Vraag

• notedopp
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-11 09:17
Ik heb een Atag E325EC ketel origineel aangesloten met een Atag One via de BCU. Nu heb een tijd terug de Atag One vervangen met een Tado omdat de accu van de Atag One dood was. De Atag One was een V1.0 dus de accu kon niet los vervangen worden (ingebouwd), ofjah kan wel maar vond toendertijd geen juiste accu.

Nu zorgt de Tado voor best wat problemen met de ketel dus ik heb besloten om weer terug te stappen naar de Atag One. Via marktplaats een 2de hands Atag One V2 besteld met vervangbare accu. Nadat ik hem aangesloten had, laadde de accu niet op. Ik heb toen maar ook een nieuwe accu gekocht. De Atag One gaat aan, maar geeft nu steeds communicatie error aan.

De aansluitingen heb ik aan de hand van schema meerdere keren nagelopen en deze klopt.

Vanuit de BCU naar de Atag One meet ik een voltage van ongeveer 4 a 5v. Er zitten wat fluctuaties in het voltage, wat lijkt te duiden op communicatie.
Vanuit de OT BUS naar de BCU meet ik ongeveer 6v, wat laag lijkt voor een OpenTherm connectie. Er zitten ook geen fluctuaties in de voltages, dus er lijkt geen communicatie actief te zijn tussen BCU en de regelautomaat.

Wanneer ik de OT Bus connector van de regelautomaat loskoppel en direct op de OT bus meet, dan meet deze een 30V wat weer aan de hoge kant lijkt.

Het lijkt er dus op dat de BCU het voltage omlaag trekt van de regelautomaat, wat misschien erop duid dat de BCU defect is.

Ik vroeg mij af of iemand dezelfde meetingen kan doen zodat ik deze kan vergelijken.

1. Voltage op de connecters van de Atag One (ik lees 4 a 5 volt, fluctuerend)
2. Voltage van de OT Bus tussen de BCU en de regelautomaat terwijl deze verbonden is. (ik lees ~6v, vast)
3. Voltage van de OT Bus op de regelautomaat terwijl niets verbonden is. (ik lees 30v, vast)

Ik hoop te kunnen bepalen of de BCU defect is of niet.