Thuisbatterij met 25% subsidie (Flevoland) en/of btw terug?

Pagina: 1
Acties:

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Recent heeft provincie Flevoland besloten dat inwoners een subsidie van €750-€1250 (excl. btw) kunnen aanvragen voor een thuisbatterij.
Dat mag plug-in zijn of een vaste batterij van 5-20kWh met een EMS die aan te sturen is tegen netcongestie.
De plug-in batterij is gewoonlijk niet 'slim' (met EMS) en dat lijkt geen eis te zijn voor de subsidie.
Je moet aantonen dat je zonnepanelen hebt of aanschaft omdat juist die stroom (deels) de batterij in moet gaan.

https://repository.offici...ubsidie_Thuisbatterij.pdf

Met name dit stukje behoeft enige uitleg:
De batterij wordt primair ingezet voor het eigen verbruik van eigen opgewekte zonneenergie. Handel via externe platformen is uitsluitend toegestaan indien dit plaatsvindt
via een netbeheerdergestuurd flexibiliteitsplatform (zoals GOPACS of Equigy), of via
een Energy Management Systeem dat dynamisch congestie stuurt.
Dan is er de btw, dat vereist handelen met stroom zodat je als ondernemer gezien kan worden.

https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Nu zie ik wel enige ruimte want de vaste batterij moet primair de netcongestie helpen tegen te gaan en dat stukje wordt niet verder toegelicht.
Met een dynamisch contract voldoe je aan de eisen voor btw terugvragen.
De vraag is of je de regels naleeft wanneer je zowel subsidie aanvraagt als btw terug.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:45
Ja, mits dat handelen door een EMS gebeurd (automatisch dus).
In praktijk is dat altijd zo, want wie gaat er nu handmatig de batterij opladen en ontladen.

Belangrijkste waar je rekening mee moet houden:
1) EMS systeem
2) zelf zonnepanelen op dak
3) dynamisch contract

Maareh, zelfs met die korting zullen batterijen zich erg moeilijk terug verdienen...

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De tvt gaat het mij niet zo zeer om, wel dat je met een klein budget een groter of beter systeem kan kiezen.
25% subsidie geven is een beetje apart, dan zou een systeem minstens €3000 moeten kosten om op €750 te komen.
Zeker met plug-in modellen kan die prijs lager zijn als je bij 5kWh begint, krijg je dan in feite meer dan 25%?
Er zijn wel andere kosten die je kan opvoeren als die de aanschaf of plaatsing mogelijk maken.

Praktisch gezien zit ik nog met 1 fase 35A waar een berg pv (8,62kWp) op zit, all-electric met wp, wpb en airco's.
Mogelijk is een 3-fasen installatie een idee, al zou ik de kosten liever niet hebben met mijn budgetje.
Ik zou wel veel zelf kunnen voorbereiden, maar een vaste batterij zal ik moeten laten plaatsen.
Dan nog in huis (liever niet) of op afstand...
Iin een schuur zou kunnen met een 16A groep maar dan is pv op een omvormer eigenlijk geen optie meer zonder enorm lange kabels en de aanleg daarvan.
Alles AC houden maakt het eenvoudiger en betaalbar, het rendement bij met name opladen is dan wel lager.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zet gewoon 2 marsteks Venus E weg op 800 watt ontladen?
Dat kan nog op 1 fase en op 1 groep
En beperk het laden tot 1800 watt per stuk

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2025 18:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat is wel de eenvoudigste manier, relatief veilig in de schuur en warmte of geluid hindert (mij) dan niet.
Netwerk ligt er al dus ik kan ze besturen.
De subsidie duurt tot eind januari voor ik die aan kan vragen en de aankoop dient dat jaar te zijn.
Aan plug-in stellen ze de minste eisen, dat scheelt ook.