Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:25
Ik zoek een?
docking station voor Asus laptops. Deze worden in een zakelijke context gebruikt en nu willen we schakelen naar 1 USB-C kabel inpluggen in plaats van het hele gedoe met alle kabels.
De docking stations moeten dus: power delivery hebben (laptops kunnen opladen), minstens 2 schermen kunnen aansturen, LAN aansluiting hebben, wat USB poorten, ...

Wat is je budget?
Geen vast budget. Kwaliteit primeert.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik gebruik zelf prive een Dell docking station (WD22TB4) en ben daar zeer tevreden over. Ik gebruik dit in combinatie met een Dell XPS laptop (iets ouder al - XPS 15 9570). Deze krijgt genoeg power en kan meerdere schermen aansturen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De huidige laptops zijn 'Acer Aspire pro - i5 / 17.3" LCD / 16GB / 512GB SSD / Win11'. Ik verwacht het exacte modelnummer nog te krijgen maar ik denk wel dat deze een Thunderbolt poort hebben die opladen toelaat.

Wat ik mij nu dus vooral af vraag: kan ik moeiteloos Dell dockingstations gebruiken? Ik las op bepaalde fora dat sommige Dell Dockingstations minder power delivery geven aan niet Dell modellen. Wat zijn de belangrijkste dingen waar ik zeker op moet letten bij het beslissen van aankoop?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet allereerst zeker zijn dat alle laptops:

- Een USB-C poort hebben

Én:

- Deze poort DisplayPort Alt-mode ondersteunt óf thunderbolt

Als deze combinatie niet aanwezig is en de laptops maar een data-only poort hebben zoals helaas vele instap zakelijke notebooks en de meeste consumentenmodellen dan ben je aangewezen op de wondere wereld van DisplayLink, waarmee prima te werken is zolang je geen grafische eisen hebt (geen Adobe, Autocad, mediaconsumptie etc.).

Verder is het redelijk universeel. Stem de PD waarde af op de zwaarste laptop die je hebt of gaat gebruiken. Dan heb je voor alle werkplekken hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 29-10-2025 13:39 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Het is nogal hit and mis.
De ene laptop heeft Thunderbolt en kan alles.
De andere alleen displayport. En dan werken de displayports en niet de hdmi.
De volgende heeft wel dp-alt, maar geen power input. (Lenovo, looking at you)
De andere laptop doet het helemaal niet, of wel display maar geen ethernet.

En dan is het ook nog afhankelijk van de resolutie/refresh rate of je meer dan 1 scherm kan gebruiken.

De stagairs hebben in ieder geval altijd gezeik met met de wd22 docks en hun “gaming” consumenten laptops die ze soms willen gebruiken. Maar dat mogen ze zelf uitvogelen, kunnen ze van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Het exacte model van de laptop kon ik vinden: Acer Aspire 5 A517-53-546C (Azerty toetsenbord).

Ik zie geen Thunderbolt staan bij de aansluitingen, enkel Gen 3.2 USB met type C aansluiting. Ik las dat ook zonder dat dit Thunderbolt is er soms power delivery kan zijn, maar ik gok dus in dit geval van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Volgens de manual die je krjigt via jouw sku (NX.K64EH.004) die A517-53 / A517-53G dekt heeft die aan de linkerlant een USB type-C / Thunderbolt™ 4-poort.

Of hij ook kan opladen is onduidelijk. Ik verwacht van niet, omdat er nog een ouderwetse DC plug op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb zelf een Dell WD19S 180W docking station en recent een Acer Aspire Go 14 AG14-22P-R08E aangeschaft. Deze combinatie werkt bij mij prima. Bij deze laptop wordt overigens een 65W voeding geleverd, dus ruim onder dat wat mijn docking kan leveren. Ook mijn HP Elitebook die ik voor mijn werk gebruikt werkt prima op dit docking station.

Edit:
Op mijn docking zijn 2 (Dell) 24"schermen aangesloten via Displayport en een aantal USB devices (webcam, soundbar, keyboard/mouse). Netwerk (helaas) niet, aangezien Teams regelmatig een BSOD veroorzaakt op mijn werklaptop als ik het bedraade netwerk gebruikt. Waarschijnlijk een driver issue, maar het ding is compleet dichtgetimmerd en men wil eigen aangeschafte docking stations niet suporten :(

[ Voor 37% gewijzigd door Yukkie op 29-10-2025 15:44 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Ik kon een foto krijgen van de poort op het toestel: thunderbolt icoon te vinden.
Thunderbolt 4 geeft automatisch PD toch, dus opladen ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XD9qGwI6IU3YCuJY_f5iwT1c6c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C7WNfrmhaljelGc8PWgjH5oF.png?f=user_large

[ Voor 94% gewijzigd door BramCoding op 29-10-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik viel in een Google loophole, en kwam deze link tegen: https://dancharblog.wordp...dock-review-and-teardown/
Op die pagina vond ik deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://dancharblog.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/10/image-167.png

Blijkbaar levert het dock aan non-Dell systemen "slechts" 90W. Als dat voldoende is (zoals in mijn geval dus), dan is dat geen probleem.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Yukkie ja dat komt omdat 130 Watt niet ondersteund wordt in USB PD 3.0, maar dell dat wel nodig had voor hun meest performant laptops. Helaas.
Dit is ook waarom de kabel niet te verlengen of uitwisselbaar is.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 29-10-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
jeroen3 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:34:
Volgens de manual die je krjigt via jouw sku (NX.K64EH.004) die A517-53 / A517-53G dekt heeft die aan de linkerlant een USB type-C / Thunderbolt™ 4-poort.

Of hij ook kan opladen is onduidelijk. Ik verwacht van niet, omdat er nog een ouderwetse DC plug op zit.
Ik was aan het Googlen om die manual of spec sheet te vinden zodat ik het zelf eens kon inlezen, maar ik vind hem nergens? Waar vond jij de manuel en/of spec sheet op deze SKU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Op de website van acer bij ondersteuning van de A517-53.
Pagina: 1