Vraag

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37
Ik wil mijn volledige surround set vernieuwen, waarbij ik de subwoofer op korte termijn als eerste wil vervangen omdat de huidige absoluut niet voldoet. De speakers kunnen eventueel later tenzij ik met Black Friday een leuke set zou tegenkomen.

Versterker: Denon AVR-S970H
Huidige boxen: Jamo A-407 set (gekocht 2009)

We zitten vrij compact in de zithoek, maar de ruimte in totaal is vrij groot met 138m³ (muren zijn 2m50).
De set wordt voornamelijk voor film/TV gebruikt en heel af en toe voor muziek.
Ik hou wel van een krachtig basgevoel bij film, dus ik denk sowieso aan een ported versie.
Ik hoor veel positieve signalen over SVS, zou een PB-1000 Pro voldoende zijn voor deze ruimte?
Wat betreft de positie lijkt mij dit de beste plek qua indeling, maar is dit ook zo geluidstechnisch?
De subwoofer komt op een verhoog (5cm dikke blauwe steen) van 37cm in de hoek.
Mag maximaal 50cm diep zijn.

Wat de speakers betreft, wil ik deze ook vervangen, maar dan eerder op termijn, mijn ouders hebben nog een oude Yamaha NX-430P set die ik kan krijgen, maar ik twijfel of die beter is dan de Jamo set. Voordeel zou zeker zijn dat deze meteen onder het plafond kunnen.
Alle nieuwe speakers moeten aan de muur (plafond) komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m1kYecc.png

Alle reacties

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-11 16:40
Klopt het dat je de linker en rechter speaker in het plafond wil plaatsen? Je LCR ? Linker center rechter?

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

• BlackShadow
kevinmastah2005 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:27:
Klopt het dat je de linker en rechter speaker in het plafond wil plaatsen? Je LCR ? Linker center rechter?
De 4 speakers in de hoeken komen tegen de muur net onder het plafond.
De center speaker komt onder de TV op dezelfde hoogte (37cm) als de subwoofer.

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-11 16:40
Het is te adviseren om de speakers op oor hoogte te plaatsen.
De regel is tweeter op oorhoogte.
Maar het is jouw huis en systeem.
Wellicht heeft iemand anders een ander kijk op je home theater

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

• BlackShadow
kevinmastah2005 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:23:
Het is te adviseren om de speakers op oor hoogte te plaatsen.
De regel is tweeter op oorhoogte.
Maar het is jouw huis en systeem.
Wellicht heeft iemand anders een ander kijk op je home theater
Ik ben me daarvan bewust, maar wegens WAF en huisdieren, wordt overwogen om ze aan het plafond op te hangen.
Ik heb ook geen bekabeling in het midden van de muur (oorhoogte), enkel thv plafond en grond.

Voor de front speakers kan oorhoogte dmv bookshelf speakers op een standaard (waar de audiokabel dan weggewerkt kan worden) bijvoorbeeld wel. Voor de rear is oorhoogte geen optie, enkel plafond. Center komt dus al op oorhoogte.

Goede argumenten om front L+R ook op oorhoogte te zetten kan in overweging genomen worden.
Is bijvoorbeeld een richtbare muurgemonteerde standaard onder het plafond ook prima?

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
Je sofa staat in het 'midden' van de ruimte zie ik. Geluidstechnisch is het dan vaak heel moeilijk om een subwoofer zo te plaatsen dat hij goed tot zijn recht komt en esthetisch ook nog eens op een normale plek staat (en niet midden in de keuken). Ik heb een SVS PB1000 (non pro). In mijn veel kleinere woning zat ik tegen de muur. De subwoofer stond toen naast de rechterfront en klonk toen echt goed en echt laag. Nu in mijn nieuwe huis staat de bank, net zoals bij jou, in het midden van de ruimte. De subwoofer klinkt op de logische plekken helemaal nergens naar. Vaak hoor je het laag niet eens. Als ik de subwoofer in de keuken zet dan klinkt het weer lekker, maarja, dat is esthetisch natuurlijk geen mogelijkheid.

Ik weet dus niet precies wat je nu mist bij je subwoofer, maar zeer grote kans van dat het te maken heeft met de plaatsing ten opzichte van je zitplaats en akoestiek.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:36
Ik denk dat een pb1000 echt prima is voor jouw ruimte! ( zeker een gepoorte versie nemen)
Of dat hij geluidtechnisch goed staat is enkel een vraag die jij kan beantwoorden, door de testen en te luisteren.
(kijk ook naar de fase in dat geval)
Maar normaal gesproken is jouw plek voor sub een standaard plek hiervoor.
Als tip voor je L/R zou ik die echt op standaarden plaatsen, en niet aan je plafond. huisdier of niet.

• BlackShadow
Hulleman schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:33:
Je sofa staat in het 'midden' van de ruimte zie ik. Geluidstechnisch is het dan vaak heel moeilijk om een subwoofer zo te plaatsen dat hij goed tot zijn recht komt en esthetisch ook nog eens op een normale plek staat (en niet midden in de keuken). Ik heb een SVS PB1000 (non pro). In mijn veel kleinere woning zat ik tegen de muur. De subwoofer stond toen naast de rechterfront en klonk toen echt goed en echt laag. Nu in mijn nieuwe huis staat de bank, net zoals bij jou, in het midden van de ruimte. De subwoofer klinkt op de logische plekken helemaal nergens naar. Vaak hoor je het laag niet eens. Als ik de subwoofer in de keuken zet dan klinkt het weer lekker, maarja, dat is esthetisch natuurlijk geen mogelijkheid.

Ik weet dus niet precies wat je nu mist bij je subwoofer, maar zeer grote kans van dat het te maken heeft met de plaatsing ten opzichte van je zitplaats en akoestiek.
Wat ik vooral mis bij mijn huidige subwoofer is volume en de kracht van het voelen van de bass.
Bij mijn huidige subwoofer hoor ik bij krachtige bass eerder de luchtverplaatsing samen met een scherper geluid dan een diepe bass. Ik hoop dat het duidelijk omschreven is, ik weet niet hoe ik dit met een technische term kan omschrijven.

Aangezien mijn specifieke ruimte en plaatsing zo uniek is, lijkt het mij vrij nutteloos om een subwoofer te gaan beluisteren in een zaak. Mijn ruimte is niet klein, maar de zithoek staat wel maar in een kleiner deel.

De ruimte zal ook verder aangekleed worden met dikke stoffen overgordijnen bij de ramen en opening achter de sofa, vooral om de ruimte te verduisteren, maar ik vermoed dat het de geluidskwaliteit ook ten goede zal komen.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
BlackShadow schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:43:
[...]

Wat ik vooral mis bij mijn huidige subwoofer is volume en de kracht van het voelen van de bass.
Bij mijn huidige subwoofer hoor ik bij krachtige bass eerder de luchtverplaatsing samen met een scherper geluid dan een diepe bass. Ik hoop dat het duidelijk omschreven is, ik weet niet hoe ik dit met een technische term kan omschrijven.

Aangezien mijn specifieke ruimte en plaatsing zo uniek is, lijkt het mij vrij nutteloos om een subwoofer te gaan beluisteren in een zaak. Mijn ruimte is niet klein, maar de zithoek staat wel maar in een kleiner deel.

De ruimte zal ook verder aangekleed worden met dikke stoffen overgordijnen bij de ramen en opening achter de sofa, vooral om de ruimte te verduisteren, maar ik vermoed dat het de geluidskwaliteit ook ten goede zal komen.
Die Jamo sub zal niet de beste zijn, maar gegeven de zitpositie in de ruimte kan ook een 'dikke' SVS subwoofer best wel eens tegenvallen. Dat heeft dan alles te maken met akoestiek. Dat om even verwachtingen te managen. Ik zou zeggen, bestel gewoon een SVS PB1000 Pro en kijk hoe die bevalt. Je kunt altijd weer retourneren.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1