Verwarmen thuiskantoor - IR, hete lucht, of andere optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:04

hellknight

Medieval Nerd

Topicstarter
Situatie:
Ik ben me aan het oriënteren op opties voor verwarmen van mijn thuiskantoor / gamekamer.
Ik werk +- 3 dagen / week thuis, en ook 's avonds en in het weekend zit ik hier regelmatig, vaak terwijl er dan niemand anders thuis is. Bij gebruik radiator via CV (+ hybride warmtepomp,) wat de huidige situatie is, zijn we het hele huis aan het verwarmen terwijl slechts 1 kamer daadwerkelijk in gebruik is.

Info kamer:
Oppervlakte kamer is +- 9 m2, hoogte 2m40, dus totale inhoud is iets meer dan 22m3.
Kamer bevindt zich op 1e etage, vloerverwarming is enkel op begaande grond aanwezig.
Huis is +- 30 jaar oud, op 1e etage nog dubbelglas

Vraag:
Wat is de beste optie, of wat zouden jullie iig aanraden, voor het verwarmen van de ruimte?

Bekeken opties:
  • Slimme knoppen: lijkt geen goede optie - alle radiatoren door het huis (naar schatting rond de 10) moeten dan van slimme knop worden voorzien, daarnaast heeft maar de helft ofzo momenteel een thermostatische knop, dus zou voor de andere radiatoren zou ook de radiatorkraan vervangen moeten worden. Ruwe schatting kosten: €1000+
  • Infraroodpaneel: volgens diverse sites de heilige graal voor verwarmen losse ruimte, ik lees hier veel discussie over voor- en nadelen. Als ik het goed begrijp is richtlijn +- 100W/M2, dus zou ik een paneel van 900 tot 1000w moeten hebben. Daarnaast mogelijk nog een klein staand paneel, of onder het bureaublad, ivm risico op koude voeten omdat paneel aan plafond niet onder het bureau kan verwarmen.
    Rond dat vermogen zie ik nog een volledige wildgroei aan panelen en prijzen, verschillen en waarop te letten is mij niet heel duidelijk. Ruwe schatting prijzen: €250-600 voor plafondpaneel, 50-100 voor extra paneel onder bureau
  • Keramisch heteluchtkacheltje: klein, verplaatsbaar maar lawaaiig, warmt hele ruimte op? Vermogen voor dergelijke kamer rond de 1200 watt volgens diverse sites, Prijs: €30-60
  • Convectorkachel: iets groter dan heteluchtkachelttje, nog steeds verplaatsbaar. Ook hiermee warm je de hele ruimte op als ik het goed begrijp, itt infrarood. Vermogen: +- 1200w. Kosten: €120 - 180

Your lack of planning is not my emergency

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik doe het met airconditioning. Relatief snel warm (want hete lucht), redelijk betaalbaar in het gebruik. Met een 1.5 model lukt dat makkelijk. Nadeel is dat het initieel een wat grotere investering is, maar het verbruik is laag.
Bijkomend voordeel is dat je kan koelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik heb eigenlijk al jaren een Zibro Petrolium Kachel voor mijn thuis kantoor, deze was ooit over toen we de caravan van mijn Opa/Oma moesten leeghalen was toen net twee of drie weken oud. Sindsdien doet hij tijdens de echt gure maanden dienst als kantoor verwarmer.

Scheelde aanzienlijk in de kosten van het hele huis moeten verwarmen terwijl er maar een kamer in gebruik is.

Mocht deze er ooit mee uitscheiden (word ieder jaar netjes onderhouden en er is een co2 melder in de ruimte) dan zal het of een Infrarood worden of dan toch die Airco die ik al 4 jaar uitstel want de ene week in het jaar dat het warm is :+

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:56
Ook hier een (multisplit) airco. Is behoorlijk efficient (want COP > 4, dus je hebt maar 250w nodig voor 1kW aan warmte) en bovendien ook toepasbaar in de zomer met verkoeling. Beste investering ooit.

IR zal aan energiekosten duurder zijn, maargoed aanschaf is lager, dus er is uiteindelijk sprake van een break-even-point ergens in de toekomst haha :) Je hoeft overigens geen 1000w paneel te kopen, het idee met IR is juist dat je niet je hele ruimte verwarmt, maar alleen waar je zit. Anders kan je net zo goed een keramische kachel kopen. (want beide hebben een COP van 1, en zo'n kachel is goedkoper in aanschaf)

Als je beneden al vloerverwarming hebt, klopt het dan wel dat je 10 radiatoren verder door je huis hebt?
Wij hebben ook vloerverwarming beneden, op de eerste verdieping radiatoren (1 per slaapkamer), en daardoor slechts 3 slimme knoppen. (verder is er nog een badkamerradiator, maar die is erg klein en boeit niet zo, die verwarmt samen met de vloerverwarming gewoon mee)
Slimme knoppen hoeven niet duur te zijn (er zijn Sonoff en Tuya units van <20 euro via Ali) en de radiatoren die geen thermostaat hebben staan waarschijnlijk sowieso al vaak dicht, toch? Hoeft er ook geen knop op.

Gezien je vloerverwarming waarschijnlijk niet van een slimme knop wordt voorzien, is het niet de efficiëntste oplossing (als je warmtevraag hebt in je kantoor, zal je vloerverwarming ook mee gaan en 'verlies' je daar veel warmte aan) - maar de vervolgvraag is of dat erg is, omdat het beneden is houd het wel je huis een beetje warm. En dat is ook weer comfortabel.
Afhankelijk van je gebruik en hoe je het inricht, met name icm niet thuis zijn en dergelijke, verdient een slimme thermostaat en een paar goedkope thermostaatknoppen zichzelf waarschijnlijk redelijk vlot terug, nog los van wat je met je thuiskantoor doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 29-10-2025 15:23 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Ik gebruik zelf ook airco.
Indien je geen airco hebt, zou ik eerst kijken voor IR paneel.
Let wel, een IR paneel hoeft alleen maar JOU te verwarmen, niet de rest van je kamer
Dus 1 of 2 m3 is genoeg.

Een elektrische kachel is een andere optie, maar mogelijk interessant om proberen onder je bureau te verwarmen en deze lucht enigszins af te schermen van de rest zodat de warmte blijft hangen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een IR-paneel onder mijn bureau geplakt, zoiets. Prima blij mee, zo hoef ik niet de hele ruimte te verwarmen. Ik vergat hem wel eens uit te zetten 's avonds en dat heb ik opgelost met een slimme stekker van de Action.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:56
Let wel op dat de nieuwe slimme stekkers van de action langdurig hoger vermogen vaak niet leuk vinden.
Pak er een met 3600W aanduiding, anders heb je kans dat ze het begeven.

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14:48
CV en Warmtepomp blijft gewoon efficienter, tegenover de bekeken oplossingen (behalve airco, maar dit is weer een flinke investering). Heb je inzicht in het verbruik en kosten van nu? In principe werkt een warmtepomp juist efficienter met meerdere open radiators en zou het niet zoveel moeten kosten.

Ik zou dus gewoon niet geld verspillen aan de alternatieven en sparen voor een airco installatie.

Infrarood paneeltje onder bureau voor je voeten is wel lekker trouwens qua comfort, maar ik zou niet een hele ruimte ermee verwarmen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
99ruud99 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:47:
Let wel op dat de nieuwe slimme stekkers van de action langdurig hoger vermogen vaak niet leuk vinden.
Pak er een met 3600W aanduiding, anders heb je kans dat ze het begeven.
Eens.
Maar voor IR onder je bureau heb je toch geen groot zwaar paneel nodig?
100-250W moet meer dan voldoende zijn.
En ik hoop dat die Action stekkers wel overweg kunnen met 1A :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:04

hellknight

Medieval Nerd

Topicstarter
bedankt voor de reacties so far.
Airco: gaat hem niet worden - teveel gedoe met inbouw, onderhoud, etc
Aantal radiatoren (@Richh ): ja, we hebben op 1e etage 3 radiatoren (slaapkamer, badkamer, en de voormalige slaapkamer wat nu het kantoor is), en 7 op de begane grond, naast de vloerverwarming. Spul van Ali komt er bij mij niet in qua elektrische apparatuur, zeker niet als het op enige manier aan het netwerk gekoppeld wordt.
Reden dat ik qua infrarood / kachel naar verwarmen hele kamer zit te kijken is dat het nu nog enkele thuiskantoor is, maar dat ik aan het kijken ben om een kleine zithoek toe te voegen

Your lack of planning is not my emergency

Pagina: 1