In plaats van lukraak dingen te kopen doe je er beter aan te rekenen wat je kunt verwachten.
Zo'n Deco M4 is niet alleen verouderd (nog los van prestaties gaan WiFi-5 chipsets redelijk binnenkort out-of-support waardoor je zonder beveiligingsupdates komt te zitten), maar je gaat er nooit "300+" (ik ga ervan uit dat je 300Mbps bedoelt) halen in een mesh configuratie.
Het is een "1200Mbps" apparaat, maar dat is marketingkul - dat is dingen optellen die je niet kunt optellen en bruto snelheden noemen in plaats van wat netto haalbaar is. "1200Mbps" komt neer op realistisch max 400Mbps als je het bedraad aansluit. Gebruik je mesh, dus draadloos een tweede M4 op de eerste aansluiten, dan halveer je die snelheid sowieso - elk pakketje moet twee keer door de lucht - dus meer dan 200Mbps is niet haalbaar. En dat is met perfect signaal, niet met een betonvloer ertussen.
Wil je 300Mbps halen met mesh, dan moet je op je eerste apparaat minimaal 600Mbps halen. Dat betekent dat je WiFi-6 nodig hebt. Vervolgens moet het tweede apparaat ook goed signaal van de eerste hebben. Dat is geen sinecure met wederom die betonvloer. Je kunt allicht eentje in het trapgat plaatsen, maar je gaat dan waarschijnlijk een stuk minder signaal hebben, dus moet je hogere specs pakken. Om een kans te hebben om die 300Mbps draadloos te halen moet je minimaal WIFi-6 4x4 MIMO nemen, dus als je naar TP-Link's Deco series kijkt minimaal de X60. En dan nog moet je geluk hebben met plaatsing.
Ik sluit me geheel aan bij mensen hierboven: enige manier om betrouwbaar 300Mbps+ boven te halen in deze situatie is een kabel trekken. Als jij zelf niet ziet hoe, huur iemand in om dat voor je te doen. Dat kan voor iets van EUR 125 voor een enkele kabel, netjes afgewerkt met contactdozen boven en beneden - en in de regel ook 'no cure, no pay'. Dat is een eenmalige investering die zich jarenlang terug zal verdienen: een Cat6 kabel die je nu legt kan tot 10Gbps vervoeren.