Hoi,
Ik ben van plan om een PC te kopen, mijn huidige systeem (laptop) is flink verouderd en is ook niet meer te upgraden naar Win11.
Aangezien ik achteraf toch minder met me laptop op pad ben dan verwacht, wil ik nu een PC. Dat bied meer mogelijkheden tot upgraden. Ik zal de PC vooral gebruiken voor workstation achtige dingen maar ik wil wel af en toe op gamen. Ik heb een lijstje gemaakt, ben benieuwd of jullie op of aanmerkingen hebben, maar het is deels gebaseerd op de workstation best buy guide. Alleen wat aangepast op dingen die voor mij overkill zijn of ik niet nodig zie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het grootste deel wat ik zal doen is werk gerelateerd (dev dingen zoals, programmeren, code compileren, simulaties, 3d werk (blender), enz.).
Ik wil er regelmatig op gamen met vrienden maar ben geen fanatieke gamer dat alles op ultra moet.
Denk aan games zoals Helldivers, Arc raiders, Ready or not. Om een paar te noemen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 2500 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb momenteel dit scherm: https://tweakers.net/pric...u-b1-zwart/specificaties/
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb de 9950x gekozen voor de hoeveelheid cores, dit is denk ik een no-brainer. Codebaes compileren gaat hiermee dadelijk sneller dan dat ik mijn koffie heb gepakt.
Twijfelde even voor een 9950x3D maar ik denk niet dat het voor mij echt meerwaarde gaat geven voor de extra geld.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor een videokaart wil ik een Nvidia. Voor 3d werk of simulaties is Nvidia toch het beste om te hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een en andere veranderd ten opzichte van de workstation best buy versie, hierbij de redenatie:
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Even second opinion, het is voor mij lang geleden dat ik iets heb samengesteld. En was laatste tijd redelijk "out-of-the-loop" als het om nieuwe hardware ging. Vooral beetje onzeker of ik iets over het hoofd heb gezien..

Ik ben van plan om een PC te kopen, mijn huidige systeem (laptop) is flink verouderd en is ook niet meer te upgraden naar Win11.
Aangezien ik achteraf toch minder met me laptop op pad ben dan verwacht, wil ik nu een PC. Dat bied meer mogelijkheden tot upgraden. Ik zal de PC vooral gebruiken voor workstation achtige dingen maar ik wil wel af en toe op gamen. Ik heb een lijstje gemaakt, ben benieuwd of jullie op of aanmerkingen hebben, maar het is deels gebaseerd op de workstation best buy guide. Alleen wat aangepast op dingen die voor mij overkill zijn of ik niet nodig zie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het grootste deel wat ik zal doen is werk gerelateerd (dev dingen zoals, programmeren, code compileren, simulaties, 3d werk (blender), enz.).
Ik wil er regelmatig op gamen met vrienden maar ben geen fanatieke gamer dat alles op ultra moet.
Denk aan games zoals Helldivers, Arc raiders, Ready or not. Om een paar te noemen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 2500 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb momenteel dit scherm: https://tweakers.net/pric...u-b1-zwart/specificaties/
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb de 9950x gekozen voor de hoeveelheid cores, dit is denk ik een no-brainer. Codebaes compileren gaat hiermee dadelijk sneller dan dat ik mijn koffie heb gepakt.
Twijfelde even voor een 9950x3D maar ik denk niet dat het voor mij echt meerwaarde gaat geven voor de extra geld.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor een videokaart wil ik een Nvidia. Voor 3d werk of simulaties is Nvidia toch het beste om te hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een en andere veranderd ten opzichte van de workstation best buy versie, hierbij de redenatie:
- Moederbord: deze heeft Wifi & Bluetooth, Bluetooth gebruik ik voor mijn headset en toetsenbord. De optie voor Wifi vind ik wel prettig om te hebben. Ook heeft deze betere audochip, vind ik opzich ook wel prettig.
Misschien dat ik voor de zwarte versie ga, dan is alles zwart: uitvoering: ASRock X870 Riptide WiFi - Geheugen: Voorlopig zit ik met 32GB wel even goed. De prijzen zijn laatst flink omhoog gegaan, zou dit eventueel kunnen upgraden in toekomst.
 - GPU: Een ander versie van de 5070 TI. Goedkoper en ook wat kleiner dan de bestbuy voorstelt. Meer dan genoeg voor wat ik doe en wil gamen denk ik.
 - Opslag: Beetje zeflde verhaal als de geheugen. 2 TB is voorlopig voldoende, ik heb ook nog een 500 gb m.2 in mijn laptop die ik eventueel ook erbij kan gebruiken.

Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Even second opinion, het is voor mij lang geleden dat ik iets heb samengesteld. En was laatste tijd redelijk "out-of-the-loop" als het om nieuwe hardware ging. Vooral beetje onzeker of ik iets over het hoofd heb gezien..
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal | 
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Tray | € 471,68 | € 471,68 | 
| 1 | Moederborden | ASRock X870 Steel Legend WiFi | € 235,99 | € 235,99 | 
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G | € 769,- | € 769,- | 
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - Mesh Charcoal Black | € 173,25 | € 173,25 | 
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 5 | € 93,90 | € 93,90 | 
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 151,82 | € 151,82 | 
| 1 | Voedingen | be quiet! Power Zone 2 850W | € 140,95 | € 140,95 | 
| 1 | Interne SSD's | Kingston Fury Renegade G5 2TB | € 202,58 | € 202,58 | 
| Totaal | € 2.239,17 | |||