Vraag

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11-11 14:07
Beste mensen,

Ik heb een "nieuw" systeem in elkaar gezet en deze werkt nu bijna probleemloos. Ik heb nieuw tussen haakjes gezet want alleen het moederbord is nieuw. De CPU en het geheugen heb ik van Marktplaats gekocht. De videokaart komt uit mijn oude systeem.

Tijdens het opstarten verschijnt de volgende melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Nieuwe CPU geïnstalleerd, fTPM/PSP NV beschadigd of fTPM/PSP NV-structuur gewijzigd.

Druk op Y om fTPM te resetten, als u BitLocker of versleuteling hebt ingeschakeld,
zal het systeem niet opstarten zonder een herstelsleutel

Druk op N om het vorige fTPM-record te behouden en door te gaan met het opstarten van het systeem, fTPM zal NIET
inschakelen in nieuwe CPY, u kunt terugwisselen naar de oude CPY om TPM-gerelateerde
sleutels en gegevens te herstellen.

Hierbij heb ik steeds voor N gekozen en daarna kom ik probleemloos in Windows. Nu wil ik graag voor Y kiezen zodat de melding niet steeds opnieuw verschijnt. Ik heb met behulp van het commando "Get-BitLockerVolume" gekeken of encryptie op mijn schijven actief is wat niet het geval is. Ook in mijn Microsoft account staat Bitlocker niet aan, er is in ieder geval geen herstelsleutel aanwezig.

Maar om een lang verhaal kort te maken is dus mijn vraag: is het mogelijk dat er alsnog een herstelsleutel gevraagd kan worden als ik in bovenstaande verhaal op Y druk? Dit omdat de herstelsleutel misschien (voor een deel) is opgeslagen in de CPU of geheugen van de verkopers.

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:05
nvm

[ Voor 94% gewijzigd door freaky35 op 30-10-2025 15:17 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:56
als u BitLocker of versleuteling hebt ingeschakeld, zal het systeem niet opstarten zonder een herstelsleutel
Je hebt al gecontroleerd of je BitLocker gebruikt en het antwoord was nee, dus dat gaat geen probleem geven.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt veilig yes antwoorden. Ik zou daarna wel overwegen disk encryptie in te schakelen, zeker als je al een Microsoft-account gebruikt. Je kunt dan altijd achteraf in je MS account je bitlocker key terugvinden mocht je deze opnieuw in moeten voeren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is sowieso normaal dat je deze melding krijgt want de CPU is ook de TPM in de meeste gevallen. Jouw CPU is niet de eerste sinds het bord is gefabriceerd die erin heeft gezeten dus dat wordt altijd door de BIOS opgepikt als een "new CPU installed" en dus is ook eventuele TPM data daarmee weg.

Zoals gezegd kun je veilig met Y antwoorden en daarna alsnog bitlocker aanzetten indien nodig.

I reject your reality and substitute my own

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11-11 14:07
Inmiddels heb ik afgelopen vrijdag na jullie geruststelling al op Y gedrukt en inderdaad kon ik vervolgens gewoon zonder problemen in Windows komen. Bedankt voor de bevestiging dat dit gewoon zou kunnen.
Pagina: 1