Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Groot egaal vlak in beeld na spelen games

Pagina: 1
Acties:

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:24
Hallo,

Sinds kort heb ik ineens crashes met mijn pc ná het spelen van games (Enshrouded, Battlefield 6). Zodra ik het spel afsluit krijg ik na een paar minuten een groot egaal gekleurd vlak in beeld en is de computer niet meer te bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7FZbGKyeW45VtwcR19vXyCwUIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YilWGTMYj5E8fh807JPZ3R4h.jpg?f=fotoalbum_large

Is mijn videokaart (AMD Radeon RX 6750 XT) het aan het begeven?

Het gekke is dat bij het herstarten van de computer de resolutie in Windows 11 heel laag staat (1024 x 768 meen ik). Dit krijg ik niet aangepast totdat ik de AMD software verwijder. Na een reboot heb ik dan weer normaal beeld.

De temperatuur van de GPU bleef onder de 60 graden de laatste keer (eenmalig gecontroleerd). Iemand een idee wat er aan de hand is en of dit nog op te lossen is?

[ Voor 33% gewijzigd door Jors op 29-10-2025 21:07 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

1. Verwijder eens al je driver software: https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/
  2. Herstarten
  3. Herinstalleren van laatste versie van AMD
  4. Herstarten
  5. Kijken of er nog een update beschikbaar is
  6. Opnieuw testen (gamen)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Jors
Ga ik proberen. Dankje!

• oliverluca2023
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01-11 04:04
*knip* spam

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 31-10-2025 19:19 ]

• oliverluca2023
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01-11 04:04
*spam*

[ Voor 98% gewijzigd door Blaat op 01-11-2025 06:49 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Heb je rechtsonderin je scherm die update van win11 staan, om te installeren, win11 25H2?

Ik ervoer sinds paar weken ook deze timeouts, en kon het reproduceren door telkens na wat gamen nu.nl te starten en een video aan te zetten.

Omdat het een update voor alleen maar AI toepassingen betrof liet ik hem staan, en nadat ik hem vandaag toch maar installeerde om te kijken of deze het triggerde, kreeg ik deze bug niet meer gestart, ben benieuwd !? (rx6800xt)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Jors
True schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:17:
  1. Verwijder eens al je driver software: https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/
  2. Herstarten
  3. Herinstalleren van laatste versie van AMD
  4. Herstarten
  5. Kijken of er nog een update beschikbaar is
  6. Opnieuw testen (gamen)
Ik dacht even dat dit werkte, maar vandaag toch opnieuw weer proberen.
Het gekke is wel: het is nooit TIJDENS het gamen maar altijd ERNA.
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:59:
Heb je rechtsonderin je scherm die update van win11 staan, om te installeren, win11 25H2?

Ik ervoer sinds paar weken ook deze timeouts, en kon het reproduceren door telkens na wat gamen nu.nl te starten en een video aan te zetten.

Omdat het een update voor alleen maar AI toepassingen betrof liet ik hem staan, en nadat ik hem vandaag toch maar installeerde om te kijken of deze het triggerde, kreeg ik deze bug niet meer gestart, ben benieuwd !? (rx6800xt)
Volgens mij heb ik alle updates geïnstalleerd.. dus dat lijkt geen oplossing.

Het lijkt of ik de crash wel kan reproduceren door Chrome te starten na het gamen…

Edit//
zou het nog iets te maken kunnen hebben met het veranderen van een BIOS setting? Ik heb "Secure booting" moeten aanzetten om BF6 te kunnen spelen.

Edit2//
wat me ook opvalt is dat de CPU temperatuur nogal hoog wordt. Ik zie hem vrij snel naar 85gr Celcius stijgen (bij >50% gebruik) als ik het spel opstart. Dit lijkt me ook niet helemaal normaal toch? De CPU fan draait wel gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door Jors op 05-11-2025 15:23 . Reden: toevoegingen ]

• SAiN ONeZ
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Bij mij leek de update het wel te verhelpen, maar kwam toch weer terug en ook ik ervaar het nooit met gamen enkel erna met bewust een video op www.nu.nl te starten, zelf gebruik ik een AIO WC op mijn cpu die word maar 50gr max, wel speel ik BF6 op 4k, die trekt het net overal steady op 60fps met mijn rx6800xt, ik speel met vsync aan, maar dat zet mijn vga wel aan het werk waardoor de hotspot temps afentoe 99gr aantikken (gemiddeld zo rond de 94-95gr) de gpu temps en gpu mem temps zijn max 80 en 90.

Gamen dus geen probleem, en trigger ik de bug en mijn systeem freezed totdat amd komt met de melding dat er een time-out heeft plaats gevonden..

Standaard start ik altijd hwinfo64 om die temps en dergelijke te loggen, gisteren vergat ik na een reboot deze te starten, en hierna kreeg ik hem niet getriggerd meer na hele tijd gamen op hoge temps en er niets aan de hand was..

Ik merk er dus weinig van, tenzij het bewust ga opzoeken, maar nu vandaag eens testen zonder hwinfo aan, kijken of ik dan nog weet te triggeren. Ik heb paar weken zonder problemen gespeeld en speelt nog niet zo lang, die secure boot stond al aan, ik vond wel in wat andere topics hierover na googlen dat fastboot inschakelen het ook kon triggeren, heb je die mss ook aangezet icm met die secure boot, zet die anders eens uit?

mijn laatste nividia was een ti4800 daarna alleen maar ATi's gehad, snapte nooit zo goed de issues die men altijd meldden over de drivers, maar nu ik er ook eens last van.. :+ ;(

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

1. Reproduceer het probleem om te kijken of het 100% met een video in een browser.
  2. Indien aanwezig, schakel hardware acceleratie uit van je browser.
  3. Reproduceer het probleem om te kijken of het nog steeds aanwezig is.

• Jors
Na gamen staat je GPU in high performance mode.
Bij openen van Chrome schakelt hij ineens naar idle / low power mode.
Sommige AMD kaarten geven dan te weinig spanning aan VRAM → beeld wordt één egale kleur → systeem bevriest.

Dit is bekend bij RX 6750 XT, en wordt opgelost door VRAM clocks niet te laten “dippen”.
Bovenstaande oorzaak gaf ChatGPT na wat doorvragen.
Ook daar was de oplossing om hardware versnelling bij Chrome uit te zetten én de Idle VRam frequency omhoog te zetten in de Adrenalin software van AMD.

Net 1 keer getest en vooralsnog geen crash. Maar goed, n=1 zegt nog niet genoeg.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jors schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:50:
[...]

Bovenstaande oorzaak gaf ChatGPT na wat doorvragen.
Ook daar was de oplossing om hardware versnelling bij Chrome uit te zetten én de Idle VRam frequency omhoog te zetten in de Adrenalin software van AMD.

Net 1 keer getest en vooralsnog geen crash. Maar goed, n=1 zegt nog niet genoeg.
Heb je beide gedaan of één van de twee. Met één van de twee weet je eigenlijk nog niets ;)

• Jors
Haha goed punt. Ik heb beiden gedaan inderdaad. Voor nu lijkt het te werken. wellicht dat ik een van de twee weer terugdraai om nog eens te testen.

• Jors
Ik ben er inmiddels wel achter dat het uitzetten van de hardware versnelling in Chrome de oplossing was.

Helaas kreeg ik bij het gebruik van Outlook kort na het gamen ook een crash.
Het blijkt overigens niet mogelijk om de idle VRAM frequency aan te passen in de Adrenalin software, alleen de MAX frequency. Kennelijk had ik de minimum GPU frequency aangepast en niet die van de VRAM helaas. Geloof ook niet dat deze optie bestaat..

Dit schijnt een bekend probleem te zijn bij 6750 GPU's. Volgende keer toch maar weer een Nvidia kaart denk ik..

[ Voor 14% gewijzigd door Jors op 08-11-2025 16:28 . Reden: tekstueel ]

• SAiN ONeZ
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik heb de hardware versnelling ook uitgeschakeld in Chrome en FF en krijg het ook niet meer getriggerd, nog wel een keer gehad nadat Discord maximaliseerde ofzo, maar vind het wel goed zo..

Heb nog mijn oude mobo met ram en cpu met de nvme erin met mijn win10 installatie nog liggen, binnenkort die eens testen zonder de HW acceleratie want ik vind het vreemd dat ik aanpassingen moet doen, wat eerder niet hoefde, maar dat is voor als het weer eens gebeurd, nu weer terug naar BF, tis double XP ;)

Pagina: 1