Vragen over opnieuw aanzetten vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Goedenavond,

Sinds vorig jaar hebben wij een Faber comfortvloer met vloerverwarming. Ik wil de vloerverwarming weer gaan aanzetten, maar ben even helemaal de draad kwijt.

De pomp van de verdeler heeft altijd aangestaan, maar de vloerverwarming zelf niet. Voor de rest ben ik er ook niet meer aangekomen.

Kan iemand mij uitleggen wat ik nu het beste kan doen? Ik weet dat het aantal bar tussen 1.5 en 2 moet zitten, maar waar lees ik deze af? Op de bovenste ronde meter of op het zwarte dingetje (zie bijlagen)?
Hoe weet ik of ik water moet aanvullen en moet ontluchten?

Ik weet het even niet meer, hoop dat iemand me op weg kan helpen. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHA13FZwFnZjjMLVWVA7rcU6mmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJz8iW9TzLTzzC8uuukJ0ssx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGAhZLl50mge4Cx6u08WtMOuw_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2RiiZJfmSxTytC0ptynjpTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL_WVfRM2WZXvJXa-yFWdJjV-SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c33OUArhp2rr5KUyfCt4CIDq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qyxy8FI-XJGHStkoxhi5tHuWHf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPPVyLIEPRjGaQzkdT0QAEa8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_a8QkKV-_DNJjORHq58TTbwsnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Beb5hCu1D4nMXsiaumrNPlI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:31
Je druk lijkt vrij netjes 1.5 te zijn. (Inderdaad die zwarte ronde meter).
Waar komt die blauwe kraan op uit? Vaak zie je dat dat de bijvulkeaan is, maar dan zou je hem open hebben laten staan (dat is niet goed).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:38
Gewoon je thermostaat op 20 zetten en je cv ketel weer laten verwarmen?
Bar is goed. Pomp is nog aan. Thermostaat knop niet aangepast. Dan is er verder niet zoveel bijzonders toch?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Nu online
99ruud99 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:02:
Je druk lijkt vrij netjes 1.5 te zijn. (Inderdaad die zwarte ronde meter).
Waar komt die blauwe kraan op uit? Vaak zie je dat dat de bijvulkeaan is, maar dan zou je hem open hebben laten staan (dat is niet goed).
Die blauwe vlinderkraan naast de thermostaatknop bedoel je? Volgens Rothermo is dat de retourkraan. De vulkraan zit helemaal onderaan.
pentaw1nz schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:18:
Gewoon je thermostaat op 20 zetten en je cv ketel weer laten verwarmen?
Bar is goed. Pomp is nog aan. Thermostaat knop niet aangepast. Dan is er verder niet zoveel bijzonders toch?
Dus ik hoef niet weer een heel opstartprotocol te doorlopen en ook niet te ontluchten? Dus gewoon de thermostaat aanzetten en klaar?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:34
@Uhmazing hoe kom je daarbij dat nodig zou zijn? Zou knap onhandig zijn dat als je elke keer als je de verwarming aanzet de boel moet ontluchten of vullen.

Meeste moderne CV's hebben een automatische ontluchter, zoek dus even op of die van jou dat ook heeft. Daarnaast zorgen dat ie koud zo rond de 1.5 bar is, dat is perfect.

Als je verder niks dichtgedraaid hebt of de pomp niet ontkoppeld hebt, is het het gaan met die banaan. Dingen niet moeilijker maken dan nodig.

Advies is om de pomp toch zeker een keer per dag te laten draaien, ook in de zomer (om te voorkomen dat ie vast gaat zitten).

Opstart protocool is alleen (eenmalig) van toepassing bij een vers aangelegde vloer om t vocht eruit te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Nu online
kwibox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:06:
@Uhmazing hoe kom je daarbij dat nodig zou zijn? Zou knap onhandig zijn dat als je elke keer als je de verwarming aanzet de boel moet ontluchten of vullen.

Meeste moderne CV's hebben een automatische ontluchter, zoek dus even op of die van jou wat olk heeft. Daarnaast zorgen dat ie koud zo rond de 1.5 bar is, dat is perfect.

Als je verder niks dichtgedraaid hebt of de pomp niet ontkoppeld hebt, is het het gaan met die banaan. Dingen niet moeilijker maken dan nodig.

Advies is om de pomp toch zeker een keer per dag te laten draaien, ook in de zomer (om te voorkomen dat ie vast gaat zitten).

Opstart protocool is alleen (eenmalig) van toepassing bij een vers aangelegde vloer om t vocht eruit te stoken.
Ik zou het oprecht niet weten, dit is helemaal nieuw voor me en wilde e.e.a. zeker weten voordat ik iets verkeerd zou doen.

Overigens, ik ben nog eens gaan kijken en de bar-meter staat op ongeveer 1.3 bar (op de foto wellicht vertekend beeld). Kan ik de VV dan toch gewoon aanzetten of moet deze echt naar 1.5 bar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dus ik hoef niet weer een heel opstartprotocol te doorlopen en ook niet te ontluchten? Dus gewoon de thermostaat aanzetten en klaar?
Het opstartprotocol beschermt je vloer. Vuistregel = verhogen met 5 graden per week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
Nee ook 1.3 bar is prima, zou pas gaan bijvullen als ie onder de 1.0 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Nu online
Weten jullie toevallig ook wat de cijfers van de thermostaatknop betekenen?
Ik kan dit nergens in de handleidingen terugvinden.

Staat 1 voor 10 graden, 2 voor 20 graden, 3 voor 30 graden, etc?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kwibox
Wippie1234 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:11:
[...]

Het opstartprotocol beschermt je vloer. Vuistregel = verhogen met 5 graden per week
Dat is in de praktijk natuurlijk nu echt kul, je gaat nu niet ineens met deze temperaturen de boel direct maximaal stoken. Als je aanvoertemp netjes maximaal 40 graden is en je de thermostaat op een beetje normale temperatuur insteld, hoef je daar echt geen rekening mee te houden.

Dus was vandaag de verwarming uit (thermostaat op 15 graden) en kan ie morgen gerust naar 21 graden.

Je vloer is immers al de huidige kamertemp en ik mag toch hopen dat dat geen 15 graden is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
@Uhmazing met die thermostaatknop regel je de aanvoertemp van je vloerverwarming. Daar hoef je ip niet aan te zitten als ie eenmaal is ingesteld; je stelt die zo in dat die maximaal 40 graden is (aflezen op de meter).

[ Voor 6% gewijzigd door kwibox op 30-10-2025 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Nu online
kwibox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:25:
@Uhmazing met die thermostaatknop regel je de aanvoertemp van je vloerverwarming. Daar hoef je ip niet aan te zitten; je stelt die zo in dat die maximaal 40 graden is (aflezen op de meter).
Uit de handleiding begrijp ik dat de onderste meter de aanvoer thermometer is. Deze is momenteel 15 graden. Als ik het dus goed begrijp kan deze naar 35-40 graden?

Als ik me niet vergis stond deze afgelopen winter constant op 20 graden. Ik ging er namelijk vanuit dat the thermostaatknop stond voor 3 = 30 graden, 4 = 40 graden. Vandaar dat ik deze (zoals op de foto te zien is) tussen 3 en 4 had gezet.

Lijkt wel rocket science, maar waarschijnlijk maak ik het veel moeilijker dan het is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
Je kunt hem natuurlijk alleen goed zien stijgen als er ook warmtevraag is (dus als je thermostaat in de woonkamer de CV opdracht geeft om te stoken). Het opendraaien van de thermostaatknop als er geen warmtevraag is heeft geen zin want je kunt niet aflezen wat het effect is.

De thermostaatknop zorgt ervoor dat het veel hetere water van de CV (+/- 60-80 graden) gedoseerd doorgelaten word in je vloerverwarming. Dit is nodig als je ook normale radiatoren hebt. Die werken namelijk niet goed op een lage temperatuur van max 40. Daarom levert je CV wel gewoon dat hetere water, maar voorkomt de thermostaatknop dus het water in je vloerverwarming te heet word.

De pomp zorgt voor continue stroming in je vloerverwarming omdat die thermostaatknop dus een boel van de normale "stroming" tegenhoud.

Dan over aanvoertemp:
Volgens mij is een zo laag mogelijke aanvoertemp efficienter (minder gasverbruik), maar als ie te laag is krijg je de ruimte niet goed warm.

Stel dat je je ruimte 20 graden wilt hebben dan kan het lastig worden omdat te doen met water van 25 graden omdat er dan maar 5 graden verschil is. Het kost dan veel tijd om de gewenste temperatuur te halen en in de tijd lekt er natuurlijk ook warmte naar buiten. En ondertussen word de rest van je huis te warm omdat je CV maar doorstookt (indien je radiatoren geen thermostaatknoppen hebben)

Dus belangrijkere vraag is eigenlijk: werkte het afgelopen winter goed? Dan zou ik het voor nu gewoon laten staan zoals ie stond.

Ik kan mij niet voorstellen dat de installateur hem op 20 graden heeft ingesteld, dat zou betekenen dat je het in de ruimten met vloerverwarming amper 20 graden kan halen.

Als blijkt dat je het in de winter niet op temperatuur krijgt (als ik je woonkamer haalt niet de op de thermostaat gewenste temp), dan kan je de aanvoertemp omhoog zetten naar maximaal 40 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door kwibox op 30-10-2025 01:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Nu online
kwibox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:51:
Je kunt hem natuurlijk alleen goed zien stijgen als er ook warmtevraag is (dus als je thermostaat in de woonkamer de CV opdracht geeft om te stoken). Het opendraaien van de thermostaatknop als er geen warmtevraag is heeft geen zin want je kunt niet aflezen wat het effect is.

De thermostaatknop zorgt ervoor dat je het veel hetere water van de CV (+/- 60-80 graden) gedoseerd doorgelaten word in je vloerverwarming. Dit is nodig als je ook normale radiatoren hebt. Die werken namelijk niet goed op een lage temperatuur van max 40. Daarom levert je CV wel gewoon dat hetere water, maar voorkomt de thermostaatknop dus het water in je vloerverwarming te heet word.

De pomp zorgt voor continue stroming in je vloerverwarmng omdat die thermostaatknop dus een boel van de normale "stroming" tegenhoud.

Dan over aanvoertemp:
Volgens mij is een zo laag mogelijke aanvoertemp efficienter (minder gasverbruik), maar als ie te laag is krijg je de ruimte niet goed warm.

Stel dat je je ruimte 20 graden wilt hebben dan kan het lastig worden omdat te doen met water van 25 graden omdat er dan maar 5 graden verschil is. Het kost dan veel tijd om de gewenste temperatuur te halen en in de tijd lekt er natuurlijk ook warmte naar buiten

Dus belangrijkere vraag is eigenlijk: werkte het afgelopen winter goed? Dan zou ik het voor nu gewoon laten staan zoals ie stond en als blijkt dat je het in de winter niet op temperatuur krijgt (als ik je woonkamer haalt niet de op de thermostaat gewenste temp), dan kan je de aanvoertemp omhoog zetten naar maximaal 40 graden.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Afgelopen winter werkte het goed voor ons. Dit is onze eerste vloerverwarming dus we hadden überhaupt geen idee wat we ervan konden verwachten.
Dus samengevat: Gewoon zo laten staan en thermostaat op gewenste temperatuur zetten. Dan de aanvoertemp meter checken en indien nodig de thermostaatkraan iets hoger zetten zodat de aanvoertemp stijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwibox
Precies.

Je thermostaat gewoon zo bedienen zoals je normaal zou doen.

Wel rekening houden met de traagheid van het systeem; duurt langer voordat het warmer word en koelt langzamer af. Je moet immers letterlijk de vloer opwarmen wat natuurlijk meer massa is dan lucht.

Overigens is het niet gek dat je afgelopen winter 20 graden zag op de meter; grote kans dat dat de afvoertemp meter was.
Als het systeem in balans is (dus als er niet of nauwelijks verwarming nodig is) zal de afvoertemp dicht bij de ingestelde kamertemp zijn (thermostaat). De hele ruimte (dus ook de voer en het water in de vloer) hebben dan ongeveer de zelfde temperatuur.

Maar zoals ik al zei verwacht ik dat je aanvoertemp wel een stuk hoger staat dan 20 anders krijg je het simpelweg niet goed warm.

[ Voor 9% gewijzigd door kwibox op 30-10-2025 02:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
PS. Nu zie je hetzelfe maar dan omgekeerd op je fotos, de verwarming staat uit; het koude water van de CV (+/- 15 graden op de meter) word opgewarmd door de vloer tot +/- 20 graden. Dat komt natuurlijk omdat de ruimte zelf nog +/- 20 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Nu online
kwibox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 02:12:
Precies.

Je thermostaat gewoon zo bedienen zoals je normaal zou doen.

Wel rekening houden met de traagheid van het systeem; duurt langer voordat het warmer word en koelt langzamer af. Je moet immers letterlijk de vloer opwarmen wat natuurlijk meer massa is dan lucht.

Overigens is het niet gek dat je afgelopen winter 20 graden zag op de meter; grote kans dat dat de afvoertemp meter was.
Als het systeem in balans is (dus als er niet of nauwelijks verwarming nodig is) zal de afvoertemp dicht bij de ingestelde kamertemp zijn (thermostaat). De hele ruimte (dus ook de voer en het water in de vloer) hebben dan ongeveer de zelfde temperatuur.
Top, thanks!

Nog een laatste vraag: kun je bevestigen of de instellingen op de pomp zo goed zijn of dat ik een andere instelling moet pakken?

Volgens de handleiding heb ik nu "Laagste constante druk-curve, CP1".
Betreft vloerverwarming van woonkamer en keuken, ongeveer een kleine 40 m2.
We hebben geen radiatoren in huis.
Kan ik de huidige instelling dan het beste aanhouden of beter iets anders kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fawyW0HzC6feQoTMUip7Negq-U4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NEd6qfcZkYzQSZAYnFMGWhGX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Uhmazing op 30-10-2025 02:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
Lijkt mij een best logische standaard instelling, maar of dat voor jou ook het meest efficient is, dat durf ik niet zo te zeggen. E.e.a is afhankelijk van hoeveelheid en lengte vd groepen en of je de groepen ook individueel kan regelen.

Ben niet zo thuis in het zo tot op detail afstellen. Ik zou hem zo laten staan, komende winter goed bijhouden wat je verstookt en hoe het comfort is en dan verder tweaken. Er zijn daarvoor op dit forum veel mensen die daar meer van weten ;)

Maar dus voor de duidelijkheid: op de CV zit alleen deze vloerverwarming? Geen radiatoren oid?
Dan vind ik het wel bijzonder dat er geen open verdeler is geinstalleerd. Met een open verdeler stel je de CV in op 40 graden en dan kan je de extra pomp van de verdeler en de thermostaatknop schrappen...

Je CV pompt dan rechtstreeks zn water door de verdeler met een geschikte maximale temp. Met 40m2 moet dat prima te doen zijn (hier ook enkel VV, open verdeler en 55m2, werkt super).

[ Voor 17% gewijzigd door kwibox op 30-10-2025 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Nu online
kwibox schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 02:33:
Lijkt mij een best logische standaard instelling, maar of dat voor jou ook het meest efficient is, dat durf ik niet zo te zeggen. E.e.a is afhankelijk van hoeveelheid en lengte vd groepen en of je de groepen ook individueel kan regelen.

Ben niet zo thuis in het zo tot op detail afstellen. Ik zou hem zo laten staan, komende winter goed bijhouden wat je verstookt en hoe het comfort en dan verder tweaken. Er zijn daarvoor op dit forum veel mensen die daar meer van weten ;)

Maar dus voor de duidelijkheid: op de CV zit alleen deze vloerverwarming? Geen radiatoren oid?
Dan vind ik het wel bijzonder dat er geen open verdeler is geinstalleerd. Met een open verdeler stel je de CV in op 40 graden en dan kan je de extra pomp van de verdeler en de thermostaatknop schrappen...
Zal ik doen!

Klopt inderdaad, alleen deze vloerverwarming zit erop en verder helemaal geen radiatoren. Ik ben niet thuis in deze wereld dus ik heb geen idee waarom er destijds geen open verdeler is geinstalleerd. Was wel een stuk makkelijker geweest als ik dat zo lees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Uhmazing schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 02:20:
[...]

Top, thanks!

Nog een laatste vraag: kun je bevestigen of de instellingen op de pomp zo goed zijn of dat ik een andere instelling moet pakken?

Volgens de handleiding heb ik nu "Laagste constante druk-curve, CP1".
Betreft vloerverwarming van woonkamer en keuken, ongeveer een kleine 40 m2.
We hebben geen radiatoren in huis.
Kan ik de huidige instelling dan het beste aanhouden of beter iets anders kiezen?

[Afbeelding]
Pomp op continu stand 2.
Zijn het korte groepen dan kan stand 1, lange groepen stand 3.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:48
In principe kun je gewoon stoken maar ik begrijp dat er een nieuwe vloer in ligt? Dan eerst de aanvoer even op 30 zetten, dus aanvoerknop op 3 (witte knop met draadje). De zwarte knop is het bypass ventiel. Die zou open moeten springen als de aanvoerknop van je vloerverwarming dicht gaat. Die staat nu op 2 bar, dat is iets aan de lage kant want als de pomp van je ketel of WP gaat draaien schiet de aanvoerdruk omhoog. Die kun je beter op 2,5 bar zetten en dan kijken of hij bij normaal bedrijf dicht blijft. Pijpje van bypass ventiel naar retour mag dan dus niet snel warm worden anders gaat je ketel pendelen.
Pagina: 1