Vervangen stenen nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-12 16:06
Voor mijn nieuwbouwproject waren er een 10-15 stenen ondermaats (stukjes afgebroken of erg afwijkend). Ik heb afgesproken dat deze vervangen werden. Het gaat om losse stenen op verschillende plekken in de gevel.

Nu zag ik dat ze dat hebben gedaan met purschuim. Dus oude steen eruit, nieuwe erin met pur. Voegwerk komt daar straks nog overheen, je ziet het dus niet meer. Mijn vraag: Blijft dit ook na tientallen jaren nog goed?

Wil graag beslagen ten ijs komen voordat ik de nieuwbouwpartij spreek.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zoeken op dit forum naar vergelijkbare onderwerp
Zoeken op internet naar vergelijkbaar probleem
ChatGPT, maar die vind ik onbetrouwbaar :)

Beste antwoord (via peer1979 op 31-10-2025 14:36)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
peer1979 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:10:
Blijft dit ook na tientallen jaren nog goed?
Nee, het blijft goed tot nét na de garantieperiode, en dan is het hun probleem niet meer. Pur is beunen, zal zich anders gedragen dan de rest van de muur dus ik verwacht niet dat die voeg lang netjes blijft.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
peer1979 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:10:
Blijft dit ook na tientallen jaren nog goed?
Nee, het blijft goed tot nét na de garantieperiode, en dan is het hun probleem niet meer. Pur is beunen, zal zich anders gedragen dan de rest van de muur dus ik verwacht niet dat die voeg lang netjes blijft.

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-12 17:02
Pur is geen vervanging van metselspecie. Lekker snel zo maar laat ze die stenen er gewoon weer uithalen. Pur verwijderen en dan netjes met specie er weer inzetten. Ja dat kost ze veel meer tijd, maar dan zit het zeker goed. Ik zou er wel bij blijven voor het geval ze nog een shortcut willen nemen.

• peer1979
Dank voor de feedback. Zal nog even wat foto's maken en ze het netjes laten doen!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:34
Was het PUR of steenlijm?
Is niet (helemaal) het zelfde.

Live from Denmark

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:56

BCC

Idd, ik zou dat zelf vastzetten met bruislijm omdat je met specie geen gewicht kan oppakken

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 31-10-2025 18:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:25
stenen inboeten hoort gewoon met specie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• peer1979
Heb zojuist even op de bouw in de afvalcontainer gekeken en zag deze 2 bussen bovenop liggen:De stenen zitten nu 'muurvast', maar mijn zorg is inderdaad of deze over xx jaren er ook nog vast inzit. Daarnaast denk ik aan de stevigheid van de muur en het eventueel voegscheuren. Als ik jullie zo lees, laten vervangen dus.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:54
Aangezien je de stenen er weer tussen stopt zonder dat er gewicht op komt moet je wel opletten dat dat goed gedaan wordt en het gat goed wordt opgevuld. Want als je er wat specie omheen stopt en dan de steen er in terug zet, zal er maar weinig specie op de goede plek zitten, dus nadat de steen er in zit moet de specie nog wat aangedrukt en opgevuld worden.

Aan de andere kant zou ik niet verwachten dat de PUR oplossing echt problemen zal geven. De PUR blijft wel zitten en zal ook niet vergaan. Ik heb hier in de schuur b.v. een kozijn dat met PUR is vast gezet (niet mijn werk ;) ) en dat ding zit na 20 jaar nog steeds muurvast.

Maar aangezien het nieuwbouw is zou ik alleen akkoort gaan met een goede oplossing en dat is dus met specie.

[removed]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ze hebben in ieder geval 'gewone' PUR gebruikt. Zal vast werken, maar zo hoort het niet.
En door deze actie zijn ze nu 2x zoveel tijd kwijt om het fatsoenlijk te maken, omdat ze zo weinig mogelijk tijd wilde spenderen.

Zo hoort het: https://youtu.be/xeO68hVCkEg?si=Ml4sCCr1xc6FmDR4

• peer1979
Ik heb ze vriendelijk verzocht de PUR oplossing te vervangen. Zit me niet lekker dat dit op de snelle manier gedaan is en niemand garandeert dat dit niet gaat werken of scheuren na tientallen jaren.

• peer1979
De aannemer gaat (op papier) garanderen dat er niks mis gaat met deze stenen (ten op zichtte van de gemetselde steen). Dat is voor mij acceptabel.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 18:25
redwing schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:48:
... Ik heb hier in de schuur b.v. een kozijn dat met PUR is vast gezet (niet mijn werk ;) ) en dat ding zit na 20 jaar nog steeds muurvast....
Een kozijn wordt vastgezet met ankers of schroeven (pasgezet met afstandsblokjes), en daarna schuimen ze de opening dicht. Ook zonder het schuim blijft dat raam zitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:54
naftebakje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:20:
[...]
Een kozijn wordt vastgezet met ankers of schroeven (pasgezet met afstandsblokjes), en daarna schuimen ze de opening dicht. Ook zonder het schuim blijft dat raam zitten.
Ik kan je garanderen dat hier toch echt alleen pur is gebruikt :+

[removed]

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-12 15:55
je kan er van uit gaan dat als er iets gaat werken, deze stenen als eerst los komen.
gewoon er uit laten halen, netjes weer laten inmetselen, zo moeilijk is dat niet..

je betaald voor een gemetselde muur niet voor een beunhaas project

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-12 23:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

peer1979 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:12:
De aannemer gaat (op papier) garanderen dat er niks mis gaat met deze stenen (ten op zichtte van de gemetselde steen). Dat is voor mij acceptabel.
Als hij garandeert dat het dezelfde standtijd heeft als een gemetselde/gevoegde muur, en het is een solide bedrijf wat naar verwachting ook nog levensvastbaar is gelijk aan de standtijd. Dan zou ik er in mee gaan.

Hij werkt gewoon niet conform allerlei normeringen, en als je dat niet doet dan ben je wat mij betreft al een NIET kwalitatief bedrijf wat op termijn problemen gaat ondervinden van slechte reputatie/claims.

En zoals gezegd in PUR zitten heel veel variaties en varianten, sommige kunnen niet lang bloot gesteld worden aan UV, andere verliezen hun elasticiteit (als je daar al van mag spreken), maar de linken die je deelde zeiden mij al genoeg.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je bent niet de eerste noch de laatste die met een failliete aannemer zit tegen de tijd dat het gedonder begint...

Of hebben we het hier over een partij als Dura Vermeer bijv? Die zo groot zijn dat ze bijna to big to fail zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:58

LankHoar

Langharig tuig

En wat garandeerd hij dan precies? Dat dit 5 jaar blijft zitten? 10? 80? Ook al is het 80 jaar, sowieso heb je dan nog het risico dat de aannemer in kwestie niet meer bestaat over X jaar, en dan kun je nergens terecht.

Het zou mij een gerust hart geven wanneer ze het gewoon alsnog goed gingen uitvoeren. Dat hadden ze gelijk moeten doen, en niet staan prutsen met pur.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-12 16:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als het mijn muur was, dan zou ik het denk ik wel weten. Ik zou met een plat zaagblad de pur-voeg wegzagen tot aan de spouw en met een beetje specie en een voegspijker het gat opvullen. Te beginnen met alleen de onderkant van de steen, omdat de zijkanten en de bovenkant de steen nog netjes op z'n plaats houdt. Als de onderkant is uitgehard netjes de zijkanten en de bovenkant weg zagen / schrapen en met specie vullen. Diep genoeg opvullen en zorgen dat er net zoveel ruimte is in de voeg als bij de overige stenen.

Uiteraard lijkt me dit een mooi klusje voor de aannemer :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-12 20:04
Heb je nog foto's? Als ze de steen simpelweg hebben gepositioneerd met pur om vervolgens de specie erin te drukken en daarna te voegen zie ik het probleem niet.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Als die nog opgevoegd gaat worden en die voeg is diep genoeg, is dat toch allemaal geenprobleem.

Dat blijft wel hangen hoor. Het gaat ocharme over een tiental stenen verspreid over de hele gevel.

Ik zou me er ook geen zorgen om maken.
Laat dat nu wel niet de steen zijn waar je straks een zonnescherm aan wil ophangen.. :-).

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-12 15:55
Grutte Pier schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:14:
Heb je nog foto's? Als ze de steen simpelweg hebben gepositioneerd met pur om vervolgens de specie erin te drukken en daarna te voegen zie ik het probleem niet.
het risico hier mee is dat het mortel niet tot achter op de steen komt, bij werking in de voeg komt de steen los en kan deze naar achter vallen en krijg je een gat in je muur.

Of ze moeten de mortel tot achter op de steen aanbrengen dan kan het goed gaan.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Pagina: 1