Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Coating aanbrengen op schuurvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nmeulstra
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-11 11:26
Ik wil graag mijn schuurvloer (beton) voorzien van een coating, voornamelijk om het stofvrij te maken en makkelijker schoon te houden. Er is geen zware belasting, beetje klussen en spullen opbergen.. De vloer wordt echter soms een beetje vochtig, vooral bij nat weer of als het lang heeft geregend. Het gaat niet om echt water, maar meer een licht vochtige plek hier en daar.

Nu vraag ik me af:
1. Welke coating is geschikt voor een vloer die soms iets vochtig wordt?
2. Moet de vloer eerst behandeld worden met iets als een primer of vochtscherm?
3. Hoe goed blijft de coating zitten in zo’n situatie?
4. Wat zijn de belangrijke dingen waar ik op moet letten?

Ik heb al wat gekeken naar epoxy en polyurethaan coatings, maar hoor/lees wisselende verhalen over hechting bij vocht.

Erg benieuwd naar jullie bevindingen en ervaringen zijn 2 componenten coatings in combinatie met een (licht) vochtige ondergrond.

Alle reacties

• JorisvanK
  • Laatst online: 19-11 10:47
waarom per se een 2 componenten coating? Zorg dat het goed droog is en zet daarna een terpentinebasis betonverf op in een aantal lagen. Lijkt mij voldoende voor wat je erop wilt gaan doen. Een beetje vocht zal voor betonverf vast niet erg zijn als het maar droog is wanneer je het opzet

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wil je ook een beetje opvullen of gewoon alleen bedekken? Indien alleen bedekken, er zijn inderdaad hele sterke type betonverf. Wel goed primen!

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Epoxy werkt prima en dan hoef je ook niet te primen en is goedkoop.

Wel is het het beste om op te brengen als de vloer droog is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wij hebben op zolder een gietvloer, is dacht ik polyurethaan. De legger begint er niet aan als de vloer niet droog genoeg is; als er vocht onder die vloer komt dan komt deze los van de onderlaag en barst en breekt ie.
Dus zeker niet geschikt voor je toepassing.

Ik zou eerder kijken naar een garageverf, dat lijkt beter te passen bij je toepassing. Je kan ook eens langsgaan bij een goeie verfwinkel, met het juiste materiaal ben je in een keer klaar; een goedkope pot en dan over 3 jaar opnieuw alles afbikken en herbeginnen komt duurder uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:09
nmeulstra schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:45:
Ik wil graag mijn schuurvloer (beton) voorzien van een coating, voornamelijk om het stofvrij te maken en makkelijker schoon te houden. Er is geen zware belasting, beetje klussen en spullen opbergen.. De vloer wordt echter soms een beetje vochtig, vooral bij nat weer of als het lang heeft geregend. Het gaat niet om echt water, maar meer een licht vochtige plek hier en daar.

Nu vraag ik me af:
1. Welke coating is geschikt voor een vloer die soms iets vochtig wordt?
2. Moet de vloer eerst behandeld worden met iets als een primer of vochtscherm?
3. Hoe goed blijft de coating zitten in zo’n situatie?
4. Wat zijn de belangrijke dingen waar ik op moet letten?

Ik heb al wat gekeken naar epoxy en polyurethaan coatings, maar hoor/lees wisselende verhalen over hechting bij vocht.

Erg benieuwd naar jullie bevindingen en ervaringen zijn 2 componenten coatings in combinatie met een (licht) vochtige ondergrond.
Waar komt het vocht vandaan?
Als het door vochtige lucht of condens komt dan is er weinig aan de hand en kun je de epoxy gebruiken die is slijtvast en werkt mooi glad af.
Indien het (optrekkend) vocht van onder de vloer komt dan zou ik voor de betnverf gaan.
Het is verstandig om de epoxy op een droge wat warmere (18 - 20 graden) dag aan te brengen na eerst de vloer grondig stofvrij te hebben gemaakt. Je zou ook de vleor goed droog kunnen blazen door er 24 uur een ventilator op te zetten.

• nmeulstra
  • Laatst online: 20-11 11:26
Dank voor de reacties.
Het lijkt wat optrekkend vocht te zijn, dit komt vooral tevoorschijn bij een nattere periode. Ik heb wat gelezen over een epoxy coating, die schijnt vochtregulerend te zijn. Bij aanbrengen moet het droog zijn, maar daarna is het geen probleem als de ondergrond licht vochtig wordt. De coating kan dit vocht langzaam reguleren. Vocht zal dan geen probleem meer zijn voor een goede hechting. Een epoxy coating heeft voor nu mijn voorkeur.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Voor beton is ook gekookte lijnolie een optie. Ik heb hier de woonkamervloer van gevlinderd beton daarmee gedaan.
Pagina: 1