Vraag

• paw
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:10
Beste tweakers,

Ieder weekend speel ik Hell let loose op de pc. Diegenen die dit spel ook spelen weten dat de laatste update voor de nodige problemen heeft gezorgd, zo ook bij mij. Na eerst een UE4 crash had ik afgelopen weekend AMD driver time outs en was ik niet in staat het spel opnieuw op te starten zonder weer een directe time out.
(Ik wil niet direct het verband leggen tussen HLL en de driver problemen maar het is het enige wat ik kan bedenken)
Sinds dat moment heb ik continu de time outs, zelfs regelmatig als alleen de browser open staat. Spellen uberhaupt opstarten lukt niet meer.

De volgende zaken heb ik al ondernomen:
- System logboek laat geen meldingen zien
- Alle Windows updates zijn gedraaid
- GPU/CPU temps zijn niet verhoogd
- AMD cleanup utility gedraaid; hielp niet
- DDU gedraaid en meest recente driver geïnstalleerd; hielp niet
- Update van chipset drivers gedaan, hielp niet

Ik ben los... Heeft iemand van jullie nog een idee? Ik hoop niet dat mijn GPU stuk is, maar ik zou het bijna denken.

Hardware:
- Ryzen 7 5700X (ekwb custom loop)
- AMD Radeon RX 6800XT (ekwb custom loop)
- Gigabyte X570 Gaming X
- Be Quiet! Dark Power 12 750W
- 32GB G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN
- En nog wat opslag, fans en een netwerkadapter

Graag jullie hulp.
Groet Pieter

...

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
Welke BIOS versie heeft het moederbord?

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:23
Welke Amd driver versie heb je nu, heb je ook al een andere versie geprobeerd zoals 25-3-1. (Die werkt voor mij in ieder geval goed, geen nieuwere meer geprobeerd sinds 25-6-1. https://www.guru3d.com/do...-software-adrenalin-2531/.

• paw
Uszka schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:09:
F38g, dus die zou op zich een update kunnen gebruiken

• paw
JappieR schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:47:
Welke Amd driver versie heb je nu, heb je ook al een andere versie geprobeerd zoals 25-3-1. (Die werkt voor mij in ieder geval goed, geen nieuwere meer geprobeerd sinds 25-6-1. https://www.guru3d.com/do...-software-adrenalin-2531/.
25.Q3.1.
Ik zal eens een oude proberen

• paw
Net trouwens weer een crash. Heb het foutrapport op desktop opgeslagen. Is er een txt bestand wat meer info kan geven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nunVgpMca9KTC48U1UxIvu-lYBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IlKJlEm7Cw0aKs20REanxs2w.png?f=fotoalbum_large

• paw
JappieR schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:47:
Downgrade naar 25-3-1 heeft niet geholpen. Krijg de time out direct na opstarten Windows zonder iets anders open te hebben.

• paw
Uszka schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:09:
Bios update via Qflash uitgevoerd naar F40i; leverde f/tpm issue op. TPM in bios uitgeschakeld om op te kunnen starten. Bij opstarten spel direct weer een time out, dus probleem bestaat nog steeds.

Ik heb trouwens geen over-/underclock of -volt ingesteld en xmp staat uit.
Internet via kabel i.p.v. wifi maakt ook niets uit.

Any ideas?

• paw
Ben toch geneigd om te zeggen dat gpu broken is... heaven benchmark in 720p niet full screen bezorgt ook al driver time out; gpu haakt al af bij clock van rond de 60mhz

• JappieR
Heb je je geheugen setje al uitgesloten, AMD drivers kunnen kennelijk nogal problemen hebben met instabiel geheugen. Probeer eens met 1 reepje en daarna met de andere, in de handleiding van je mobo staat welke sloten je moet gebruiken.

• paw
JappieR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:23:
Heb je je geheugen setje al uitgesloten, AMD drivers kunnen kennelijk nogal problemen hebben met instabiel geheugen. Probeer eens met 1 reepje en daarna met de andere, in de handleiding van je mobo staat welke sloten je moet gebruiken.
Heb zojuist alleen de stick in slot 2 laten zitten, idem voor slot 4, en daarna een oud setje (2x8, 3000) in slot 1 en 3 gedaan; in alle gevallen nog steeds de time-out helaas.

• JappieR
paw schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

Heb zojuist alleen de stick in slot 2 laten zitten, idem voor slot 4, en daarna een oud setje (2x8, 3000) in slot 1 en 3 gedaan; in alle gevallen nog steeds de time-out helaas.
Je hebt dus ieder stick los van elkaar getest in slot 2, heb je dan alle 4 de keer dezelfde foutmelding gehad?

• paw
JappieR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Je hebt dus ieder stick los van elkaar getest in slot 2, heb je dan alle 4 de keer dezelfde foutmelding gehad?
Ik heb getest met:
- alleen 1 stick in slot 2
- alleen 1 (andere) stick in slot 4
- een oude set in slot 1 en 3

Dus lijkt mij redelijkerwijs dat de sticks die er in zaten niet stuk zijn, en de betreffende slots niet stuk zijn (of alle 4 slots en beide kanalen zijn stuk, of alle 4 sticks, 2 verschillende sets, zijn stuk maar dat lijkt mij niet heel aannemelijk toch?).

• JappieR
Dan word het wel lastig ja, dan kan het de geheugencontroller zijn van de cpu die niet meer goed is of er is iets met je moederbord aan de hand. Kun je heeeel misschien ergens een cpu lenen??

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik weet niet of Hell Let Loose op AMD Radeon driver 24.8.1 goed draai. Ik weet uit ervaring dat Fortnite, The Finals, Delta Force, ARC Raiders (Server Slam),... deze driverversie fantastisch vinden.

Als ik hoger dan deze driverversie ga dan zijn er bugs omschreven door een UE5 dev en ze hebben in Adrenalin ook het trimmen van gameplay video's opgenomen in AMD Relive verkracht totdat AMD Adrenalin software in task manager beëindigd moet worden.

Voor mijn RX 6800 XT is 24.8.1 the best known driver en als ik verder upgrade dan draait mijn PC zo slecht als "voedselvergiftiging".

Wat je ook kan doen is het geheugen op 3200 MT/s (stock snelheid) ipv 3600 MT/s (sweet spot) testen.

• paw
JappieR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:50:
Dan word het wel lastig ja, dan kan het de geheugencontroller zijn van de cpu die niet meer goed is of er is iets met je moederbord aan de hand. Kun je heeeel misschien ergens een cpu lenen??
Je denkt dus wel dat het een geheugen issue is?
Heb nog een Ryzen 3600 liggen, maar met custom loop is het allemaal wat lastig om vrij te maken.

Ik dacht zelf aan moederbord en/of gpu. In beide gevallen zal ik ook de loop moeten slopen om diagnose te krijgen.

• paw
rapture schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 03:47:
Ik weet niet of Hell Let Loose op AMD Radeon driver 24.8.1 goed draai. Ik weet uit ervaring dat Fortnite, The Finals, Delta Force, ARC Raiders (Server Slam),... deze driverversie fantastisch vinden.

Als ik hoger dan deze driverversie ga dan zijn er bugs omschreven door een UE5 dev en ze hebben in Adrenalin ook het trimmen van gameplay video's opgenomen in AMD Relive verkracht totdat AMD Adrenalin software in task manager beëindigd moet worden.

Voor mijn RX 6800 XT is 24.8.1 the best known driver en als ik verder upgrade dan draait mijn PC zo slecht als "voedselvergiftiging".

Wat je ook kan doen is het geheugen op 3200 MT/s (stock snelheid) ipv 3600 MT/s (sweet spot) testen.
Ik dacht dat met xmp uit het geheugen op 2400 capte.

• JappieR
paw schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Op 1066MHz dus 2133MT/s, ruim onder de specificaties van de cpu.
Maar hoe dan ook, je zult iets hardware matig moeten gaan uitsluiten dus ik zou bij het meest makkelijke beginnen.

• paw
JappieR schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

...
Maar hoe dan ook, je zult iets hardware matig moeten gaan uitsluiten...
Eens. En liefst zonder heel de custom koop te moeten "slopen". Maar ik denk dat ik dat toch moet gaan doen; heb een nieuwe case met moederbord (b550 itx) en psu (1000w) klaar liggen. Misschien dus toch maar beginnen aan het overzetten en dan tijdelijk de aircooling op cpu en gpu installeren totdat ik weet dat alles werkt.
Dus stappenplan:
- eerst geheugen testen zoals jij aangeeft
- aircooling terug installeren om moederbord en pcie slot te testen. Eerst naar tweede pcie slot op huidig moederbord, daarna naar nieuw moederbord.
- cpu switch om memory controller in cpu te testen.
- if all fails: hardware upgrade

• paw
Op advies van AMD customer service een clean boot geprobeerd om te checken of time out door overige software werd veroorzaakt; dat was niet het geval.
Tevens alle kabels van de PSU vervangen van custom naar origineel en alle overbodige hardware en randapparatuur verwijderd; levert ook geen oplossing.
CPUID cpu test werkt dus cpu lijkt niet het probleem te zijn.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

paw schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Als XMP uitstaat, dan draait het geheugen op heel conservatieve JEDEC settings zoals 2133, 2400,... MT/s. Daarvoor had je niet betaald.

De geheugencontroller zit in de CPU en de stock geheugensnelheid van Ryzen 7 5700X is 3200 MT/s (voor 2 geheugenlatjes). 3600 MT/s is een lichte geheugen overclock.

Heb je een driver downgrade naar 24.8.1 gedaan? Ik speel dagelijks Delta Force (multiplayer is UE4, campaign is UE5) en 24.8.1 is de beste versie voor Delta Force zonder haperingen, stutters,... 24.12.1 was een ramp voor mijn 6800 XT en alle latere driverversies crashen op een bepaalde functionaliteit dat ik gebruik.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:25
Al een Volledige Cmos reset geprobeerd? Na meerdere harde crashes kan een bios in de war raken/foutjes hebben. Een reset kan dan helpen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

meljor schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:30:
Al een Volledige Cmos reset geprobeerd? Na meerdere harde crashes kan een bios in de war raken/foutjes hebben. Een reset kan dan helpen.
Hier heb ik nog nooit van gehoord...

• paw
meljor schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:30:
Nog niet gedaan. Wel bios update gedraaid. Het is overigens niet zo dat de hele pc crasht, alleen de driver.

• paw
Ik heb inmiddels de loop leeg laten lopen. Dan kan ik komende week alles overzetten naar nieuw moederbord, tijdelijk weer over gaan naar aircooling, evt cpu testen. Dan weet ik def of het mbo, gpu of cpu is.

Op zich is mbo het meest gevoelig dus meest voor de hand liggende denk ik. Maar obv wat ik zie zou het mij niet verbazen als het de gpu is.
We'll see. Allereerst even puzzelen hoe de aircooler ook alweer terug op de gpu gaat. Soms kunnen dit soort dingen ook best leuk zijn 😁.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:25
CH4OS schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:43:
[...]
Hier heb ik nog nooit van gehoord...
Ik heb het wel es gehad, kan echt.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vond het al veel te toevallig dat er ineens meerdere topics hier over kwamen, terwijl ik het dus ook had...

Heb je rechtsonderin je scherm die update van win11 staan, om te installeren, win11 25H2?

Ik ervoer sinds paar weken ook deze timeouts, en kon het reproduceren door telkens na wat gamen nu.nl te starten en een video aan te zetten.

Omdat het een update voor alleen maar AI toepassingen betrof liet ik hem staan, en nadat ik hem vandaag toch maar installeerde om te kijken of deze het triggerde, kreeg ik deze bug niet meer gestart, ben benieuwd !? (rx6800xt)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• paw
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:00:
Vond het al veel te toevallig dat er ineens meerdere topics hier over kwamen, terwijl ik het dus ook had...

Heb je rechtsonderin je scherm die update van win11 staan, om te installeren, win11 25H2?

Ik ervoer sinds paar weken ook deze timeouts, en kon het reproduceren door telkens na wat gamen nu.nl te starten en een video aan te zetten.

Omdat het een update voor alleen maar AI toepassingen betrof liet ik hem staan, en nadat ik hem vandaag toch maar installeerde om te kijken of deze het triggerde, kreeg ik deze bug niet meer gestart, ben benieuwd !? (rx6800xt)
Ik had alle updates geïnstalleerd, dus dat is bij mij het probleem niet.
Pagina: 1