Vochtproblemen voorkomen in geïsoleerde werkplaats/schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
2 jaar geleden heb ik een geïsoleerde schuur/werkplaats gebouwd en nu valt het mij op dat het er gedurende de winter vaak vochtig is wat zich uit in roestvlekjes (op gereedschap) en schimmelvlekjes (weer) op opgeslagen hout en dakbeschot. Ik ben op zoek naar wat een goede aanpak is.

De schuur is ca 3x4m en 2,7m hoog. De wanden zijn HSB elementen van 120mm dik gevuld met glaswol. Het dak bestaat uit een houten balklaag met daarop underlayment, 60mm PIR, EPDM en een sedumdak. Aan 1 zijde zit onderin een ventilatierooster en er zit ook een ventilatiekap in het dak in de tegenoverliggende hoek.

Mijn eerste idee was om er een ventilatorkacheltje neer te zetten met thermostaat en die op 5 graden in te stellen. Echter zie je vaak het advies om m.n. je huis toch minimaal 16 a 17 graden te stoken om vochtproblemen te voorkomen. Nu vindt er geen echte vochtproductie plaats in de schuur (hoogstens af en toe een natte fiets) maargoed door de ventilatie komt er ook vochtige lucht binnen op een temperatuur hoger dan de eerder gedachte 5 graden.

Daarnaast vraag ik mij af wat een veilige verwarmingsmethode is. Als de kachel er straks een tijdje staat (ook tijdens het klussen) zal er zich wel (hout)stof in/op verzamelen, ik wil natuurlijk niet dat het in brand vliegt (zeker niet als ik er niet ben om in te grijpen).

Ik heb inmiddels de volgende opties bedacht:
- kachel met thermostaat, maar welke temperatuur dan (constant 17 graden houden gaat wel in de papieren lopen).
- kachel met hygrostaat (als de luchtvochtigheid oploopt gaat de kachel aan)
- Airco, die houdt de boel warm met minder stroom en kan eventueel ook nog ontvochtigen, maar de aanschafprijs is wel een stuk hoger i.t.t. de paar tientjes die ik bedacht had, zeker aangezien je die niet zelf kan installeren.

Hebben jullie nog ideeën / hoe hebben jullie dit opgelost?

Alle reacties

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:49
Een ontvochtiger plaatsen? Slangetje naar buiten zodat je hem niet om de haverklap hoeft te legen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:45
Een goede ontochtiger met voldoende capaciteit, hygrostaat en slangetje naar buiten. Capaciteit is veel lager bij lagere temperatuur dus kijk dat even na.

Door het benutten van latente warmte kan een ontvochtiger bij hoge luchtvochtigheid een COP in de richting van 2 halen voor verwarmen.

[ Voor 74% gewijzigd door assje op 31-10-2025 07:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-11 00:40
Ik heb een "Meaco DD8L Junior adsorbsie luchtontvochtiger - 230V" in mijn opslag staan met een slangetje in de afvoer. Hij springt zelf aan bij een bepaalde luchtvochtigheid. Werkt perfect.
Kijk eens bij de watersportwinkel in Almere. Die hebben ook een pagina met extra informatie over verschillende soorten ontvochtigers. Ze worden gebruikt in de winter in bootjes die afgesloten zijn en ook schimmelproblemen krijgen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:44

Wuursj

want worst is al bezet

Je omschrijft dak en muur maar wat is de vloer?

Hier trok vocht door de vloer: alles ging binnen roesten en schimmelen. Nadat ik een zwevende vloer gemaakt heb boven de bestaande vochtige vloer is het vochtprobleem volledig weg en durf ik nu weer alles in de schuur op te slaan zonder te verwarmen of te ontvochtigen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Tieske88
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:40:
Een goede ontochtiger met voldoende capaciteit, hygrostaat en slangetje naar buiten. Capaciteit is veel lager bij lagere temperatuur dus kijk dat even na.

Door het benutten van latente warmte kan een ontvochtiger bij hoge luchtvochtigheid een COP in de richting van 2 halen voor verwarmen.
En hoe weet je of zo'n ontvochtiger dan "goed" is? Is zo'n ontvochtiger die @Kettingspanner benoemd dan eentje die je bedoeld.

quote]Kettingspanner schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:48:
Ik heb een "Meaco DD8L Junior adsorbsie luchtontvochtiger - 230V" in mijn opslag staan met een slangetje in de afvoer. Hij springt zelf aan bij een bepaalde luchtvochtigheid. Werkt perfect.
Kijk eens bij de watersportwinkel in Almere. Die hebben ook een pagina met extra informatie over verschillende soorten ontvochtigers. Ze worden gebruikt in de winter in bootjes die afgesloten zijn en ook schimmelproblemen krijgen.
[/quote]

Klinkt goed! Je hoeft dan dus daarnaast niet te verwarmen om alles droog te houden?
Wuursj schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:20:
Je omschrijft dak en muur maar wat is de vloer?

Hier trok vocht door de vloer: alles ging binnen roesten en schimmelen. Nadat ik een zwevende vloer gemaakt heb boven de bestaande vochtige vloer is het vochtprobleem volledig weg en durf ik nu weer alles in de schuur op te slaan zonder te verwarmen of te ontvochtigen.
Ja goede vraag! Het gaat hier helaas om een tegelvloer die in het zand is gelegd. Hoe heb jij die zwevende vloer gemaakt? Alternatief zou een geïsoleerde betonvloer kunnen zijn maar dat is weer een aardige klus.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-11 07:19
Leg overal stukken hout neer en kijk met een simpel metertje welke na 2 weken substantieel vochtiger zijn. Denk dat het die op de vloer is..

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 31-10-2025 20:37 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
Meten = weten.
Dus een thermometer en hygrometer in de schuur leggen en eentje buiten.
Wanneer de relatieve vochtigheid buiten lager is dan binnen goed doorluchten/ventileren.
Wanneer omgekeerd dan geen vochtige lucht naar binnen halen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• assje
Tieske88 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:48:
En hoe weet je of zo'n ontvochtiger dan "goed" is? Is zo'n ontvochtiger die @Kettingspanner benoemd dan eentje die je bedoeld.
Je moet er één hebben die geschikt is voor lage temperstuur en ja voorbeeld @Kettingspanner is dat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Ja goede vraag! Het gaat hier helaas om een tegelvloer die in het zand is gelegd. Hoe heb jij die zwevende vloer gemaakt? Alternatief zou een geïsoleerde betonvloer kunnen zijn maar dat is weer een aardige klus.
Je zou bodemfolie onder de tegels aan kunnen brengen; ook wel een klus waarschijnlijk.

Ik zou zeggen ontvochtiger kortste klap. Begin met een hoge instelling op de hygrostaat dan valt het qua energie ook mee.

• Yaksa
assje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:38:
[...]Ik zou zeggen ontvochtiger kortste klap. Begin met een hoge instelling op de hygrostaat dan valt het qua energie ook mee.
Grappig dat TS vraagt hoe vochtproblemen te voorkomen en dat er dan oplossingen worden aangedragen die het probleem niet oplossen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22

Exigence

dnkroz

Yaksa schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:24:
[...]

Grappig dat TS vraagt hoe vochtproblemen te voorkomen en dat er dan oplossingen worden aangedragen die het probleem niet oplossen.
Dit zijn toch juist oplossingen die het probleem (roestende gereedschap en weerplekjes) oplossen? Echter de oorzaak van het probleem wordt niet aangepakt. Of is dat wat je probeert te zeggen?

• assje
Yaksa schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:24:
Het is niet helemaal duidelijk welke oplossingen je bedoelt, een ontvochtiger is 100% het antwoord op de vraag van TS.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 01-11-2025 08:27 ]

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:08
Een tegelvloer in het zand zal 99% van het vocht binnenlaten. Een ontvochtiger is in dit geval enkel een symptoombestrijder.

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-11 00:40

Klinkt goed! Je hoeft dan dus daarnaast niet te verwarmen om alles droog te houden?
Klopt, afhankelijk van het type zit er wel een minimale temperatuur aan en neemt de efficiëntie af als het kouder word..

• Yaksa
Exigence schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:44:
[...]Dit zijn toch juist oplossingen die het probleem (roestende gereedschap en weerplekjes) oplossen? Echter de oorzaak van het probleem wordt niet aangepakt. Of is dat wat je probeert te zeggen?
Je kan het gereedschap ook periodiek inwrijven met lijnolie. Dan is het probleem van het roesten ook opgelost. Maar het vochtprobleem zelf pak je dan niet aan.
Dus alleen ventileren wanneer de relatieve vochtigheid buiten (bij gelijke temperatuur binnen) lager is dan binnen. En zorgen dat de grond rondom de werkplaats (zeg 1,5 meter of zo) relatief droog blijft. Wanneer er lang water blijft staan dan dringt dat ook door tot onder de vloer van je werkplaats waar het vocht dan via de tegels in je werkplaats verdampt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
Yaksa schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:10:
[...]

Je kan het gereedschap ook periodiek inwrijven met lijnolie. Dan is het probleem van het roesten ook opgelost. Maar het vochtprobleem zelf pak je dan niet aan.
Dus alleen ventileren wanneer de relatieve vochtigheid buiten (bij gelijke temperatuur binnen) lager is dan binnen. En zorgen dat de grond rondom de werkplaats (zeg 1,5 meter of zo) relatief droog blijft. Wanneer er lang water blijft staan dan dringt dat ook door tot onder de vloer van je werkplaats waar het vocht dan via de tegels in je werkplaats verdampt.
het nadeel van gereedschap inwrijven met een vettig product vin dik altijd dat je er te laat aan denkt dat dat gedaan is. dus dan zit het aan je handen en aan hetgeen je mee bezig bent. dat is vaak niet gewenst.
verder is het de beste tip die er is, het kost amper iets, verbruikt geen energie etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yaksa
No Hands schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:09:
[...]het nadeel van gereedschap inwrijven met een vettig product vin dik altijd dat je er te laat aan denkt dat dat gedaan is. dus dan zit het aan je handen en aan hetgeen je mee bezig bent. dat is vaak niet gewenst.
verder is het de beste tip die er is, het kost amper iets, verbruikt geen energie etc.
Dan smeer je de lijnolie er te dik op. Een hele dunne laag is al voldoende om een filmlaag te vormen, lijnolie droogt (weliswaar langzaam) op, maar blijft het metaal beschermen tegen corrosie.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-11 07:19
Boeshield T-9 is leuk spul hiervoor, maar er zijn vast goedkopere alternatieven!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:22
Wij hebben een goedkope airco geïnstalleerd, die houd de schuur (14x5) op 10 graden, en dat werkt perfect tegen vocht/condens. Heeft ons totaal +/-750 euro gekost.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
Yaksa schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:10:
[...]

De gemiddelde relatieve lv is in de winter 85%. Dan kun je toch nooit ventileren, uitgaande dat de luchtvochtigheid in de ruimte toch wel onder de 85 zit?

• Tieske88
  • Nu online
Iedereen bedankt voor alle antwoorden!

De structurele (en uiteindelijk beste aanpak om de oorzaak aan te pakken) om de vloer te vervangen is er helaas een die niet op korte termijn in te passen valt. En er is ook bewust eerst voor een tegelvloer op zand gekozen omdat er wellicht nog wat onder de vloer gelegd moet gaan worden.

De bescherming van het gereedschap met een olie is wel een goede en die ga ik ook zeker toepassen! Helaas is dat nog niet een oplossing voor het hout en andere zaken die last hebben van het vocht.

Ik ga dus denk ik voor nu voor een ontvochtiger icm met een kachel die het in ieder geval op een temperatuur houdt dat die ontvochtiger nog werkt. Dus daar ga ik nu even naar opzoek.

• Yaksa
Draakje5 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:21:
[...]De gemiddelde relatieve lv is in de winter 85%. Dan kun je toch nooit ventileren, uitgaande dat de luchtvochtigheid in de ruimte toch wel onder de 85 zit?
Dat is een gemiddelde.
Er zijn dagen genoeg (bij noordenwind en lage temperaturen bijvoorbeeld) dat de luchtvochtigheid een stuk lager ligt. Dat kun je meten. Wanneer je dan op die dagen goed ventileert zal de luchtvochtigheid in de schuur dalen. Een klein beetje stoken helpt dan ook.

• Yaksa
Tieske88 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:49:
Ik ga dus denk ik voor nu voor een ontvochtiger icm met een kachel die het in ieder geval op een temperatuur houdt dat die ontvochtiger nog werkt. Dus daar ga ik nu even naar opzoek.
Hou er ook rekening mee dat die ontvochtiger een afvoer nodig heeft voor het condenswater (liefst naar het riool (met een zwanenhals) of naar buiten.
Het water moet wel uit de ruimte kunnen namelijk.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:44

Wuursj

want worst is al bezet

[...]

Grofweg door:
- EPS en en folie over de oude tegelvloer heen
- balkjes tussen de muren
- Plaatmateriaal er over heen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XfK7Ihp.jpeg
Was een factor 4 goedkoper den beton en een wereld van verschil. Achteraf had ik echter een dikkere folie gekozen. Zoeen die ik nu ook in de kruipruimte heb liggen. Echt 200 micron dik ipv een T200 folie.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 02-11-2025 14:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1