Volgelopen weefvak, gevaarlijke situaties

Pagina: 1
Acties:

• trevortjes
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-11 19:19

trevortjes

Embedded Hardware Engineer

Topicstarter
Voor hen die in de avondspits over de A2 onder Utrecht richting het zuiden rijden herkennen het wellicht.
Vele afritten en weefvakken lopen vol en de mensen die óók nog graag die afslag nemen moeten (1) flink afremmen, (2) hem ergens ertussen proppen of (3) over puntstukken rijden.

1 is zeer gevaarlijk, vaak komt verkeer achterop er gewoon met snelheid aan, je brengt anderen en jezelf in gevaar.
2 irriteert iedereen op de afrit/weefstrook want a. je vertraagt de boel nog meer en b. je slaat een deel van de file op de afrit/weefstrook over wat als asociaal wordt gezien, maar achteraan aansluiten is niet mogelijk.
3 daar staat een boete op, maar zorgt er wel voor dat je veilig van de doorgaande stroken af bent.

Een minder populaire optie 4 is om door te rijden naar een volgende afslag en dan weer aan de andere kant van de snelweg weer terug te rijden, kost tijd, iets dat menig automobilist niet lijkt te hebben. Een optie 5 is minder vervelend, maar kan ook als file ontwijken gezien worden, een afslag eerder nemen en er direct weer af gaan om via het weefvak achteraan de file aan te sluiten.

Ik heb het scenario dat voor mij geld in de afbeelding weergegeven, afslag 13 Culemborg en het weefvak dat start bij 12 Everdingen. Met rood de filevorming tot aan de rotonde (de boosdoener?) die vaak doorloopt tot begin weefvak. Met groen de mogelijke "bypass" om netjes achterin aan te kunnen sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnpFsdqsa0FmiwQZ_nUzD4sflBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eAndKdG1cJTayaSmt6b7RBuZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujsjOFgT3qaogZp1_RpUOB-dGLI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cysYDZNDdSACcWzjxGGqiEf1.png?f=user_large
Met blauw nog aangegeven waar men graag oversteekt om zichzelf in veiligheid te brengen. Ook verderop op het puntstuk. Horizontale rode streep is waar men meestal al stilstaat om langzaam in te voegen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Of hoe gaan jullie hiermee om?
De wet zegt uiteraard dat je jezelf en anderen niet in gevaar mag brengen, maar dit betekend eigenlijk dat je gewoon lekker langs het weefvak moet rijden en hopen dat de volgende afslag wel doorstroming heeft. En nog interessanter, hoe zou dit infarct opgelost kunnen worden als we allemaal even doen alsof we wegontwerpers zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door trevortjes op 31-10-2025 11:39 ]

Trevor

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een oprijverkeerslicht met flitspaal voor rood licht plaatsen voor het puntstuk welke de verkeersdruk op de in-/ en uitvoegstrook reguleert. Dat of meer asfalt.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 31-10-2025 11:42 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Laat ik het zo zeggen, je hebt daar behoorlijk wat tijd om op te schuiven, je hoeft niet meteen bij eerste blokmarkering je auto opzij te gooien.

Kwestie van knipperlicht aanzetten, naast auto rijden, gas iets loslaten, achter auto invoegen.

Nergens in dit traject hoef ik in de ankers te gaan, en al helemaal niet over het puntstuk. Je hebt bijna 1.5 km om in te voegen...

• pagani
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:44:
Laat ik het zo zeggen, je hebt daar behoorlijk wat tijd om op te schuiven, je hoeft niet meteen bij eerste blokmarkering je auto opzij te gooien.

Kwestie van knipperlicht aanzetten, naast auto rijden, gas iets loslaten, achter auto invoegen.

Nergens in dit traject hoef ik in de ankers te gaan, en al helemaal niet over het puntstuk. Je hebt bijna 1.5 km om in te voegen...
Het gaat er natuurlijk om dat daar in de spits een file op de uitvoegstrook staat (bumper aan bumper) en de auto's ernaast 100km/u rijden. Dan is "even invoegen" wel een dingetje.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 04-12 11:06
Het probleem is denk ik die enkelstrooksrotonde aan het eind van de afrit.

Verkeer dat van de snelweg af komt sterk moet afremmen om zeker te zijn dat de andere drukke verkeersstroom (verkeer dat van de N320 komt en de snelweg op wil) inderdaad die afrit neemt en niet verder doorrijdt op de rotonde. Je krijgt een verkeersstroom die grotendeels onnodig moet wachten op een andere verkeersstroom. De turborotonde is bedacht om dit probleem op te lossen.

Soortgelijk probleem was er jaren geleden verderop op de A2 bij Sint Joost. Die rotonde is toen aangepast en sindsdien is het wel beter geworden (al nog steeds niet ideaal omdat de aansluiting A2-A73 deels via die rotonde loopt en daardoor met plaatselijk verkeer in conflict komt)

• The Eagle
  • Laatst online: 00:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk eerder dat het probleem hem er in zit dat 3/4 van de bestuurders blindelings Waze of Google maps volgt voor de snelste route.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ken deze afrit goed, ik moet er meerdere keren per week af richting Culemborg.

Het leidt inderdaad tot zeer gevaarlijke situaties waar het vaak (bijna) stil staat op de meest rechter rijstrook en/of mensen vol in de ankers hun auto opeens op de uitvoegstrook knallen.

De afritten 12-Everdingen en 13-Culemborg volgen elkaar kort op elkaar op. Ze hadden er beter een gecombineerde oprit/afrit van kunnen maken voor beide afritten. En zoals @ewrz al zei, iedereen moet langs die rotonde bovenaan de afrit wat meteen een bottleneck is.

Zoals iemand al eens zei, "een slechte chauffeur mist nooit zijn afrit".

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:21
Welk merk auto rij je? BMW, Audi, Mercedes, een EV of een bedrijfsbusje dan wordt optie 2 van je verwacht. :+

In principe zijn optie 4 en 5 de beste opties, verkeerstechnisch en verkeersveiligheid gezien. Correct is ook om op de meest rechter rijbaan van de A2 stil te staan omdat de uitvoegstrook vol is, maar dat is niet zonder risico. Als je weet dat het daar druk wordt, dan kan je natuurlijk alvast afremmen.

Ik hoef de afrit nooit te hebben, maar ken de situatie. Het is een duivels dilemma wanneer het druk is wat wordt veroorzaakt door de inrichting van de N320.

• trevortjes
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-11 19:19

trevortjes

Embedded Hardware Engineer

Topicstarter
ewrz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:55:
Het probleem is denk ik die enkelstrooksrotonde aan het eind van de afrit.

Verkeer dat van de snelweg af komt sterk moet afremmen om zeker te zijn dat de andere drukke verkeersstroom (verkeer dat van de N320 komt en de snelweg op wil) inderdaad die afrit neemt en niet verder doorrijdt op de rotonde. Je krijgt een verkeersstroom die grotendeels onnodig moet wachten op een andere verkeersstroom. De turborotonde is bedacht om dit probleem op te lossen.
Ja, dat idee heb ik ook, die rotonde gooit roet in het eten voor de hele afrit.
Daarnaast komt het ook best vaak voor dat voertuigen vanaf de N320 niet de snelweg op gaan, maar de 2e afslag nemen waardoor mensen wel echt moeten wachten. Een andere doorstroom killer die ik me bedenk zijn vrachtwagens die aan het einde van de strook richting de rotonde nog eens bergop moeten gaan. Het accelereert niet zo prettig als een personenauto vanuit stilstand.

Van mij kan er niet snel genoeg een turborotonde komen als dat de doorstroom bevorderd.

Trevor

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:23
Het hele probleem daar is de rotonde, die de doorloop van het verkeer enorm stagneert. Hierdoor ontstaat er dus een enorme file met auto's Dit komt voornamelijk door de afslag richting Sonsbrug op de rotonde, waar je rechts naar kunt afslaan. Daarnaast zitten de afslagen inderdaad best dicht op elkaar, voor zo'n drukke weg. Dan komt er ook nog eens bij dat er een fietspad langs de ene kant van de weg loopt. Dit maakt een oplossing bedenken voor deze weg best lastig.

De 3 knelpunten zijn:
1. Afslag rechts richtings Sonsbrug.
2. Afslag links naar de Rietveldse weg.
3. Het fietspad langs de rotonde loopt.

Een oplossing zou zijn een turborotonde a.k.a. een dubbele rotonde, waarbij je dus moet kiezen welke afslag je wilt nemen. Hiervoor zou er genoeg ruimte moeten zijn en het fietspad kan er dan in principe nog steeds naast blijven, met voorrang op de mensen op de rotonde zelf, dus zoals het nu ook is.

Andere oplossingen zullen denk ik een stuk lastiger zijn en een stuk duurder.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Pagina: 1