Klik pvc, wie, wat, waar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pokémom
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-11 08:51
(Na de keuken, nu een vloer vraag. ;) )

Vanwege mijn rolstoel en het feit dat ik een nieuwbouw huurwoning met vloerverwarming krijg is mij een klik pvc vloer aangeraden.

Maar ik schrik van de prijzen, want het moet gelegd worden. (Kan ikzelf niet en ken ook niemand die dat kan)

De hornbach lijkt nu de voordeligste, maar geen idee van die kwaliteit.

Wie heeft hier ervaring mee en tips waar ik dit kan vinden in een goed prijs/kwaliteit verhouding? Ik wil langere tijd in de huurwoning blijven wonen.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
Vraag jezelf af welke kwaliteit je wilt. Hoeveel jaar moet het meegaan?
Dunner pvc s goedkoper, maar slijt ook sneller.
Er bestaat ook klikpvc dat dikker is, en voor "zwaar gebruik" geschikt is. Dit is duurder, maar gezien de arbeidsuren een substantieel deel zijn, is het op termijn goedkoper.

Ps, 2 dingen om rekening mee te houden:
1) pvc heeft super strakke ondergrond nodig. Met strijklicht kan je controleren of dit bij jou het geval is - meeste huurwoningen niet, en Al je moeten egaliseren.
2) meeste pvc kan niet tegen allesreiniger, dus hou hier rekening mee met schoonmaken. Ook kan veel pvc niet tegen rubber, van bijvoorbeeld wielen...

[ Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 31-10-2025 11:22 ]

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-11 13:01
Voor een vloer met vloerverwarming zou ik denken dat plak-PVC meer geschikt is vanwege de betere warmte-overdracht. Klik-PVC ligt "los" op de vloer waardoor er holle plekken met lucht kunnen onstaan die de warmte niet goed doorgeven.
Beide zijn inderdaad duur omdat het leggen arbeidsintensief is.

Maar heb je al Vinyl vloerbedekking overwogen?
Dat is min of meer hetzelfde materiaal als PVC maar dan op een brede rol zoals tapijt.
Daardoor is het veel sneller te plaatsen en dat maakt het goedkoper.
Dan moet je natuurlijk niet de goedkoopste (dunste) nemen maar een steviger versie, iets wat
je in een kantoor zou vinden bijvoorbeeld. Het is er ook met een hout-patroon waardoor het er netjes uitziet.

Je zou ook nog een gietvloer kunnen overwegen maar dan moet je wel eerst met de verhuurder / eigenaar overleggen want een gietvloer kun je niet zomaar weer weghalen als je uit de woning gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door peterpv op 31-10-2025 11:41 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pokémom schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:09:
Vanwege mijn rolstoel en het feit dat ik een nieuwbouw huurwoning met vloerverwarming krijg is mij een klik pvc vloer aangeraden.
Door wie is dit aangeraden? En mág je ook wat anders neerleggen zoals tegels...

Ik heb afgelopen jaar een flinke verbouwing gedaan, en de kosten voor tegels (incl. verlijming en alles wat nodig was) waren tot onze verrassing láger dan de kosten voor verlijmd pvc (incl. alles wat nodig was).

Tegels is wat meer hufterproef en misschien ook wel de betere keuze gelet op je rolstoel. Nadeel is het eigenlijk niet meer kunnen verwijderen, vandaar de vraag: wat mág je allemaal...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Pokémom
Question Mark schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Door wie is dit aangeraden? En mág je ook wat anders neerleggen zoals tegels...

Ik heb afgelopen jaar een flinke verbouwing gedaan, en de kosten voor tegels (incl. verlijming en alles wat nodig was) waren tot onze verrassing láger dan de kosten voor verlijmd pvc (incl. alles wat nodig was).

Tegels is wat meer hufterproef en misschien ook wel de betere keuze gelet op je rolstoel. Nadeel is het eigenlijk niet meer kunnen verwijderen, vandaar de vraag: wat mág je allemaal...
Verlijmen mag niet heb in begrepen van de woningbouw waar ik de woning huur.
De klik-pvc is me aangeraden door mede-rolstoel gebruikers.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
Mag je wel egaline gebruiken? Want anders ga je niet wegkomen met klikpvc

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:31
Ik zou geen klik pvc nemen voor een rolstoel, tenzij je 100% zeker weet dat je vloer in het te leggen oppervlak OVERAL 100% vlak is, er mag geen enkele millimeter uitsteken. Gebeurt dat wel dan rijdt je de PVC gewoon kapot. Neem normaal laminaat.

Wil je waterbestendigheid pak dan een laminaat die geïmpregneerd is met waterafstotende stoffen (maar ook dat zal nagenoeg op de prijs van PVC uitkomen). Voor zover ik weet hebben geen enkele van de grote bekende bouw"super"markten een dergelijk laminaat.

Laminaat werkt mee en heeft "maar" een ondergrond nodig met 75 kPa sterkte. PVC kliklaminaat is bros, breekt snel, en moet een ondervloer van minimaal 400 kPa hebben, maar voor puntbelasting als een rolstoel zal dat eerder 500 kPa zijn, anders komen er problemen (de klikverbindingen breken af, PVC laminaat komt dan omhoog/springt eruit). Beton heeft genoeg druksterkte, maar de onderlagen die onder PVC komen mogelijk niet. Moet ook perfect vlak liggen en mag dus absoluut niet bewegen bij belasting / lopen / rijden.

Evt als je iets wil wat onderhoudsarm is, watervast, niet te duur, vinyl vloer? Alhoewel ook de prijzen fors kunnen oplopen als er vinyl gekozen wordt met een hele dikke sterke slijtlaag (0.7mm+, misschien belangrijk ivm rolstoel).

[ Voor 76% gewijzigd door grasmanek94 op 31-10-2025 13:22 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:49

Thomg

Aww yiss

Vraag me ook af wat jij veel vind. Beetje schappelijke kwaliteit klik pvc met legservice gaat gewoon vrij rap naar de 50/m2. Als je goedkoper dan dat gaat zitten komen er wat compromissen de hoek om kijken.

Plakken met huur zou ik ook niet zo snel doen gezien hoe "permanent" het is en dat je iemand moet betalen om het er weer uit te halen indien je verhuist.

Verder weet ik zelf niet wat de impact van een rolstoel heeft voor vloeren keuze dus daar zal ik verder niks over zeggen.

• Pokémom
grasmanek94 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:05:
Ik zou geen klik pvc nemen voor een rolstoel, tenzij je 100% zeker weet dat je vloer in het te leggen oppervlak OVERAL 100% vlak is, er mag geen enkele millimeter uitsteken. Gebeurt dat wel dan rijdt je de PVC gewoon kapot. Neem normaal laminaat.

Wil je waterbestendigheid pak dan een laminaat die geïmpregneerd is met waterafstotende stoffen (maar ook dat zal nagenoeg op de prijs van PVC uitkomen). Voor zover ik weet hebben geen enkele van de grote bekende bouw"super"markten een dergelijk laminaat.

Laminaat werkt mee en heeft "maar" een ondergrond nodig met 75 kPa sterkte. PVC kliklaminaat is bros, breekt snel, en moet een ondervloer van minimaal 400 kPa hebben, maar voor puntbelasting als een rolstoel zal dat eerder 500 kPa zijn, anders komen er problemen (de klikverbindingen breken af, PVC laminaat komt dan omhoog/springt eruit). Beton heeft genoeg druksterkte, maar de onderlagen die onder PVC komen mogelijk niet. Moet ook perfect vlak liggen en mag dus absoluut niet bewegen bij belasting / lopen / rijden.

Evt als je iets wil wat onderhoudsarm is, watervast, niet te duur, vinyl vloer? Alhoewel ook de prijzen fors kunnen oplopen als er vinyl gekozen wordt met een hele dikke sterke slijtlaag (0.7mm+, misschien belangrijk ivm rolstoel).
Dit soort dingen weet ik echt niet.
Ik heb sinds kort een rolstoel en moet me straks ook alleen kunnen redden en dat vind ik flink spannend. Een goede vloer is dan wel een must. Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:27
Heb recentelijk bij de gamma een vloer voor 19 euro per m2 gekocht. Er staat dat het voor zwaardere belasting geschikt is.

In mijn woonkamer heb jk pc van 40 euro per vierkante meter. Dat is wel wat mooier, wat meer nerf, maar voor 100% meerprijs vond ik dit (voor een bovenverdieping) meer dan prima!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO-U4qKn3jU4aY17b9ReLJ3YRQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc3E0s8J8s5uvphOh8fZo6wj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGxQ51xzvKXawBovuLvBy0BfWkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ubtg0ztpcBxcJDLtxXnqDcre.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:27
grasmanek94 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:05:

Je kunt best wel wat opvangen, een paar mm.
Was hier ook het geval. Het klikt echt stevig in elkaar, dus zolang de planken niet veren omdat je ze over een groot gat hebt gelegd gaat dat echt wel goed.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:31
pentaw1nz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

dus zolang de planken niet veren
Ja dat dus, is zeer belangrijk, mogen niet eens 1mm veren. Een onderlaag (contactgeluid dempende folie) voor Klik PVC is maar 1.4mm dus die kan niet zoveel opvangen.

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 02-11-2025 00:07 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

St@m

@ Your Service

Plak PVC met zelfklevende ondervloer.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 15:55
Veelal is er vaak wel te praten over verbeteringen in je huur woning. Ipv speculeren of egaliseren wel of niet mag.

Zou ik een klein belletje wagen. En de vraag neerleggen als woning verbetering. Mag het wel of niet dan gelijk vragen of ze dit via de mail bv willen bevestigen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1