Ik ben bezig met een verbouwing en wil in één van de hobbykamers een (rgb) ledstrip (verzonken) in het plafond. Is een rechthoek van ongeveer 16 strekkende meters. Ik wil graag de strip aan/uit kunnen doen met een lichtschakelaar, en dat ik de kleur/dimming via de Philips Hue app kan doen.
Ik ben echter een complete leek op dit gebied en hoe dit werkt. Zie op internet inmiddels door de bomen het bos niet meer. Vooral allerlei verschillende termen zoals controller/driver/adapter die half in elkaar overlopen. Alle verschillende merken, losse afstandsbedieningen etc. Kunnen jullie me een beetje sturen en wegwijs maken?
Ik ben echter een complete leek op dit gebied en hoe dit werkt. Zie op internet inmiddels door de bomen het bos niet meer. Vooral allerlei verschillende termen zoals controller/driver/adapter die half in elkaar overlopen. Alle verschillende merken, losse afstandsbedieningen etc. Kunnen jullie me een beetje sturen en wegwijs maken?
- Is het logisch dat ik dit via de Philips Hue app wil doen? Andere lampen in huis bedien ik ook met die app en heb reeds een bridge. Zo hoef ik niet verschillende apps voor verschillende ruimtes te gebruiken (of nog erger: een losse afstandsbediening voor elk verschillende merk lampje/ruimte) .
- Heb ik een driver én een controller nodig? Ik dacht dat de Hue app de "controller" was (zie bijv. de link in volgende item)
- Zijn alle Zigbee ledstrips hiervoor geschikt? Ik zie hier bijvoorbeeld een strip van 20 meter. Ik zie daar bijv. wel een controller maar geen driver?
- De Philips Hue ledstrip is maximaal 10 meter. Hoe zou ik dit 16 meter kunnen maken, en kunnen zorgen dat dit als 1 ledstrip in de app wordt gezien/beheerd?
- Kan elke driver met elke ledstrip worden gebruikt? Waar moet ik op letten?
- Hoe weet een ledstrip welke kleuren het moet tonen als ik dit aangeef in de (Hue) app?
- Nog ervaringsdeskundigen hoe de driver het beste weggewerkt kan worden in het (verlaagde gips)plafond, maar toch bereikbaar is indien vervanging nodig is?
[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 30-10-2025 16:49 ]