Terugkerende verstopping (keuken)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AlexSoze
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-12 16:36

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel hebben wij een terugkerende verstopping in de keuken. Het betreft een huurappartement waar wij sinds 2022 wonen.

In juni is er een rioolontstoppingsbedrijf langs geweest en was het probleem tijdelijk verholpen. Twee weken geleden zijn ze opnieuw geweest om de afvoer uit te zuigen, maar nu, binnen twee weken, hebben we alweer hetzelfde probleem.

We hebben op advies van het bedrijf regelmatig heet water door de leidingen laten lopen. De kosten voor de ontstoppingswerkzaamheden hebben wij zelf moeten betalen, omdat in ons huurcontract staat: “Rioolverstopping is voor rekening en risico van de huurder.”

Het begint er echter op te lijken dat dit een hardnekkiger of structureel probleem is, wat mij niet aannemelijk lijkt te komen door ons gebruik in twee jaar tijd.

Nu is mijn vraag: hebben jullie ervaring met een vergelijkbare situatie? En kan de verhuurder dit blijven afschuiven op mij, ook als het een terugkerend probleem is dat mogelijk dieper in de leiding zit?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

AlexSoze schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:57:
omdat in ons huurcontract staat: “Rioolverstopping is voor rekening en risico van de huurder.”
En dat lijkt te kloppen:

Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?

Het wordt wat anders als de verstopping veroorzaakt wordt door bv. een beschadigde leiding. Dan valt het niet meer onder "klein onderhoud". Is er al een camera inspectie gedaan, waardoor dit soort zaken uitgesloten worden? Als een onstoppingsbedrijf om de twee weken terug moet komen, lijken mij er twee mogelijke oorzaken te zijn:
  • Er is niet goed genoeg ontstopt, waardoor de boel zo weer dichtzit
  • Er is een beschading of iets ander met de buizen aan de hand (bv. onvoldoende afschot.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• AlexSoze

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

En dat lijkt te kloppen:

Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?

Het wordt wat anders als de verstopping veroorzaakt wordt door bv. een beschadigde leiding. Dan valt het niet meer onder "klein onderhoud". Is er al een camera inspectie gedaan, waardoor dit soort zaken uitgesloten worden? Als een onstoppingsbedrijf om de twee weken terug moet komen, lijken mij er twee mogelijke oorzaken te zijn:
  • Er is niet goed genoeg ontstopt, waardoor de boel zo weer dichtzit
  • Er is een beschading of iets ander met de buizen aan de hand (bv. onvoldoende afschot.
Dank voor je antwoord. Men is nog niet bezig geweest met een camera inspectie, zal ze hiervoor laten langskomen..

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12 12:31
De volgende stap lijkt me inderdaad een camera erin.

Maar ik lees appartement, betekend dat dat je Boven of onder buren hebt ? Kan het probleem niet daar liggen ?
Hoe ver moesten ze er met de slang in ?
Uitzuigen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien / Normaal gaan ze er met een slang met een kop waaruit met hoge druk water uit spuit.

• AlexSoze

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
MEN-O schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:22:
De volgende stap lijkt me inderdaad een camera erin.

Maar ik lees appartement, betekend dat dat je Boven of onder buren hebt ? Kan het probleem niet daar liggen ?
Hoe ver moesten ze er met de slang in ?
Uitzuigen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien / Normaal gaan ze er met een slang met een kop waaruit met hoge druk water uit spuit.
Ik heb 2 onderburen maar afzuigen hebben ze gedaan met een waterstofzuiger en dan op de zuigstand. Kwam wel een hoop rotzooi mee de eerste keer.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12 12:31
Mja, ben geen rioolontstopper, maar dat lijkt me een methode van lik me vestje.

Ik zou zal een keer aan de slag gaan met zoiets : https://www.lidl.nl/p/par...uontmY7W0SSAaAvPvEALw_wcB. (Ook een stuk goedkoper..)

- O ja, en je onderburen ondervonden geen last ? Zo niet ; zal het waarschijnlijk inderdaad in jouw appartement zitten.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-12 14:52
In eerste instantie zijn de kosten voor jou ja.
Het zal dan aan de oorzaak van de verstopping liggen wie er verder verantwoordelijk is.

Mocht blijken dat het komt door verzakking, onvoldoende afschot etc dan zou ik zeker met de verhuurder in gesprek gaan over (gedeeltelijke) vergoeding van de gemaakte kosten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MEN-O schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:22:
Maar ik lees appartement, betekend dat dat je Boven of onder buren hebt ? Kan het probleem niet daar liggen
Uitgaande van een centrale standleiding zou je er dan niet alleen in de keuken last van hebben als er bij de buren iets mis is. Maar het kan natuurlijk ook anders aangesloten zitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• AlexSoze

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
Inmiddels loopt het water helemaal niet meer weg uit de keuken. Onderburen hebben hier echter geen last van, zal dus aan de kant van mij liggen gok ik zo.

Ben benieuwd dat ze gaan vinden met de camera.

• Ich1Go
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12 15:46
AlexSoze schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:53:
Inmiddels loopt het water helemaal niet meer weg uit de keuken. Onderburen hebben hier echter geen last van, zal dus aan de kant van mij liggen gok ik zo.

Ben benieuwd dat ze gaan vinden met de camera.
Domme vraag misschien, maar sifon al eens schoongemaakt?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Alleen in de keuken? Dan gok ik dat er veel etensresten en/of vetstoffen door de gootsteen worden gespoeld en dat de boel verstopt. Gebruik je een gootsteenzeef om etensresten of andere grote stukken tegen te houden? Vang je vetstoffen op voordat je je pannen uitspoelt of afwast?

Rail Away!

• AlexSoze

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
Ich1Go schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:03:
[...]

Domme vraag misschien, maar sifon al eens schoongemaakt?
Ja alles is schoon, spoelen geen vet etc weg.

• AlexSoze

AlexSoze

Bedankt namens Alex

Topicstarter
Jongens voor de ontstopping zijn vorige week langs geweest, ze konden geen camera inspectie doen ivm de aansluiting van de afvoer op het riool (haakse bochten).

Tevens een mail gestuurd naar de verhuurder, now we wait :)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:03
Ander bedrijf in de arm nemen want dit is niet goed.

Als je riool verstopt is en vooral van de keuken dan zitten er etensresten, vet etc. vast aan de leidingwanden. Ze hebben de leiding uitgezogen waardoor de verstopping wel weg is maar de oorzaak van de verstopping is niet weg genomen. De leiding dient vanaf de spoelbak tot standpijp VOLLEDIG gereinigd te worden.

Dit houdt in dat de wanden van de leiding schoongemaakt moeten worden, dit doet men door hogedruk, veer of speciale borstel/ apparatuur. Wat er nu gebeurt is dat de verstopping weg genomen is maar later een stuk van de wand loslaat en de verstopping weer terug komt. Goed voor het bedrijf want dan hebben ze weer inkomsten.

V.w.b. de camera inspectie is dat letterlijk de grootste onzin! Ze hoeven niet helemaal naar de standpijp toe, gewoon een paar meter in de buis zal al laten zien wat de boosdoener is. Hier is een stuk van de leiding weg gezaagd voor inspectie en later weer terug gelijmd.

Succes met het oplossen van deze verstopping. Heb je zelf al eens flink wat rioolontstopper erin gegooid?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-12 14:27
AlexSoze schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:57:
Het begint er echter op te lijken dat dit een hardnekkiger of structureel probleem is, wat mij niet aannemelijk lijkt te komen door ons gebruik in twee jaar tijd.

Nu is mijn vraag: hebben jullie ervaring met een vergelijkbare situatie? En kan de verhuurder dit blijven afschuiven op mij, ook als het een terugkerend probleem is dat mogelijk dieper in de leiding zit?
Kan je toevallig in contact komen met de vorige huurder? Misschien speelde het probleem toen ook al.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40
Rioolontstopper kan er ook voor zorgen dat je afvoerpijpen oplossen, zeker als het al wat oudere (jaren '60) appartementen zijn. Dus wees daar voorzichtig mee.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:18
pman63 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:03:
Rioolontstopper kan er ook voor zorgen dat je afvoerpijpen oplossen, zeker als het al wat oudere (jaren '60) appartementen zijn. Dus wees daar voorzichtig mee.
En ook, als je eerst met ontstopper gaat werken en daarna met zo'n veer aan de gang gaat moet je ook voor jezelf uitkijken, lijkt mij.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:58
Heb je al eens de sifon losgehaald en gekeken of die goed doorloopt, vervolgens met lamp even in de andere buis schijnen, soms zie je de verstopping al zitten. Zeker als de buren erheen last van hebben moet het al vrij snel zichtbaar zijn.

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:50
Misschien soortgelijk probleem gehad, echter hebben wij een rijtjeswoning.
Na meerdere keren het riool ontstopt te hebben en elke keer weer opnieuw verstoppen heb ik besloten onder het huis te kruipen..
Ik heb de afvoer van de wasbak in de keuken doorgezaagd om eens te kijken hoe het er van binnen uitziet.
Wasbak afvoer liep van 40mm,naar 50mm,naar onder het huis 100mm.
Deze pijp lag iets onder afschot de verkeerde kant op en was volledig dicht geslibt.. Heb net zolang met kruipslang en een lange pijp in de afvoer gestoken tot de hele leiding van 3 meter lang brandschoon was. Het zat ook muurvast (ophopend vet en alles van de vorige bewoners na 30 jaar).

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:49

MasterCypher25

Miss Patriotic

Probeer eens sodawater, kost per zak bijna niets in de supermarkt. Zet een pan met water op en breng dit aan de kook. Doe een kwart zak sodapoeder in een emmer, gooi daar 5 liter kokend water op, zodat de soda oplost, roer indien nodig. Doe het stopje in de spoelbak, gooi de het water met soda in de spoelbak en trek de stop eruit. Soms moet je dit 2x doen, maar als het dan beter doorloopt, zit er ergens toch een (organische) verstopping.

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
pak dan een fatsoenlijke base: https://www.werkenmetmerk...triumhydroxide_32_/p/7512

Dit is uhm.... krachtig ;-)

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:49

MasterCypher25

Miss Patriotic

Dan maar hopen dat de pijpen niet oplossen...

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11 20:52
Of soda en dan (schoonmaak) azijn, reageert met elkaar en lost allerhande organisch spul op, maar houdt je leidingen wel intact.

En inderdaad andere ontstopper/loodgieter contacteren en/of zelf een ontstoppingsveer doorheen proberen te duwen.
Maak een schatting van hoeveel meter buis je hebt voor de standleiding dan weet je waar het probleem zich ongeveer bevind. Desnoods zaag je er een stukje uit (op de plek van de verstopping of na een moeilijke bocht) en fix je het achteraf met 2 schuifmofjes ofzo

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:34
AlexSoze schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:21:
Jongens voor de ontstopping zijn vorige week langs geweest, ze konden geen camera inspectie doen ivm de aansluiting van de afvoer op het riool (haakse bochten).

Tevens een mail gestuurd naar de verhuurder, now we wait :)
Waarschijnlijk is de haakse bocht de boosdoener, die houd een snelle afvoer tegen en misschien is het afschot ook niet voldoende. Vervang de haakse bocht door een flauwe bocht van 2x 45 graden en controleer of de afvoer ook licht afloopt naar het riool. Misschien kan de buisdiameter ook iets groter gemaakt worden.
Als je dit niet zelf kunt laat dan een loodgieter komen of vraag de huisbaas om het na te laten kijken.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33

Theo

moederbord

Wat tot nu toe bij mij altijd heeft geholpen met een verstopping is met een gootsteenontstopper (https://www.bol.com/nl/nl...-007494/9200000088747654/) hard te pompen; vooral hard en met veel kracht zuigen. (bij blazen kun je de verstopping alleen maar verder/vaster krijgen). Dan is het wel noodzaak om andere openingen die op dezelfde buis zitten echt af te dichten (zoals een vaatwasserafvoer, overloopgat, tweede wasbak enz).
Zodra er iets van beweging in het water is gelijk water doorspoelen en dan weer pompen, je wil echt dat het water in de pijp op volle kracht heen en weer wordt geschud, en dat er zo min mogelijk lucht in de pijp zit. (lucht dempt bewegingen en schokken, water niet)

Op een gegeven moment is de verstopping weg en loopt het water door. Dan vul je de spoelbak met HEET water, doe je hier een zeer goede scheut ontvetter in (Dreft of Dasty) en spoel je dit ook in één keer weg. maar zodra de wasbak bijna leeg is zet je weer je pomp erop en ga je weer heen en weer pompen alsof je leven er van af hangt :P De pijp zit dan vol met heet water, en dit hete water breng je met grof geweld in beweging waarmee de pijp van binnen ook schoner wordt en de verstopping echt weg gaat.

Herhaal dit een paar keer en de pijp is weer schoon van binnen; je verstopping is dan echt definitief weg.

7400 Wp op het dak

• Linux gebruiker
  • Laatst online: 16:52
AlexSoze schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb 2 onderburen maar afzuigen hebben ze gedaan met een waterstofzuiger en dan op de zuigstand. Kwam wel een hoop rotzooi mee de eerste keer.
Dit heb ik nog nooit gehoord of gelezen, ontstoppen doe je met een veer of met een rioolslang en druk.
Kijk anders eens op joetjoep.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:38
robotomizer schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:04:
Of soda en dan (schoonmaak) azijn, reageert met elkaar en lost allerhande organisch spul op, maar houdt je leidingen wel intact.
Niet gewone soda, maar baking soda, oftewel Natriumbicarbonaat.
O.a. verkrijgbaar in kleine en relatief dure oranje doosjes van Arm & Hammer, 2½ kilo zakken bij Pitpit of 20 kilozakken als straalmiddel.
Schud de soda in de afvoer en de azijn er achteraan. Geniet van het vulkaantje, met scheutjes azijn nagieten totdat het bruisen stopt; half uurtje laten inwerken en dan een sloot heet water erachteraan.
Een duurder alternatief zijn tabletten kukident.

KPN is een drieletterwoord

Pagina: 1