terugkerende verstopping (keuken)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AlexSoze
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-11 14:55

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel hebben wij een terugkerende verstopping in de keuken. Het betreft een huurappartement waar wij sinds 2022 wonen.

In juni is er een rioolontstoppingsbedrijf langs geweest en was het probleem tijdelijk verholpen. Twee weken geleden zijn ze opnieuw geweest om de afvoer uit te zuigen, maar nu, binnen twee weken, hebben we alweer hetzelfde probleem.

We hebben op advies van het bedrijf regelmatig heet water door de leidingen laten lopen. De kosten voor de ontstoppingswerkzaamheden hebben wij zelf moeten betalen, omdat in ons huurcontract staat: “Rioolverstopping is voor rekening en risico van de huurder.”

Het begint er echter op te lijken dat dit een hardnekkiger of structureel probleem is, wat mij niet aannemelijk lijkt te komen door ons gebruik in twee jaar tijd.

Nu is mijn vraag: hebben jullie ervaring met een vergelijkbare situatie? En kan de verhuurder dit blijven afschuiven op mij, ook als het een terugkerend probleem is dat mogelijk dieper in de leiding zit?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

AlexSoze schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:57:
omdat in ons huurcontract staat: “Rioolverstopping is voor rekening en risico van de huurder.”
En dat lijkt te kloppen:

Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?

Het wordt wat anders als de verstopping veroorzaakt wordt door bv. een beschadigde leiding. Dan valt het niet meer onder "klein onderhoud". Is er al een camera inspectie gedaan, waardoor dit soort zaken uitgesloten worden? Als een onstoppingsbedrijf om de twee weken terug moet komen, lijken mij er twee mogelijke oorzaken te zijn:
  • Er is niet goed genoeg ontstopt, waardoor de boel zo weer dichtzit
  • Er is een beschading of iets ander met de buizen aan de hand (bv. onvoldoende afschot.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• AlexSoze

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

En dat lijkt te kloppen:

Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?

Het wordt wat anders als de verstopping veroorzaakt wordt door bv. een beschadigde leiding. Dan valt het niet meer onder "klein onderhoud". Is er al een camera inspectie gedaan, waardoor dit soort zaken uitgesloten worden? Als een onstoppingsbedrijf om de twee weken terug moet komen, lijken mij er twee mogelijke oorzaken te zijn:
  • Er is niet goed genoeg ontstopt, waardoor de boel zo weer dichtzit
  • Er is een beschading of iets ander met de buizen aan de hand (bv. onvoldoende afschot.
Dank voor je antwoord. Men is nog niet bezig geweest met een camera inspectie, zal ze hiervoor laten langskomen..

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-11 12:28
De volgende stap lijkt me inderdaad een camera erin.

Maar ik lees appartement, betekend dat dat je Boven of onder buren hebt ? Kan het probleem niet daar liggen ?
Hoe ver moesten ze er met de slang in ?
Uitzuigen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien / Normaal gaan ze er met een slang met een kop waaruit met hoge druk water uit spuit.

• AlexSoze

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
MEN-O schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:22:
De volgende stap lijkt me inderdaad een camera erin.

Maar ik lees appartement, betekend dat dat je Boven of onder buren hebt ? Kan het probleem niet daar liggen ?
Hoe ver moesten ze er met de slang in ?
Uitzuigen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien / Normaal gaan ze er met een slang met een kop waaruit met hoge druk water uit spuit.
Ik heb 2 onderburen maar afzuigen hebben ze gedaan met een waterstofzuiger en dan op de zuigstand. Kwam wel een hoop rotzooi mee de eerste keer.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-11 12:28
Mja, ben geen rioolontstopper, maar dat lijkt me een methode van lik me vestje.

Ik zou zal een keer aan de slag gaan met zoiets : https://www.lidl.nl/p/par...uontmY7W0SSAaAvPvEALw_wcB. (Ook een stuk goedkoper..)

- O ja, en je onderburen ondervonden geen last ? Zo niet ; zal het waarschijnlijk inderdaad in jouw appartement zitten.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11 17:48
In eerste instantie zijn de kosten voor jou ja.
Het zal dan aan de oorzaak van de verstopping liggen wie er verder verantwoordelijk is.

Mocht blijken dat het komt door verzakking, onvoldoende afschot etc dan zou ik zeker met de verhuurder in gesprek gaan over (gedeeltelijke) vergoeding van de gemaakte kosten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MEN-O schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:22:
Maar ik lees appartement, betekend dat dat je Boven of onder buren hebt ? Kan het probleem niet daar liggen
Uitgaande van een centrale standleiding zou je er dan niet alleen in de keuken last van hebben als er bij de buren iets mis is. Maar het kan natuurlijk ook anders aangesloten zitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• AlexSoze

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
Inmiddels loopt het water helemaal niet meer weg uit de keuken. Onderburen hebben hier echter geen last van, zal dus aan de kant van mij liggen gok ik zo.

Ben benieuwd dat ze gaan vinden met de camera.
Pagina: 1