Game pc voor in Spanje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Het systeem wordt gebruikt voor het maken van 3d tekeningen en het spelen van spellen. Ik speel vooral spellen als satisfactory en dyson sphere, geen fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Tussen de 500 en 2000 euro, dit is een beetje afhankelijk of ik materialen kan gebruiken uit de oude pc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
DDR4 RAM geheugen en videokaart, zie onderstaande lijst voor de links

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Wensen zijn niet heel spannend, videokaart en USB3 poorten. Ik moet vooral weer een paar jaar vooruit komen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
AMD bevalt prima tot nu toe

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik zou graag een systeem willen hebben dat ook koel en stil blijft bij hogere temperaturen, zoals we die in Spanje

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?Nee zeker niet.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik zou na het uitvallen van mijn pc graag weer verder willen en als het kan alles weer een beetje sneller.
Onderstaand zie je eerst de pc die ik nu heb, waarvan het moederbord geen videokaarten meer ondersteund en af en toe de USB poorten ook niet.
Daarna de pc die ik zou willen hebben, met in het achterhoofd dat het aanbod hier in Spanje een stuk kleiner is dan de Nederlandse markt.
Ik zou graag van jullie willen weten of dit goed bij elkaar past of dat er een onderdeel tussen staat dat het systeem onderuit haalt. En of ik niet heel veel beter af ben met een AM5 processor (Ik moet dan ook andere ram geheugenkaarten hebben)

oude pc:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 0,-€ 0,-
2MonitorsLenovo G27q-20 Zwart€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsNZXT F120P Zwart, 120mm€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsThermaltake Toughfan 12 Zwart 2-pack, 120mm€ 34,99€ 34,99
2Geheugen internTeam Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,99
Nieuwe pc:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 138,49€ 138,49
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 104,90€ 104,90
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 99,90€ 99,90
2VentilatorsNZXT F120P (2022) Zwart, 120mm€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internTeam Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! System Power 11 650W€ 64,99€ 64,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,28

[ Voor 8% gewijzigd door Zomaar iemand op 29-10-2025 20:09 ]

Alle reacties

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:19
Ik zou bv dit doen met €1500 ;)
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 215,95€ 215,95
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 100,99€ 100,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5070 Ti 16G VENTUS 3X OC€ 769,-€ 769,-
1BehuizingenZalman i3 NEO Black€ 61,97€ 61,97
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 129,99€ 129,99
1VoedingenMSI MAG A750BN PCIE5€ 65,99€ 65,99
1Interne SSD'sIntegral M3 Plus 2TB€ 102,78€ 102,78
Totaal€ 1.477,34

• Zomaar iemand
  • Niet online
Maar ga ik dat verschil merken met wat ik doe?
Sowieso nooit die kast, het een pc geen kermisatraktie ;-)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:03
De 5700g is geen verstandige cpu, je kan beter een niet-g cpu pakken.
Als je de 5000 serie pakt heb je geen nieuw moederbord nodig. Gewoon een update van je mobo.
Waarom een nieuwe behuizing?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:45
De Ryzen 7 5700 is nu 108 euro bij Ali https://nl.aliexpress.com/item/1005009092928306.html
Leuke koeler erbij van Thermalright https://www.amazon.nl/The...CPU-koeling/dp/B0D97QJJ3Y en je kan er weer even tegenaan.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Het moederbord dat ik nu heb is hoogstwaarschijnlijk kapot. Want hij herkent geen enkele videokaart meer. Ook de USB poorten herkent hij nog maar zelden.

Ik weet niet precies waar die G voor staat.

De nieuwe behuizing wil ik, omdat ik veel moeite heb de huidige koel te houden. Hier op het forum geeft men aan dat deze oude kast bekend staat om zijn slechte luchtflow.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Miyazono schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:59:
De Ryzen 7 5700 is nu 108 euro bij Ali https://nl.aliexpress.com/item/1005009092928306.html
Leuke koeler erbij van Thermalright https://www.amazon.nl/The...CPU-koeling/dp/B0D97QJJ3Y en je kan er weer even tegenaan.
Dank je wel, maar liever niet via Aliexpress of Amazon, dat gaat hier in Spanje, helaas vaker fout dan goed.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je kant bij alternate.es gewoon een shit ton bestellen..

Maar wat vind jij warm? Hoe warm wordt de kamer waar de pc staat?
Hier is mijn max 35 graden, en heb voor waterkoeling gekozen.
Gewoon omdat het kan, niet omdat het nu echt nodig was.
Zomaar iemand schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Dank je wel, maar liever niet via Aliexpress of Amazon, dat gaat hier in Spanje, helaas vaker fout dan goed.
Ja dat is een beetje n1. Jou ervaring. Ik ben nog geen pakketje kwijt geraakt in 7 jaar tijd, met ongeveer 300 bestellingen...

[ Voor 45% gewijzigd door jack zomer op 29-10-2025 21:05 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Op zich is ons huis best koel gebouwd. maar als het buiten 43 graden is, dan kan het binnen ook snel tot 35 graden oplopen. Met de nieuwe zonnepanelen en airco, moet dit we gedeeltelijk op te lossen zijn. Maar het is fijn als de PC geen overtoeren hoeft te draaien. Dit is nu wel het geval.

Bedankt voor de tip van alternate.es Ik kende deze winkel nog niet. Tot nu toe kocht ik alleen bij Beep.es.

De slechte bzorging van Aliexpress, komt waarschijnlijk vooral omdat wij niet in de grote stad wonen.

[ Voor 26% gewijzigd door Zomaar iemand op 29-10-2025 21:07 ]

• jack zomer
  • Niet online
ik ook niet, woon in de campo naast een dorpje..
maar idd met 42 graden wordt alles warm,

Nouja, ik ben voor de overkill water koeling gegaan,
Heb een 450x450mm radiator met 4 200mm fans er op die de cpu en de gpu koelen.
Beetje overkill, maar super stabiel en stil..

Ik zou het niet doen, kosten meer geld dan dat het nut heeft.

Een goede luchtkoeler, of misschien een AIO kan ook redelijk fluister stil de boek koeler houden.

• Zomaar iemand
  • Niet online
jack zomer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:20:
ik ook niet, woon in de campo naast een dorpje..
maar idd met 42 graden wordt alles warm,

Nouja, ik ben voor de overkill water koeling gegaan,
Heb een 450x450mm radiator met 4 200mm fans er op die de cpu en de gpu koelen.
Beetje overkill, maar super stabiel en stil..

Ik zou het niet doen, kosten meer geld dan dat het nut heeft.

Een goede luchtkoeler, of misschien een AIO kan ook redelijk fluister stil de boek koeler houden.
Ik heb nog geen ervaring met water koeling, dus als het niet veel uitmaakt, dan liever niet. Wat is een AIO? All in One?

• jack zomer
  • Niet online
Zomaar iemand schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb nog geen ervaring met water koeling, dus als het niet veel uitmaakt, dan liever niet. Wat is een AIO?
radiator cpu blok en pomp in een pakketje.
Zeg maar waterkoeling ''light''
https://www.corsair.com/w...bxjSsa4PcBmOWzXqsqdfE32hU

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 29-10-2025 21:26 ]

• Zomaar iemand
  • Niet online
jack zomer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:25:
[...]

radiator cpu blok en pomp in een pakketje.
Zeg maar waterkoeling ''light''
https://www.corsair.com/w...bxjSsa4PcBmOWzXqsqdfE32hU
Dat past niet zomaar in elke kast denk ik, als ik de foto's zo bekijk moet er dan ook een rooster aan de zijkant zitten?

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik heb deze nog liggen, nooit begrepen waar hij voor was:

uitvoering: Cooler Master Hyper 212X
Zat geen handleiding meer in de doos en nooit de tijd gehad om uit te zoeken wat het was.

[ Voor 20% gewijzigd door Zomaar iemand op 29-10-2025 21:43 ]

• Miyazono
Dat is dus een processor koeler :)

• Zomaar iemand
  • Niet online
ja dankzij jouw bericht ben ik weer wat wijzer geworden.
Alleen bij het openmaken van de doos zit er een normale cpu fan en frame in. Iemand heeft bij het inpakken niet goed opgelet.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik kom deze nog tegen, net zo duur en weer iets sneller?

https://www.coolmod.com/a...ket-am4-boxed-procesador/

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Heethoofd. Lastiger te koelen dan de 5700x.

• Zomaar iemand
  • Niet online
ow ok, een hoger nummer is dus niet altijd beter

• Miyazono
Hij is sneller, maar daardoor dus ook weer iets warmer

[ Voor 4% gewijzigd door Miyazono op 29-10-2025 22:12 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Verschil tussen de 5700x en 5800x is 100MHz. Daar ga je 0 komma niks van merken. Als je in 43 graden zit heeft een makkelijker te koelen cpu de voorkeur.

• Zomaar iemand
  • Niet online
duidelijk verhaal, dan wordt het de 5700.

Voor het moederbord heb deze laatste 5.
Maar die zijn nagenoeg gelijk (ook kwa prijs)

https://tweakers.net/pric...;1564270;1570134;1630982/

Ik denk dat dit dan de beste keuze is

MSI MPG B550 Gaming Plus

[ Voor 13% gewijzigd door Zomaar iemand op 29-10-2025 22:24 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:35

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De grote vraag die ik hier even mis is; welke tool voor 3d tekeningen gebruik je. En hoe zwaar is dit voor de grafische kaart.

youtube.com/@hisrep

• Zomaar iemand
  • Niet online
sketchup voor de dingen die ik teken, maar het zijn vooral de pdf's met veel lager die rekenkracht nodig hebben.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

En heb je de meest recente firmware op je moederbord geïnstalleerd? Ik zou misschien toch eens kijken of er op 1 of andere manier de problemen nu al op te lossen zijn.
- nieuwste firmware update
- even alle kabeltjes los en weer vast
- pci e kaarten eruit en ram eruit en erin
- nieuwste chipset driver vanaf amd.com (niet vanaf moederbord website)

Want mocht het je lukken de problemen op te lossen is het idd een leuke Ryzen 5700-5900 update + nieuwe GPU al weer heel wat. Meestal gaat een moederbord niet zomaar "raar" doen maar is het gewoon niet meer aan gaan etc. Lijkt mij meer dat alles even goed doorlopen het al zou kunnen fixen.

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-10-2025 22:35 ]

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
idd even de BIOS van het moederbord updaten, dan kan je een Ryzen 7 5700 in je huidige moederbord doen. Nieuwe kopen is niet nodig

• Zomaar iemand
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:33:
En heb je de meest recente firmware op je moederbord geïnstalleerd? Ik zou misschien toch eens kijken of er op 1 of andere manier de problemen nu al op te lossen zijn.
- nieuwste firmware update
- even alle kabeltjes los en weer vast
- pci e kaarten eruit en ram eruit en erin
- nieuwste chipset driver vanaf amd.com (niet vanaf moederbord website)

Want mocht het je lukken de problemen op te lossen is het idd een leuke Ryzen 5700-5900 update + nieuwe GPU al weer heel wat. Meestal gaat een moederbord niet zomaar "raar" doen maar is het gewoon niet meer aan gaan etc. Lijkt mij meer dat alles even goed doorlopen het al zou kunnen fixen.
We hebben in een ander topic, volgens mij alles geprobeert.Updaten zonder scherm is haast onmogelijk.
Ik kom ook de BIOS niet in, want als er een videokaart wordt aangesloten, reageerd er geen enkele USB poort meer.
Opstarten zonder videokaart schijnt te lukken, het toetsenbord geeft licht en herkent 1 ander profiel (maar daarna niets meer). Mar het netwerk ziet de pc niet online komen.
Ik ben er nu de hele dag mee bezig geweest en dat is uiteindelijk duurder dan een nieuw moederbord.

Na windows update geen videosignaal

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, op een gegeven moment houdt het op. Maar ik lees ook dat je wel even 1 uur gaat rijden op de gok naar een speciaalzaak, kans dat ze nog AM4 hebben liggen is niet groot en al helemaal niet tegen schappelijke prijzen. Is met de post op laten sturen door een kennis geen optie? Dan is die AliExpress CPU ook ineens een optie.
uitvoering: ASRock B450 Pro4 R2.0 is een prima moederbord, even een nieuwe CPU erbij + koeler en het hele pakketje via DHL zou toch gewoon goed moeten gaan?

youtube.com/@hisrep

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik lees goede verhalen over coolmod.com.

Ik ga vanavond bestellen en hopen dat mijn klanten nog een dag kunnen wachten.

Ik zie dat de ASRock B450 geen wifi heeft.
Maar dat zeggen ze ook over de
uitvoering: MSI B450-A PRO

En daar kan ik wel zonder externe kaart mee internetten.

• Miyazono
Dan heb je of een ander moederbord of een wifi kaart / usb wifi adapter want zonder heb je daar dus geen wifi mee.

Als je toch een nieuw moederbord gaat kopen zou je eventueel kunnen overwegen om gewoon meteen naar AM5 te gaan met bijpassende processor en geheugen.
https://www.coolmod.com/a...00-5-1ghz-socket-am5-mpk/
https://www.coolmod.com/g...aming-x-ax-v2-socket-am5/
https://www.coolmod.com/a...0mhz-cl36-expo-xmp-negro/

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Phoe budget is wel erg breed dus dat is lastig om een zinnig advies te geven. Een non nonsense systeem is wat mij betreft een Ryzen 9600 met dus een nieuw moederbord en 32 GB ram en een RTX 5060. Dan ga je qua performance x2 en heb je nog voldoende ruimte voor eventuele gpu upgrades in de toekomst.

Mag het niks kosten dan kun je inderdaad simpelweg alleen het moederbord vervangen want daarvan geef je aan dat het defect is. In dat geval hoef je Windows niet eens te her installeren. Maar dan zit je nog wel met een verouderde 2600X en een RX 580 wat ook alles behalve een hoogvlieger is. Vernieuwen gaat een veel moderner systeem opleveren met betere hardware decoding.

Koelproblemen lijken mij met een nieuwe midrange setup op basis van de Ryzen 9xxx serie en een RTX 5xxx ook niet aan de orde ongeacht of het binnen 35 graden is.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 30-10-2025 01:54 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Miyazono schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:27:
Dan heb je of een ander moederbord of een wifi kaart / usb wifi adapter want zonder heb je daar dus geen wifi mee.

Als je toch een nieuw moederbord gaat kopen zou je eventueel kunnen overwegen om gewoon meteen naar AM5 te gaan met bijpassende processor en geheugen.
https://www.coolmod.com/a...00-5-1ghz-socket-am5-mpk/
https://www.coolmod.com/g...aming-x-ax-v2-socket-am5/
https://www.coolmod.com/a...0mhz-cl36-expo-xmp-negro/
Het is toch echt een B450-A Pro. Maar schijnbaar toch met iets van een draadloze verbinding.

Bij het overschakelen naar AM5 moet ik ook nieuw ram geheugen hebben.
Is het een groot verschil tussen AM4 en AM5?

• Zomaar iemand
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Zomaar iemand op 30-10-2025 00:50 ]

• sdk1985
  • Nu online
Zomaar iemand schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:44:
[...]

Het is toch echt een B450-A Pro. Maar schijnbaar toch met iets van een draadloze verbinding.

Bij het overschakelen naar AM5 moet ik ook nieuw ram geheugen hebben.
Is het een groot verschil tussen AM4 en AM5?
Platform is niet zo relevant, je kunt beter naar de cpu van die platformen kijken. Zoals gezegd min of meer een verdubbeling in geval van de Ryzen 5 9600X:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-5-9600x/images/relative-performance-games-1280-720.png

Tevens praat je over een gaming verbruik van gemiddeld 66W. De performance/watt ligt veel hoger. Daarmee is een koel probleem niet logisch, ook niet bij 35 graden.

Een RTX 5060 is overigens bijna 3x sneller dan je RX 580.

Grofweg kom je dan op 190 voor de cpu, 100 mobo, 130 geheugen en 300 euro voor de gpu kwijt bent. Bij elkaar circa 720 euro. Lijkt mij logischer dan een nieuw moederbord en nieuwe kast met nieuwe koeling voor een trage cpu uitgeven die te warm wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 30-10-2025 01:53 . Reden: 5060 is 300 geen 400 euro ]

• Zomaar iemand
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:47:
[...]

Platform is niet zo relevant, je kunt beter naar de cpu van die platformen kijken. Zoals gezegd min of meer een verdubbeling in geval van de Ryzen 5 9600X:

Tevens praat je over een gaming verbruik van gemiddeld 66W. De performance/watt ligt veel hoger. Daarmee is een koel probleem niet logisch, ook niet bij 35 graden.

Een RTX 5060 is overigens bijna 3x sneller dan je RX 580.

Grofweg kom je dan op 190 voor de cpu, 100 mobo, 130 geheugen en 300 euro voor de gpu kwijt bent. Bij elkaar circa 720 euro. Lijkt mij logischer dan een nieuw moederbord en nieuwe kast met nieuwe koeling voor een trage cpu uitgeven die te warm wordt.
Ik vind het wel ingewikkeld. Het getal achter Ryzen zegt dus niets over de snelheid. De ghz en het getal na ryzen heeft ook nog invloed.
Maakt het allemaal niet makkelijker.
Bij de RX 5060 heb je ook nog steeds heel veel mogelijkheden, 52 bij deze webwinkel:
https://www.coolmod.com/t...es#list-category-products

[ Voor 10% gewijzigd door Zomaar iemand op 30-10-2025 02:13 ]

• Zomaar iemand
  • Niet online
NA een goede nacht slapen heb ik besloten om de pc als am5 te nemen.
En meteen daarbij ook een nieuwe ssd kaart, windows en videokaart te nemen. Dus eigenlijk toch een heel nieuw systeem.

Dit als SSD:
https://www.coolmod.com/kingston-nv3-2tb-pcie-4-0-nvme-ssd/
Dit voor windows:
https://www.coolmod.com/m...-bits-ingles-dsp-dvd-oem/

Alleen de videokaart vindt ik heel moeilijk
Ik denk deze, omdat ik het merk herken en hij met 3 fans waarschijnlijk wat stiller is.
https://www.coolmod.com/g...aming-oc-8gb-gddr7-dlss4/

Dit zijn de andere die ze hebben:

[ Voor 13% gewijzigd door Zomaar iemand op 30-10-2025 10:20 ]

• Miyazono
Het getal achter Ryzen 3/5/7/9 zegt iets over de generatie en waar die in die geenratie gepositioneerd is. Vaak heeft dit ook wel invloed op de snelheid, maar in sommige gevallen ook weer minder / niet.

Zo heb je bijvoorbeeld de Ryzen 7 5700X, 7700X en 9700X. Beide de 7700X en 9700X zijn nieuwer dan de 5700X (5000 -> 7000 -> 9000 ). Eerste getal is dus de generatie, en in dit geval zijn de 7700X en 9700X een stuk sneller dan de 5700X. Beide de 7700X en 9700X zitten op AM5 maar ontlopen elkaar niet enorm veel qua prestaties, maar wel als het op energiegebruik aan komt bijvoorbeeld. Dus soms als je op hetzelfde platform vergelijkbare prestaties hebt tussen twee chips met compleet andere namen kan het zijn dat de verschillen dus ergens anders verstopt zitten ;)

Voor je lijstje. De gekozen voeding is heeft een nog verouderd design. Voor een nieuw systeem is het aan te raden om een moderne ATX 3.0 of 3.1 voeding te pakken. Deze https://www.coolmod.com/d...ld-650w-atx-3-1-pcie-5-1/ bijvoorbeeld is een zeer degelijke budget optie.

De H6 Flow is een mooie behuizing, ik heb hem zelf ook. Maar hij is wel echt erg groot en ik weet nu al dat ik voor mijn volgende build / upgrade ergens in de verre toekomst weer terug ga naar iets kleiners ;)
Als ruimte geen probleem is, dan is de H6 een hartstikke goede keuze, behuizing heeft uitstekende airflow.
Wellicht dat je deze leuk vind https://www.coolmod.com/l...namic-mini-v2-flow-negro/. Zeer hoge kwaliteit behuizing en qua formaat net ietsjes kleiner dan de H6 (45L ipv 51L) en komt met 5 fans. En toevallig ook heel scherp geprijsd.

Voor de processor zou je de https://www.coolmod.com/a...9600x-5-4-ghz-socket-am5/ kunnen overwegen ipv de 7600. Deze is toch weer een stap sneller dan de 7600 wat de 25 euro extra wel waard is vind ik.

Voor de videokaart, ik zou of gewoon de goedkoopste RTX 5060 pakken https://www.coolmod.com/i...in-x2-oc-8gb-gddr7-dlss4/. Of net iets meer neerleggen en een 16GB model van de RX 9060 XT pakken. Deze is qua performance vrij gelijk aan de RTX 5060, maar de 16GB geheugen is voor de toekomst wel een stuk interessanter. https://www.coolmod.com/p...on-rx-9060-xt-16gb-gddr6/
De verschillen tussen alle verschillende merken RTX 5060's en RX 9060 XT's zitten voornamelijk in de koeler die er op zit en sommige modellen (veelal OC modellen) zijn net een heel klein beetje sneller. Voor het geval van de RTX 5060 en RX 9060 XT maakt het formaat van de koeler niet echt uit aangezien deze kaarten erg zuinig zijn.

• WiLLoW_TieN
Miyazono schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:35:
idd even de BIOS van het moederbord updaten, dan kan je een Ryzen 7 5700 in je huidige moederbord doen. Nieuwe kopen is niet nodig
Let op een ( AM4 ) Ryzen7 5700 heeft maar 16MB L3 cache.
Een ( AM4 ) Ryzen7 5700X heeft 32MB L3 cache !! Ik zou voor de 5700X gaan ;)
Beide zijn 65watt TDP
Dit ; https://tweakers.net/pricewatch/compare/2030176;1799184/

[ Voor 8% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 30-10-2025 10:57 ]

• WiLLoW_TieN
Als het ( budget ) AM5 moet dan deed ik het zo met een RTX 5060 Ti @ €950 ;)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 122,26€ 122,26
1MoederbordenASRock B650M-H/M.2+€ 81,99€ 81,99
1VideokaartenGainward GeForce RTX 5060 Ti Ghost 8GB€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenZalman i3 NEO Black€ 61,97€ 61,97
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 129,99€ 129,99
1VoedingenMSI MAG A750BN PCIE5€ 65,99€ 65,99
1Interne SSD'sIntegral M3 Plus 2TB€ 102,94€ 102,94
Totaal€ 944,81

• Miyazono
@WiLLoW_TieN houd er wel rekening mee dat je naar de prijzen en availability in Spanje moet kijken en niet Nederland ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Miyazono op 30-10-2025 10:57 ]

• WiLLoW_TieN
Miyazono schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:56:
@WiLLoW_TieN houd er wel rekening mee dat je naar de prijzen en availability in Spanje moet kijken en niet Nederland ;)
DHL ? FedEx ? })

• Zomaar iemand
  • Niet online
Sorry maar als het even kan natuurlijk de lokale economie steunen.
En internationaal versturen van pc materialen lijkt me heel riskant, om nog maar te zwijgen over garantie.
Mijn huidige moederbord moest 2 keer terug gestuurd worden omdat hij niet goed werkte.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Deze:
https://www.coolmod.com/a...9600x-5-4-ghz-socket-am5/
Is niet beschikbaar. Even gebeld, maar 4 november is ook niet haalbaar voor hun.

Is dit een goed alternatief?
https://www.coolmod.com/a...f-5-0ghz-socket-am5-tray/

[ Voor 24% gewijzigd door Zomaar iemand op 30-10-2025 11:04 ]

• WiLLoW_TieN
Zomaar iemand schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:00:
Sorry maar als het even kan natuurlijk de lokale economie steunen.
En internationaal versturen van pc materialen lijkt me heel riskant, om nog maar te zwijgen over garantie.
Mijn huidige moederbord moest 2 keer terug gestuurd worden omdat hij niet goed werkte.
Kijk eens of jij deze kan krijgen voor ongeveer die prijs dan ben je jaren klaar...

Dit ; uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 5070 Twin Edge RTX 5070 12GB @ €469 !

• Miyazono
Zomaar iemand schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:02:
Deze:
https://www.coolmod.com/a...9600x-5-4-ghz-socket-am5/
Is niet beschikbaar. Even gebeld, maar 4 november is ook niet haalbaar voor hun.

Is dit een goed alternatief?
https://www.coolmod.com/a...f-5-0ghz-socket-am5-tray/
9500F is en ietjes langzamere 9600X zonder iGPU. Oftewel, ja, het is een goed alternatief ;)

• Zomaar iemand
  • Niet online
haha, langzamer en duurder ;-)

• Zomaar iemand
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Kijk eens of jij deze kan krijgen voor ongeveer die prijs dan ben je jaren klaar...

Dit ; uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 5070 Twin Edge RTX 5070 12GB @ €469 !
Deze kost hier 600 euro.

• Miyazono
De 9600X is bij deze winkel wel op voorraad https://lifeinformatica.c...procesador-6-nucleos-am5/, bij Alternate.es ook zo te zien. Anders is de Ryzen 5 7600 ook nog steeds een goede optie.

Windows kan je trouwens gewoon legaal krijgen via een key voor een paar euro. Zijn genoeg online te vinden, scheel weer 100 euro :)

• sdk1985
  • Nu online
Zomaar iemand schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 02:05:
[...]

Ik vind het wel ingewikkeld. Het getal achter Ryzen zegt dus niets over de snelheid. De ghz en het getal na ryzen heeft ook nog invloed.
Maakt het allemaal niet makkelijker.
Valt wel mee;
Ryzen 5 2600X
5= prijssegment (midrange)
2= generatie
6= model plaatsing binnen de serie (hoger=sneller)
X= iets sneller model

Dus een Ryzen 5 9600X is een model uit hetzelfde budget, maar 7 generaties nieuwer (ze hebben alleen de 4 en 8 overgeslagen dus dan kom je op 4 :+ ). Alsnog kun je beter naar resultaten kijken in plaats van naar de getallen. Zie eerdere figuur.
Bij de RX 5060 heb je ook nog steeds heel veel mogelijkheden, 52 bij deze webwinkel:
In de basis presteren videokaarten vrijwel gelijk en gaat het vooral om duurdere koeling die stiller is.

Verder mis ik even waarom 4 november een issue zou zijn. Dat is volgende week al.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 30-10-2025 12:05 ]

• Zomaar iemand
  • Niet online
4 november is niet een issue, alleen heeft de webwinkel aangegeven dat 4 novembe niet haalbaar is en dat de levertijd onbekend is.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Miyazono schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:22:
De 9600X is bij deze winkel wel op voorraad https://lifeinformatica.c...procesador-6-nucleos-am5/, bij Alternate.es ook zo te zien. Anders is de Ryzen 5 7600 ook nog steeds een goede optie.

Windows kan je trouwens gewoon legaal krijgen via een key voor een paar euro. Zijn genoeg online te vinden, scheel weer 100 euro :)
Ik bestel het liefst bij 1 winkel, maar in dit geval maak ik wel de uitzondering.

Dat van die key wist ik niet, dacht dat die allemaal illegaal waren.

Maar dan ben ik helemaal rond denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door Zomaar iemand op 30-10-2025 12:32 ]

• Miyazono
Veel van die keys komen van bedrijven die ze niet meer nodig hebben, oude office pc's, bulk goedkoop ingekocht en weer doorverkocht etc. Een beetje grijze markt, maar vrijwel de meeste keys die je vind op populaire key sites zijn gewoon legaal :)

[ Voor 7% gewijzigd door Miyazono op 30-10-2025 12:50 ]

• Zomaar iemand
  • Niet online
Helaas toch niet gelukt met die webwinkel.
Dan toch maar terug naar alternate.es

-

[ Voor 115% gewijzigd door Zomaar iemand op 31-10-2025 14:47 ]

Pagina: 1