Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sfc & DISM "bron bestanden konden niet worden gevonden"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-11 12:40
Ik heb voor inmiddels een aantal mensen de ESU-verlenging aangevraagd, en dat gaat meestal vrij gemakkelijk.

Voor mijn overbuurvrouw die ook graag gebruik wil maken van het extra jaar ESU ondersteuning loop ik echter tegen het volgende probleem aan.

Aangezien (bij mijn weten) alle eerdere updates eerst gedaan moeten worden voordat ESU kan worden geactiveerd, proberen we alle updates te doen, maar er loopt er 1-tje structureel vast.
Met de mededeling: "sommige updatebestanden ontbreken of vertonen problemen"
(0x80073712)

Een aantal pogingen heb ik ondernomen:
-Probleemoplosser (zoals gewoonlijk zonder resultaat)
-Sfc /scannow
-DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Sfc geeft aan, dat er wel beschadigingen gevonden worden, maar niet verholpen kunnen worden, en DISM in feite ook, maar dan met verwijzing naar bron bestanden.

Aangezien de foutmelding duidelijk duid op ontbrekende (of beschadigde) data lijkt mij bij andere foutmeldingen vaak geopperde opties niet echt zinnig:
-Clean boot
-Kijken naar een eventuele Bios upgrade
-Drivers update

Wel zou ik willen proberen om de update "KB5066791" handmatig te installeren, maar ik kan niet goed vinden waar ik deze via een 'veilige' bron kan downloaden.

Heeft iemand suggesties wat ik nu het beste kan doen?

Alvast bedankt!

Michiel

Alle reacties

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Winsxs lijkt beschadigd. Onderstaande statement zou dit kunnen fixen. Kan wel wat tijd kosten.

dism /online /cleanup-image /resetbase

Anders update KB5066791 handmatig downloaden. https://www.catalog.update.microsoft.com/

En dan

wusa.exe "C:\pad\naar\update\windows10.0-kb5066791-x64.msu" /quiet /norestart

Als het niet lukt, krijg je een specifieke foutmelding die veel zegt over de oorzaak.

[ Voor 12% gewijzigd door BadpunK op 30-10-2025 23:11 ]

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• P.C_N00B
@BadpunK
@The_Doman

Bedankt!
Ik ga jullie adviezen dit weekend bestuderen!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
P.C_N00B schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:03:
Wel zou ik willen proberen om de update "KB5066791" handmatig te installeren, maar ik kan niet goed vinden waar ik deze via een 'veilige' bron kan downloaden.
Bestanden zijn te vinden op www.catalog.update.microsoft.com:
https://www.catalog.updat...m/Search.aspx?q=KB5066791

Je kan daar updates als msu files downloaden en handmatig installeren.

• P.C_N00B
Vandaag mee aan het stoeien geweest.
Bij handmatig downloaden en installeren.
wusa.exe "C:\pad\naar\update\windows10.0-kb5066791-x64.msu" /quiet /norestart

Krijg ik een melding over ontbrekend bron bestand.

Bij: dism /online /cleanup-image /resetbase
Kreeg ik een foutmelding, maar ik vermoed dat het dism /online /cleanup-image /StartComponentCleanup /resetbase
Die heb ik nog niet geprobeerd. Ik lees namelijk online ook een waarschuwing dat je na dit commando geen updates meer kan verwijderen als je dat later toch wilt, zit hier nog extra risico aan?
Pagina: 1