Mijn nieuwe netwerk aanleggen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• W van Hanegem
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 31-10 05:28
Mijn vraag
...Goedemorgen, ik ben mij aan het orienteren over het hoe en wat ik het netwerk hier thuis kan verbeteren. Ik dacht goed op weg te zijn via chatgpt maar daar kreeg ik toch wel heel veel foute informatie voor geschoteld dus dan toch maar de echte experts vragen. Ik ben van plan om mijn kpn 1gb abo over te gaan zetten naar 4gb daar zoek ik dus de juiste opzet bij. Ik zal dus over moeten gaan naar een router met een 5gb of een 10gb poort(en) Routers met 2 van zulke poorten zijn erg schaars of je komt in de prijs categorie waanzin. Dus een router met 1 zo'n poort zal het gaan worden. Uiteraard wil ik boven waar ik een bedraad access point wil gaan plaatsen wil ik ook de inkomende snelheid hebben. Is het dan mogelijk om een switch tussen het nt en de modem in te plaatsen waarbij vanuit de switch een kabel naar de modem plaats en vanaf die switch een kabel direct naar boven trek of is dat alleen maar mogelijk vie de router? Ook vraag ik mij af als ik bv de routers van tp-link bekijk ze daarvoor nog een extra abanoment voor vragen. Wat merk of mis ik als ik dat niet afsluit? Is het onmisbaar voor de veiligheid?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWhgj0EPENkCx9YkD5AGu_sLAuM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/huPEY2adPrnrbtWkDBoTQw1E.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWhgj0EPENkCx9YkD5AGu_sLAuM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/huPEY2adPrnrbtWkDBoTQw1E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door W van Hanegem op 30-10-2025 10:29 ]

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik heb het zelf aangelegd als: Mediaconverter --> KPN Box. KPN tv-ontvanger hangt aan een 1Gbit-poort van de KPN box. Aan de 10Gbit-poort op de KPN Box hangt een 5-poorts 10Gbe TP-Link (unmanaged) switch voor 2 pc's en een AP. Aan de resterende 10Gbit-poort op die switch hangt weer een Asus switch met 8x1Gbe en 2x10Gbe. DS923+ NAS op de 10Gbit-poort van de Asus en de 1Gbit-poorten voor PlayStations, TV, versterker, etc.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:22
Die plaatjes gaan niet werken.
Je zult toch echt die Xgspon rechtstreeks op de Wan poort van je router moeten aansluiten en die switch op een Lan poort van de router.

En je krijgt van KPN een router die past bij de snelheid van je abbo dus een eigen router lijkt dan ook zinloos.

[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 30-10-2025 12:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-11 17:18
Wat @Ben(V) zegt.
Je hebt EERST een router nodig, voordat je een switch aansluit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05:49
zo een kan hoge snelheden aan of anders de u7 pro.
maar welk draadloos apparaat moet 4 gbit snelheden behalen?

Ze zijn wel prijzig
uitvoering: TP-Link Omada EAP690E HD

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben niet bekend met alle technische termen, maar ik heb hier thuis wel een andere setup dan standaard, dus misschien kan ik toch enige uitleg bieden. Het kleine kastje aan de muur waar de glasvezel draad van buiten ingaat kletst met je Experiabox via een utp kabel. Over die utp-kabel kletsen ze met een eigen protocol, en dat is een protocol dat een normale switch niet spreekt. Dus; wel gewoon utp, maar geen tcp/ip. Dus tussen dat kleine kastje en je Experiabox kun je geen switch zetten.

Wat je wél kunt doen, is die utp kabel tussen dat kleine kastje en je Experiabox ontzettend (echt ontzettend) lang maken. Dus wat jij wel zou kunnen doen is de Experiabox naast je PC zetten (dan sluit je je PC aan op de volle 4GB) en tussen het kleine kastje in je meterkast en je Experiabox zelf een UTP kabel aanleggen. Daarna kun je natuurlijk op je Experiabox weer zoveel andere switches verspreid door je hele huis aansluiten.

In dit verhaal kun je voor Experiabox natuurlijk ook een eigen vervanger lezen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:56
@Nikel
Jawel hoor is gewoon tcp/ip.
Je kan er ook prima een switch tussen zitten maar dan ga je maar 1 pc kunnen aansluiten aangezien je de router mist om NAT te doen

CISSP! Drop your encryption keys!

• W van Hanegem
Ben(V) schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:07:
Die plaatjes gaan niet werken.
Je zult toch echt die Xgspon rechtstreeks op de Wan poort van je router moeten aansluiten en die switch op een Lan poort van de router.

En je krijgt van KPN een router die past bij de snelheid van je abbo dus een eigen router lijkt dan ook zinloos.
Daar was ik al bang voor. Echter heb ik elders gelezen (ben de link kwijt waar) dat als ik direct na het nt een managed switch plaats en de kpn modem instel op ipv4 op een gewone poort en een kabel doortrek naar de wan poort op eigen router en die in stel op ipv6 dat het zou werken? De wifi uitzetten en misschien nog meerdere instellingen op de kpn modem uiteraard. Het enige wat voor beneden achter de kpnmodem is de tv voor moeder de vrouw. De eigen router kan ik bv ook bedraad doortrekken naar de eerste verdieping dan hoop ik althans.
Ik heb zoveel contimu problemen gehad met kpn spul storingen vast lopen en alles en 5 vervangers gekregen dat het niet beter maakte dat ik hun kastjes liever niet eens zou uitpakken. Ik huur nu zelf bij kpn de fritzbox 7590 maar dat kost ook weer 7.50 per maand en dat is ook weer zonde dan heb ik liever eigen spul staan.

• W van Hanegem
nafofella schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:00:
zo een kan hoge snelheden aan of anders de u7 pro.
maar welk draadloos apparaat moet 4 gbit snelheden behalen?

Ze zijn wel prijzig
uitvoering: TP-Link Omada EAP690E HD
Het is eerder de hoeveelheid apparaten, we hebben hier 3 ps5 pro's die ik op wifi 7 zou willen hebben. Ook staan er nog 2 game pc's waar naast gamen ook veel wordt gedownload en gestreamd, zelf heb ik graag een stukje muziek wat ik ook graagdownload. En de wifi 7 voor de nieuwe telefoons van de kids. :?

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-11 14:52

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Wat je wil kan wel en lijkt op iets wat ik thuis heb draaien alleen je moet met VLANS's werken. Hierbij
ga ik er wel vanuit dat je een ONT hebt en dus niet direct een SFP/PON module in je router.
Dus is alles UTP of zit je ook nog met glas? De vraag is wel een beetje..waarom?
Goedkoop is het echter niet, zelfs als je "budget" doet ben je voor een paar poorten al zeker 700-800 euro kwijt (switch/router) ex WiFi.

Ik denk dat je serieus een optie zoals die van @FooLsKi moet overwegen, dit lijkt mij in jou geval gewoon veel logischer.

• Ben(V)
Ik heb geen idee wat hij precies wil, maar die plaatjes gaan niet werken ook niet met vlans.
Hij moet gewoon die Xgspon in de Wan poort van die Experiabox stoppen en die switch in de Lan poort van die Experiabox.
En die overbodige eigen router wegdoen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06
Ben(V) schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:26:
Ik heb geen idee wat hij precies wil, maar die plaatjes gaan niet werken ook niet met vlans.
Natuurlijk kán het wel, dat heet router-on-a-stick, maar is niet triviaal in te stellen.

• MasterL

MasterL

Waarschijnlijk mijn beperkte ervaring met de "KPN" setup dit is ook de reden waarom ik vroeg of er een
(losse) ONT aanwezig is en/of het slechts UTP werk is. Ik zie mocht dit het geval zijn geen reden waarom VLANS niet zouden kunnen werken. Het nut... Daar kunnen we inderdaad over discussiëren.
Niet voor niks dat ik het eens ben met @FooLsKi en dus ook met jou @Ben(V) dat dit waarschijnlijk de makkelijkste optie is. Mocht de eis zijn "eigen router" dan veranderd dit de zaak en als je hierbij optelt dat er een 10Gbit (WAN-LAN) eis is dan praten we over andere zaken.

• Ben(V)
Zelfs als hij een eigen router zou willen wat nutteloos is, dan plaats je die eigen router tussen de Experiabox en die switch of je vervangt die Experiabox door de eigen router.

Maar een switch rechtstreeks op aan de Xgspon zorgt er voor dat al die poorten rechtstreeks zonder routering aan het internet hangen en alleen een enkel device krijgt dan een IP-adres de rest werk niet, zoals @laurens0619 ook al schreef.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05:49
W van Hanegem schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 05:28:
[...]

Het is eerder de hoeveelheid apparaten, we hebben hier 3 ps5 pro's die ik op wifi 7 zou willen hebben. Ook staan er nog 2 game pc's waar naast gamen ook veel wordt gedownload en gestreamd, zelf heb ik graag een stukje muziek wat ik ook graagdownload. En de wifi 7 voor de nieuwe telefoons van de kids. :?
En een ucg fiber als router nemen? Die sluit je direct aan op het ONT.
De wan poort is 10 gbit en de poorten 2,5 gbit.
Ik neem aan dat je de game pc's bedraad aansluit? Dan heb je wel een cap van 2,5 gbit op een pc.
Dan zou ik een U7 pro nemen als acces point.

En ik zou een streamingbox kopen voor de tv. die heb je al voor 3 tientjes. dan ben je onafhankelijk van de provider.

Dan kun je elk jaar switchen en dan moet je een paar instellingen op de ucg fiber veranderen en het werkt weer.

• MasterL

MasterL

Ben(V) schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:51:
Zelfs als hij een eigen router zou willen wat nutteloos is, dan plaats je die eigen router tussen de Experiabox en die switch of je vervangt die Experiabox door de eigen router.

Maar een switch rechtstreeks op aan de Xgspon zorgt er voor dat al die poorten rechtstreeks zonder routering aan het internet hangen en alleen een enkel device krijgt dan een IP-adres de rest werk niet, zoals @laurens0619 ook al schreef.
Natuurlijk niet:
Poort 1: ONT/ISP untagged VLAN 2 (als er geen tag op zit anders gebruik je die lekker).
Poort 2: Router "WAN" poort (untagged VLAN 2).
Poort 3: Router "LAN" poort (untagged VLAN 1).
Poort 4+ Untagged LAN (VLAN 1)

Dit als voorbeeld, wat is het probleem? Wil je de router ergens anders neerzetten? Uplink poort VLAN 1+2 tagged over de uplink en vanaf daar untagged verder. Je kunt ook 1 poort gebruiken voor WAN en LAN zolang je tags gebruikt. Hoe ik het lees wil TS zijn huidige router vervangen met (10)Gbit als koppelvlak.
Het "tussen" plaatsen is een Layer2 en 3 aangelegenheid en geen fysieke layer 1 beperking.

[ Voor 7% gewijzigd door MasterL op 31-10-2025 10:01 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:11

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:51:
Met een managed switch in combinatie met VLAN's is dit een prima oplossing. Sterker nog, zowel thuis (Delta) als bij mijn ouders (KPN) heb ik het zo opgezet.

Een beetje zoals de uitleg van @MasterL, maar dan heb ik niet voor VLAN 1 gekozen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MasterL

MasterL

@lier Dit was uiteraard een conceptueel voorbeeld..

• Ben(V)
lier schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Met een managed switch in combinatie met VLAN's is dit een prima oplossing. Sterker nog, zowel thuis (Delta) als bij mijn ouders (KPN) heb ik het zo opgezet.

Een beetje zoals de uitleg van @MasterL, maar dan heb ik niet voor VLAN 1 gekozen.
Klopt maar dan is die managed switch geen switch meer (Layer 2) maar een router (Layer3).
En dan heb je voor elk vlan nog weer een dhcp server nodig of die switch moet dhcp kunnen routeren.

Kortom onnodig gecompliceerd.

• lier

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:19:
Klopt maar dan is die managed switch geen switch meer (Layer 2) maar een router (Layer3).
En dan heb je voor elk vlan nog weer een dhcp server nodig of die switch moet dhcp kunnen routeren.
Ook dit klopt niet, @Ben(V). De switch doet helemaal niets met routeren/Layer 3, er zijn alleen VLAN's op geconfigureerd. Maar verder heb je gelijk, bij VLAN's ga je hoogstwaarschijnlijk een DHCP server per VLAN gebruiken (is in ieder geval beter te beheren dan allemaal statische IP adressen gebruiken). Met een beetje router is dat echt een fluitje van een cent.
Kortom onnodig gecompliceerd.
In ieder geval gecompliceerd voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker, toch!? :9 Als je het niet nodig hebt, is het inderdaad onnodig. Het is alleen jammer als er gereageerd wordt met dat het niet mogelijk is...terwijl het " gecompliceerd" prima in te stellen is. Maar het vereist wel wat kennis.

Als jij (of anderen) er wat meer informatie over wil(len) hebben, dan hoor ik het graag. Uiteindelijk komen we allemaal hier om wat te leren. En voor mij is deze opstelling met MikroTik apparatuur nog geen half uurtje werk.

• Ben(V)
vlan's zijn layer 3
De switch moet de verschillende packetjes aan de hand van tagging naar de juiste vlan routeren.
Layer 2 weet niets van IP adressen die werkt enkel met mac adressen.

[ Voor 81% gewijzigd door Ben(V) op 01-11-2025 13:58 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Sinds wanneer?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Zullen we ons weer even focussen op het probleem van de TS? Elkaar overtreffen met details waar de meeste mensen geen kaas van gegeten hebben voegt niet zoveel toe aan dit topic.

@W van Hanegem Zou je willen verduidelijken welk probleem je probeert op te lossen? En waarom het niet mogelijk is om na je NT je router te hangen en daarna je switch?
Pagina: 1