Zigbee device overspoelt netwerk en MQTT netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb thuis inmiddels redelijk wat zigbee spul in gebruik. Dit hangt via verschillende routers aan een centrale coördinator (een Sonoff Zigbee 3.0 Plus V2 dongle). Voor aansturing draait er op een SBC Zigbee2MQTT, zodat ik verbinding kan maken met Domoticz.

Tot zo ver werkt alles zoals het hoort. Ik zie de verschillende apparaten in Domoticz en kan ze ook bedienen.

Ik heb alleen problemen met één specifiek apparaat, namelijk een Avatto ZWPM16. Die gebruik ik om het stroomverbruik van mijn warmtepomp te meten. Hij werkt op zich goed, maar spuwt werkelijk een stortvloed aan data over m'n zigbee-, en daarmee dus ook MQTT-, netwerk.

En dan moet je denken aan meerdere messages per seconde (5 tot 6) voor 4 datapunten, dus zo'n 20 tot 24 messages per seconde. Dit is dermate veel dat messages richting andere apparaten serieus vertraging op lopen (het kan meerdere seconden duren voor een lamp reageert bijvoorbeeld).

Ik kom er alleen niet uit hoe ik deze frequentie van rapporteren omlaag kan krijgen. Throttle op 5 seconden zou bijv. moeten werken, maar die lijkt genegeerd worden.

Wat kan ik nog meer proberen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:15
25 berichten per seconde kan onmogelijk het Zigbee netwerk over belasten.
Meer waarschijnlijk is dat ofwel die SBC overbelast wordt ofwel de Domoticz server door met name de logging.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:26:
25 berichten per seconde kan onmogelijk het Zigbee netwerk over belasten.
Meer waarschijnlijk is dat ofwel die SBC overbelast wordt ofwel de Domoticz server door met name de logging.
Het maakt me eerlijk gezegd niet uit wat er exact overbelast raakt, Domoticz heeft in ieder geval duidelijk moeite met het verwerken van de hoeveel data, met als gevolg dat automatisering van veel zaken niet (goed) meer werkt. Ik heb de bewuste module nu tijdelijk geblokkeerd in zigbee2mqtt, en nu zijn de vertragingen in ieder geval weg.

Maar ongeacht waar de exacte vertraging optreed, meer dan 1 update per seconde is in dit geval echt niet nodig, dus de vraag blijft staan, hoe krijg ik deze frequentie omlaag?

Ik ben overigens niet de enige met een vergelijkbaar probleem (zie hier of hier).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:15
Als je niet weet waar je bottleneck zit kun je het ook niet oplossen.

Persoonlijk ben ik van Domoticz afgestapt en overgegaan op Home Assistant, omdat Domoticz niet vooruit te branden was.
Mijn Domoticz kon de update speed van de P1 meter (1 per seconde) nauwelijks aan en voor HA was dat geen enkel probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:09:
Als je niet weet waar je bottleneck zit kun je het ook niet oplossen.

Persoonlijk ben ik van Domoticz afgestapt en overgegaan op Home Assistant, omdat Domoticz niet vooruit te branden was.
Mijn Domoticz kon de update speed van de P1 meter (1 per seconde) nauwelijks aan en voor HA was dat geen enkel probleem.
De bottleneck is zo goed als zeker Domoticz, maar de oorzaak is de sensor die op een veel te hoge frequentie voor wat nodig is data uitspuwt.

Domoticz kan en ga ik nu niet veranderen, HA heb ik vaak genoeg bekeken, maar daar kan ik mijn omvormers (SMA Sunnyboy SB3600 en APSystem ECU-R) niet fatsoenlijk mee uitlezen (de primaire reden om Domoticz te draaien) en de belemmering dat in docker er geen add-ons geïnstalleerd kunnen worden, maken dat HA op dit moment nog steeds geen reële optie is.

Dus Domoticz kan ik niet vervangen, dus is mijn vraag of ik aan de zigbee of zigbee2mqtt kant iets kan inrichten om die frequentie omlaag te krijgen.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:47
heb je niet de optie om dit aan te passen als je in zigbee2mqtt naar het apparaat gaat en dan naar tabblad rapportage? Bij de meeste apparaten die ik heb kan ik dit hier instellen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zoveel berichten is ook al wel een aardige aanslag voor het Zigbee netwerk zelf. Voor mij reden om niet echt power metering via Zigbee te doen, alleen energy. Wil ik power met aaridge interval dan pak ik Wifi.

Maar bij veel devices kan je via Reporting of Settings specific aanpassen hoe vaak hij reporting mag doen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Knielen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:54:
heb je niet de optie om dit aan te passen als je in zigbee2mqtt naar het apparaat gaat en dan naar tabblad rapportage? Bij de meeste apparaten die ik heb kan ik dit hier instellen.
Bij zigbee2mqtt is dat throttleing (toelichting is Min tijd tussen payloads (s)), maar die wordt genegeerd.
Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:58:
Zoveel berichten is ook al wel een aardige aanslag voor het Zigbee netwerk zelf. Voor mij reden om niet echt power metering via Zigbee te doen, alleen energy. Wil ik power met aaridge interval dan pak ik Wifi.

Maar bij veel devices kan je via Reporting of Settings specific aanpassen hoe vaak hij reporting mag doen.
Power metering is ook niet mijn doel, het is puur om inzichtelijk te maken hoeveel energie de warmtepomp verbruikt. Dus leuk die near live power metering, maar niet waarvoor ik hem heb.

Via wifi heeft op zich ook mijn voorkeur, aangezien ik met wifi 100% betrouwbare dekking in mijn hele woning heb en met zigbee niet, maar via een slimme stekker is in dit geval niet mogelijk (de warmtepomp zit direct aangesloten op de voedingskabel) en ik ben geen vergelijkbare energiemeters (met stroomklemmen) tegengekomen die niet afhankelijk zijn van een externe server zoals Tuya. Alles wat hier slim is via wifi werkt, draait op Tasmota, zodat de data altijd lokaal beschikbaar is. Een meter die Tasmota gebruikt, zou voor mij het meest ideaal zijn, ik weet dat in Tasmota dit soort zaken allemaal prima in te stellen zijn namelijk.

Ik zie bij andere apparaten bij Rapportage wel wat opties staan voor minimale en maximale rapportage interval voor verschillende attributen. Ik moet het apparaatje weer even uit de blacklist halen (wat helaas ook een reboot van de controller betekent...) om dit te kunnen testen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@deepbass909 Het is niet een device die Z2M moet pollen? Dan staat er nog een polling parameter in settings specific.

Qua Wifi alternatief, Shelly EM. Heeft wel een cloud dienst maar hoef je niet op te zetten voor locale API. En kan je eventueel ook voorzien van Tasmota of ESPhome.
Pagina: 1