Ledstrip 16m in plafond met ondersteuning Zigbee/Hue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-11 17:23

Saven

Administrator

Topicstarter
Ik ben bezig met een verbouwing en wil in één van de hobbykamers een (rgb) ledstrip (verzonken) in het plafond. Is een rechthoek van ongeveer 16 strekkende meters. Ik wil graag de strip aan/uit kunnen doen met een lichtschakelaar, en dat ik de kleur/dimming via de Philips Hue app kan doen.

Ik ben echter een complete leek op dit gebied en hoe dit werkt. Zie op internet inmiddels door de bomen het bos niet meer. Vooral allerlei verschillende termen zoals controller/driver/adapter die half in elkaar overlopen. Alle verschillende merken, losse afstandsbedieningen etc. Kunnen jullie me een beetje sturen en wegwijs maken?
  • Is het logisch dat ik dit via de Philips Hue app wil doen? Andere lampen in huis bedien ik ook met die app en heb reeds een bridge. Zo hoef ik niet verschillende apps voor verschillende ruimtes te gebruiken (of nog erger: een losse afstandsbediening voor elk verschillende merk lampje/ruimte) .
  • Heb ik een driver én een controller nodig? Ik dacht dat de Hue app de "controller" was (zie bijv. de link in volgende item)
  • Zijn alle Zigbee ledstrips hiervoor geschikt? Ik zie hier bijvoorbeeld een strip van 20 meter. Ik zie daar bijv. wel een controller maar geen driver?
  • De Philips Hue ledstrip is maximaal 10 meter. Hoe zou ik dit 16 meter kunnen maken, en kunnen zorgen dat dit als 1 ledstrip in de app wordt gezien/beheerd?
  • Kan elke driver met elke ledstrip worden gebruikt? Waar moet ik op letten?
  • Hoe weet een ledstrip welke kleuren het moet tonen als ik dit aangeef in de (Hue) app?
  • Nog ervaringsdeskundigen hoe de driver het beste weggewerkt kan worden in het (verlaagde gips)plafond, maar toch bereikbaar is indien vervanging nodig is?
Hopelijk kan iemand mij wegwijs maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 30-10-2025 16:49 ]

Alle reacties

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
er zijn op internet wel ledstrip drivers te vinden die (hue) zigbee compatible zijn volgens mij heeft ledstripkoning daar zelfs lange tijd mee geadverteerd.

2 echte hue drivers als 1 lamp zien in de app kan niet maar als groep kan het wel en die kunnen dan samen ook door 1 schuif worden bediend. mijn eettafellamp heeft op die manier 6 bollen die allemaal tegelijk aan-en-uit gaan of van kleur veranderen. dus dat is zeker een optie.
offtopic:
PS: wil je ledstrips in het plaffond wegwerken dan zou ik in ieder geval goede verzonken profielen kopen met goede difusers daarop bezuinigen zal je tzt echt zeer erg gaan spijten

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-11 17:23

Saven

Administrator

Topicstarter
i-chat schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:17:
er zijn op internet wel ledstrip drivers te vinden die (hue) zigbee compatible zijn volgens mij heeft ledstripkoning daar zelfs lange tijd mee geadverteerd.

2 echte hue drivers als 1 lamp zien in de app kan niet maar als groep kan het wel en die kunnen dan samen ook door 1 schuif worden bediend. mijn eettafellamp heeft op die manier 6 bollen die allemaal tegelijk aan-en-uit gaan of van kleur veranderen. dus dat is zeker een optie.
offtopic:
PS: wil je ledstrips in het plaffond wegwerken dan zou ik in ieder geval goede verzonken profielen kopen met goede difusers daarop bezuinigen zal je tzt echt zeer erg gaan spijten
Thnx! Gaat inderdaad een goed profiel worden met een goede diffuser haha.

Kun je iets meer context geven op basis van mijn bulletlist? Ik begrijp idd dat ik meerdere lampen als 1 groep kan beheren, doe ik nu ook :) Dus dat is op zich geen issue. Ik wil alleen voorkomen dat ik 2 losse ledstrips in het plafond heb en die als 2 strips worden gezien. Idealiter is dat 1 strip.

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 14:40

ErA

Mijn bijdrage voor je is dat Philips qua verlichting hoge kwaliteit strips etc heeft. De Gradient strip is echt een fantastische ding. Dus wanneer functionele of technische eisen je niet blokkeren, dan zou ik zeker voor een philips lamp/strip gaan.

De hue app werkt goed, en zeker met philips hue lampen en accesoires.

Het is een relatief laagdrempelige smart verlichting combinatie. Waarvoor je niet al te veel kennis nodig hebt.

Niet-Philips lampen etc, kunnen beperkt zijn in werking én in samenwerking met de rest van je apparatuur. Hou daar rekening mee. RGB en Multi White is niet in te stellen als je een niet-Hue device koppelt. En ook dimmen is niet vanzelfsprekend.

Ik vind de oplossing om 2 Hue strips te gebruiken een hele goede.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:03

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Kun je iets meer context geven op basis van mijn bulletlist? Ik begrijp idd dat ik meerdere lampen als 1 groep kan beheren, doe ik nu ook :) Dus dat is op zich geen issue. Ik wil alleen voorkomen dat ik 2 losse ledstrips in het plafond heb en die als 2 strips worden gezien. Idealiter is dat 1 strip.

simpel gezegd komt het hier op neer:
• de driver die je wilt kopen moet zigbee compatible zijn om met HUE te kunnen werken en vaak staat hue er dan ook wel bij als compatible (niet als logo maar wel in de beschrijving),
• de HUE app is in beginsel je controller maar als je wilt kun je daarnaast natuurlijk altijd nog een losse wand controller voor HUE gebruiken ik zou overigens sterk afraden om niet-hue met wel-hue producten te mixen dus let daar wel op.
• hoeveel meter je maximaal per controller kunt gebruiken hangt af van het soort controller en het aantal leds per meter en soms ook nog het type led (in de specificaties van ledstrips zie je bij de betere ledstripwinkels gewoon het verbuik per strekkende meter.

ik ben het overigens helemaal eens met @ErA over hoe fijn HUE is en hoe goed die leds zijn: ware het niet dat Hue strips wel echt significant duurder zijn dan bijvoorbeeld de rgbw ledstrips van ledstripkoning die met een goede difuser eigenlijk ook prima zijn.

heb je het er voor over dan moet je zeker voor de phillips leds kiezen die zijn gewoon echt heeeel goed, maar als geld (budget) een rol speelt dan dan zijn er zeker online winkels waar je hele goede strips kunt kopen inclusief de kabels, splitters hoeken én profielen.
Pagina: 1