Maar 45mbps via powerline, alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• scroeffie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-10 08:34
hoi ik heb een abo bij odido en ik haal snelheden van 450mbps .het probleem is dat ik boven devolo dlan 500mbps adapters gebruikt en ik haal maar 45mbps ,boren is geen optie
zijn er beter adapters te koop zodat ik op zen minst 400 haal

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:30
scroeffie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:20:
hoi ik heb een abo bij odido en ik haal snelheden van 450mbps .het probleem is dat ik boven devolo dlan 500mbps adapters gebruikt en ik haal maar 45mbps ,boren is geen optie
zijn er beter adapters te koop zodat ik op zen minst 400 haal
Dat probleem zit hem in je elektriciteits kabels.
Niet in je adapter

• scroeffie
men huis is van 71 , was naar deze kit aan t kijken maar ook daar haal ik denk ik max 250mbps
TP-Link PG2400P Kit ,
alternatief ? behalve kabel trekken wat niet gaat nieuwe tech ofzo

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:59
Wifi is meestal een beter alternatief.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zitten de adapters op dezelfde kabel/draad of zitten ze verdeeld over meerdere groepen? De voorkeur gaat uit naar de adapters op dezelfde kabel/draad zodat er geen storing is én zodat de weg praktisch punt naar punt is.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De weg van wifi naar zolder is
1. Utp
2. Utp
3. Coax weghalen voor utp
4. Mesh wifi (1 node bij trappengat per verdieping
99999. Powerline

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

boyette schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Dat probleem zit hem in je elektriciteits kabels.
Niet in je adapter
Deels. Maar die adapters zijn ook low-end uit jaar kruik.

Bij powerline heb je ~50% overhead (protocol+foutcorrectie) dus in praktijk kunnen "500Mbps" apparaten onder perfecte omstandigheden maximaal 250Mbps halen. Dat is pal naast elkaar op zelfde stekkerblok zonder enige vorm van interferentie.

Als je paar kamers verderop gaat zitten en interferentie op je stroomnet hebt is 45Mbps eigenlijk best goed te noemen. Gemiddelde voor dat soort apparatuur is ~30Mbps.

Er zijn twee manieren om meer bandbreedte te halen onder zelfde omstandigheden:
1) meer frequenties gebruiken. Dat kan met g.hn wave 2 ipv HomeplugAV 1.1 zoals met die "500Mbps" adapters. Met een Devolo Magic 1 haal je onder gelijke omstandigheden doorgaans ongeveer drie keer wat je met. AV1.1 haalt dus zou 135Mbps haalbaar moeten zijn.
2) ipv alleen fase-nulpaar ook aarde gebruiken. Dat kan allen als stopcontacten aan beide kanten randaarde hebben. Heb je dat dan kun je met HomeplugAV 2.0 ongeveer drievoudige behalen van wat je nu hebt en met g.hn wave 2 daar weer drievoudige van. *Als* je randaarde hebt zou je met Devolo Magic 2 ongeveer negenvoudige kunnen verwachten van wat je nu haalt, oftewel ongeveer 405Mbps.

Maar dan is de rek er echt uit. Powerline wordt niet meer doorontwikkeld. En een Devolo Magic 2 set is even duur als iemand in te huren om CAT6 kabels te trekken - die tot 10Gbps kunnen. Moge duidelijk zijn wat ik een beter idee vind ;)

Oslik blyat! Oslik!

• scroeffie
bedankt voor alle info denk dat t zo duidelijk is wifi

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@scroeffie Ik heb je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:52
Mijn tip zou zijn om te kijken naar wifi mesh routers, heb dat al jaren stabiel en snel draaien.
Pagina: 1