Goed om te zien dat je er al op die manier mee bezig bent en je bewust bent van de risico's.
Helaas is mijn kennis in het Somfi ecosysteem echt 0. Maar zoals ik het zie moet die izymo-module werken met hun rolluiken-motor; ze adverteren er gewoon mee dat die module geschikt is voor rolluiken. Dus hoe dat werkt met het koppelen en hun app durf ik je niet te zeggen. Maar wat ik wel kan melden is dat je voor Philips Hue soortgelijke modules hebt en dat het aansluiten daarvan erg nauw luistert. Kort samengevat, je moet alleen de bijgeleverde draadjes gebruiken om die module RECHTSTREEKS op de schakelaar aan te sluiten. Die draadjes doorverbinden naar de reguliere 1,5 mm2 aders die naar boven lopen (bijvoorbeeld om de hotelschakeling bij de trap te vervangen) gaat niet werken.
Als ik in de handleiding kijk dan zie ik ook verschillende modi staan waarin de module kan fungeren. Het lijkt mij dat je mode 3 moet hebben. Op die mode verwacht de module een dubbele pulse-schakelaar of draaischakelaar (op/neer), maar om te testen kun je de witte draad even tegen de groene (S1) of de gele (S2) aan houden. Het rolluik moet reageren zolang je de draden tegen elkaar houdt OF tot het eindpunt van het rolluik bereikt is. Dit moet je eerst aan de gang krijgen voordat je verder kunt met de automatisering.
Zoals je zult merken met Home Assistant zijn er vaak verschillende manieren om iets voor elkaar te krijgen. Zo kun je Philips Hue lampen koppellen met een Hue Bridge, dat werkt uitstekend. Maar je kunt ook een Zigbee-adapter gebruiken en die lampen rechtstreeks met Home Assistant aansturen. Je kunt je Somfy Switch rechtstreeks aansturen vanuit Home Assistant (met behulp van de
Somfy/
Overkiz integratie, of je gebruikt je Izymo zendertje. Dat is een leuk hobbyprojectje voor de gevorderde gebruiker, maar je kunt voor letterlijk een paar euro (letterlijk) een ESP32 minicomputertje kopen waar je ESPHome op kunt zetten. Dat minicomputertje verbind je dan met de izymo. Dat is wat omslachtiger, maar het biedt wel mee mogelijkheden om het precies naar wens te maken.
En tot slot, Home Assistent schaf je niet aan; die kun je gewoon gratis downloaden. Op
deze pagina vind je verschillende methodes, waaronder de installatie op Windows of MacOS. Dat is niet aan te raden voor het dagdagelijkse gebruik (als je je PC uit zet doet je smarthome niets meer), maar is wel ideaal om te testen of het iets voor je is. Nogmaals, dat kost je helemaal niets. Pas als je overtuigd bent van het nut of als je het leuk vind om er verder mee te gaan dan kun je specifike hardware overwegen, hardware die je 24/7 laat draaien.
[
Voor 10% gewijzigd door
RiDo78 op 03-11-2025 14:56
]