Thuisbatterij met 25% subsidie (Flevoland) en/of btw terug?

Pagina: 1
Acties:

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Recent heeft provincie Flevoland besloten dat inwoners een subsidie van €750-€1250 (excl. btw) kunnen aanvragen voor een thuisbatterij.
Dat mag plug-in zijn of een vaste batterij van 5-20kWh met een EMS die aan te sturen is tegen netcongestie.
De plug-in batterij is gewoonlijk niet 'slim' (met EMS) en dat lijkt geen eis te zijn voor de subsidie.
Je moet aantonen dat je zonnepanelen hebt of aanschaft omdat juist die stroom (deels) de batterij in moet gaan.
https://www.flevoland.nl/.../subsidie-thuisbatterijen
De batterij wordt primair ingezet voor het eigen verbruik van eigen opgewekte zonneenergie. Handel via externe platformen is uitsluitend toegestaan indien dit plaatsvindt
via een netbeheerdergestuurd flexibiliteitsplatform (zoals GOPACS of Equigy), of via
een Energy Management Systeem dat dynamisch congestie stuurt.
Dan is er de btw, dat vereist handelen met stroom zodat je als ondernemer gezien kan worden.

https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Nu zie ik wel enige ruimte want de vaste batterij moet primair de netcongestie helpen tegen te gaan en dat stukje wordt niet verder toegelicht.
Met een dynamisch contract voldoe je aan de eisen voor btw terugvragen.
De vraag is of je de regels naleeft wanneer je zowel subsidie aanvraagt als btw terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-01-2026 17:20 . Reden: oude link vernieuwd ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:47
Ja, mits dat handelen door een EMS gebeurd (automatisch dus).
In praktijk is dat altijd zo, want wie gaat er nu handmatig de batterij opladen en ontladen.

Belangrijkste waar je rekening mee moet houden:
1) EMS systeem
2) zelf zonnepanelen op dak
3) dynamisch contract

Maareh, zelfs met die korting zullen batterijen zich erg moeilijk terug verdienen...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De tvt gaat het mij niet zo zeer om, wel dat je met een klein budget een groter of beter systeem kan kiezen.
25% subsidie geven is een beetje apart, dan zou een systeem minstens €3000 moeten kosten om op €750 te komen.
Zeker met plug-in modellen kan die prijs lager zijn als je bij 5kWh begint, krijg je dan in feite meer dan 25%?
Er zijn wel andere kosten die je kan opvoeren als die de aanschaf of plaatsing mogelijk maken.

Praktisch gezien zit ik nog met 1 fase 35A waar een berg pv (8,62kWp) op zit, all-electric met wp, wpb en airco's.
Mogelijk is een 3-fasen installatie een idee, al zou ik de kosten liever niet hebben met mijn budgetje.
Ik zou wel veel zelf kunnen voorbereiden, maar een vaste batterij zal ik moeten laten plaatsen.
Dan nog in huis (liever niet) of op afstand...
Iin een schuur zou kunnen met een 16A groep maar dan is pv op een omvormer eigenlijk geen optie meer zonder enorm lange kabels en de aanleg daarvan.
Alles AC houden maakt het eenvoudiger en betaalbar, het rendement bij met name opladen is dan wel lager.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zet gewoon 2 marsteks Venus E weg op 800 watt ontladen?
Dat kan nog op 1 fase en op 1 groep
En beperk het laden tot 1800 watt per stuk

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2025 18:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat is wel de eenvoudigste manier, relatief veilig in de schuur en warmte of geluid hindert (mij) dan niet.
Netwerk ligt er al dus ik kan ze besturen.
De subsidie duurt tot eind januari voor ik die aan kan vragen en de aankoop dient dat jaar te zijn.
Aan plug-in stellen ze de minste eisen, dat scheelt ook.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:49
Vandaag via een mail van Zonneplan op deze subsidie gewezen. Dit is mooi meegenomen als je toch een thuisbatterij wil aanschaffen. Dit mag dus ook een stekkerbatterij zijn. Om de maximale subsidie er uit te halen moet je grofweg een batterij kopen van ruim 6000 euro. De 25% korting wordt namelijk toegepast op het ex btw bedrag.
Het verbaast me dat je voor deze subsidie geen EMS hoeft te hebben. Wel nodig voor eventuele btw teruggave, maar niet voor de subsidie.

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:45
laat maar, verkeerd gelezen

[ Voor 95% gewijzigd door jeppiepruts op 12-01-2026 15:44 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de TS aangepast, een oude link werkte niet meer.
De voorwaarden maken een thuisbatterij met subsidie aardig onrendabel, het net ontlasten voor jouw rekening en meer mag eigenlijk niet terwijl jij het meeste investeert.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39
Weet iemand waarom het minimum bedrag er is?
Een Marstek kost 1000 euro excl, and en minimale bedrag is 750, dus met 25% subsidie moet je dus voor 3000 euro aanschaffen. Minimaal 3 stuks…
Dus bij 2 stuk, krijg je niets (10kwh).

Of begrijp ik het niet?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3 stuks gaat anders prima hoor //einde offtopic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9cl5HDr8yb9GTuA0Xl5IGEw0c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8yRUFoig7EOYjcheoszYPgA.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De tekst is enorm krom, 25% zou 'tot 25%' moeten zijn omdat je anders iets vanaf €3000 zou moeten aanschaffen.
Aan de bovenkant idem, niet duurder dan €5000 of kan €6000 ook?
Hopelijk krijgen ze die vragen als je al kan vinden waar je die kan stellen...
Neem dat loket, druk je er op dan krijg 4 pagina's met subsidies ipv wat je zoekt.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 12:01
badnews.nl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:42:
Weet iemand waarom het minimum bedrag er is?
Een Marstek kost 1000 euro excl, and en minimale bedrag is 750, dus met 25% subsidie moet je dus voor 3000 euro aanschaffen. Minimaal 3 stuks…
Dus bij 2 stuk, krijg je niets (10kwh).

Of begrijp ik het niet?
Deze vraag heb ik ook. Ik lees nergens een minimum aankoopbedrag, dus je zou zeggen dat de marstek ook mee doet. Maar ik ga morgenochtend even bellen. Wel erg leuk als je netto 200-250 kwijt bent voor een marstek

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• badnews.nl
AUijtdehaag schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:55:
3 stuks gaat anders prima hoor //einde offtopic

[Afbeelding]
Ik heb er al een, en zit over een of twee erbij te denken :)

• meesje
Headshot_NL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Deze vraag heb ik ook. Ik lees nergens een minimum aankoopbedrag, dus je zou zeggen dat de marstek ook mee doet. Maar ik ga morgenochtend even bellen. Wel erg leuk als je netto 200-250 kwijt bent voor een marstek
Laat je het even weten wat het resultaat is van het belletje? Ik ben erg benieuwd. De een denkt dat je minimaal 750 euro subsidie krijgt, ook bij een batterij van 1200 euro. De ander denk dat je minimaal een batterij (of meervoud) moet kopen van 3000 ex btw. Ik behoor tot het ‘ander’ kamp. :) Ik denk namelijk dat bij een batterij van 1200 euro er best wat misbruik van gemaakt gaat worden: kopen, subsidie opstrijken, en weer verkopen.
Maar wel zullen het zien. Hou ons op de hoogte!

• Headshot_NL
meesje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Laat je het even weten wat het resultaat is van het belletje? Ik ben erg benieuwd. De een denkt dat je minimaal 750 euro subsidie krijgt, ook bij een batterij van 1200 euro. De ander denk dat je minimaal een batterij (of meervoud) moet kopen van 3000 ex btw. Ik behoor tot het ‘ander’ kamp. :) Ik denk namelijk dat bij een batterij van 1200 euro er best wat misbruik van gemaakt gaat worden: kopen, subsidie opstrijken, en weer verkopen.
Maar wel zullen het zien. Hou ons op de hoogte!
Ga ik doen, ik laat het morgen weten. Duidelijk is wel dat ze de voorwaarden wat duidelijker mogen maken :)

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• meesje
Headshot_NL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Ga ik doen, ik laat het morgen weten. Duidelijk is wel dat ze de voorwaarden wat duidelijker mogen maken :)
Ja. Dat zeker!
Op pepper lees ik ook onduidelijkheid over terugleveren. Je moet namelijk de batterij op terugleveren.nl registreren. Hierdoor maakt men die conclusie.
Echter volgens mij wordt door de provincie met terugleveren bedoeld binnen je woning. En niet terug aan het net. Maar wellicht is dat wel de bedoeling, dan voldoet een batterij als die van HW niet.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:55
Ja, ik heb hier ook naar zitten kijken. Ik zou een batterij voor mijn Sigenstor erbij kunnen kopen en zou dan de maximale subsidie krijgen. Maar het is nogal onduidelijk, daarnaast worden er maar zoveel aanvragen behandeld, en ben ik bang dat veel installateurs (bijv Zonneplan die er actief mee promoot) alle subsidie zullen wegkapen?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzkibZTpzROtRv5JHgg4bBYOHWU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlAs7KmFlJcmrEoND8uzrTeI.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wl4FEcJhc78t_02cstE7lxxMvg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnpxjKAxWtqozqAyvhU9YOQX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EHols1avvndlffuxBFOmHk1bRI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPbr19eUjaAG8Z35rRNKcIB7.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V696SDHq90rZtxfgVt_mhjyCIuk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrkJ7iuvAhkCxLJZLTvyJn54.jpg?f=fotoalbum_small

Ik heb even een aanvraag ingevuld en dan zie je bovenstaande items.
Je hebt aardig wat scans nodig van o.a. een bankafschrift (aankoop), Kadastraal uittreksel met je naam en adres (€3,70), een offerte met je naam en het product, factuur idem.

Inconsequenties zijn er ook, er wordt gevraagd naar de aankoop incl. btw terwijl de subsidie ex btw betreft.
De verdeelsleutel is 50% huiseigenaar en 50% huurder, vanaf juli 2027 vervalt deze.
Een controle op het juiste gebruik (en aanwezigheid) van het systeem kan binnen een jaar na de toekenning worden gedaan met o.a. een huisbezoek

Regeltjes in ambtstaal:
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR750157/

Ik ben benieuwd naar de antwoorden op met name wat het bedrag mag zijn om te voldoen aan de criteria :)

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:08
Ik had al contact gehad vandaag

Ik had 2 prijzen gevraagd.
5kwh voor €1200 incl btw
13.6 kWh voor €2500 incl btw

Dus het is €750 subsidie voor €3000 exclusief BTW
En €1250 subsidie voor €5000 exclusief BTW

Zie foto voor het antwoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVH6XrCIc86d50m0i4fhNEZjo5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZaFzalx4HAxobpR1BjkAbxa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door zonnepaneelxl op 12-01-2026 22:07 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• badnews.nl
Wat gaan ze doen als je er 3 aanschaft, en maar twee in gebruik neemt (omdat ik er al een hebt) en de derde verkoopt? Of gezamelijk gaat inkopen (3x) met drie mensen, en eentje de subsidie aanvraagd?
Dat minimale bedrag snap ik, maar de hoogte niet (3000 euro excl is gewoon erg veel accu).

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:37
Ik volg deze thread graag. Niet echt naar een batterij aan het kijken, maar met 1250,- euro subsidie en 21% btw teruggave kan dit wel eens interessant zijn.

Zelf gebruiken wij zo een 7k kwh per jaar, 3 fase aansluiting, laadpaal (ratio) en electrische auto, zonnepanelen (18 stuks), airco’s in alle kamers (koelen en verwarmen).

Iemand nog goede tips qua batterijen, voorkeur heeft denk ik wel een gateway optie? Morgen maar eens een gesprek met Zonneplan ingepland, nu nog dynamisch contract bij Tibber.

Groet,
John

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:55
Er is veel keuze @John de Man en ik denk dat dit het verkeerde topic is voor jouw vraag ( er zijn betere topics, een thuisbatterij al interessant voor mij? Bijv). De vragen die je hebt zijn vrij basaal dus ik zou onderzoeken wat je belangrijk vind en wat je wilt uitgeven. Zonneplan heeft geen gateway. Ik heb zelf een Sigenergy .. heel tevreden maar ook kostbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 13-01-2026 07:16 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Headshot_NL
zonnepaneelxl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:07:
Ik had al contact gehad vandaag

Ik had 2 prijzen gevraagd.
5kwh voor €1200 incl btw
13.6 kWh voor €2500 incl btw

Dus het is €750 subsidie voor €3000 exclusief BTW
En €1250 subsidie voor €5000 exclusief BTW

Zie foto voor het antwoord.
[Afbeelding]
Dan zal het helaas niet doorgaan met 1 Marstek. Net 3x proberen te bellen, elke keer kunnen ze mij niet doorverbinden i.v.m. de drukte. Ik probeer het vanmiddag nog wel even.

• badnews.nl
Dit is ook een leuke regel van de subsidie pagina:

geen teruglevering april t/m september tussen 12.00-15.00 en niet opladen van het net oktober t/m maart tussen 17.00-21.00

Geld dit voor de accu, of voor het hele huishouden (lees zonnepanelen)?
Het is genoemd onder handel, maar technisch gezien zijn de panelen ook handelen.

[ Voor 14% gewijzigd door badnews.nl op 13-01-2026 13:52 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:04
Ik had er al over gelezen en vandaag tipte mijn buurman er over. Dus toch even gekeken. Het klinkt wel interessant, zeker omdat ik toch al wel aan een thuisaccu zat te denken. De subsidie loopt tot ergens eind 2027.

Probleem is wel dat ik geen idee welke accu ik moet kiezen. Heb mij zojuist ook wel ingeschreven op balans energie welke een 48 KW accu aanbieden en later bedacht ik mij pas dat de subsidie maar toepasbaar is op accu's van max 20KW.

Niet opladen van het net tussen oktober-maart zie ik niet als een probleem. En terugleveren is niet veel waard meer in de zomermaanden.

Wat ik nergens teruglees is voor hoelang deze voorwaarden gelden. Er zal toch wel een looptijd aan zitten ipv een oneindige looptijd?

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:45
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR750157/
artikel 13.3
Ik denk dat je na dat jaar je niet meer druk hoeft te maken over controle (al denk ik gedurende dat eerste jaar ook niet...)

Mij is overigens vandaag ook via e-mail de drempel van 3000 ex btw voor de aanschaf bevestigd.

[ Voor 20% gewijzigd door jeppiepruts op 13-01-2026 22:18 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De tekst is aangepast, er staan bedragen bij want ze werden platgebeld vanwege de onduidelijkheid.
Een controle binnen een jaar na toekenning betreft of de thuisbatterij er staat en dat ie aan de regels voldoet.

Pagina: 1