Tesla Model Y financial lease advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koendt25
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:49
Ik twijfel of ik nog 5 jaar moet doorrijden met mijn huidige auto (VW Passat GTE 2017, 150.000 km) of overstappen op een Tesla Model Y Long Range via financial lease.
De Tesla wordt aangeboden met 0% rente, €7.500 aanbetaling, €15.000 slottermijn en €346 per maand leasekosten.

Ik rij 15.000–20.000 km per jaar (afgelopen jaar wat meer dan normaal, komende jaren weer rustiger).
Ik wil beide opties vergelijken over een periode van 5 jaar.

Passat GTE (houden)

Brandstof: €200 p/m
Verzekering: €70
Wegenbelasting: €70
Onderhoud/reparaties: €60
Afschrijving (€15.000 → €6.500 in 5 jaar): ~€140
Accu-vervanging (gespreid, €2.500 / 60 mnd): ~€40

Totaal: ~€580 p/m

Na 5 jaar: km-stand rond 250.000 km, restwaarde ±€6.500.
Risico: hybride accu vervangen en mogelijk nieuwe auto nodig (±€20.000).

Huidige waarde: ±€15.000 (gekocht voor €22.500, 1,5 jaar geleden bij 104.000 km).

Tesla Model Y (financial lease, via zzp, privé gebruik buiten de boeken)

Leasekosten: €346 p/m
Laadkosten (15.000 km/jaar, €0,19/kWh): €39
Verzekering: €65
Onderhoud: €30
Wegenbelasting (schatting): €115
Afschrijving (aankoopwaarde ±€52.500 – restwaarde ±€30.000 – aanbetaling €7.500 – slottermijn €15.000)
→ waardeverlies ±€7.500 over 5 jaar ≈ €125 p/m

Totaal: ~€720 p/m

Na 5 jaar: slottermijn €15.000, restwaarde ±€30.000.
Besparing op brandstof t.o.v. Passat is ±€110 p/m.

Rekening houdend met de verkoop van de Passat (±€15.000), lijkt de overstap naar de Tesla financieel haalbaar en mogelijk iets gunstiger, met lagere onderhoudskosten en hogere restwaarde.
Als ik de Passat nu verkoop voor 15000, waarvan ik 7500 gebruik voor aanbetaling. En de rest kan ik beleggen.
Of zie ik iets over het hoofd?

P.S. Ben mij ervan bewust dat ik een BKR registratie krijg.
Verwacht niet dat ik de komende 5 jaar ga verhuizen. Al weet je nooit hoe het leven loopt.

Alle reacties

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-11 09:46
Mooie uiteenzetting. Mag ik vragen waar je de restwaarde van de Model Y op baseert? Na 5 jaar met 75.000 km vind ik € 30.000 restwaarde nogal ambitieus, daar hij bij aanschaf ~€ 52.000 kost.

Ook je stroomkosten weet ik niet zeker, of je moet alleen en uitsluitend thuisladen en dan heb je alsnog een ontzettend scherp stroomtarief. Kan natuurlijk, maar gemiddelde is ~35 ct per kWh.

Besparing op brandstof kan ook € 0,- zijn tussen Passat en Model Y, als je 15.000 km/jr rijdt kun je met de Passat ook grotendeels elektrisch uit de voeten.

Kortom: ik gok dat je achteraf nog wel eens wat duurder uit kunt zijn dan je misschien zou willen. Financial Lease is ook excl. BTW, jouw privé afschrijving van je Passat is incl. BTW denk ik?

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46

FreakNL

Well do ya punk?

Een Model Y kost als occassion ook de wereld niet. Waarom niet gewoon kopen ipv een lening aan te gaan?

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:56
Er komt ook net een nieuwe model Y uit die nieuw nog geen 40k kost. Dus restwaarde over 5jaar lijkt mij enthousiast.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waar is het je precies om te doen? Wil je graag een andere auto, kosten besparen, elektrisch gaan rijden?

Je kunt ook naar een panda uit 2018. Dat is een stuk goedkoper. Je kunt ook naar een Porsche, maar dat is wat duurder.

Begrijp ik verder dat je de auto zakelijk gaat rijden, geen bijtelling gaat betalen, maar wel privé gaat rijden?

Wat is de conclusie geweest van dit topic? Advies gezinsauto

[ Voor 11% gewijzigd door eLScha op 31-10-2025 16:17 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Die 19ct ga je alleen halen op dynamisch tarief met zeer slim laden en niet altijd vol zitten. Daarnaast ga je wel eens op vakantie? Ik zou €0,30/kWh aanhouden.

Die afschrijving is te laag. Een 3 jaar oude MY met 80.000km op de klok is nu €30k. Tegen jouw tijd is er veel meer aanbod op de tweedehands markt, en zal de restwaarde lager zijn. Ik denk dat de slottermijn van €15k geen onrealistische restwaarde is. Hoger is dan mooi meegenomen.

Ik heb persoonlijk een Y in de financial lease als ZZP, maar zonder slot termijn (want 3,99% rente) en maar €5k aanbetaald. €750/maand over 5 jaar (€56k nieuw). 0% is mooi meegenomen!

Verzekering ben ik allrisk met 15 schadevrije jaren toch echt €96/maand kwijt. Belgie? Of geen allrisk? Goedkoper dan de oude Passat?

Je hoogste kostenpost zal afschrijving zijn. Imho nu beter een jong gebruikte Tesla kopen. Als je er een van 2023 of eerder koopt heb je ook niet de vervelende EU snelheidslimiet piepjes in de auto.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• koendt25
Dank voor jullie reacties.

Mijn tarief is idd €0,193/kWh, deal via Collectieve inkoop energie bij Budget Energie.

Heb afgelopen weekend ook nog even nagedacht en blijf toch mijn Passat doorrijden. Kan dan over een paar jaar weer kijken of er een mooie occasion is of het nieuwe model.

• Simonsters
  • Laatst online: 09:21
Klinkt als een logische uiteenzetting. Zelf ook zo benaderd.
De vraag is of je het natuurlijk op de euro wil vergelijken of dat je eigenlijk voor jezelf wil rationaliseren waarom je een nieuwe auto gaat kopen. Je vergelijkt een 7 jaar oude auto met een nieuwe, dus dat is in die zin appels met peren. Welk bedrag heb je er voor over om nieuw te rijden?
Andere vraag, waarom doe je een aanbetaling van 7.5k? Met 0% rente wil je liever zoveel mogelijk vooruitschuiven zodat inflatie je schuld opeet lijkt me?

• koendt25
Simonsters schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:58:
Klinkt als een logische uiteenzetting. Zelf ook zo benaderd.
De vraag is of je het natuurlijk op de euro wil vergelijken of dat je eigenlijk voor jezelf wil rationaliseren waarom je een nieuwe auto gaat kopen. Je vergelijkt een 7 jaar oude auto met een nieuwe, dus dat is in die zin appels met peren. Welk bedrag heb je er voor over om nieuw te rijden?
Andere vraag, waarom doe je een aanbetaling van 7.5k? Met 0% rente wil je liever zoveel mogelijk vooruitschuiven zodat inflatie je schuld opeet lijkt me?
En wat was je conclusie uiteindelijk?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
"(financial lease, via zzp, privé gebruik buiten de boeken)"

Ik was even benieuwd hoe je dit doet. Je wilt geen bijtelling betalen, denk ik?

• Simonsters
  • Laatst online: 09:21
koendt25 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:11:
[...]

En wat was je conclusie uiteindelijk?
In mijn geval prive trouwens, dus geen zakelijke constructie, maar we wachten nu op de levering van de nieuwe Y :P
Zit uiteindelijk toch heel wat uren in dat ding, comfort en gemak mogen ook wat kosten.
Pagina: 1