Bomen en bos. Ocassion hybride, plug in, electrisch help!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:43

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar een andere auto voor mijn gezin. We komen van een Kia C'eed Stationwagen. Dit was vooral ideaal met de kinderwagen destijds.

Wij hebben nu ongeveer 7 jaar plezier gehad van de auto die bij aanschaf 7 jaar oud was en 110.000km had op te teller. Dit is intussen bijna 190.000.

Destijds betaalde ik €10.000 bij de dealer, maar het lijkt er op dat de prijzen flink gestegen zijn voor ocassions.

Ik zoek nu een andere auto die het liefst aan de volgende dingen voldoet:

Veilig
Zuinig
Ruimte voor een gezin van twee volwassen voorin en met twee kinderen (2 en 8) en af en toe een volwasenne achterin, rekening houden met de toekomst wellicht ruimte voor 2 volwassen posturen + 1 kind).

Erg fijn om te hebben in volgorde van prioriteit:
Elektrisch bedienbare ramen achterin
Climate control
Android auto
Adaptive cruise control

Wij rijden grotendeels in de stad en omgeving met stukjes snelweg af en toe. Buitenland blijft beperkt tot max Duitsland niet verder dan halverwege. Binnenland van midden tot Zuid of Noord sporadisch voor vakantie. Ruimte voor koffers is dan natuurlijk fijn.

Ik heb een huurwoning, geen eigen laadpaal mogelijkheid dus. Wel een parkeerplek meestal naast de schuur waar een stopcontact zit. Hiermee kan dus eventueel een lange laadkabel naar de auto indien nodig. Verder wel een laadpaal in de straat.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil het liefst voordeliger uit zijn als nu en twijfel nu tussen "gewoon" benzine, benzine met een hulpmotor, een hybride met plug of toch een electrische auto.

Budget +/- €15.000

Liefst dealer onderhouden en goede voorwaarden

Auto's die op mijn grote twijfel lijst staan zijn o.a.

Ford Focus
Renault Clio (benzine of hybride)
Suzuki Baleno
Kia Niro
Skoda Octavia Combi
Of toch een electrische auto? Wel of geen plug in?

Ik wil vooral een auto die bij ons gebruik past, de kids mee kunnen met evt de mogelijkheid een weekendje weg te kunnen, zuinig en vooral betrouwbaar/ betaalbaar bij onderhoud.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:58
Wat is er mis met of ontbreekt er aan de huidige auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
[quote]slagroomsoes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:20:
[/quote
Goede vraag, ik zou graag electrische ramen achter hebben ivm de kids die het leuk vinden om tijdens het rijden die slingers open te draaien. Zuiniger ivm de benzine kosten zou fijn zijn, rij veel in en rond de bebouwde komm, dus veel stoplichten e.d.. dat kost natuurlijk veel aan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:49
Tweakriez schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:29:
[quote]slagroomsoes schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:20:
[/quote
Goede vraag, ik zou graag electrische ramen achter hebben ivm de kids die het leuk vinden om tijdens het rijden die slingers open te draaien. Zuiniger ivm de benzine kosten zou fijn zijn, rij veel in en rond de bebouwde komm, dus veel stoplichten e.d.. dat kost natuurlijk veel aan benzine.
Voor 15k kan je heel wat benzine kopen. Als er niks mis is met je kia zou ik die lekker oprijden. En slingers kan je er makkelijk afhalen, als dat irritant is. Of je kinderen opvoeden op dat vlak.

Mocht je een andere auto willen is een Opel Ampera-E groot genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Er zitten nieuwe remmen aan te komen en weet niet wat er nog meer komt bij de grote beurt straks. Vandaar dat ik dacht aan een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:47

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

De buren van Autoweek had een uitgebreide test vorige week, https://www.autoweek.nl/a...kte-stationwagon-wordt-t/

De test is een beetje .. bijzonder, maar de focus van 16k wint en de corolla van 23k wordt tweede. (prijzen uit het hoofd & gegokt).

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:40
Die KIA oprijden is de allergoedkoopste oplossing.

Hybride is denk ik niet de oplossing, dan heb je het onderhoud van een gewone benzineauto en een beetje meer en het gewicht van een elektrische auto.

Elektrisch is met je budget wat lastig denk ik, het meest echt bruikbare zit zo rond de €20k tweedehands.

Even doorrijden met de KIA en de raamslingers met een touwtje vastzetten ofzo tot ze snappen dat ze eraf moeten blijven.

Nog iets, stel je rijd nu 1 op 15 met de KIA, wat moet je bijleggen voor een nieuwe auto, en hoe lang duurt het op verbruikskosten om dat terug te verdienen.
Daar moet je denk ik je niet blind op staren.

Als je de keuze even uitstelt, dan heb je ook beter zicht op wat de kosten met wegenbelasting voor elektrische auto's gaan doen de komende jaren wat het sommetje makkelijker maakt.
Tegelijk komt er meer aanbod tweedehands en komen de prjizen dus ook naar je toe.

[ Voor 35% gewijzigd door RobbieT op 30-10-2025 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik mis de meest logische en veilige keuze, de Toyota Auris hybrid. Zuiniger, ruim en betrouwbaar, én binnen budget.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
RobbieT schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:20:
Die KIA oprijden is de allergoedkoopste oplossing.

Hybride is denk ik niet de oplossing, dan heb je het onderhoud van een gewone benzineauto en een beetje meer en het gewicht van een elektrische auto.

Elektrisch is met je budget wat lastig denk ik, het meest echt bruikbare zit zo rond de €20k tweedehands.

Even doorrijden met de KIA en de raamslingers met een touwtje vastzetten ofzo tot ze snappen dat ze eraf moeten blijven.

Nog iets, stel je rijd nu 1 op 15 met de KIA, wat moet je bijleggen voor een nieuwe auto, en hoe lang duurt het op verbruikskosten om dat terug te verdienen.
Daar moet je denk ik je niet blind op staren.

Als je de keuze even uitstelt, dan heb je ook beter zicht op wat de kosten met wegenbelasting voor elektrische auto's gaan doen de komende jaren wat het sommetje makkelijker maakt.
Tegelijk komt er meer aanbod tweedehands en komen de prjizen dus ook naar je toe.
Daar heb je zeker een punt.
Door o.a. Een buts achterop zal ik al blij mogen zijn als ik er nu 1250 voor terug zou krijgen. Ik heb de auto in 2018 gekocht bij een Kia dealer en trouw altijd daar in onderhoud gehad, netjes grote en kleine beurten gedaan volgens schema. Zou ik er verstandig aan doen hem verder op te rijden en in onderhoud bij een lokale (goedkopere) garage te doen en groot onderhoud zoals bijvoorbeeld nieuwe remschijven te laten voor wat het is? Is denk ik zonde als het onderhoud met dat soort zaken straks meer kost als de restwaarde lijkt me.

Met het kabinet wat er nu (hoogstwaarschijnlijk) gaat komen is er misschien inderdaad ook kans dat full hybride/elektrisch straks wel weer een beetje interessant wordt. Dus misschien inderdaad even door rijden. Bij mijn huurwoning een wallbox is toch al geen optie en openbaar Laden is denk ik ook niet voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49
Als je thuis kunt laden dan elektrisch. Met PV overschot is het helemaal goedkoop rijden.

Zo niet, is een Ceed dan een idee :) (of wat @-tom-562 zegt, ook prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:57:
Als je thuis kunt laden dan elektrisch. Met PV overschot is het helemaal goedkoop rijden.

Zo niet, is een Ceed dan een idee :) (of wat @-tom-562 zegt, ook prima).
De enige optie die ik heb is een stopcontact in mijn schuur wat daar aangelegd is. De auto kan daarnaast meestal geparkeerd worden, niet ideaal, maar het is een optie. Weet alleen niet of dat kan met een laadkabel zo in een opbouw stopcontact vanuit de schuur qua sterkte en veiligheid.

Een Toyota Auris Hybrid is mooi, maar dan kom ik ook al snel aan flink gereden KM's voor dat bedrag en scheelt het al niet veel meer met de 190.000 die ik er nu op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Tweakriez schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

De enige optie die ik heb is een stopcontact in mijn schuur wat daar aangelegd is. De auto kan daarnaast meestal geparkeerd worden, niet ideaal, maar het is een optie. Weet alleen niet of dat kan met een laadkabel zo in een opbouw stopcontact vanuit de schuur qua sterkte en veiligheid.

Een Toyota Auris Hybrid is mooi, maar dan kom ik ook al snel aan flink gereden KM's voor dat bedrag en scheelt het al niet veel meer met de 190.000 die ik er nu op heb.
Maar dat is met de rest van de auto's uit je lijstje dan toch net zo? Ok, op de Octavia/Clio/Baleno na. Maar die zijn allemaal kleiner en/of ICE en gee (plug-in) hybride. Een Niro zal wel vergleijkbaar zijn met een Auris

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:47

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Tweakriez schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

Daar heb je zeker een punt.
Door o.a. Een buts achterop zal ik al blij mogen zijn als ik er nu 1250 voor terug zou krijgen. Ik heb de auto in 2018 gekocht bij een Kia dealer en trouw altijd daar in onderhoud gehad, netjes grote en kleine beurten gedaan volgens schema. Zou ik er verstandig aan doen hem verder op te rijden en in onderhoud bij een lokale (goedkopere) garage te doen en groot onderhoud zoals bijvoorbeeld nieuwe remschijven te laten voor wat het is? Is denk ik zonde als het onderhoud met dat soort zaken straks meer kost als de restwaarde lijkt me.

Met het kabinet wat er nu (hoogstwaarschijnlijk) gaat komen is er misschien inderdaad ook kans dat full hybride/elektrisch straks wel weer een beetje interessant wordt. Dus misschien inderdaad even door rijden. Bij mijn huurwoning een wallbox is toch al geen optie en openbaar Laden is denk ik ook niet voordeliger.
Je moet niet kijken of het zonde is onderhoud aan deze auto te doen, maar kijken wat de kosten zijn als je een andere auto koopt: da's minimaal 15k, dus daar is je ruimte. Deze heb je al, kan je fixen voor zeg 2k, en dan door voor nog eens 5 jaar, je rijdt gewoon niet zoveel (12k?/jaar)

Autos kopen overigens altijd leuk, dus dat begrijp ik dan ook weer wel.

ping 127.212.23.124

Pagina: 1