Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fietswiel met Shimano Nexus 7 naaf vs Nexus 3 naaf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11 19:47

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
De velg van mijn elektrische fiets is gebarsten en de fietsenmaker vertelde mij dat een nieuwe velg en spaken op de bestaande naaf zetten de kosten niet waard zijn. Een nieuw wiel met de Nexus 7 naaf zou richting de 250 euro kosten voor alleen het wiel en dan is de installatie, afstelling etc nog niet meegerekend. Het oude wiel is er trouwens 1 zonder remnaaf, aangezien er een Magura hydraulische blokjesrem op zit. In plaats van het remelement zit er een soort van ruimtevuller op.

Nu kon ik voor niet al te veel een ander wiel kopen waar een Nexus 3 naaf in zit, inclusief kabels en shifter nog bevestigd. Ik dacht er om deze voor nu even aan te kopen en aan te sluiten, zodat ik nu weer even kan fietsen en in de tussentijd uit te kijken naar een wiel met 7 versnellingen.

Kan iemand mij vertellen of ik het 3v wiel probleemloos en makkelijk kan overzetten? Is de breedte van het totale wiel hetzelfde? Zijn er nog dingen die net weer anders zijn zodat het niet gaat passen? Ik ben me bewust van het afwijkende schakelsysteem waarbij de 3v een gedeelte op de as van het wiel gemonteerd heeft.

Alle reacties

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Nou, dat loopt storm.

Nu ander vraagje; weet iemand of een wiel met Sturmey Archer naaf (je weet wel, die op je middelbareschoolfiets zat) ook even breed is en dezelfde dikte van de as?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom is een nieuwe velg+spaken niet zinvol? Is de huidige naaf aan het einde van zijn levensduur?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:39

Esumontere

Floep, banaan.

Precies wat @Wolly zegt; waarom is het niet zinvol? Op mijn ebike met toendertijd (ergens vorig jaar) 18k km op de teller is gewoon een nieuwe velg+spaken geïnstalleerd op de Nexus 7 naaf. Was voor 120 euro klaar.

Verder heb je voor en Nexus 3 naaf ook een nieuwe shifter nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Esumontere op 04-11-2025 10:58 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:49
Niet iedere fietsenmaker heeft tegenwoordig nog de vaardigheid om een wiel te spaken.

Als je er niet handig in bent dan kost het gewoon teveel tijd en loop je ook het risico dat het wiel daarna niet recht blijft.

Voor een fietsenmaker is daarom de veilige optie om een compleet nieuw wiel aan te bieden.
Geen risico dat je terugkomt met een wiel wat niet meer recht is.

Om dezelfde reden worden die 7 speed naven eigenlijk ook bijna nooit hersteld, het is relatief goedkoop om een compleet nieuw binnenwerk in de naaf te steken.

Ik denk overigens, als je de gevolgen van een ander wiel met een ander type naaf erin zetten niet kan overzien, je er beter aan doet het gewoon door de fietsenmaker op te laten lossen.

Weet je wel hoe je kettingspanning afstelt en hoe je de versnellingen weer goed afstelt?

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Het is waarschijnlijk inderdaad niet zinvol te veel gaan aanrommelen maar dat opnieuw spaken zie ik ook niet echt zitten. Ik heb in de tussentijd nog wat zitten googlen en het volgende gevonden;

https://www.decathlon.nl/...xus-7-zilver/_/R-p-199777

Even gebeld met Decathlon; het wiel zou niet specifiek gemaakt zijn voor het model Elops.

Bij Decathlon compleet wiel voor 150 euro. Zo te zien zonder remplaat en tandwiel/versnellingshevel. Op youtube zag ik dat dat spul vrij makkelijk over te zetten is. Mijn eigen wiel heeft een soort spacer / opvuldop aan de kant van de rem aangezien ik Magura hydraulische blokjesremmen heb op de fiets. Plaats van het wiel in de achtervork afstellen ivm kettingspanning is simpel en de huidige versnellingskabel zou simpel over te zetten zijn met alleen een beetje stellen aan de shifter.

Of denk ik te simpel?

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Gisteravond heel even tijd gehad om het oude wiel even beter te bekijken; de remplaat ontbreekt dus omdat er op de fiets Magura hydraulische velgremmen zijn aangebracht. Nu vroeg ik mij af of de naaf hier specifiek voor gemaakt was of (aannemelijker) dat er een soort van kapje/afdekplaatje op de plek van de remplaat zou zitten en daaronder gewoon het remwieltje. Dat blijkt ook zo te zijn dus; het betreft dus een doorsnee naaf. Ik heb de rollerbrakeplaat van een ander wiel er even op gezet en remmen gaat dus gewoon als bij ieder ander wiel. Niks aan gemodificeerd dus.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fhollandbikeshop.com%2Fimages%2Fshimano-achternaaf-nexus-c6010-8v-36-gaats---zilver_307801.jpg

Ik kan dus overwegen om de hydraulische velgrem te behouden of over te stapen naar de traditionele rollerbrakes.

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-11 11:13
Je hebt het meeste al uitgezocht en hebt gelijk: zo'n wiel is niets speciaals en je kan dat prima zelf vervangen als je enige handigheid bezit.
Een goed gespaakt wiel is aanzienlijk steviger dan slecht gemaakte wielen, helaas zit er weinig lijn in: sommige machinaal gespaakte wielen zijn prima terwijl die meestal als inferieur worden gezien en ik zie ook wel eens met de hand gespaakte wielen van lokale fietsenmakers die zeer ongelijke spaakspanning hebben.
Kurbelix is een Duitse webshop, waar je echt een oceaan van mogelijkheden kan kopen ( 7 speed naven bij Kurbelix). (de prijs reflecteert waarschijnlijk ook wel wat de bouwkwaliteit, maar ik heb enkele wielen van Kurbelix en die doen het voorlopig prima in de praktijk)

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Towap schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:24:
Je hebt het meeste al uitgezocht en hebt gelijk: zo'n wiel is niets speciaals en je kan dat prima zelf vervangen als je enige handigheid bezit.
Een goed gespaakt wiel is aanzienlijk steviger dan slecht gemaakte wielen, helaas zit er weinig lijn in: sommige machinaal gespaakte wielen zijn prima terwijl die meestal als inferieur worden gezien en ik zie ook wel eens met de hand gespaakte wielen van lokale fietsenmakers die zeer ongelijke spaakspanning hebben.
Kurbelix is een Duitse webshop, waar je echt een oceaan van mogelijkheden kan kopen ( 7 speed naven bij Kurbelix). (de prijs reflecteert waarschijnlijk ook wel wat de bouwkwaliteit, maar ik heb enkele wielen van Kurbelix en die doen het voorlopig prima in de praktijk)
Ik zie regelmatig fietsen met van die hele dunne spaakjes en velgen van pisbakkenaluminium. Ik ben lang en niet bepaald mager, dus een fiets heeft van mij meer te verduren dan van een klein skinny ventje. Ik had laatst nog een wiel in handen met een dikke metalen velg en vette chroomlaag er overheen. Ouderwetsche Shothorst kwaliteit!

Ik heb inmiddels het wiel bij Decathlon besteld, afhalen kon in een van hun filialen of een Post NL punt voor slechts EUR 2,95 verznedkosten.

Alleen het demonteren van tandwiel en dat zwarte plaatje voor het schakelgebeuren en het overzetten in het nieuwe wiel kan nog even een uitdaginkje worden, maar ik heb al wat duidelijke filmpjes op Youtube oorbij zien komen.

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-11 11:13
Schothorst maakte stalen velgen, stevig maar ook een materiaal waar remblokjes niet erg veel grip op hebben zeker niet in het nat. Een goed gebouwd wiel met 36 gewone ronde spaken kan ook met een aluminium velg heel veel aan. Succes met het inbouwen!

• RobbieT
Op het pedaal gaan staan en dan je been over de fiets slingeren, wat net herenframes vaak gedaan wordt, geeft erg veel druk op de spaken en de velg.

Die gewoonte kan vooral als je wat zwaarder bent erg slecht voor een wiel zijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobbieT schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:51:
Op het pedaal gaan staan en dan je been over de fiets slingeren, wat net herenframes vaak gedaan wordt, geeft erg veel druk op de spaken en de velg.

Die gewoonte kan vooral als je wat zwaarder bent erg slecht voor een wiel zijn.
Net als op het zadel blijven zitten bij een verkeerslicht.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:19:
[...]

Net als op het zadel blijven zitten bij een verkeerslicht.
Guilty!

• RobbieT
Ik moet eerlijk bekennen dat ik met op- en afstappen en been over de fiets slingeren ook wel een keer een wiel om zeep geholpen heb.
Was de fietsenmaker die me er toen op wees dat het achterwiel dat niet leuk vindt.

De zijwaartse kracht op velg en spaken gaat gewoon niet goed.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
RobbieT schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:21:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik met op- en afstappen en been over de fiets slingeren ook wel een keer een wiel om zeep geholpen heb.
Was de fietsenmaker die me er toen op wees dat het achterwiel dat niet leuk vindt.

De zijwaartse kracht op velg en spaken gaat gewoon niet goed.
Daar heb ik zelf nooit bij stil gestaan, bedankt voor de tip
Pagina: 1