Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:14

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn vraag:
Ik overweeg een full frame camera aan te schaffen. Momenteel heb ik een Sony A6500 (APS-C) camera maar ik wil wel eens (uitgebreid) ervaren wat het verschil met een full frame sensor is.

Ik zit er zelf over te denken een budget van maximaal €1500,- aan te houden voor een body + (kit)lens waarbij refurbished en/of tweedehands zeker een optie is. Mijn idee is om beide camera's eerst naast elkaar te gebruiken en op een zeker moment een keuze te maken welke ik wil houden en welke dan dus hier op V&A gaat :-)

Ik ben benieuwd welke fullframe camera jullie zouden aanbevelen!
...

[ Voor 15% gewijzigd door YES op 29-10-2025 11:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Zou je kunnen specificeren welke objectieven je op dit moment gebruikt? Het is namelijk niet een gegeven dat je huidige objectieven gaan werken op een fullframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Bauke87 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:46:
Zou je kunnen specificeren welke objectieven je op dit moment gebruikt? Het is namelijk niet een gegeven dat je huidige objectieven gaan werken op een fullframe.
Oh, dat had ik me niet gerealiseerd.

Ik heb de Sigma 30mm F/1.4 DC DN en de Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN. Ik gebruik de 30mm veruit het meest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauke87
  • Nu online
YES schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Oh, dat had ik me niet gerealiseerd.

Ik heb de Sigma 30mm F/1.4 DC DN en de Sigma Contemporary 16mm f/1.4 DC DN. Ik gebruik de 30mm veruit het meest.
Helaas ga ik nu iets zeggen wat je liever niet hoort maar beide objectieven zijn gemaakt voor een aps-c sensor. Het zijn zeker twee goede objectieven maar niet geschikt voor de full frame sensor.

"Wat is het verschil tussen Sigma DC en DG?
De framemaat (DG/DC) / Gemaakt voor spiegelloos (DN)

De framegrootte van een lens geeft aan voor welk type camera de lens bedoeld is. In SIGMA-termen staat DG voor een lens die ontworpen is voor een full-framecamera, en DC voor een camera met cropsensor . Lenzen worden gemaakt voor de sensoren waarvoor ze ontworpen zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Bauke87 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Helaas ga ik nu iets zeggen wat je liever niet hoort maar beide objectieven zijn gemaakt voor een aps-c sensor. Het zijn zeker twee goede objectieven maar niet geschikt voor de full frame sensor.

"Wat is het verschil tussen Sigma DC en DG?
De framemaat (DG/DC) / Gemaakt voor spiegelloos (DN)

De framegrootte van een lens geeft aan voor welk type camera de lens bedoeld is. In SIGMA-termen staat DG voor een lens die ontworpen is voor een full-framecamera, en DC voor een camera met cropsensor . Lenzen worden gemaakt voor de sensoren waarvoor ze ontworpen zijn."
Oké, dat maakt mijn beginvraag inderdaad anders en de investering waarschijnlijk groter. Ik ga mijn OP even aanpassen. Maakt de keuzevrijheid wel wat groter aangezien ik me niet hoef te beperken tot Sony. Heb je wat dat betreft een algemeen advies als het gaat om een full frame camera met (kit)lens tot zeg +/- €1500,-? Of kom je met een dergelijk budget nergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauke87
  • Nu online
YES schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Oké, dat maakt mijn beginvraag inderdaad anders en de investering waarschijnlijk groter. Ik ga mijn OP even aanpassen. Maakt de keuzevrijheid wel wat groter aangezien ik me niet hoef te beperken tot Sony. Heb je wat dat betreft een algemeen advies als het gaat om een full frame camera met (kit)lens tot zeg +/- €1500,-? Of kom je met een dergelijk budget nergens?
Na jaren niet meer gefotogrfeerd te hebben, ben ik sinds kort eigenaar van een Nikon z6 III met 24-70 4.0 (deze is wat boven je budget). Voor een echt advies ben ik er te lang uit geweest maar er worden denk ik geen echt slechte camera's gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Bauke87 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Na jaren niet meer gefotogrfeerd te hebben, ben ik sinds kort eigenaar van een Nikon z6 III met 24-70 4.0 (deze is wat boven je budget). Voor een echt advies ben ik er te lang uit geweest maar er worden denk ik geen echt slechte camera's gemaakt.
Die camera is inderdaad iets boven budget.
Ik stel de vraag ook meer om ervaringen/aanbevelingen te verzamelen, ik realiseer me ook dat er veel goede camera's op de markt zijn.

Ik heb (voordat ik wist dat mijn lenzen niet compatibel zijn) een aantal sony modellen bekeken maar op gebied van specificaties verschilt het allemaal niet zoveel dus ik denk dat ik iets meer heb aan ervaringen/beschrijvingen van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@YES Welkom bij F&V. We willen je graag helpen maar de informatie waarmee we het moeten doen is wel erg summier. Feitelijk weten we nu alleen welke camera je hebt en wat je budget is.
Wat heb je zelf al gevonden en waarom wil je überhaupt naar fullframe?
Loop je nu tegen beperkingen aan waarom je denkt het nodig te hebben, of is het meer een gevoel dat het beter zou moeten zijn? (kan tegen vallen en dan is het zonde van je geld)
Wat voor fotografie doe je nu? Wat voor soort onderwerpen? Waar liggen de uitdagingen waar je qua technische mogelijkheden tegenaan loopt?

Je lijkt te willen onderzoeken of je fullframe of crop fijner vindt, maar twee willekeurige camera's naast elkaar gebruiken om te bepalen welk systeem je prettiger vindt is nogal dubieus. Alleen al binnen een merk kunnen camera's met hetzelfde sensorformaat flink verschillen, laat staan als je bij meerdere merken gaat kijken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@Gonadan hoi en bedankt.

Ik wil graag vergelijken. Wat ik ervan heb gelezen is fullframe beter qua licht, het vangt meer licht door de grotere sensor waardoor je bij minder licht ook grotere kans hebt op mooiere foto's. Daarbij meen ik iets gelezen te hebben over scherptediepte, dat je met fullframe sneller een kleinere scherptediepte (en meer bokeh) krijgt dan met APS-C.

Zelf had ik een aantal Sony modellen gevonden waarvan ik niet goed weet wat nou de verschillen in de praktijk zullen zijn. Maar nu blijkt ook dat lenzen die ik al heb niet gemaakt zijn voor fullframe dus hoef en wil ik me niet beperken tot Sony. Ik wil eigenlijk gewoon graag wat tips uit de praktijk omdat ik zelf niet goed weet waar te beginnen qua fullframe camera's.

Ik fotografeer van alles maar in de praktijk komt het meer neer op dat er vooral mensen op de foto's staan. Portret maar ook spontane foto's bij allerlei gelegenheden. Verder mag ik graag natuur op de foto zetten, diertjes, mooie bladeren of paddenstoelen nu in de herfst et cetera.
Bij mijn huidige camera loop ik niet zozeer tegen uitdagingen aan op technisch vlak (denk ik). Soms mis ik wat bokeh en er komt wel eens een foto voorbij die net niet helemaal mooi scherp is maar dat is ook een kwestie van beter opletten bij het maken van de foto, of de focus goed is.
Ik wil gewoon echt eens proberen wat het verschil naast elkaar is, als je enigszins casual foto's maakt, waarbij je dus niet heel veel tijd besteed aan compositie, voorbereidingen voor de foto et cetera en ook niet alle foto's nabewerkt in bijvoorbeeld Lightroom.
Je lijkt te willen onderzoeken of je fullframe of crop fijner vindt, maar twee willekeurige camera's naast elkaar gebruiken om te bepalen welk systeem je prettiger vindt is nogal dubieus. Alleen al binnen een merk kunnen camera's met hetzelfde sensorformaat flink verschillen, laat staan als je bij meerdere merken gaat kijken.
Ik zou niet weten hoe ik het anders moet aanpakken, ik ken geen andere crop camera's dan de Sony's die ik heb gehad en van fullframe al helemaal niets. Ik doe veel op V&A en heb er best geld voor over om echt een tijdje twee camera's naast elkaar te hebben om er vervolgens één weer te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:52
YES schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:59:
@Gonadan hoi en bedankt.

Ik wil graag vergelijken. Wat ik ervan heb gelezen is fullframe beter qua licht, het vangt meer licht door de grotere sensor waardoor je bij minder licht ook grotere kans hebt op mooiere foto's. Daarbij meen ik iets gelezen te hebben over scherptediepte, dat je met fullframe sneller een kleinere scherptediepte (en meer bokeh) krijgt dan met APS-C.
Je gebruikt nu 2 lenzen met een maximaal diafragma van f/1.4. Gezien je budget ga je op je FF body waarschijnlijk geen lens gebruiken met dezelfde f/1.4. Ga je voor een betaalbare FF prime dan kom je ws uit op een f/1.8 en dan is het verschil tussen FF en APS-C alweer verdwenen. Het gras is niet echt groener aan de FF kant hoor.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
klaaas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

Je gebruikt nu 2 lenzen met een maximaal diafragma van f/1.4. Gezien je budget ga je op je FF body waarschijnlijk geen lens gebruiken met dezelfde f/1.4. Ga je voor een betaalbare FF prime dan kom je ws uit op een f/1.8 en dan is het verschil tussen FF en APS-C alweer verdwenen. Het gras is niet echt groener aan de FF kant hoor.
Hm, dat is dus een misvatting, ik had wel begrepen dat zoiets met FF beter zou zijn, maar met jouw uitleg klinkt het inderdaad niet onlogisch dat het niet per se het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andries155
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07:22
Wellicht een goedkopere oplossing om te proberen, kijk eens of je ergens een FF kan huren met lens?
Kost je mss wel €100-200 maar kan je wel vergelijken voordat je meer dan 1500,- moet uitgeven.
Of ken je mss iemand om je heen die er een heeft en mag lenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:45
Ik heb zelf vorig jaar de overstap gemaakt, na bijna 20 jaar met een APSC sensor geschoten te hebben. Als het je vooral om de fotografie te doen is, en video niet belangrijk is, zou ik je aanraden om een wat oudere dSLR te kopen met twee mooie lenzen. Ik ben zelf vooral thuis in Nikon dus denk bijvoorbeeld aan Nikon D810, 85mm 1.8 en een 24-120 f4. Dan heb je een hele capabele camera met een fantastische sensor, een prachtige portretlens met een fijne bokeh, ook geschikt voor paddenstoelen, en een veelzijdige zoomlens van een goede kwaliteit. Het zal wel een ander type camera zijn dan je gewend bent, vooral een stukje groter en zwaarder, maar dan heb je voor minder dan 1500 euro wel hele goede foto-apparatuur waar je alle kanten mee op kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:52
YES schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Hm, dat is dus een misvatting, ik had wel begrepen dat zoiets met FF beter zou zijn, maar met jouw uitleg klinkt het inderdaad niet onlogisch dat het niet per se het geval is.
Nou, in zeker zin kun je wel zeggen dat FF beter is, maar om dat te kunnen plaatsen moet je b.v. weten wat de invloed van diafragma op sluitertijd (en daarbij mogelijk iso) en scherptediepte is. Als je een FF camera met kitlens gaat vergelijken met APS-C met f/1.4 prime dan ben je bosbessen met kokosnoten aan het vergelijken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
klaaas schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Nou, in zeker zin kun je wel zeggen dat FF beter is, maar om dat te kunnen plaatsen moet je b.v. weten wat de invloed van diafragma op sluitertijd (en daarbij mogelijk iso) en scherptediepte is. Als je een FF camera met kitlens gaat vergelijken met APS-C met f/1.4 prime dan ben je bosbessen met kokosnoten aan het vergelijken.
Ik had kit ook met een reden tussen haakjes gezet, simpelweg omdat ik niet weet wat in fullframe-land de kwaliteit van kitlenzen is. Als daar een andere lens op moet om de potentie van full frame te benutten, dan neem ik dat mee in mijn overweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Andries155 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:30:
Wellicht een goedkopere oplossing om te proberen, kijk eens of je ergens een FF kan huren met lens?
Kost je mss wel €100-200 maar kan je wel vergelijken voordat je meer dan 1500,- moet uitgeven.
Of ken je mss iemand om je heen die er een heeft en mag lenen?
Hm ja, dat zou kunnen maar ik wil er eigenlijk gewoon echt de tijd voor nemen. Zeg een maand of 2, misschien wel 3. Ik doe veel op marktplaats en hier op V&A (zo ben ik ook in een aantal stappen met elke keer relatief kleine uitgaven naar mijn A6500 gegroeid zeg maar) dus ik verkoop uiteindelijk één van beide camera's dan. Ik zie het dus niet als 1500 uitgeven want ik ga er hopelijk een goed deel van terugzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:46
Het is een beetje prijsschieten hier omdat je het zo open houdt. Als je een eerlijke vergelijking wil dan zou ik aanraden om bij hetzelfde merk te blijven, maar dan moet je dus ook één of twee goede lenzen er bij aanschaffen (€€). Tweedehands is er een hoop leuks te vinden deze dagen, vooral als je een DSLR ziet zitten, maar ook daar zijn legio opties. Als je €1500 stuk te gooien hebt, kijk dan gewoon eens rond of je hiervoor een 2e hands body met goede (prime) lens kan vinden. Als je nu een 30mm op APS-C gewend bent, zoek dan naar een 50mm prime op FF. Er is een kans dat je een flink stuk van die €1500 nog terug kan krijgen als de spullen je niet bevallen en je ze weer te koop zet.
Pagina: 1