Conflict buren over deur tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Holymoly72
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-10 12:50
Beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie enig licht werpen op onderstaande kwestie, via Google komen we er niet uit.

Sedert een tijd is de relatie met de buren ernstig bekoelt vanwege een conflict over de deur van ons nieuwe tuinhuis.
De buren stellen dat de deur van ons tuinhuis openzwaait over het erf van de buren en zij eisen dat wij dit aanpassen zodat dit niet meer het geval is.

Het verhaal….
Wij wonen in een blok van 4 huizen, wij wonen in 1 van de middelste huizen, de buren in kwestie op het hoekhuis. Er is sprake van recht van overpad om onze achtertuin te bereiken (notarieel geregeld).
Voor het beeld…..de tuin van de buren is “minder lang” dan de onze middels een laag hekje, daarachter ligt het tegelpad met nog een klein stukje grind, tegelpad en stukje grind zijn dus eigendom van de buren.
De oude situatie was dat wij een klein fietsenschuurtje hadden, middels een tuindeur die naar binnen opensloeg konden wij via het tegelpad en de brandgang de weg bereiken.
Inmiddels hebben wij een nieuw tuinhuis laten plaatsen, deze staat over de gehele breedte aan de achterkant van de tuin.
Voordat wij zijn gaan bouwen is er wel overleg geweest met de buren omdat wij het liefst het schuurtje op de erfgrens wilden zetten. Hiertegen uitten zij bezwaar en daarom staat het tuinhuis nu 30 cm van de erfgrens af.
Om het tegelpad te bereiken hebben wij aan de zijkant een deur (zonder ramen) laten plaatsen en bij het openen, zwaait hij dus zo’n 60 cm over de grond van de buren heen en zij eisen dat dit aangepast wordt.
Wij waren echt met stomheid geslagen dat dit een probleem zou zijn, maar goed dat is het nu dus wel.

Middels Google kom ik er niet uit wat nu wijsheid is om te doen en of dit inderdaad juridisch niet mag.
De deur naar binnen laten draaien is vanwege inbraakgevaar en weersinvloeden is wat wij sowieso natuurlijk liever niet doen.
Iemand ideeën en of inzichten?

Alle reacties

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Vaak zeggen beelden meer dan woorden; wellicht een idee om wat foto's toe te voegen zodat er meer beeld is bij de situatie?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:01
Ik zou inderdaad zeggen, geef een foto. Want zo zou ik zeggen dat je makkelijk een paaltje op de grens kunt zetten zodat de deur niet verder open gaat, of de deur de andere kant op open te laten gaan.

Ik was sowieso niet meegegaan in die 30cm van de erfgrens gaan staan. Daar zijn gewoon regels en wetten voor en meestal mag je hem gewoon op de grens zetten en hebben de buren daar geen stem in.

[removed]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-10 15:05

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat een fokking kleinzielige mensen. Ik zou ze lekker gaar laten stoven in hun kleinzieligheid. Wat boeit het of een deur een paar keer per dag over jouw terrein gaat. Ik neem aan dat die deur niet de hele dag wagenwijd openstaat en/of over hun pad heen slingert, maar gewoon gesloten is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

FooLsKi schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:34:
Wat een fokking kleinzielige mensen. Ik zou ze lekker gaar laten stoven in hun kleinzieligheid. Wat boeit het of een deur een paar keer per dag over jouw terrein gaat. Ik neem aan dat die deur niet de hele dag wagenwijd openstaat en/of over hun pad heen slingert, maar gewoon gesloten is.
Misschien moet je wat minder snel zo negatief en met deze bewoording oordelen. Weet jij wat de achterliggende reden is van het bezwaar en wat hier allemaal exact aan vooraf is gegaan?

Je kent de betreffende situatie onvoldoende en de mensen in kwestie helemaal niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:05
Als de buren het er niet mee eens zijn (hoe kleinzielig ook) hoor je het gewoon aan te passen. Zeker gezien de deur eerst wel naar binnen open ging en nu niet meer.
Een deur naar buiten open laten zwaaien zonder raampje is ook niet de meest veilige optie gezien je bij het open gooien niet kan zien wat er achter de deur zit.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:13
De buren hebben wel gelijk... Tuindeuren gaan altijd naar binnen toe open, juist zodat deze over eigen terrein gaan...

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-10 15:05

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Bor schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Misschien moet je wat minder snel zo negatief en met deze bewoording oordelen. Weet jij wat de achterliggende reden is van het bezwaar en wat hier allemaal exact aan vooraf is gegaan?

Je kent de betreffende situatie onvoldoende en de mensen in kwestie helemaal niet.
True, maar ik heb genoeg mensenkennis om te weten dat mensen die over dit soort triviale zaken klagen over het algemeen bijzonder kleinzielig zijn.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:17
Was er geen mogelijkheid om de deur naar binnen open te laten gaan? Net als voorheen de situatie.

Het lijken me mensen die eigenlijk niet in een huis met dit soort overpad constructies hadden moeten gaan wonen. Maar dat is een andere discussie.

• Bor

Bor

FooLsKi schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

True, maar ik heb genoeg mensenkennis om te weten dat mensen die over dit soort triviale zaken klagen over het algemeen bijzonder kleinzielig zijn.
Wat je doet is op basis van zeer weinig en eenzijdige informatie generaliseren. Daar schiet niemand, inclusief de topicstarter iets mee op. Je kan dit soort conclusies simpelweg niet trekken op basis van de beschikbare informatie.

• Bor

Bor

99ruud99 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:37:
Tuindeuren gaan altijd naar binnen toe open, juist zodat deze over eigen terrein gaan...
Dat is niet helemaal waar volgens mij. Bij alle tuinshuisjes bij mij in de buurt gaan de deuren naar buiten open. De grotere tuinhuizen hebben zelfs naar buiten openslaande dubbele deuren.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10
De buren hebben gelijk.

Je laat geen deur openslaan over andermans erf.

Daarnaast laat je geen deur openslaan over een pad waar verkeer is.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 31-10-2025 11:41 ]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:59
Ik begrijp alleen niet waarom je 30cm van de erfgrens bent gaan afstaan...

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Meer of minder inbraakwerend is ook niet echt een discussiepunt; naar buiten draaiend zijn je scharnieren immers 'exposed'.

en met goede rubbers en een weldorpel houd je het weer ook wel buiten.

• squashedraven
Bor schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Dat is niet helemaal waar volgens mij. Bij alle tuinshuisjes bij mij in de buurt gaan de deuren naar buiten open. De grotere tuinhuizen hebben zelfs naar buiten openslaande dubbele deuren.
de nuance hier is natuurlijk dat over het algemeen een tuinhuis niet de deur heeft bij de erfgrens maar vaak de eigen tuin in zwaait. Een tuindeur ansich (bijvoorbeeld aan een schutting) zwaait dan wel vaak de tuin in en niet het pad/weg op

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:16

Qwerty-273

Meukposter

Holymoly72 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:30:
De deur naar binnen laten draaien is vanwege inbraakgevaar en weersinvloeden is wat wij sowieso natuurlijk liever niet doen.
Net zoals met een voordeur is het "standaard" dat de deur naar binnen opengaat. Ook omdat je nu een blinde deur hebt (geen ramen) waardoor je niet ziet of er iets/iemand in de weg staat op het moment dat je de deur open doet. Met een naar binnen zwaaiende deur veroorzaak je geen hinder in de openbare ruimte (of in dit geval het stukje tuin van de buren waar je overpadrecht hebt).

Er zit een stukje verschil tussen naar binnen en buiten draaiende deuren kwa inbraak en weer, maar dat kan je ook verhelpen door een wat duurdere deur en kozijn etc. te installeren. Dat lijkt mij geen goede beargumentering om vast te houden aan een naar buiten draaiende deur.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Holymoly72 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:30:
Sedert een tijd is de relatie met de buren ernstig bekoelt vanwege een conflict over de deur van ons nieuwe tuinhuis.
De buren stellen dat de deur van ons tuinhuis openzwaait over het erf van de buren en zij eisen dat wij dit aanpassen zodat dit niet meer het geval is.
De relatie is bekoeld doordat jullie voor je eigen gemak iets gedaan hebben dat niet mag, en inbreuk maken op hun grondgebied. De oplossing is om dat aan te passen, dat je dat niet leuk vind vanwege "inbraakgevaar en weersinvloeden" is dan jammer.

Aanpassen dus. En excuses maken.

En een goed gesprek hebben met degene die het tuinhuis gebouwd heeft, die had beter moeten weten.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 31-10-2025 11:48 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• squashedraven
xminator schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:43:
Ik begrijp alleen niet waarom je 30cm van de erfgrens bent gaan afstaan...
Ik gok omdat de buren het bouwwerk niet op de erfgrens willen en je qua bouwhoogte een x aantal cm of meter van de erfgrens moet zitten om te voldoen aan de APV.

• Bor

Bor

squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

de nuance hier is natuurlijk dat over het algemeen een tuinhuis niet de deur heeft bij de erfgrens maar vaak de eigen tuin in zwaait. Een tuindeur ansich (bijvoorbeeld aan een schutting) zwaait dan wel vaak de tuin in en niet het pad/weg op
Dat is waar. Je laat een deur (imho natuurlijk) niet openslaan over het perceel van een ander.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:13
Bor schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Dat is erg bijzonder, nog nooit deur tegen iemand aan geopend?
Ik lees trouwens dat het geen wet is die zegt dat het naar binnen toe moet, maar vaak wel een APV.
Als het iemand anders zijn grond is, mag deze beslissen. Net als dat je niets mag stallen op de grond.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Ik goed de buren ook gelijk.
Zelf zou ik het ook niet fijn vinden.
Gewoon lekker op je eigen terrein houden.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

ShadowBumble

Professioneel Prutser

99ruud99 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Dat is erg bijzonder, nog nooit deur tegen iemand aan geopend?
Ik lees trouwens dat het geen wet is die zegt dat het naar binnen toe moet, maar vaak wel een APV.
Als het iemand anders zijn grond is, mag deze beslissen. Net als dat je niets mag stallen op de grond.
Er is geen specifieke wet die bepaald dat een deur verplicht een bepaalde kant op moet slaan, om het wat abstracter te maken gebruik ik mijn eigen tuin als voorbeeld.

Mijn tuinhek gaat ook naar binnen open, aan de andere zijde van mijn tuin hek is een steeg/overpad, en in mijn tuinhek zitten geen ramen. Als ik deze naar buiten zou openslaan zou ik het risico kunnen lopen dat ik de deur open gooi in iemands gezicht die gebruikt maakt van de steeg/overpad. Daar ben ik dus dan verantwoordelijk/aansprakelijk voor ondanks dat er geen wet is naast dat het gewoon gezeur gaat opleveren als je in de zomer in en uit loopt net zoals iedereen in zijn tuin en je buren constant je deur moeten ontwijken om er langs te kunnen.

We kunnen een discussie starten over hoe "kleinzerig de buren doen", maar in essentie hebben ze gewoon gelijk en dat is over het algemeen ook reden om altijd je tuinhek/schuur naar binnen te laten opgaan.

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 31-10-2025 11:54 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Ik gok omdat de buren het bouwwerk niet op de erfgrens willen en je qua bouwhoogte een x aantal cm of meter van de erfgrens moet zitten om te voldoen aan de APV.
Kun je mij in de APV die regels even laten zien? Die staan daar namelijk niet in.

Bouwregels staan in de Omgevingswet en het BBL.

In de APV staat wel dat deuren, poorten, hekwerken en dergelijke niet over openbare weg heen mogen opengaan, Dit om te voorkomen dat bij een geopende deur mensen daar tegen aan kunnen lopen/fietsen zoals slechtziende mensen, ouderen en/of kinderen.

@ShadowBumble lees jouw APV er maar even op na, grote kans dat het daar wel in staat. In mijn gemeente in elk geval wel. Zo staat het ook namelijk in de modelAPV van de VNG. Hekken en poorten mogen niet over openbare weg open gaan. En dat maakt het dus wetgeving.

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 31-10-2025 11:55 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Thomassassin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-10 13:57
HyperTrophy schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:43:
Meer of minder inbraakwerend is ook niet echt een discussiepunt; naar buiten draaiend zijn je scharnieren immers 'exposed'.

en met goede rubbers en een weldorpel houd je het weer ook wel buiten.
Maar wel voor brandveiligheid misschien; Voor moest er plots een auto of brommer parkeren aan de deuropening buiten.

• squashedraven
Fraggert schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Kun je mij in de APV die regels even laten zien? Die staan daar namelijk niet in.

Bouwregels staan in de Omgevingswet en het BBL.

In de APV staat wel dat deuren, poorten, hekwerken en dergelijke niet over openbare weg heen mogen opengaan, Dit om te voorkomen dat bij een geopende deur mensen daar tegen aan kunnen lopen/fietsen zoals slechtziende mensen, ouderen en/of kinderen.
ik geloof je zo dat het in de omgevingswet moet staan. Ik weet dat er regels voor zijn en ging er gemakshalve even van uit dat dat in de APV zou moeten staan.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Door de deur naar buiten openslaand te maken, beperk je de buren ook nog eens in het gebruik van hun gebied. Als het naar binnen opengaat, kan er een fiets etc staan, maar dan kun je daar wat aan doen. Nu forceer je dat ze die deur helemaal vrij moeten laten.

Al met al is de TS op die manier geen goede buur.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Holymoly72
Han schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:32:
Vaak zeggen beelden meer dan woorden; wellicht een idee om wat foto's toe te voegen zodat er meer beeld is bij de situatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLjPx_qugK4gsTUyJvw3qQgK08M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RO0VRFMoUhIQmYIjvHPiknxx.jpg?f=fotoalbum_large

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je buren zijn zeurpieten, maar ze hebben wel gelijk.

Wijsheid is dus even naar ze toe gaan, vertellen dat je op de situatie gereflecteerd hebt en dat je hun standpunt begrijpt en dat je binnenkort de deur gaat aanpassen.

• Holymoly72
eamelink schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:09:
Je buren zijn zeurpieten, maar ze hebben wel gelijk.

Wijsheid is dus even naar ze toe gaan, vertellen dat je op de situatie gereflecteerd hebt en dat je hun standpunt begrijpt en dat je binnenkort de deur gaat aanpassen.
Dit is idd het verstandigst, echter….wij hebben al best veel water bij de wijn gedaan en nog van alles aangepast op onze kosten, onze grens is wel bereikt.
We gaan er vanuit dat het huis binnenkort in de verkoop gaat en het argument van de buren was ook dat zij de toekomstige bewoners niet met een “probleem” op willen zadelen.
Daarom zou ik graag willen weten hoe dit juridisch in elkaar zit.

Dat de openslaande deur de mensen daarachter zou kunnen raken is wel een (theoretische) punt, in de praktijk zijn wij de enigen die gebruik maken van het pad, de buren zijn er in principe nooit.
E.e.a. is natuurlijk perfect op te lossen met een deurbel aan de binnenkant om aan te geven dat we eraan komen….

• Holymoly72
gambieter schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:02:
Door de deur naar buiten openslaand te maken, beperk je de buren ook nog eens in het gebruik van hun gebied. Als het naar binnen opengaat, kan er een fiets etc staan, maar dan kun je daar wat aan doen. Nu forceer je dat ze die deur helemaal vrij moeten laten.

Er mag daar niets staan want wij hebben recht van overpad.

• squashedraven
als al het betegelde en de border van de buren zijn dan is het inderdaad een beetje raar om zo de deur te laten open slaan. De buren kunnen daar dus al niet eens een bloembak oid. neerzetten.

En recht van overpad is dat jij er overheen moet kunnen. Niet dat er niks mag staan.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:16

Qwerty-273

Meukposter

Holymoly72 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:23:
E.e.a. is natuurlijk perfect op te lossen met een deurbel aan de binnenkant om aan te geven dat we eraan komen….
Eventueel ook nog een zwaailicht, rookmachine en een knipperlicht installatie?

Draai de zwaairichting gewoon naar binnen. Als je daar toch nog maar kort gaat wonen, streep dit gewoon van je irritatielijstje af en richt je op de toekomst.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:15

m-vw

Dus?

99ruud99 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:37:
De buren hebben wel gelijk... Tuindeuren gaan altijd naar binnen toe open, juist zodat deze over eigen terrein gaan...
Ik zal eens een hartig woordje met mijn tuindeuren gaan spreken, ze doen het dan al een geruime tijd stiekem verkeerd.

Maar kijkend naar de foto kan ik de buren wel begrijpen.

[ Voor 7% gewijzigd door m-vw op 31-10-2025 12:34 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Dit is idd het verstandigst, echter….wij hebben al best veel water bij de wijn gedaan en nog van alles aangepast op onze kosten, onze grens is wel bereikt.
We gaan er vanuit dat het huis binnenkort in de verkoop gaat en het argument van de buren was ook dat zij de toekomstige bewoners niet met een “probleem” op willen zadelen.

Dat de openslaande deur de mensen daarachter zou kunnen raken is wel een (theoretische) punt, in de praktijk zijn wij de enigen die gebruik maken van het pad, de buren zijn er in principe nooit.
Holymoly72 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Wordt het huis straks verkocht en de nieuwe eigenaren will de tuin aanpakken, en halen het stuk weg waar nu een gedeelte met planten staat en halen dat weg. Vervolgens wordt de tuin betegeld en komt er een schutting en dat je dan 1,5 meter recht van overpad hebt waar je dan pas gebruik van kan maken als je de deur verplaatst naar de andere kant.

Wellicht was het niet slim om een tuinhuis als erfscheiding te gebruiken met een naar buiten openslaande deur ;)

Ey!! Macarena \o/

• squashedraven
[...]

Ik vindt dit eerlijk gezegd een beetje een rare reactie. Jij verandert een situatie ten nadele van de buren. Maakt niet uit of ze veel gebruik van die grond maken of niet. Dus als jij iemand benadeeld is het aan jou om het ongemak te minimaliseren.
Als ik de foto's zo zie zou het me niks verbazen als de schuur in huidige vorm niet eens toegestaan is zo dicht op de erfgrens.
Ik zie her en der staan dat er namelijk dat een schuur een meter van de erfgrens af moet staan en zeker als deze groter is dan 10m2. En even snel geteld lijkt de schuur al 6 meter breed te zijn

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Of het niet mag, die openslaande deur, zoals hier wordt beweerd, daar ben ik eerlijk gezegd niet zo zeker van. Erfdienstbaarheid met recht van overpad kan prima ook inhouden dat het openzwaaien van een deur daar geen inbreuk op maakt. De argumenten over openbare grond en de richting van de deur lijken mij irrelevant, het gaat hier niet om openbare grond.

Ik zou met de tekst van de erfdienstbaarheid naar de notaris gaan, en vragen wat de mening daar is. Dan weet je waarschijnlijk genoeg.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

gambieter schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:02:

Dat kun je helemaal niet zeggen zonder de tekst van de beschrijving van erfdienstbaarheid te kennen. Eerst feiten, dan oordelen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Holymoly72 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:27:
Recht van overpad betekent dat helemaal niet, alleen dat je er door moet kunnen komen. Niet dat zij daar niets mogen doen.

Je zit fout, begin eens bij dat standpunt ipv je in te graven in vermeend onrecht.

• Holymoly72
Qwerty-273 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Eventueel ook nog een zwaailicht, rookmachine en een knipperlicht installatie?

Draai de zwaairichting gewoon naar binnen. Als je daar toch nog maar kort gaat wonen, streep dit gewoon van je irritatielijstje af en richt je op de toekomst.
Het was uiteraard een grapje……en de buren gaan verhuizen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:50
Weet je zeker dat je 30 cm van de erfgrens blijft? Misschien met de gevel, maar niet met dak. Of heb je daar wel rekening mee gehouden?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

gambieter schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:42:
[...]

Recht van overpad betekent dat helemaal niet, alleen dat je er door moet kunnen komen. Niet dat zij daar niets mogen doen.

Je zit fout, begin eens bij dat standpunt ipv je in te graven in vermeend onrecht.
Nogmaals, dat weet je pas als je de tekst kent van de beschrijving erfdienstbaarheid. Je doet aannames die je niet kunt staven aan de feiten.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Holymoly72 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Het was uiteraard een grapje……en de buren gaan verhuizen.
Juist, en dan doen de nieuwe buren dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/bQkcUuMhlztybHGL3ZzPpicp.png
Waar de rode lijnen loopt wordt dan misschien een schutting van 1m80 hoog en heb je je recht van overpad waardoor je je tuinhuisje zal moeten aanpassen ;)

Je hoopt dat de nieuwe bewoners er ook niet over gaan zeiken, en ik kan me voorstellen dat als er recht van overpad gegeven moet worden dat jij niet bepaalt waar je door andersmans tuin heen loopt, want ik zou er een schutting plaatsen en dan is het jouw taak om je deur te verplaatsen ;)

Ey!! Macarena \o/

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het lijkt wel zo te zijn dat de gebruiker van het pad het onderhoud verwaarloosd.
Dat zou een mooie reden kunnen zijn om recht van overpad te beëindigen. :P

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 16:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Joris748 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Weet je zeker dat je 30 cm van de erfgrens blijft? Misschien met de gevel, maar niet met dak. Of heb je daar wel rekening mee gehouden?
Los van dat, meestal moet bij een tuinhuis van meer dan 10m2 een afstand van 1 meter tot de ergrens aangehouden worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:00
Ik had ook niet kunnen bedenken dat de buren hiervan een probleem zouden kunnen maken. Misschien was de discussie over de erfgrens wel een teken dat ze van de regeltjes waren.

Ik zou eerst eens vragen op basis waarvan de deur niet zo geplaatst mag worden omdat jij het niet kent. Uiteraard wel aangeven dat je open staat voor hun inzichten.

Als de buren inderdaad binnenkort vertrekken kan je overwegen om ze aan het lijntje houden. Of je haalt de deur er tijdelijk uit.

• Ronald.42
  • Niet online
DeKever schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:02:
Of je haalt de deur er tijdelijk uit.
Waarmee het nut van recht van overpad verdwijnt en dat dus beëindigd kan worden. d:)b

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald.42 op 31-10-2025 13:04 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• DeKever
Ronald.42 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Waarmee het nut van recht van overpad verdwijnt en dat dus beëindigd kan worden. d:)b
Help me even?

• Ronald.42
  • Niet online
Als de buren daar geen in of uitgang meer hebben dan hebben ze daar ook geen pad nodig.
Dus dan kun je als grondeigenaar vrij eenvoudig van dat recht van overpad af.

• squashedraven
DeKever schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:02:
Ik had ook niet kunnen bedenken dat de buren hiervan een probleem zouden kunnen maken. Misschien was de discussie over de erfgrens wel een teken dat ze van de regeltjes waren.

Ik zou eerst eens vragen op basis waarvan de deur niet zo geplaatst mag worden omdat jij het niet kent. Uiteraard wel aangeven dat je open staat voor hun inzichten.

Als de buren inderdaad binnenkort vertrekken kan je overwegen om ze aan het lijntje houden. Of je haalt de deur er tijdelijk uit.
En dan krijg je nieuwe buren die van de discussie hebben gehoord, er werk van maken en jij de hele schuur af mag breken omdat deze minder dan een meter van de erfgrens af staat.

• Joris748
squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

En dan krijg je nieuwe buren die van de discussie hebben gehoord, er werk van maken en jij de hele schuur af mag breken omdat deze minder dan een meter van de erfgrens af staat.
Vraag me af in hoeverre TS voldoet aan de regels voor vergunningsvrij bouwen. Hoogte? Oppervlakte? Afstand tot hoofdgebouw? Als hij niet voldoet aan de regels voor vergunningsvrij bouwen, dan zou ik hem adviseren zich koest te houden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:01
Question Mark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Los van dat, meestal moet bij een tuinhuis van meer dan 10m2 een afstand van 1 meter tot de ergrens aangehouden worden.
Nog nooit van gehoord. Voor de omgevingswet was de regel dat een schuur tot de erfgrens gebouwd mocht worden. Nu kan dat anders zijn maar ik vermoed van niet.

• squashedraven
Joris748 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Vraag me af in hoeverre TS voldoet aan de regels voor vergunningsvrij bouwen. Hoogte? Oppervlakte? Afstand tot hoofdgebouw? Als hij niet voldoet aan de regels voor vergunningsvrij bouwen, dan zou ik hem adviseren zich koest te houden.
Ik denk dat er wel meerdere punten zijn waar op gehandhaafd kan worden. Of de schuur vergunningsplichtig is is lastig te zeggen gezien we oa. de grootte van het perceel niet weten.
Maar ik kan voor 80% zekerheid zeggen dat de schuur groter is dan 10m2 en dus minimaal een meter van de erfgrens moet staan. Verder zie ik ook nog een waterafvoer die doorloopt tot de gemeentegrond? (mits de schuur natuurlijk op de hoek van het perceel staat wat wel zo lijkt te zijn)

• DeKever
Ronald.42 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Als de buren daar geen in of uitgang meer hebben dan hebben ze daar ook geen pad nodig.
Dus dan kun je als grondeigenaar vrij eenvoudig van dat recht van overpad af.
Een gat is toch ook een ingang?

Maar ja, als dat ding niet aan allerlei voorwaarden voldoet dan kan je maar beter de buren te vriend houden en meebewegen.

• squashedraven
Ik zou echt ten zeerste aanraden de buren te vriend te houden. Zij hebben echt niks meer te verliezen bij een slechte burenrelatie, jij eigenlijk alles.
Dus pas het allemaal netjes aan zoals zij willen en als er dan nieuwe buren zijn kun je altijd het overleg opstarten van
"he, ik heb een naar binnen draaiende deur maar vindt dat best wel lastig om de fietsen goed neer te zetten. Heb je er bezwaar tegen als ik deze de andere kant op draai? hij komt dan wel wat over jullie grond heen."

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:32

Nicap

Tsssk....

Die meter van de erfgrens bouwen, was toch als die grenst aan openbare ruimte?
Dat is een "recht van overpad" toch niet?

• squashedraven
Nicap schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:27:
https://www.unive.nl/rech.../wonen/bouwen-op-erfgrens
staat in dit artikel niet gespecificeerd. Echt de erfgrens en dan ook nog met een extra regel mbt. ramen wat hier niet van toepassing lijkt te zijn.

• Ronald.42
  • Niet online
DeKever schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Een gat is toch ook een ingang?

Maar ja, als dat ding niet aan allerlei voorwaarden voldoet dan kan je maar beter de buren te vriend houden en meebewegen.
Idd :) ik las hem als deur weghalen en dichtmaken.

Voor de ts geld bezint eer gij begint denk ik...

• grimselman
Nicap schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:27:
Deze schuur grenst aan de zijkant aan een pariculier perceel en niet aan de openbare ruimte dus gaat die 1 meter regel idd niet op.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 16:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

grimselman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Nog nooit van gehoord. Voor de omgevingswet was de regel dat een schuur tot de erfgrens gebouwd mocht worden. Nu kan dat anders zijn maar ik vermoed van niet.
Het zal ongetwijfeld per gemeente wat kunnen verschillen, maar als je een beetje zoekt kom je overal uit op die ene meter... :)

Een tuinhuis mag meestal niet hoger zijn dan 3 meter en moet op minimaal 1 meter afstand van de erfgrens staan.
https://www.houtbouwholla...r-vergunningsvrij-bouwen/
De schuur moet ten minste 1 meter van de erfgrens geplaatst worden
https://www.jandeboertuinhuizen.nl/tuinhuis-vergunning/
Het tuinhuis staat op een achtererf (dus niet aan de straatkant) en is minimaal 1 meter van de erfgrens verwijderd.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• squashedraven
grimselman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Deze schuur grenst aan de zijkant aan een pariculier perceel en niet aan de openbare ruimte dus gaat die 1 meter regel idd niet op.
die specificatie kan ik dus nergens vinden. Heb je misschien een linkje waar dit staat?

Sowieso lijkt de tuin aan de achterzijde niet te grenzen aan een andere tuin dus openbare ruimte en voldoet daar de 1 meter waarschijnlijk ook niet

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Question Mark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Het zal ongetwijfeld per gemeente wat kunnen verschillen, maar als je een beetje zoekt kom je overal uit op die ene meter... :)

[...]

[...]

[...]
Gewoon erfgrens aldus DAS:

Mag ik mijn schuur bouwen tegen de erfgrens?
Het is toegestaan om een schuur tegen de erfgrens te bouwen, maar alleen als deze grens zich bevindt tussen jouw perceel en dat van een andere particulier of bedrijf. Als de erfgrens grenst aan openbaar toegankelijk gebied, dien je een afstand van 1 meter aan te houden. Een brandgang wordt niet beschouwd als een openbaar toegankelijk gebied; in dit geval hoef je de afstand dus niet aan te houden.

• squashedraven
FirePuma142 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:51:
[...]

Gewoon erfgrens aldus DAS:

Mag ik mijn schuur bouwen tegen de erfgrens?

[...]
gezien de disclaimer onderaan de pagina lijkt dit een vrij oud artikel te zijn wat de eerder gelinkte bronnen allemaal weerspreekt.

[ Voor 4% gewijzigd door squashedraven op 31-10-2025 13:55 ]

• grimselman
squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

die specificatie kan ik dus nergens vinden. Heb je misschien een linkje waar dit staat?

Sowieso lijkt de tuin aan de achterzijde niet te grenzen aan een andere tuin dus openbare ruimte en voldoet daar de 1 meter waarschijnlijk ook niet
Boek 5 burgerlijk wetboek.

De achterzijde is openbare ruimte maar zo te zien niet toegankelijk, dan mag het weer wel.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

gezien de disclaimer onderaan de pagina lijkt dit een vrij oud artikel te zijn wat de eerder gelinkte bronnen allemaal weerspreekt.
Nou ja, laten we vooropstellen dat DAS voor juridische zaken een betrouwbaarder bron is dan een tuinhuisboer. Ook Unive stelt, eerst even in de APV kijken. Nu ziet dit bouwwerk er eerder uit als een schuur dan een tuinhuis.

Hoe dank ook, check de APV, check de omschrijving van de erfdienstbaarheid, en neem dan een besluit.

• grimselman
Question Mark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

[...]

[...]

[...]
Wat bouwbedrijven over regels schrijven neem ik altijd met een dik pak zout.

Uit je link naar unive:

Tegen de erfgrens mag je wel een garage bouwen. Het maakt daarbij niet uit op welke afstand de garage van de erfgrens staat. Behalve als de erfgrens direct aan openbaar gebied ligt, zoals een weg of park. Dan mag je de garage niet bouwen binnen 1 meter van de erfgrens. De hoogte van de garage hangt af van de regels van je gemeente.

• squashedraven
grimselman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Boek 5 burgerlijk wetboek.

De achterzijde is openbare ruimte maar zo te zien niet toegankelijk, dan mag het weer wel.
even gezocht en waar staat dit precies in het burgerlijk wetboek? ik kan dit namelijk dus niet vinden, ik gok dat het dan in boek 5 titel 4 moet staan

• squashedraven
FirePuma142 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Nou ja, laten we vooropstellen dat DAS voor juridische zaken een betrouwbaarder bron is dan een tuinhuisboer. Ook Unive stelt, eerst even in de APV kijken. Nu ziet dit bouwwerk er eerder uit als een schuur dan een tuinhuis.

Hoe dank ook, check de APV, check de omschrijving van de erfdienstbaarheid, en neem dan een besluit.
nu ben ik toch benieuwd wanneer iets voor de wet een schuur of een tuinhuis is :+

• grimselman
squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

even gezocht en waar staat dit precies in het burgerlijk wetboek? ik kan dit namelijk dus niet vinden, ik gok dat het dan in boek 5 titel 4 moet staan
Itt bomen en heesters die 2 meter uit de erfgrens moeten staan (mits……) wordt daar niets over gezegd. En als het niet er in staat dan mag het

• Joris748
squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

nu ben ik toch benieuwd wanneer iets voor de wet een schuur of een tuinhuis is :+
Voor de wet zijn het beide bijgebouwen. In de prakijk is er alleen een functioneel verschil (waarbij we als startpunt van de discussie de definties van de Van Dale kunnen gebruiken). :)

• grimselman
squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

De term is bijgebouw

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je binnenkort je huis verkoopt zou ik het maar snel regelen, zou lullig zijn als mensen bij de bezichtiging horen hoe de vork in de steel zit.

En naar mijn idee moet je inderdaad de deur naar binnen openen, je hebt zelfs nog best kans dat dit is vastgelegd in de contractuele stukken. Voorheen was de draairichting ook anders.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-10 16:36
Dit is absoluut niet mijn materie, maar gezien alle recente draadjes over gedoe met alles wat te maken heeft met “recht van overpad”, komt deze er wat mij betreft ook bij op de lijst “doe maar niet” voor het geval ik ooit verhuis.
RaZ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]
Waar de rode lijnen loopt wordt dan misschien een schutting van 1m80 hoog en heb je je recht van overpad waardoor je je tuinhuisje zal moeten aanpassen ;)

Je hoopt dat de nieuwe bewoners er ook niet over gaan zeiken, en ik kan me voorstellen dat als er recht van overpad gegeven moet worden dat jij niet bepaalt waar je door andersmans tuin heen loopt, want ik zou er een schutting plaatsen en dan is het jouw taak om je deur te verplaatsen ;)
Gezien er in de TS wordt gesproken over van origine een "klein fietsenschuurtje" en nu staat er dit ter vervanging, had ik de plannen zoals @RaZ die hier schetst zeer serieus overwogen als (toekomstige) buren. :+

• squashedraven
Conclusie is dus eigenlijk vermijd altijd recht van overpad :+
Gelukkig heb ik net een huis gekocht zonder erfdienstbaarheden en een gigantische schuur die met vergunning is gebouwd

• squashedraven
grimselman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Itt bomen en heesters die 2 meter uit de erfgrens moeten staan (mits……) wordt daar niets over gezegd. En als het niet er in staat dan mag het
Kan ik je geen ongelijk in geven.
Blijft het wel opmerkelijk dat er meerdere bronnen spreken over altijd 1 meter afstand.

Eigenlijk is dat ook wel logisch want TS heeft nu een beste schuur neer gezet waar hij een deel van nooit kan onderhouden gezien daar een schutting op een paar centimeter voor staat.

• grimselman
squashedraven schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Kan ik je geen ongelijk in geven.
Blijft het wel opmerkelijk dat er meerdere bronnen spreken over altijd 1 meter afstand.
Klok en klepel verhaal. Ik heb het een paar jaar geleden allemaal uitgezocht toen ik een schuur ging bouwen. Mijn toenmalige buren waren enorme azijnzeikers.

Kijk ook maar eens om je heen in je eigen dorp of stad. Talloze schuren, garages en tuinhuizen die tegen de erfrens geplaatst zijn.

• squashedraven
grimselman schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:29:
[...]

Klok en klepel verhaal. Ik heb het een paar jaar geleden allemaal uitgezocht toen ik een schuur ging bouwen. Mijn toenmalige buren waren enorme azijnzeikers.

Kijk ook maar eens om je heen in je eigen dorp of stad. Talloze schuren, garages en tuinhuizen die tegen de erfrens geplaatst zijn.
Als het een paar jaar geleden is geweest kan het nog pre-omgevingswet zijn.
Maar gezien ik inderdaad geen beter onderbouwde bronnen kan vinden ben ik geneigd je gelijk te geven mbt. de afstand van de schuur _/-\o_

• redwing
[...]
Volgens mij is het jullie bouwwerk en hebben de buren er logischerwijze alleen maar last van. Het is dan logisch dat je dan wat water bij de wijn moet doen om aan de wensen van de buren tegemoet te komen. En heel eerlijk gezegd had ik die deur vanaf het begin gewoon naar binnen open laten gaan omdat dat in deze situatie gewoon veel logischer is. Je gooit nu je deur open in de tuin van de buren zonder dat je kunt zien of er iets staat. Daarmee maak je dat de buren rekening met jou moeten houden, terwijl dat in dit geval andersom zou moeten zijn.

Wat weer heel irritant kan zijn omdat je dan iedere keer een bel hoort als er iemand naar buiten gaat ;) Daarbij is ook de vraag hoe het recht van overpad is geregeld. Is daar een specifiek pad voor aangegeven? Want anders kan een volgende buur het pad anders leggen of dingen gaan plaatsen waardoor je deur niet meer uitkomt op het pad. En dan heb je wel recht van overpad, alleen kun je niet meer bij je deur komen.

Verder vraag ik me ook af of die 30cm van de erfgrens geteld is vanaf de deur, of van de overstek. Want het zou de overstek moeten zijn en als je geteld hebt vanaf de deur kan het zomaar zo zijn dat je huisje nu over de erfgrens staat.

[removed]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:34
Als je iets op/over het perceel van de buren wilt doen moeten ze daar toestemming voor geven.
(bv óók als je een warmtewisselaar aan de gevel wilt hangen en dat dan over hun perceel hangt, of dat uberhaupt handig is is natuurlijk een andere discussie.)

Met het recht van overpad is al vastgelegd dat jullie via het perceel van de buren achterom mogen om bij jullie tuin te komen. Dit moet op de minst belastende manier voor de perceel eigenaar.
Je kunt dan ook niet zomaar de ruimte toe eigenen wat je dus eigenlijk doet, de buren zullen rekening moeten houden dat die deur open kan en kan hen dus beperken in gebruik van de eigen grond.

NB. Die kruiwagens, indien van de buren, zijn mogelijk een overtreding van het overpad om jullie onbelemmerd toegang te geven.
Mogelijk staat in de (bijlage bij de) koopakte precies wat het recht van overpad betreft en waar de partijen zich aan moeten houden, dat er bv tuingereedschap staat kán er in opgenomen zijn.

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik snap dat het vervelend is dat de buren moeilijk doen en daar zullen ze hun redenen wel voor hebben.
Zou het een optie zijn om de deur te vervangen door een schuifdeur? (Gewoon een optie die in me opkomt)

• TheGhostInc
  • Niet online
Dieks77 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:20:
NB. Die kruiwagens, indien van de buren, zijn mogelijk een overtreding van het overpad om jullie onbelemmerd toegang te geven.
Mogelijk staat in de (bijlage bij de) koopakte precies wat het recht van overpad betreft en waar de partijen zich aan moeten houden, dat er bv tuingereedschap staat kán er in opgenomen zijn.
Zoals hierboven ook gemeld:
Het maximale uit 'jouw' recht halen kan ook betekenen dat de buren op 'hun' strepen gaan staan.

Het pad ligt redelijk 'ruk', als ik de nieuwe buurman zou worden is een van de eerste dingen die ik zou doen een schutting op 1,5m van de achtergrens zetten. Waarschijnlijk zou ik, om de goede vrede te bewaren, wel zelf het pad erin leggen, met de plavuizen die er nu liggen.

@Holymoly72 bedenk goed dat je ervanuit gaat dat die deur uitkomt op het pad. Tel ik 5 plavuizen vanaf de achtergrens (1,5m) dan zit ik nauwelijks bij je deur. Je recht van overpad is ruimer dan het minimale en de nieuwe kopers willen dit misschien wel aanpassen....

Ik ben benieuwd of er binnenkort een topic geopend wordt door de nieuwe buren >:)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:40

M14

Wat een zure reacties hier allemaal.

Ik lees net zo min een juridische basis waarom die deur niet over dat pad mag draaien als dat het wel mag.

Feit is dat recht van overpad op papier staat. Die deur gaat alleen open wanneer gebruik van dat recht wordt gemaakt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:11
Dat is helemaal niet zo gek want nu offeren de buren echt een heel stuk tuin op omdat de topic starter anders niet meer van het recht van overpad gebruik kan maken.

Als je zo een schuur neerzet kan je ook de heel noodzaak van recht van overpad ter discussie stellen als huidige buren of nieuwe buren.

Een recht van overpad geeft alleen het recht om van het ene erf naar het andere te gaan over een bepaalde route, voor het doel waarvoor het ooit is gevestigd (bijv. toegang tot woning of tuin).

Een deur in een schuur verandert dat doel:
Het pad wordt nu gebruikt om de schuur te bereiken, wat een verzwaring van het gebruik is;
En dat is alleen toegestaan als jij daar destijds mee hebt ingestemd (staat meestal niet in de akte).

Volgens art. 5:73 lid 1 BW:
De erfdienstbaarheid moet worden uitgeoefend op de wijze die voor het dienende erf het minst bezwarend is.

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:26
Wat een gedoe om niks, ik heb een tijd terug een deur laten omdraaien en dat was binnen een uur gedaan, ik was zelf verbaast hoe snel dat ging!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:08
Jiangtao.L schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:26:
Wat een gedoe om niks, ik heb een tijd terug een deur laten omdraaien en dat was binnen een uur gedaan, ik was zelf verbaast hoe snel dat ging!
Probleem zal het omdraaien zelf ook niet zijn maar dat het in hun schuur ruimte kost in plaats van ruimte bij de buren "die ze toch al gebruiken"

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:37

Fe2O3

Ja das roest

TheGhostInc schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Zoals hierboven ook gemeld:
Het maximale uit 'jouw' recht halen kan ook betekenen dat de buren op 'hun' strepen gaan staan.

Het pad ligt redelijk 'ruk', als ik de nieuwe buurman zou worden is een van de eerste dingen die ik zou doen een schutting op 1,5m van de achtergrens zetten. Waarschijnlijk zou ik, om de goede vrede te bewaren, wel zelf het pad erin leggen, met de plavuizen die er nu liggen.

@Holymoly72 bedenk goed dat je ervanuit gaat dat die deur uitkomt op het pad. Tel ik 5 plavuizen vanaf de achtergrens (1,5m) dan zit ik nauwelijks bij je deur. Je recht van overpad is ruimer dan het minimale en de nieuwe kopers willen dit misschien wel aanpassen....

Ik ben benieuwd of er binnenkort een topic geopend wordt door de nieuwe buren >:)
Ik zou als buurman wat paaltjes neer zetten, wel jammer als de deur van OP dan niet meer helemaal open kan. Maar ja, die heeft alleen het recht van overpad, en dat kan nog steeds ;)

Voor OP, het mag niet wat je doet. Je moet je zut binnen je eigen erf houden. Recht van overpad betekend dat je eroverheen mag lopen. Meer niet.

Dum de dum

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:13
Overigens als je je huis te koop zet, staat er in de vragen lijst of er gedoe met de buren is en of er bezwaren liggen...

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05

Jorissie87

No diggity

RaZ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]

Als ik de buren was had ik dat al lang gedaan (in overleg, voordat het tuinhuisje geplaatst werd. Een overpad heb ik liever zo ver mogelijk achterin mijn tuin en niet halverwege met een nog een strookje van een meter erna. En dan een struik ervoor dat de inkijk in mijn tuin beperkt blijft.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• redwing
Jorissie87 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:35:
[...]

Als ik de buren was had ik dat al lang gedaan (in overleg, voordat het tuinhuisje geplaatst werd. Een overpad heb ik liever zo ver mogelijk achterin mijn tuin en niet halverwege met een nog een strookje van een meter erna. En dan een struik ervoor dat de inkijk in mijn tuin beperkt blijft.
Yup, dat lijkt me ook logisch en vandaar dat ik me ook al afvroeg hoe het recht van overpad is beschreven. Vaak is daarop getekend op welk stuk je mag komen. En het zou me logisch lijken als dat helemaal achterin is. Maar als ik zo'n huis zou kopen zou ik per direct dat pad naar helemaal achterin zetten en dan kom je niet goed uit met de deur van het tuinhuis.

[removed]

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24
Zulke buren zijn echt verschrikkelijk maar je kan de deur toch naar binnen laten draaien, problem solved

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:27
Draai de draairichting van de deur om, probleem opgelost.
Pagina: 1