Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onbekende dampopen/remmende/dichte folie in woning uit 1968

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Verhoekoen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11 22:20
Mijn vraag in het kort: Heeft iemand een idee welk type folie op de foto's te zien is? Is het dampopen, dampremmend of wellicht zelfs dampdicht?

Wat ik mee kan geven aan info:
Het is origineel toegepast bij de bouw van het huis in 1968. Het was origineel een semi-prefab houtskeletbouw woning
De originele opbouw is als volgt van buiten naar binnen: Bakstenen, spouw (van 5 centimeter), de onbekende folie, 2cm piepschuim/EPS, afwerking.
De folie lijkt een soort van vetachtig papier met een verstevigd gaaspatroon daar tussenin. De structuur is vergelijkbaar met veel glasvliesbehang.
De folie zit met nietjes vast tegen het houten regelwerk. Dit is destijds vanaf de buitenkant gedaan voordat de muur er tegenaan is gemetseld.

Dat laatste punt is ook de belangrijkste reden dat ik wil achterhalen wat voor materiaal het is. Ik kan het uiteraard snel wegsnijden, maar het is erg arbeidsintensief om eventueel een andere vervangende folie aan te brengen op dezelfde plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5keuCL-prIQGQGRxDeERPbmsKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBhaHHbHw0PQyEX5bGT0uQ7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym7Bng75r0pN8EDD4UpRkul5sSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oog2dQ3dvBLQd8ksfoWvl2r2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nm-2T2ThYW2pjFAmERSURodOPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG8BVebwzBgW6s5Y9ssLe9Yd.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
als het vetachtig is zal het naar alle waarschijnlijkheid dampdicht zijn. Bij twijfel kun je het ook beter zo behandelen. Je vraag komt waarschijnlijk voort uit de wens extra isolatie te willen toepassen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Verhoekoen
Dat klopt inderdaad. Er komt 14cm houtvezel aan de binnenkant, daarna dampregulerende folie, gevolgd door de afwerking. Het risico bestaat (als de onbekende folie dampdicht is) dat vocht opgesloten raakt. Maar het is wel een erg handige laag om tegenaan te werken en om evt. vocht in de spouw niet bij de isolatie te laten komen.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:12

DIY

Ik denk dat het teerpapier is.

Houtvezelplaat is damp open. Als je houtvezelplaat met aan de binnenzijde dampopen klimaatfolie (zoals Pro clima Intello) zet, kan het woonvocht niet de constructie bereiken. Vocht dat via een andere weg in de constructie is beland, kan dan via de folie eruit.

Het mooiste zou zijn om de dampopen folie achter de houtvezelplaat te zetten of tussen 2 lagen houtvezelplaat in, dan heb je de luchtdichting op orde en kun je gelijk over de houtvezetplaat stucen. Als je voor 10cm houtvezelplaat<>folie<>5cm houtvezelplaat kiest kun je ook de lasdozen en leidingen infrezen.

Ik weet niet precies hoeveel isolatie je maximaal aan de binnenkant mag toepassen. Check dat dus eerst met pro clima of in de Ubakus caculator.

[ Voor 64% gewijzigd door DIY op 30-10-2025 19:00 ]

• No Hands
Verhoekoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:46:
Dat klopt inderdaad. Er komt 14cm houtvezel aan de binnenkant, daarna dampregulerende folie, gevolgd door de afwerking. Het risico bestaat (als de onbekende folie dampdicht is) dat vocht opgesloten raakt. Maar het is wel een erg handige laag om tegenaan te werken en om evt. vocht in de spouw niet bij de isolatie te laten komen.
nee dit kan prima als je folie klimaatfolie is, Intello of Miofol Active oid. Dan komt het goed, als je die folie maar heel zorgvuldig aanbrengt.

• Verhoekoen
Teerpapier! Dat zal het inderdaad zijn. Dank jullie wel! Nu ben ik alleen aan het twijfelen om het toch weg te halen vanwege de schadelijke stoffen. Als ik het goed inschat zullen die er bij een woning uit 1968 nog wel in zitten. Maar misschien ben ik dan wel iets te idealistisch bezig.

Ik gebruik aan de binnenkant een proclima klimaatfolie. Dus dat zit wel goed. De leidingen komen in de 14cm houtvezelisolatie te zitten.

• No Hands
Als jij aan de binnenzijde klimaatfolie plaats, dan houtvezel dan zullen eventuele schadelijk stoffen in teerpapier nooit je woonruimte inkomen. Daarnaast, als je het weghaalt zul je een nieuwe waterkerende laag op dezelfde plek moeten aanbrengen, hoe ga je dat doen?

• Verhoekoen
Die waterkerende laag is dan inderdaad nog de vraag. Daar heb ik nog geen goede oplossing voor, behalve per stukje raamwerk van het houtskelet een aparte strook folie vast nieten. Maar dat is veel werk en alsnog niet volledig sluitend. Al zou de gemetselde muur al een goede waterkering moeten zijn. (Zou je verwachten)

• DIY

DIY

Verhoekoen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:28:
Ik gebruik aan de binnenkant een proclima klimaatfolie. Dus dat zit wel goed. De leidingen komen in de 14cm houtvezelisolatie te zitten.
Als je de leidingen achter de folie doet doorboor je de luchtdichte laag en moet je met luchtdichte inbouwdozen gaan werken etc.
Of begrijp ik je verkeerd en doe je de klimaatfolie achter de houtvezelplaat?

• DIY

DIY

Verhoekoen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:57:
Die waterkerende laag is dan inderdaad nog de vraag. Daar heb ik nog geen goede oplossing voor, behalve per stukje raamwerk van het houtskelet een aparte strook folie vast nieten. Maar dat is veel werk en alsnog niet volledig sluitend. Al zou de gemetselde muur al een goede waterkering moeten zijn. (Zou je verwachten)
In de spouw heb je geen waterkering nodig (afgezien van raam en deur openingen). Het buitenspouwblad is het regenscherm. Vaak zit er direct een houtverzelplaat aan de buitenkant van het hsb frame in de spouw. Die is dan de wind dichting.

• Verhoekoen
DIY schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Als je de leidingen achter de folie doet doorboor je de luchtdichte laag en moet je met luchtdichte inbouwdozen gaan werken etc.
Of begrijp ik je verkeerd en doe je de klimaatfolie achter de houtvezelplaat?
Je had het wel goed begrepen. Ik heb inmiddels al heel wat geïsoleerd en geklust, maar ik heb nog nooit van luchtdichte inbouwdozen gehoord:). Ik maak een gat in de folie die zo klein mogelijk is en tape het dan netjes af. De folie wordt ook 'doorgeprikt' door de nietjes. Dat is normaal gesproken ook geen probleem.

Ik zal nog eens goed gaan kijken naar de volgorde die je voorstelt, maar ik zie nog niet zo goed voor me hoe ik dat praktisch doe zonder flinke extra kosten aan wandopbouw.

• Verhoekoen
DIY schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:32:
[...]

In de spouw heb je geen waterkering nodig (afgezien van raam en deur openingen). Het buitenspouwblad is het regenscherm. Vaak zit er direct een houtverzelplaat aan de buitenkant van het hsb frame in de spouw. Die is dan de wind dichting.
Dan zou de conclusie dus kunnen zijn om de teerhoudende folie simpelweg weg te snijden. Dan kan er ook niet per ongeluk toch vocht tussen ophopen.

• DIY

DIY

Verhoekoen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Dan zou de conclusie dus kunnen zijn om de teerhoudende folie simpelweg weg te snijden. Dan kan er ook niet per ongeluk toch vocht tussen ophopen.
Ga je de hsb dan niet vullen met isolatie, bv steico flex? Zonder een folie komt de isolatie dan in de spouw?

Wat betreft de klimaatfolie word luchtdichting met hogere isolatiewaardes steeds belangrijker om oa vochtproblemen te voorkomen. Nietjes zijn wel een ander verhaal dan een standaard inbouwdoos met gaten. De luchtdichte inbouwdozen wil je ook voorkomen met een goede opbouw van de hsb. Dat betekend een leidingspouw aan de binnenzijde van de luchtdichting. Als de rest van het huis niet luchtdicht is en beperkt geïsoleerd, zal het uiteraardminder opvallen omdat je nieuwe wand dan niet de zwakste schakel is.

Afbeeldingslocatie: https://www.ralus.be/images/articles/lightbox/lage-energiewand.jpg

https://www.google.com/search?q=luchtdichte+inbouwdoos

[ Voor 7% gewijzigd door DIY op 01-11-2025 05:33 ]

• No Hands
DIY schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:32:
[...]

Nou daar ben ik het niet mee eens, spouwmuren zijn ooit uitgevonden omdat anders de binnenmuren telkens nat werden en het behang van de muren kwam. Daarnaast helpt een zorgvuldig aangebrachte folie op je HSB binnenkant ook tegen allerlei insecten die daardoor buitenblijvenn en het voorkomt bewegende lucht in je isolatie. Alle HSB die ik gebouwd heb zien worden heeft een waterkerende folie. Niet allen tegen water maar ook tegen de rest.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:29
Niet om vervelend te doen, maar ben je er zeker van dat het geen asbest is / asbest bevat? In die tijd werd dat spul in heel veel dingen verwerkt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
@Verhoekoen
Het beste is uiteraard om de oude folie weg te halen, en hier een nieuwe moderne folie voor in de plaatst te doen. Maar je geeft al aan dat dat erg lastig gaat worden.
Kan je niet de oude folie laten zitten, en tussen de balken PIR-platen zetten en dat dicht purren? Naar binnen kan je dan je houtvezel aanbrengen. Vanaf buiten is het dan water en luchtdicht. Aan de binnenkant kan het ademen.

• Verhoekoen
emot schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:24:
Niet om vervelend te doen, maar ben je er zeker van dat het geen asbest is / asbest bevat? In die tijd werd dat spul in heel veel dingen verwerkt.
Daar was ik in eerste instantie ook even bang voor, maar ik heb nergens aanwijzingen kunnen vinden dat dit ooit gebruikt is bij dit soort papier. Mocht iemand dit met ervaring kunnen onderbouwen dan hoor ik dat erg graag!

• Verhoekoen
DIY schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 05:25:
[...]

Ga je de hsb dan niet vullen met isolatie, bv steico flex? Zonder een folie komt de isolatie dan in de spouw?

Wat betreft de klimaatfolie word luchtdichting met hogere isolatiewaardes steeds belangrijker om oa vochtproblemen te voorkomen. Nietjes zijn wel een ander verhaal dan een standaard inbouwdoos met gaten. De luchtdichte inbouwdozen wil je ook voorkomen met een goede opbouw van de hsb. Dat betekend een leidingspouw aan de binnenzijde van de luchtdichting. Als de rest van het huis niet luchtdicht is en beperkt geïsoleerd, zal het uiteraardminder opvallen omdat je nieuwe wand dan niet de zwakste schakel is.
Je haalt een aantal belangrijke punten aan. Ik besef me dat goede klimaatfolie met goede dichting van belang is, maar ik weet ook dat het gezien de opbouw bijna onmogelijk is om dit te bereiken. Zo gaat de spouw boven de verdiepingsvloervopen verder en deze kan vrij ademen. Ik kan daar ook niet bij om het dicht te maken. Met andere woorden: de muren kan ik wel netjes dicht maken, maar het plafond is nagenoeg onmogelijk. Dat is het leuke verschil ook tussen ubakus berekeningen in 2D vs 3D.

Mijn afwegingen qua opbouw:
-Wanneer het teerpapier geen kwaad kan, dan wil ik het laten zitten.
- Als het teerpapier dampdicht is, dan zou ik het wel pleksgewijs open kunnen maken. Dan voorkom ik dat de houtvezelisolatie te ver de spouw in gaat en dat het tegelijkertijd kan ademen. Het is dan alleen niet meer 100% dicht tegen ongedierte/insecten, maar ik vermoed dat dit ook onhaalbaar is.
- Als ik het teerpapier volledig weg zou halen, dan loop ik het risico dat de isolatie te ver de spouw in gaat. Het is bijna ondoenlijk om tussen alle HSB elementen andere folie aan te brengen.

Ik ga in ieder geval eens kijken of ik de elektra tussen de klimaatfolie en de binnenafwerking kan verwerken. Het nadeel zou dan wel zijn dat ik minder dikke isolatie kan gebruiken ivm ruimtegebrek.

• Verhoekoen
chrisborst schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:17:
@Verhoekoen
Het beste is uiteraard om de oude folie weg te halen, en hier een nieuwe moderne folie voor in de plaatst te doen. Maar je geeft al aan dat dat erg lastig gaat worden.
Kan je niet de oude folie laten zitten, en tussen de balken PIR-platen zetten en dat dicht purren? Naar binnen kan je dan je houtvezel aanbrengen. Vanaf buiten is het dan water en luchtdicht. Aan de binnenkant kan het ademen.
Ik mis even de meerwaarde van de pir platen. (Los van mijn voorkeur voor ecologische materialen). Je wilt richting buiten het liefst zo veel mogelijk dampopen materialen gebruiken. Op deze manier zou je het nou juist nog dichter maken?

• No Hands
Verhoekoen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:57:
[...]

Ik mis even de meerwaarde van de pir platen. (Los van mijn voorkeur voor ecologische materialen). Je wilt richting buiten het liefst zo veel mogelijk dampopen materialen gebruiken. Op deze manier zou je het nou juist nog dichter maken?
Niet iedereen hecht belang aan dampopen bouwen/isoleren. PIR isoleert enorm op een geringe dikte maar is inderdaad dampdicht, tenzij het een plaat is zonder cachering, dan is pir dampopen

• DIY

DIY

No Hands schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 06:46:
[...]
Nou daar ben ik het niet mee eens, spouwmuren zijn ooit uitgevonden omdat anders de binnenmuren telkens nat werden en het behang van de muren kwam. Daarnaast helpt een zorgvuldig aangebrachte folie op je HSB binnenkant ook tegen allerlei insecten die daardoor buitenblijvenn en het voorkomt bewegende lucht in je isolatie. Alle HSB die ik gebouwd heb zien worden heeft een waterkerende folie. Niet allen tegen water maar ook tegen de rest.
De spouw is zeker van belang. Daarom vroeg ik ook hoe TS de houtvezel in de hsb gaat houden, zodat het niet het (natte) buitenspouwblad raakt.
Met een houtvezel buitenplaat op je hsb is een folie niet nodig. De fabrikant (Steico) stelt zelfs dat de plaat 4 maanden als nooddak gebruikt mag worden zonder verdere bescherming.
Bij wanden voorkom je eventuele insecten met gaas in ventilatieopeningen. De hsb wanden van ons huis en veel andere hebben geen folie.

• No Hands
DIY schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:51:
[...]

De spouw is zeker van belang. Daarom vroeg ik ook hoe TS de houtvezel in de hsb gaat houden, zodat het niet het (natte) buitenspouwblad raakt.
Met een houtvezel buitenplaat op je hsb is een folie niet nodig. De fabrikant (Steico) stelt zelfs dat de plaat 4 maanden als nooddak gebruikt mag worden zonder verdere bescherming.
Bij wanden voorkom je eventuele insecten met gaas in ventilatieopeningen. De hsb wanden van ons huis en veel andere hebben geen folie.
Dat lukt misschien bij nieuwbouw zo maar in renovatie ga je het zo niet redden, je krijgt de oude papierlaag niet goed weg, platen op maat maken en goed vastzetten zonder dat je er van de ander kant bij kan is nogal bewerkelijk, je hebt geen idee waar alle gaten zitten om gaas in te duwen, etc. Er is geen enkel argument om die laag papier weg te halen, die doet niemand kwaad en zit niet in de weg.

• DIY

DIY

Verhoekoen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:54:
[...]

Je haalt een aantal belangrijke punten aan. Ik besef me dat goede klimaatfolie met goede dichting van belang is, maar ik weet ook dat het gezien de opbouw bijna onmogelijk is om dit te bereiken. Zo gaat de spouw boven de verdiepingsvloervopen verder en deze kan vrij ademen. Ik kan daar ook niet bij om het dicht te maken. Met andere woorden: de muren kan ik wel netjes dicht maken, maar het plafond is nagenoeg onmogelijk. Dat is het leuke verschil ook tussen ubakus berekeningen in 2D vs 3D.

Mijn afwegingen qua opbouw:
-Wanneer het teerpapier geen kwaad kan, dan wil ik het laten zitten.
- Als het teerpapier dampdicht is, dan zou ik het wel pleksgewijs open kunnen maken. Dan voorkom ik dat de houtvezelisolatie te ver de spouw in gaat en dat het tegelijkertijd kan ademen. Het is dan alleen niet meer 100% dicht tegen ongedierte/insecten, maar ik vermoed dat dit ook onhaalbaar is.
- Als ik het teerpapier volledig weg zou halen, dan loop ik het risico dat de isolatie te ver de spouw in gaat. Het is bijna ondoenlijk om tussen alle HSB elementen andere folie aan te brengen.

Ik ga in ieder geval eens kijken of ik de elektra tussen de klimaatfolie en de binnenafwerking kan verwerken. Het nadeel zou dan wel zijn dat ik minder dikke isolatie kan gebruiken ivm ruimtegebrek.
Met klimaatfolie aan de binnenzijde hoeft het teerpapier niet dampompen te zijn. Gaten maken in het teerpapier lijkt me een slecht plan. Je kunt beter de gaten die er al inzitten dichtzetten met een damopen folie, dan blijft de isolatie goed zitten.

• DIY

DIY

.

[ Voor 99% gewijzigd door DIY op 01-11-2025 21:16 ]

• Verhoekoen
DIY schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:02:
[...]

Met klimaatfolie aan de binnenzijde hoeft het teerpapier niet dampompen te zijn. Gaten maken in het teerpapier lijkt me een slecht plan. Je kunt beter de gaten die er al inzitten dichtzetten met een damopen folie, dan blijft de isolatie goed zitten.
En wat zouden jullie denken van een combi? Gaten maken in het teerpapier en die weer afdichten met een dampopen folie (icm goede tape)?

Nogmaals bedankt trouwens voor het uitgebreide meedenken!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
@Verhoekoen
Hoe ga je je woning ventileren? Want dat is minstens zo belangrijk.
Echt oude woningen hadden 0 mechanische ventilatie en dan was een ademend huis fijn en soort van noodzakelijk. In een modern huis met goede (balans)ventilatie kan je prima een luchtdichte woning maken.
En hoe wil je je muren gaan afwerken? Want als dat ook slecht ademend is het hele effect ook minder.
Iets van leemstuc zou een prima combinatie zijn met houtvezel, mocht je natuurlijk en ademend willen.

• No Hands
Verhoekoen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:30:
[...]

En wat zouden jullie denken van een combi? Gaten maken in het teerpapier en die weer afdichten met een dampopen folie (icm goede tape)?

Nogmaals bedankt trouwens voor het uitgebreide meedenken!
Waarom? Ik was in ons twee jaar geleden aangekochte huis ook van plan om alles dampopen en biobased te doen. Een groot gedeelte evan het (HSB) huis was echter al voorzien van een damldichte folie aan de binnenzijde. Toen had ik ook allerlei twijfels, moest ik dat dan allemaal weg gaan slopen?
Besloten dat niet te doen. Dak en bovenverdieping hadden die folie niet, ik kan evengoed alles biobases naisoleren, huis ademt dus lekker en ik plaats balansventilatie, dus ik leef niet in een plastic zak en het binnenklimaat is prima.

Laat dat papier voor wat het is, je hoeft niet altijd een 10 te halen, soms zijn de omstandigheden zo dat een dikke 9 ook prima is.

En graag gedaan :)

• Verhoekoen
chrisborst schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:44:
@Verhoekoen
Hoe ga je je woning ventileren? Want dat is minstens zo belangrijk.
Echt oude woningen hadden 0 mechanische ventilatie en dan was een ademend huis fijn en soort van noodzakelijk. In een modern huis met goede (balans)ventilatie kan je prima een luchtdichte woning maken.
En hoe wil je je muren gaan afwerken? Want als dat ook slecht ademend is het hele effect ook minder.
Iets van leemstuc zou een prima combinatie zijn met houtvezel, mocht je natuurlijk en ademend willen.
We hebben decentrale balansventilatie op de belangrijkste plekken zoals de badkamer. Het was helaas niet haalbaar om een volledig centraal systeem aan te leggen. Verder ventileren we door ramen voldoende open te zetten. (Natuurlijk gaat er dan wel wat warmte verloren)

We hebben nog niet besloten wat de afwerking gaat worden, maar dat wordt inderdaad leemstuc of gangbare stuc.
Pagina: 1