Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verkoopmakelaar verschaft foutieve verkoopprijzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:01
Dag allen,

Vandaag hadden wij een goed gesprek met een aankoopmakelaar. Al wonende in de randstad is het vinden van een nieuw huis een dagtaak, en die tijd heb ik simpelweg niet. Ook hebben we al meerdere keren bot gevangen doordat "de bezichtigingen vol waren".
Afijn, goed gesprek gehad. met de aankoopmakelaar. Onder andere door de huizen gegaan waarop wij een bod op hadden gedaan, wat ons aansprak, etc. Daar kwam een pijnpunt voorbij: een van onze liefdes (vraagprijs 620.000) was verkocht voor 710k. Salant detail: wij boden 725K. Ons is verteld dat het huis voor 825K zonder voorbehoud financiering is weg gegaan....
Waarom zouden ze dit doen? De plek waar wij naartoe willen hebben zij (verkopende partij) een bijna monopolie. Hiermee krik je toekomstige prijzen op, gok ik...
Deze verkopende partij heeft wel meer nare praktijken op zijn naam staan, maar door mondelinge communicatie (telefoon), en in de tijd van de pre-biedingslogboeken kan ik niks hard maken. Doch voel ik me enorm oud-hollands ge****d. Wat kan ik wel doen? Weet dat ik zeer waarschijnlijk hem komend jaar een aantal keer ga tegenkomen... Ik hoor graag tips & tricks

Alle reacties

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 13:44
Als je hem nog vaker gaat tegenkomen in je zoektocht naar een huis dan zou ik tot 10 tellen en accepteren dat makelaars tuig van de richel zijn die alleen maar voor hun eigen portemonnee werken.
De strijd aan gaan heeft helaas geen enkele zin en daar zal je vast geen tijd of energie voor hebben (of aan willen besteden).

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:48
Als je de vraagprijs lager zet komen er meer mensen kijken die vervolgens gaan overbieden on het maar te krijgen. Als je dan weet wat er gemiddeld wordt overboden (in de randstad) en je telt dat van te voren bovenop de vraagprijs, dan weet je grofweg waar het voor weg kan gaan. Vervelend in deze moeilijke markt maar eerder gangbaar dan uitzonderlijk. Waarom denk je dat je genaaid wordt?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:31
Ik lees dat het bijhouden van een biedlogboek verplicht is? Vraag dat anders eens op. Verder klacht indienen bij de aangesloten branchevereniging?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• TunderNerd
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:53:
Ik lees dat het bijhouden van een biedlogboek verplicht is? Vraag dat anders eens op. Verder klacht indienen bij de aangesloten branchevereniging?
Dit is van nét voor het logboek, dus dat gaat hem niet worden.
Klachten moet ik natuurlijk kunnen gronden, en nu heb ik 0 bewijsmateriaal...

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:16
Ik snap je punt niet helemaal, je begint over je aankoopmakelaar voor toekomstige bezichtigingen en daarna klaag je over een verkoopmakelaar van een oude bezichtiging.

Wat heeft dat met elkaar te maken?

[ Voor 15% gewijzigd door FredvZ op 30-10-2025 15:05 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat is precies het probleem? De transactiebedragen zijn gewoon bij het kadaster op te vragen nadat de overdracht is geweest, dus daar hoef je de blauwe ogen van de makelaar niet voor te geloven. En als de keuze is gevallen op een ander bod, dan valt er weinig meer aan te doen.... Met een aankoopmakelaar heb je nu / straks sowieso niet zoveel te maken met verkoopmakelaars, dus ik vraag me even af wat de vraagstelling nu is?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:16
TunderNerd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:02:
Das alweer bijna 3 jaar geleden...

Spel en typfouten voorbehouden

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14
Wie zegt er dat degene die 825.000 kk hebben geboden het ook daadwerkelijk gekocht hebben?
Misschien hebben ze na 3 dagen wel bedankt voor het huis en is de eerstvolgende met het beste bod (lees: beste, niet hoogste) aan de beurt gekomen en hebben die het huis voor 710.000kk zonder voorbehoud gekocht.

Zou zomaar kunnen dat de 710.000 zonder voorbehoud voor de verkopers aantrekkelijker was dan jullie 725.000kk met evt (financierings)voorbehoud.

PV Output

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:31
TunderNerd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Klachten moet ik natuurlijk kunnen gronden, en nu heb ik 0 bewijsmateriaal...
Oke, dan zit er niets anders op dan je aankoopmakelaar tot de tanden bewapenen met informatie en je zorgen en je ervan vergewissen dat die niet uit het pooltje-ons-kent-ons komt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• TunderNerd
FredvZ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Das alweer bijna 3 jaar geleden...
Even nagezocht, het is een jaar geleden. Hij is niet aangesloten bij een branch organisatie en daarmee is het dus ook niet verplicht.
FredvZ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:04:
Ik snap je punt niet helemaal, je begint over je aankoopmakelaar voor toekomstige bezichtigingen en daarna klaag je over een verkoopmakelaar van een oude bezichtiging.

Wat heeft dat met elkaar te maken?
Door de data van de aankoopmakelaar kwamen wij er achter dat de verkoopmakkelaar liegt en bedriegd
Rensjuh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:10:
Wie zegt er dat degene die 825.000 kk hebben geboden het ook daadwerkelijk gekocht hebben?
Misschien hebben ze na 3 dagen wel bedankt voor het huis en is de eerstvolgende met het beste bod (lees: beste, niet hoogste) aan de beurt gekomen en hebben die het huis voor 710.000kk zonder voorbehoud gekocht.

Zou zomaar kunnen dat de 710.000 zonder voorbehoud voor de verkopers aantrekkelijker was dan jullie 725.000kk met evt (financierings)voorbehoud.
Werd als bod zonder voorbehoud financiering gepresenteerd, er werd gecommuniceerd in de trant "jullie hebben veel te laag geboden".

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11 12:06
TunderNerd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

Even nagezocht, het is een jaar geleden. Hij is niet aangesloten bij een branch organisatie en daarmee is het dus ook niet verplicht.

[...]

Door de data van de aankoopmakelaar kwamen wij er achter dat de verkoopmakkelaar liegt en bedriegd

[...]

Werd als bod zonder voorbehoud financiering gepresenteerd, er werd gecommuniceerd in de trant "jullie hebben veel te laag geboden".
Zonder voorbehoud financiering betekent nog steeds dat de koper 3 dagen bedenktijd heeft en om wat voor reden van de koop af kan.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02:07
TunderNerd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:48:
Daar kwam een pijnpunt voorbij: een van onze liefdes (vraagprijs 620.000) was verkocht voor 710k. Salant detail: wij boden 725K. Ons is verteld dat het huis voor 825K zonder voorbehoud financiering is weg gegaan....
Is het nu verkocht voor 710k of 825k?

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
[...]

Zou toch kunnen dat jullie bod ten tijden van het uitbrengen van de biedingen ook te laag was?
Iemand anders heeft 825.000 geboden, zonder voorbehoud.
Die bedenken zich en trekken binnen de bedenktermijn van 3 dagen zich terug en zien van het huis af.
Op dat moment hebben jullie nog steeds te laag geboden.

De verkoopmakelaar gaat met de verkopers in gesprek.
Jullie bod (het 2e bod in de rij) is 725.000 inclusief voorbehoud.
Het 3e bod is 710.000 zonder voorbehoud.

Dan kan het toch zomaar zijn dat jullie overgeslagen zijn en het bod van 710.000 zonder voorbehoud is geaccepteerd?
In de tussentijd horen jullie niks meer, jullie laatste bericht is "bod te laag".
Nu komen jullie er achter dat het huis verkocht is voor 710.000.
Nou, dat kan toch prima zonder dat jullie daarvan op de hoogte waren?

Het staat de verkopende partij vrij om een bod te kiezen.
Ze zijn ook niet verplicht om jullie te informeren over wat dan ook als de koop toch niet doorgaat.
Zij mogen zelf de keuze maken om dan voor het 3e bod te gaan en jullie over te slaan.

Ik zie niet per sé iets geks.
Tenzij jij weet dat dit niet gebeurd is en de mensen die er nu wonen destijds volgens de verkoopmakelaar 825.000 geboden zouden hebben.
Maar daar ga jij nooit achter komen.

PV Output

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02:07
Wat kan ik wel doen? Weet dat ik zeer waarschijnlijk hem komend jaar een aantal keer ga tegenkomen... Ik hoor graag tips & tricks
Geen huis kopen als deze makelaar de verkoopmakelaar is. Dan kom je hem ook niet tegen.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Alles schriftelijk doen met deze verkoopmakelaar, en bij een bod ook een briefje in de brievenbus achterlaten met een afdruk van de mail.
Sowieso zou ik een bod op een woning altijd via de mail doen omdat er ook nog geldigheid is, overname van zaken e.d.. Dus ik zou integraal stoppen met telefonisch bieden.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
[...]
Laat vanwege deze ervaring de contacten over aan je aankoopmakelaar nu je die voortaan gaat inschakelen. Die heb je niet voor niets. Er kan vanalles gespeeld hebben waar je geen weet van hebt, je weet ook niet of het bod en de uiteindelijk verkoop bij dezelfde koper horen. Laat dat gaan en focus op de koop van een droomhuis voor een prijs die jij oke vindt.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 13:23
Je kan die vervelende makelaar toch ook even bellen?
Zeggen dat jij een bod van 725.000 deed en uiteindelijke verkoopprijs maar 710.000 bleek te zijn?
Waarom werd jouw bod dan van tafel geschoven als "te weinig"?

Ik denk eerder dat het onder de familie is verkocht. Jij en anderen boden beter, maar de eigenaren wilde het uiteindelijk toch verkopen aan familieleden. De makelaar moest iedereen afwijzen.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
TS kan de uiteindelijke transactieprijs opzoeken middels https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland . Dit zou ons al iets meer helderheid geven in dit verhaal.

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24
kan echt van alles zijn, ook bijv: 825 geboden, geaccepteerd, maar kopers trokken zich terug. Volgende bod was jij met 725, maar dat vonden ze toen te laag ivm het eerdere bod van 825.
Echter toen kwam er een jaar geen nieuw bod, totdat iemand een bod deed van 710, inmiddels zijn de verkopers er klaar mee en willen er van af en accepteren dat.,

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Geen wereld zo schimmig als die van makelaars. Onthoud één ding goed, en dat is dat de verkoopmakelaar vooral voor zichzelf werkt, een beetje voor de verkopers en absoluut niet voor kopers.

Hou die mindset vast, en laat al het uitzoekwerk over aan je aankoopmakelaar, maar laat ook hem keuzes en voorstellen goed onderbouwen..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:00
Ik had een makelaar als klant. Die had een lijfspreuk.
Je hebt slechte makelaars en hele slechte makelaars.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rensjuh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:10:

Het zou kunnen. Of de makelaar liegt. Of in dit geval was er gewoon een menselijke fout en haalde hij twee woningen door elkaar.

Maar tja, wat wil je er verder mee?

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-11 22:06
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:53:
Ja klopt, maar na het bieden kan er gewoon weer ouderwets gehandeld worden. je mag namelijk als verkoper zelf bepalen aan wie je het huis verkoopt. Als er tijdens de biedingsperiode een lager bod was dus 710k en TS 725k had geboden kan de makelaar in overleg de verkoper besluiten om de kopers die 710k hebben geboden hun bod te overwegen. als die er dan een smak geld bij doen zie je dat nooit terug in het logboek.

En dit heb ik zelf meegemaakt tijdens verkoop van mijn ouderlijk huis, dat de makelaar opeens iemand opnieuw wou laten bieden na dat het biedingstermijn gesloten was. In eerste instantie zei ik "ja is goed", later bleek dat dit de om de dochter van een vriend van de makelaar ging, uiteindelijk heb ik een stevig maar goed gesprek met de makelaar over gehad over de gang van zaken en handelen.

Zonder te ver offtopic te gaan, makelaars zijn niet te vertrouwen het is uiteindelijk allemaal vriendjes politiek. helaas heb je ermee te dealen.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-11 22:06
Salant detail: wij boden 725K. Ons is verteld dat het huis voor 825K zonder voorbehoud financiering is weg gegaan....
Waarom zouden ze dit doen?
Door dat te roepen weet de verkoopmakelaar dat jij dat bod nooit kan en zal matchen, als jij had geweten dat het 725k was had je een tegenbod (schriftelijk) kunnen doen van 735k dan is het verplicht dit voor te leggen aan de verkopers.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:30
Omdenken:

Als die makelaar zo'n rat is en bereid is voor zijn klanten te liegen en bedriegen, dan moet jij dus die makelaar inhuren als aankoopmakelaar. Dan zet ie zijn vaardigheden en kennis in om voor jou de best mogelijke deal te maken bij de aankoop van je huis.

If you can't beat em, join em.

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:01
Of je gaat achter de rug van de makelaar om, en benaderd de verkopers met een persoonlijk bod.
Dit kan via een brief of face to face, gewoon om zeker te weten dat je bod aangekomen is.
Pagina: 1