Switch naar beamer met behoud soundbar geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• myrok24
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-11 12:10
Ik kom er nog steeds niet uit:

Ik heb:
- 1 hd-tv met 2 arc hdmi-poorten en 1 Toslink. 1 wordt gebruikt door Chromecast. (Philips 32PFS5362/12)
- 1 beamer (3 meter afstand, mogelijkheid om een hdmi-kabel onder de vloer/kelder te leggen)
- playstation (ps5)
- Soundbar (Sonos Beam Gen 1)

Wat ik wil bereiken: Basis instelling: geluid van tv en PS5 via Sonos. Maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om de PS5 (of laptop) naar de beamer te schakelen EN geluid via de Sonos te hebben. (dus de keuze is: tv of beamer, geluid altijd via Sonos).

Het is geen probleem als ik de PS5/laptop moet loskoppelen/aansluiten. Ik denk dat ik sowieso een splitter nodig heb. (kies tv/beamer) Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het geluid altijd via de Sonos-soundbar wordt weergegeven?

Graag geen erg dure switches ;) Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZ5TxFtxvI0Rx4KLP27nGMHTMX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HNMLqCvBHv0LjZyikokymOMg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door myrok24 op 31-10-2025 10:34 ]

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:29
Als ik het goed herinner heeft HDFury splitter kastjes om toestellen zonder HDMI-ARC te gebruiken met een soundbar die alleen HDMI-ARC ondersteund.

• myrok24
dank. alleen snap nog een paar dingen niet. ten eerste wat een prijs! haha, maar ik heb het idee dat dit meer betrekking heeft tot 4k etc.. dat heb ik allemaal toch niet , ook geen atmos etc..

Zat wel nog bedenken, kan je niet op een manier alles via de tv laten gaan (basis opzet) geluid komt van uit de Beam. maar dan de tv altijd doorlinken naar de beamer (die zet je dan uit of aan..) gaat dat werken?

• myrok24
ik bedoel dus de tv als een “”hub”gebruiken :

[ PS5 / Laptop ]

[ HDMI-Splitter (1→2) ]
├──> TV (voor geluid → ARC → Beam)
└──> Beamer (alleen beeld)

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:07
myrok24 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:22:
dank. alleen snap nog een paar dingen niet. ten eerste wat een prijs! haha, maar ik heb het idee dat dit meer betrekking heeft tot 4k etc.. dat heb ik allemaal toch niet , ook geen atmos etc..

Zat wel nog bedenken, kan je niet op een manier alles via de tv laten gaan (basis opzet) geluid komt van uit de Beam. maar dan de tv altijd doorlinken naar de beamer (die zet je dan uit of aan..) gaat dat werken?
Dat zou wel moeten werken maar de tv moet ook aanstaan als je de beamer gebruikt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:29
Je krijgt dan wel audio synchronisatie uitdagingen, want de het punt van ARC is juist dat het de TV toestaat audio te tijdverschuiven zodat de vertraging overeen komt met de vertraging van alle beeld"verbeteringen" die de TV toepast.

Die HDFury kastjes kunnen dat ook, en daarom kosten ze vrij veel. Sonos kan zelf ook wel wat. ymmv.
Daarnaast moet er soms ook audio worden geconverteerd. Dus prijs is niet raar.

Zo'n splitter is twee tientjes, dus dat kun je makkelijk proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 01-11-2025 15:42 ]

• myrok24
Exactor it schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:17:
[...]

Dat zou wel moeten werken maar de tv moet ook aanstaan als je de beamer gebruikt.
Zodat het geluid via de soundbar gaat neem ik aan? Dus eigenlijk kijk je dan op beamer en op tv, allee zet je die op zwart (als dat kan uberhaupt).. of zou er ook nog een switch tussen kunnen?.. (srry ben echt een noob qua audio/video..)

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:07
myrok24 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:15:
[...]

Zodat het geluid via de soundbar gaat neem ik aan? Dus eigenlijk kijk je dan op beamer en op tv, allee zet je die op zwart (als dat kan uberhaupt).. of zou er ook nog een switch tussen kunnen?.. (srry ben echt een noob qua audio/video..)
Normaalgesproken zal een tv alleen audio doorgeven aan de soundbar als hij aanstaat. Als je je kpn/ziggo box aan laat staan en de tv uit doet hoor je ook niks toch? :)

Maar zoals hierboven gezegd je krijgt wel de kans erbij dat beeld en geluid niet synchroon lopen met de splitter oplossing (je split dus je PS naar beamer en tv) omdat de tv het geluid voor je regelt terwijl de je kijkt naar het beeld van de beamer.

Heeft de beamer een knappe aansluiting die je naar je soundbar kan doorlussen? (vast niet, want dat had je anders al bedacht natuurlijk maar soms zit de oplossing in een over het hoofdgeziene hoek)

[ Voor 11% gewijzigd door Exactor it op 01-11-2025 21:30 ]

• myrok24
ik wordt helemaal leip van alles opties :P wil gewoon een ps5/laptop soms via de beamer ook geluid uit de sonos beam laten krijgen :P

Evt kan ik nog extra draden onder de kelder doortrekken ipv alleen de hdmi.. OF gewoon stekkertjes verwisselen als dat de oplossing is :P

• myrok24
ik denk dat ik het voorlopig maar ga proberne met een splitter (beeld naar tv én beamer sturen) , geuid via tv met arc aan aan de sonos beam en een switch (input bepalen van chromecast, ps5, evt derde.. ) en evt later een audio converter.. mocht er te veel delay zijn?.. klinkt dat logisch?

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:05

mjl

Ugh

Een HDMI switch met Tripple output zou dit kunnen ondervangen. Wel met ARC ondersteuning dan uiteraard. Dan 3 inputs (tv, Google tv en PlayStation) en 3 outputs (soundbar en beamer en TV)?

Wel lastig te vinden denk ik, meestal zitten er maar 2 outputs op zo een switch. Je zou naar een HDMI Matrix switch kunnen kijken maar die zijn weer een stuk duurder.

Op AliExpress een 4x4 HDMI matrix switch gezien: ongeveer 100 euro.

https://a.aliexpress.com/_Ex21ugu

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 07-11-2025 15:31 ]

-------

Pagina: 1