Spyware op mijn iPhone?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-11 13:01
Ik kwam net een melding tegen waar ik geen chocola van kan maken. Wellicht kunnen jullie hier wel een verklaring voor geven:

Zojuist was ik bezig om mijn gegevens van mijn oude iPhone te migreren naar een nieuwer toestel (dus niet via de Icloud, maar direct met de twee telefoons naast elkaar). Nieuwer toestel is van mijn huidige werk en eerst ge-reset.
Tijdens de configuratie van het nieuwe toestel (dus nog voor het "gegevens overzetten") krijg ik (op mijn nieuwe toestel) de melding in beeld dat er op mijn oude toestel apps staan welke geïnstalleerd zijn vanuit een ander account .. een chinees account waarvan ik nog nooit gehoord heb.

Dit "oude" toestel heb ik destijds persoonlijk nieuw aangeschaft via mijn provider en is nooit in andere handen geweest. Tevens zijn al mijn toestellen voorzien van 2FA en .
Het enige wat ik kan bedenken: Er heeft 2 jaar geleden WeChat op gestaan (moederbedrijf waarvoor ik werkte was onderdeel van een Chinees staatsbedrijf).. zou ik daarlangs meuk/spyware binnengekregen kunnen hebben welke nu niet mee migreert? Is het überhaupt mogelijk dat er via een app software geïnstalleerd wordt langs andere credentials dan de huidige icloud? Naar mijn beleving kan er maar 1 icloud account tegelijk actief zijn..

Heeft iemand van jullie misschien een andere suggestie waar dit vandaan kan komen opdat ik niet het hele weekend met dit alu hoedje hoef rond te lopen? Bij voorbaat dank.

Desbetreffende bericht tijdens de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15WYCXvlNAZVRWtAUisgwwwm_rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmXjodwDrC5ORWxlOMDKw7lp.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan je achterhalen welke app het betreft? Ik denk dat dat kan door alle apps te updaten en kijken waar de vraag komt.

Andere account kan AFAIK, maar bij een foon die je nieuw uit de doos (dus niet een refurb oid) altijd zelf heb gebruikt, volgens mij alleen via Family sharing.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het gaat volgens de melding om de iTunes Store, dat is in elk geval wat anders dan de App Store.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan het beste de telefoon laten onderzoeken op je werk. Die hebben vaak methoden om een telefoon te beheren.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50
Pantera88 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:30:
Nieuwer toestel is van mijn huidige werk en eerst ge-reset.
[...]
Tijdens de configuratie van het nieuwe toestel (dus nog voor het "gegevens overzetten") krijg ik (op mijn nieuwe toestel) de melding
Volgensmij kan een bedrijf iPhones 'pre-provisionen' obv serial of IMEI. Ook al reset je de telefoon, zal Apple automatisch je telefoon herkennen als zijnde via Apple Business Manager gekoppeld aan een bedrijf en account.

Kan het zijn dat je 'nieuwe' telefoon eerder is gebruikt door een collega?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-11 13:01
Bedankt voor het meedenken!
F_J_K schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:56:
Kan je achterhalen welke app het betreft? Ik denk dat dat kan door alle apps te updaten en kijken waar de vraag komt.
Ik heb de oude telefoon nog niet gereset; dus ik heb het even geprobeerd: maar helaas.. geen melding bij een update.
eLScha schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:07:
Het gaat volgens de melding om de iTunes Store, dat is in elk geval wat anders dan de App Store.
Goed gespot! Daar had ik overheen gelezen. ITunes store geeft echter aan dat slechts mijn eigen account actief is: en die is verder leeg aangezien ik itunes nog nooit gebruikt heb. Zowel bij de nieuwe als de oude telefoon.
Tom Paris schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:27:
[...]

Volgensmij kan een bedrijf iPhones 'pre-provisionen' obv serial of IMEI. Ook al reset je de telefoon, zal Apple automatisch je telefoon herkennen als zijnde via Apple Business Manager gekoppeld aan een bedrijf en account.

Kan het zijn dat je 'nieuwe' telefoon eerder is gebruikt door een collega?
Nieuwe telefoon.. geen idee of die eerder gebruikt is. Maar wel al twee maal een reset gehad in de tijd dat ik hem gebruik: dus dat lijkt mij het issue niet.
Verder zijn de telefoons niet softwarematig beheerd door het werk(niet bij de oude of bij de huidige werkgever): dit gaat dus om een privé icloud.
Pagina: 1