Situatie:
Ik ben me aan het oriënteren op opties voor verwarmen van mijn thuiskantoor / gamekamer.
Ik werk +- 3 dagen / week thuis, en ook 's avonds en in het weekend zit ik hier regelmatig, vaak terwijl er dan niemand anders thuis is. Bij gebruik radiator via CV (+ hybride warmtepomp,) wat de huidige situatie is, zijn we het hele huis aan het verwarmen terwijl slechts 1 kamer daadwerkelijk in gebruik is.
Info kamer:
Oppervlakte kamer is +- 9 m2, hoogte 2m40, dus totale inhoud is iets meer dan 22m3.
Kamer bevindt zich op 1e etage, vloerverwarming is enkel op begaande grond aanwezig.
Huis is +- 30 jaar oud, op 1e etage nog dubbelglas
Vraag:
Wat is de beste optie, of wat zouden jullie iig aanraden, voor het verwarmen van de ruimte?
Bekeken opties:
Ik ben me aan het oriënteren op opties voor verwarmen van mijn thuiskantoor / gamekamer.
Ik werk +- 3 dagen / week thuis, en ook 's avonds en in het weekend zit ik hier regelmatig, vaak terwijl er dan niemand anders thuis is. Bij gebruik radiator via CV (+ hybride warmtepomp,) wat de huidige situatie is, zijn we het hele huis aan het verwarmen terwijl slechts 1 kamer daadwerkelijk in gebruik is.
Info kamer:
Oppervlakte kamer is +- 9 m2, hoogte 2m40, dus totale inhoud is iets meer dan 22m3.
Kamer bevindt zich op 1e etage, vloerverwarming is enkel op begaande grond aanwezig.
Huis is +- 30 jaar oud, op 1e etage nog dubbelglas
Vraag:
Wat is de beste optie, of wat zouden jullie iig aanraden, voor het verwarmen van de ruimte?
Bekeken opties:
- Slimme knoppen: lijkt geen goede optie - alle radiatoren door het huis (naar schatting rond de 10) moeten dan van slimme knop worden voorzien, daarnaast heeft maar de helft ofzo momenteel een thermostatische knop, dus zou voor de andere radiatoren zou ook de radiatorkraan vervangen moeten worden. Ruwe schatting kosten: €1000+
- Infraroodpaneel: volgens diverse sites de heilige graal voor verwarmen losse ruimte, ik lees hier veel discussie over voor- en nadelen. Als ik het goed begrijp is richtlijn +- 100W/M2, dus zou ik een paneel van 900 tot 1000w moeten hebben. Daarnaast mogelijk nog een klein staand paneel, of onder het bureaublad, ivm risico op koude voeten omdat paneel aan plafond niet onder het bureau kan verwarmen.
Rond dat vermogen zie ik nog een volledige wildgroei aan panelen en prijzen, verschillen en waarop te letten is mij niet heel duidelijk. Ruwe schatting prijzen: €250-600 voor plafondpaneel, 50-100 voor extra paneel onder bureau - Keramisch heteluchtkacheltje: klein, verplaatsbaar maar lawaaiig, warmt hele ruimte op? Vermogen voor dergelijke kamer rond de 1200 watt volgens diverse sites, Prijs: €30-60
- Convectorkachel: iets groter dan heteluchtkachelttje, nog steeds verplaatsbaar. Ook hiermee warm je de hele ruimte op als ik het goed begrijp, itt infrarood. Vermogen: +- 1200w. Kosten: €120 - 180
Your lack of planning is not my emergency