Onbekende dampopen/remmende/dichte folie in woning uit 1968

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhoekoen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:46
Mijn vraag in het kort: Heeft iemand een idee welk type folie op de foto's te zien is? Is het dampopen, dampremmend of wellicht zelfs dampdicht?

Wat ik mee kan geven aan info:
Het is origineel toegepast bij de bouw van het huis in 1968. Het was origineel een semi-prefab houtskeletbouw woning
De originele opbouw is als volgt van buiten naar binnen: Bakstenen, spouw (van 5 centimeter), de onbekende folie, 2cm piepschuim/EPS, afwerking.
De folie lijkt een soort van vetachtig papier met een verstevigd gaaspatroon daar tussenin. De structuur is vergelijkbaar met veel glasvliesbehang.
De folie zit met nietjes vast tegen het houten regelwerk. Dit is destijds vanaf de buitenkant gedaan voordat de muur er tegenaan is gemetseld.

Dat laatste punt is ook de belangrijkste reden dat ik wil achterhalen wat voor materiaal het is. Ik kan het uiteraard snel wegsnijden, maar het is erg arbeidsintensief om eventueel een andere vervangende folie aan te brengen op dezelfde plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5keuCL-prIQGQGRxDeERPbmsKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBhaHHbHw0PQyEX5bGT0uQ7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym7Bng75r0pN8EDD4UpRkul5sSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oog2dQ3dvBLQd8ksfoWvl2r2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nm-2T2ThYW2pjFAmERSURodOPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG8BVebwzBgW6s5Y9ssLe9Yd.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:16
als het vetachtig is zal het naar alle waarschijnlijkheid dampdicht zijn. Bij twijfel kun je het ook beter zo behandelen. Je vraag komt waarschijnlijk voort uit de wens extra isolatie te willen toepassen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhoekoen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:46
Dat klopt inderdaad. Er komt 14cm houtvezel aan de binnenkant, daarna dampregulerende folie, gevolgd door de afwerking. Het risico bestaat (als de onbekende folie dampdicht is) dat vocht opgesloten raakt. Maar het is wel een erg handige laag om tegenaan te werken en om evt. vocht in de spouw niet bij de isolatie te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:07

DIY

Ik denk dat het teerpapier is.

Houtvezelplaat is damp open. Als je houtvezelplaat met aan de binnenzijde dampopen klimaatfolie (zoals Pro clima Intello) zet, kan het woonvocht niet de constructie bereiken. Vocht dat via een andere weg in de constructie is beland, kan dan via de folie eruit.

Het mooiste zou zijn om de dampopen folie achter de houtvezelplaat te zetten of tussen 2 lagen houtvezelplaat in, dan heb je de luchtdichting op orde en kun je gelijk over de houtvezetplaat stucen. Als je voor 10cm houtvezelplaat<>folie<>5cm houtvezelplaat kiest kun je ook de lasdozen en leidingen infrezen.

Ik weet niet precies hoeveel isolatie je maximaal aan de binnenkant mag toepassen. Check dat dus eerst met pro clima of in de Ubakus caculator.

[ Voor 64% gewijzigd door DIY op 30-10-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:16
Verhoekoen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:46:
Dat klopt inderdaad. Er komt 14cm houtvezel aan de binnenkant, daarna dampregulerende folie, gevolgd door de afwerking. Het risico bestaat (als de onbekende folie dampdicht is) dat vocht opgesloten raakt. Maar het is wel een erg handige laag om tegenaan te werken en om evt. vocht in de spouw niet bij de isolatie te laten komen.
nee dit kan prima als je folie klimaatfolie is, Intello of Miofol Active oid. Dan komt het goed, als je die folie maar heel zorgvuldig aanbrengt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts