Aansluiting fornuis nieuwbouw - losse draden (België)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11 22:40
Mijn schoonmoeder gaat verhuizen naar een nieuwbouw appartement (in België), ze moet zelf een fornuis/kookplaat/oven voorzien (elektrisch want gasloos).
Nu bekeek ik de aansluiting en zag dat onder de afdekplaat (kapje met onderinvoer voor draad) helemaal geen aansluitdoos zit... er is enkel het metalen frame waar je de afdekplaat op schroefd en 3 lossen draden.
Is dat OK? of gangbaar/aanvaardbaar?

Het zijn gelukkig wel 3x6mm² draden.
De zekering/automaat is echter wel "maar" 32A, wat eigenlijk betekend dat je nooit je oven en fornuis volledig kan benutten...

Is in dit geval aansluiting met geschikte lasklemmen ok, of moet er feitelijk toch iets perilex achtigs geplaatst worden?

Meer technische installatie wordt het niet=> schopje

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 30-10-2025 08:13 ]

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

32a is genoeg voor een kookplaat/fornuis. Wordt ook wel een 2 fase kookplaat/fornuis genoemd. max 7.400 watt. En omdat je 32a over 1 fase hebt, sluit je die als een 1N~ aan die in het aansluitschema staat ;)

Ey!! Macarena \o/

• robotomizer
Meeste fornuizen (oven/kookplaat combo) die ik zag waren echter 10.100, vandaar mijn "maar 32A" opmerking.
Maar hoe vaak zet je alle 4 vuren + de oven op hoogste stand...?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

robotomizer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:05:
Meeste fornuizen (oven/kookplaat combo) die ik zag waren echter 10.100, vandaar mijn "maar 32A" opmerking.
Maar hoe vaak zet je alle 4 vuren + de oven op hoogste stand...?
11.100 watt is krachstroom met een Nul/Neuter en die aansluiting heeft je schoonmoeder gewoon niet ;) Hoger dan 7.400 watt kan niet. Een 11,1kW fornuis/kookplaat zal je dan via powermanagement moeten begrenzen, of een 7.400 watt kopen.

Opzich kan je gewoon een kookplaat van 7.400 watt aansluiten en een oven op een andere groep.

Wat in Belgie een 32a kookgroep is, is in Nederland een 2x16a kookgroep. 7.400 watt maximaal.

Voor beide landen geldt dat wil je naar 11,1kW zal je de aansluiting van het huis moeten verzwaren naar 4-draadskrachtstroom met een Nul. 3 fase-draden en 1 nul-draad. Anders zal je nooit die 11,1kW halen.

[ Voor 19% gewijzigd door RaZ op 30-10-2025 06:25 ]

Ey!! Macarena \o/

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:47
Hoe vaak alle 4 pitten max?--> nooit. Hier al 5 jaar een 11kW inductieplaat en uberhaupt 4 pannen tegelijk op t fornuis komt al niet voor. Zeker niet op full power.

Op zich maakt t niet uit want jij moet gewoon op zoek naar een plaat die op 32A werkt, in NL zijn dat zo ongeveer alle kookplaten wel.en is 11kW meer de uitzondering.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
32A is prima gangbaar voor een kookplaat. Voor een kookplaat oven combi is het alleen wel minder. Dan krijg je een oven + 3,6kW kookplaat. Dat ook een tijd gebruikt maar dan loop je wel dagelijks tegen de limiet.

Maar foto? Want helemaal los lijkt me niet de bedoeling naar gewoon via een doosje is prima. Maar spreek ik wel als Nederlander.

• robotomizer
Een oventje apart had ik ook al aan gedacht, maar de uitsparing tussen de keukenkasten is weldegelijk voor een oven/kookplaat combo, een fornuis dus.... Een extra stopcontact in een kast ofzo is ook niet voorzien (handig!) én het is een huurwoning dus ff nieuwe leiding trekken is geen optie....
Beetje vreemde keuze om het zo aan te leggen

Maar ff terug naar één van de originele vragen :) : aansluiten met lasdop = ok?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

robotomizer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:28:
Een oventje apart had ik ook al aan gedacht, maar de uitsparing tussen de keukenkasten is weldegelijk voor een oven/kookplaat combo, een fornuis dus.... Een extra stopcontact in een kast ofzo is ook niet voorzien (handig!) én het is een huurwoning dus ff nieuwe leiding trekken is geen optie....
Beetje vreemde keuze om het zo aan te leggen
2x16a / 32a (7,4kW) is de standaard, 11,1kW (3x16a) is luxe en krachtstroom, en kan je als huurder gewoon zelf regelen en dus ook zelf betalen ;)
Maar ff terug naar één van de originele vragen :) : aansluiten met lasdop = ok?
Ja hoor ;) Wel die 3x6mm2 snoer gebruiken, en aansluiten als een 1N~

En ik zou gewoon lasklemmen gebruiken ipv lasdoppen :P

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1