles
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 31-10 20:26
Miyazono schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:29:
Op welke resolutie wil je gaan gamen?

De tray variant van de 7800X3D is een stuk goedkoper uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray
Betere voeding uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W
De Phantom Spirit van Thermalright koelt net zo goed als de Dark Rock Pro 5 maar is een heel stuk goedkoper en je loopt niet tegen problemen aan met het formaat https://www.amazon.com.be...-Technology/dp/B0DCJPX5F3
Momenteel 1440, ik weet dat deze GPU daarvoor waarschijnlijk overkill is, maar dat is dan met oog op StableDiffusion en in de toekomst misschien naar 4K overschakelen.

Bedankt voor de raad wat betreft de Goedkopere tray variant! Dat scheelt inderdaad al snel 70 euro. Bedankt om mij van deze noob-trap te redden althans. De combinatie van de goedkopere koeling en dus de kleinere kast scheelt ook al snel 100 euro.

Heel erg bedankt!

(Ik lees online dat er een risico is dat de tray variant reeds gebruikt is? Is dat een fabeltje?)
Yaksa schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:43:
Bij de NZXT H5 heb je tot 170mm inbouwhoogte.
Qua grootte van de kast heb je verder voldoende ruimte om alles in te bouwen en de kast is ook nog iets goedkoper. Kabel management is prima, airflow ook. Ik heb deze case ook.
Bedankt voor de aanrader! Ik vergelijk hem even met de andere optie die ik momenteel overweeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Mooscles op 31-10-2025 18:00 ]