Vervangen stenen nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-10 14:43
Voor mijn nieuwbouwproject waren er een 10-15 stenen ondermaats (stukjes afgebroken of erg afwijkend). Ik heb afgesproken dat deze vervangen werden. Het gaat om losse stenen op verschillende plekken in de gevel.

Nu zag ik dat ze dat hebben gedaan met purschuim. Dus oude steen eruit, nieuwe erin met pur. Voegwerk komt daar straks nog overheen, je ziet het dus niet meer. Mijn vraag: Blijft dit ook na tientallen jaren nog goed?

Wil graag beslagen ten ijs komen voordat ik de nieuwbouwpartij spreek.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zoeken op dit forum naar vergelijkbare onderwerp
Zoeken op internet naar vergelijkbaar probleem
ChatGPT, maar die vind ik onbetrouwbaar :)

Beste antwoord (via peer1979 op 31-10-2025 14:36)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
peer1979 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:10:
Blijft dit ook na tientallen jaren nog goed?
Nee, het blijft goed tot nét na de garantieperiode, en dan is het hun probleem niet meer. Pur is beunen, zal zich anders gedragen dan de rest van de muur dus ik verwacht niet dat die voeg lang netjes blijft.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
peer1979 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:10:
Blijft dit ook na tientallen jaren nog goed?
Nee, het blijft goed tot nét na de garantieperiode, en dan is het hun probleem niet meer. Pur is beunen, zal zich anders gedragen dan de rest van de muur dus ik verwacht niet dat die voeg lang netjes blijft.

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 02-11 15:47
Pur is geen vervanging van metselspecie. Lekker snel zo maar laat ze die stenen er gewoon weer uithalen. Pur verwijderen en dan netjes met specie er weer inzetten. Ja dat kost ze veel meer tijd, maar dan zit het zeker goed. Ik zou er wel bij blijven voor het geval ze nog een shortcut willen nemen.

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-10 14:43
Dank voor de feedback. Zal nog even wat foto's maken en ze het netjes laten doen!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:18
Was het PUR of steenlijm?
Is niet (helemaal) het zelfde.

Live from Denmark

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Idd, ik zou dat zelf vastzetten met bruislijm omdat je met specie geen gewicht kan oppakken

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 31-10-2025 18:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
stenen inboeten hoort gewoon met specie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1